Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SR Kaliber i P1 om Jägarförbundet, lobbying och varg

Featured Replies

Publicerat

:laugh:  :whistling:

Signerat Rovdjursförening.. ihopkokat av ngn miljöpartist. Klart de är sura! Jag trodde det skulle vara mycket vassare.. nu orkade jag iofs inte höra hela skiten.

Publicerat

Suck.

Publicerat

Nån som lyssnat på hela och vill knappa ner ett kort referat?

Publicerat
  • Författare

Nån som lyssnat på hela och vill knappa ner ett kort referat?

Det var väl bra så länge jägarförbundet fick yttra sig Sköld o Sprängare, men sedan blev det mycket gnäll SRF fick yttra sig.

Lyssna så får du en egen uppfattning. :thumbsup:

Publicerat

Det var väl bra så länge jägarförbundet fick yttra sig Sköld o Sprängare, men sedan blev det mycket gnäll SRF fick yttra sig.

Lyssna så får du en egen uppfattning. :thumbsup:

Huga, ska jag tvingas göra min läxa... får podda den imorgon på väg till jobbet.

Publicerat
  • Författare

Huga, ska jag tvingas göra min läxa... får podda den imorgon på väg till jobbet.

Ja, det ska du göra! Lämplig sysselsättning på väg till kneget. :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Gå in på SR och lyssna på debatten mellan sjf och srf. Där påpekar SRF att SJF har missvisande siffror på hur stor rovdjurstam Sverige har. Undrar vilka som far med osanna siffror och information till allmänheten

Publicerat

Sedan var ju "granskningen" så ointressant genomförd att i princip ingen annan media såg något nyhetsvärde i det när det väl sänts. 

Publicerat

Sedan var ju "granskningen" så ointressant genomförd att i princip ingen annan media såg något nyhetsvärde i det när det väl sänts. 

Detta tycker jag är lite intressant. Vad beror det på? Är det helt enkelt dåligt utfört så att det ger för lite matnyttigt för andra media att nappa på? Jag har ingen känsla av att man brukar ställa några högre krav på det  för att försöka vinna klick/sälja lösnummer.

Eller har det allmänna intresset för denna debatten svalnat så mycket? Man skulle kunna tänka sig att de som fortfarande ids bråka om det är på den ena sidan majoriteten av Sveriges jägare, på andra sidan några hundra hårdnackade värnare som i vanlig ordning tar på sig att vara talesmän för hela rikets befolkning men att den verkliga huvuddelen av landets människor tröttnat på debatten.

Publicerat

Journalisten säger vid ett tillfälle i reportaget att hon lagt flera månader på detta. Och allt hon fick fram var detta?

Att det finns behov av att ständigt se över hur man jobbar med allmänna uppdraget men hon hittar inga oegentligheter. Jaha. Väl "granskat". Att de ens sände det känns rätt långsökt.

Sen kan jag tycka att hela politiska ingången på det hela är en smula konstig. Att jägarkåren 2-300 000 (?) varav 150 000 är SJF-medlemmar inte skulle ha att göra med viltförvaltningen känns rätt främmande. Som du sa MarkusR, värnarna är inte så många. Majoriteten bor inte i landsorten. Men det är ju en annan debatt.

Publicerat

En tråkig sak är att Varg har bara ett nyhetsvärde i massmedia om det uppstår konflikter eller nått häpnadsväckande. T.ex att "vargjakten ställs in" "misstänkt tjuvjakt" "varg närgången barnfamilj" blablabla. Det är mycket sällan... hm eller om det ens hänt någonsin? att Bo sköld eller Spängare fått yttra sig i en saklig artikel i massmedia. Må kanske hänt, men int f-n ofta. Sen om det händer så skall SRF va med. Det är tragiskt att om den icke-jagande allmänheten vill få insyn om vargen/vargjakt måste de köpa en jakttidning, och vem gör det?

Publicerat

Du menar som att SNF just fått medel för arbetet med vitryggig hackspett och pilgrimsfalk :sick:  :wallbash::pinch:... för all del småsmulor jämfört med Allmänna uppdraget, men AU handlar om jaktbart vilt och jakt. Precis som dealen med Viltvårdsfonden ser ut. Där kan man knappast säga att vitrygg och pilgrimsfalk faller in, hur skyddsvärda de än må vara...