Publicerat Februari 25, 201610 yr Jag börjar snegla på att handladda själv och det resulterade i att jag redan har ett handladdnings set på väg hem (impuls shopping! tydligen så är det inte bara frugan som gör sådant ). Jag är inte jätte intresserad av att testa olika kulor utan kommer troligen gå på rekommendationer för ändamålen. däremot tycker jag att det verkar väldigt intressant med att gjuta egna kulor hemma!! Vad talar för och emot att köpa in gjutprylar och göra dem själv?? Är det dålig precision eller går det inte att få vettig skottverkan i vilt som gör att man inte hör så mycket om detta. Kan man använda vilken sorts bly som helst eller behöver man köpa in dyrt bly för att få till det?? Som insatta säkert förstår så har jag ingen aning om det här. Please lite info av Jaktsidans kunskapsbank!!
Publicerat Februari 25, 201610 yr Är du skjutk_t så blir det väl billigast så. Hur många kg bly behöver du? Jag har 20 kg från tiden på Husqvarna som har följt med flytten o då hade jag ändå mer förut.
Publicerat Februari 25, 201610 yr Författare Killer mouse! Jag tänker inte på någon specifik kaliber egentligen! Det är ett mer allmänt intresse! Jag tittade lite på ett klipp på youtube och jag misstänker att det kan bli mycket blyrester i pipan särskilt vid högre hastigheter! Isjonsson! Jo det är ju naturligtvis en del av tanken! Skjutk_t är väl troligen en helt riktig diagnos men jag gillar att exprimentera också En tanke är ju att återanvända bly från skjutvallen när man varit där och brassat så räddar man ju världen lite också
Publicerat Februari 26, 201610 yr Isjonsson! Jo det är ju naturligtvis en del av tanken! Skjutk_t är väl troligen en helt riktig diagnos men jag gillar att exprimentera också En tanke är ju att återanvända bly från skjutvallen när man varit där och brassat så räddar man ju världen lite också Bra tänkt Tjörnbon! Fy fasiken vad bra va mig att kunna diagnosen på dig fast du är ca 140 mil sydvästligt ut. Kör hårt!
Publicerat Februari 27, 201610 yr Jag har en bekannt som gör kulor till sin Remington 45:70. Laddas i moderata hadtigheter och funkar riktigt bra. Men redan vid det han såg som maxladdning (minns inte hastighet) så hade han problem att få kulorna att hålla ihop. Jag skulle gissa att det är direkt olämpligt att jaga matvilltmed snabbare kalibrar.
Publicerat Februari 27, 201610 yr Författare Jag hade tyckt det varit kul att prova hemmagjorda blykulor med hålspets på räven! Eftersom de troligen är ordentligt mjuka så borde det ju bli skapligt spektakulär skottverkan, V-max modellen Vid åteljakt på 50-70m så lär ju inte lite mer spridning spela så stor roll , så vida det inte blir riktigt sunkig precision!?? Att det inte används mer än det gör idag gör att jag blir lite oroad att det är något annat som inte är bra med dem?? Eller beror det på att det ändå är så billigt med kulor för handladdning, jag vet inget om det eftersom jag inte har kommit så långt ännu..
Publicerat Februari 27, 201610 yr Nu har jag fått intrycket att att gjuta bly gör man till större kalibrar gevär och pistol och revolver ammunition för att spara pengar, av egenintresse eller utveckla en hobby. Men när jag tittar i laddböcker så finns det laddata till olika kalibrar både .224 tom .416 Rigby för blykulor men det verkar inte vara så hett om man säger så i Sverige. Jakten med blykulor borde gå att lösa genom att utnyttja att kulan ska vara av expanderande typ men då återstår att åstadkomma klass 1 effekt. Det vill säga få upp farten. Sök på nätet så ska du hitta lite trådar på jaktsidan och grannkanalen och läsa om kulgjutning och jakt med egna gjutna blykulor.
Publicerat Februari 27, 201610 yr jag har gjort allt detta, gjuter en del fortfarande. det går att gjuta för hastigheter upp till 750-800m/s. gas check är nödvändigt. för att kulan ska funka i högre farter så behöver den vara hård. detta får man genom att härda den. mer om det då isf. motsvarande effekt som en mantlad expanderande kula får man genom att välja flatnosad kula. den kommer inte expandera för det men den ger grövre sårkanal och bra knalleffekt. allt går, men det är mer jobb. precisionen i min 8x57a är ca 70-80mm på 5 skott på 200m om jag gör skotten relativt noga. en härdad kula håller ihop bättre än en helmantel så det är vitalt med bred flatnos.
Publicerat Februari 27, 201610 yr Författare Du gör ingen hålspets utan använder flatnos för att få önskad `svampning´ ? Låter ju jäkligt vasst att kunna härda dem till de farterna. Jag tänker mig en tung pistolkaliber ex 45 acp i ett gevär för att vaka räv med i framtiden så det är väl där någonstans jag tänkte mig en mjuk kula och då kanske det inte behövdes någon gascheck!?
Publicerat Oktober 20, 20169 yr Gjutit en del med olika vikter tiłl .224 men har inte lyckats få någon precision trots att jag gjutit med ren linotype. Det är så illa att jag tror man skulle missa en lada inifrån om man försökte. Däremot i kalibrar som 45-70 eller liknande finns det inga hinder att lyckas med gjutna kulor. Men oavsett så begränsar jag användningsområdet till träning med blykula. Det är så lätt att få med någon förorening som gör att kulan viker av.
Publicerat Oktober 20, 20169 yr Nu när jag läser det i efterhand så skulle jag vilja slå ett slag för coatning av kulorna också, dvs att pulverlacka kulan med lämpligt material och värm kulan för att härda infärgningen aka coatningen också. Detta är rätt vanligt när jag läser på fejan i gruppen kulgjutning att man gör. Här är en lirare på tuben som är välrenomerad om ämnet.
Publicerat Oktober 20, 20169 yr Jag har ingen praktisk erfarenhet men det är ett intressant ämne. Amerikanarna sysslar lite mer med kulgjutning och här finns mycket info: http://castboolits.gunloads.com/ Värt att tänka på är att Farbror Blå kan anse att en omantlad kula utan hålspets inte är expanderande och kan driva det till åtal vilket kan vara lite störande oaktat om det visar sig i provskjutning att kulan expanderar i diameter eller inte.
Publicerat Oktober 20, 20169 yr 50 minutes ago Eamonn sa: Jag har ingen praktisk erfarenhet men det är ett intressant ämne. Amerikanarna sysslar lite mer med kulgjutning och här finns mycket info: http://castboolits.gunloads.com/ Värt att tänka på är att Farbror Blå kan anse att en omantlad kula utan hålspets inte är expanderande och kan driva det till åtal vilket kan vara lite störande oaktat om det visar sig i provskjutning att kulan expanderar i diameter eller inte. En halvmantel har ju ingen hålspets den heller.
Publicerat Oktober 21, 20169 yr klart du ska gjuta egna kulor! det är riktigt kul och skjuter man mycket är det även ekonomiskt. allt bly utom från batterier går att använda men man får anpassa efter hastighet kaliber mm. att plocka bly från vallen är helt klart gångbart, prova med bärplockare... rent bly är mjukt och lämpar sig inte för hastigheter över de som man kan nå med svartkrut (ca 400 m/s) legerat bly tex balanseringvikter eller typmetal går att skjuta fortare utan blyavlagringar i pipan. det är även viktigt att anpassa kuldiameter till ditt vapen använda rätt fett mm men sånt kan man gå in på djupet på senare. facebook sidan som nämts är en bra källa till information och inspration oxå. kolla om det finns någon som gjuter i din närhet så kanske du kan få komma på ett studiebesök och se vad det går ut på lite mer praktiskt, det finns mycket tips och trix som är svårt att läsa sig till men som är lätt att lära om man får se det i verkligheten. börjar du gjuta själv sen så är det säkert många misstag som du slipper göra då. det finns inga hinder för bra precision med gjutna kulor om man är nogrann och metodisk som med all handladdning. angående expansion så gör jag nu ett försök med kulor gjutna av rent bly men pulver lackade för att slippa avlagringar vid högre hastigheter, det är samma sätt att få en bra jaktkula som dom gjorde förr men då lindades kulorna istället med papper. om du inte har en bössa än finns det många trevliga klass två kalibrar som lämpar sig utmärkt för gjutna kulor och den jakten du beskriver. sen finns det visst köpeskott med blykula, tänk bara på 22lr...
Publicerat Oktober 21, 20169 yr Om man tittar på lagen, vilket polisen i och för sig knappast är kännd för, så är kravet för klass ett och två att kulan skall vara konstruerad för att expandera. Är du själv konstruktör så kan du ju göra en konstruktionsritning med tänkt före/efter utseende. Är det förresten någon som testat blyfria metaller? Eller blir det att svarva då?
Publicerat Oktober 21, 20169 yr Jag skjuter dessa i min 308 apropå att någon länkade till powder coating. Skjuter riktigt bra och lämnar ingenting efter sig i pipan,sen slipper man det slabbiga kulfettet också. För 1,60:- st är dom svårslagna. /Mike http://vildsvin.se/handladdning/kulor-gevar/kula-30-165-grain-rnfpbb/
Publicerat Oktober 21, 20169 yr 23 hours ago sidelock sa: En halvmantel har ju ingen hålspets den heller. Nej och helmanteln blev tvingad på militär ammunition för att få bort inhuman expansion. Dock så är okunniga auktoritetspersoner tyvärr inte alltid villiga att lyssna utan kan se likatecken mellan en homogen kula och en helmantel. Jag menar alltså inte alls detta som något negativt mot kulgjutning eller att jaga med gjutna kulor. Men det skadar inte att ha alla variabler i åtanke. Om man använder en hårdare kula för att klara högre hastighet tex så skadar det inte att testskjuta för att säkerställa expansion trotts att älgen skulle dö även av en oexpanderad .45 kula. Och det skadar inte att vara lite förberedd om någon skulle ifrågasätta kultypen för att den är ovanlig.
Publicerat Oktober 24, 20169 yr Författare På 10/21/2016 at 15:30 knappåsarn sa: allt bly utom från batterier går att använda men man får anpassa efter hastighet kaliber mm. Kanske en dum fråga men varför går det inte att använda bly från Batterier?
Publicerat Oktober 24, 20169 yr Författare På 10/21/2016 at 16:31 Mad Mike sa: Jag skjuter dessa i min 308 apropå att någon länkade till powder coating. Skjuter riktigt bra och lämnar ingenting efter sig i pipan,sen slipper man det slabbiga kulfettet också. För 1,60:- st är dom svårslagna. /Mike http://vildsvin.se/handladdning/kulor-gevar/kula-30-165-grain-rnfpbb/ Vad använder du dessa till? Är det Jakt eller övning och om det är övning så kommer följd frågan om hur långt ut på vallen du sträcker dig med dem?
Publicerat Oktober 24, 20169 yr 27 minutes ago Tjörnbon sa: Vad använder du dessa till? Är det Jakt eller övning och om det är övning så kommer följd frågan om hur långt ut på vallen du sträcker dig med dem? Min målsättning med dessa vara att ta fram subsoniska laddningar då jag använder dom för klass3 jakt och en del målskytte. Då det är subpatroner så är det en 50m patron eftersom kulbanan faller ruggigt snabbt bortom 50. Det går att ladda dom till högre hastighet,Ares själva anger att dom funkar upp till 500m/s. Vill man ha ännu mer fart så blir det till att gjuta själv och skapa den hårdaste blyblandning som går,men då tappar man alla former av expansion också. /Mike
Publicerat Oktober 25, 20169 yr Författare 15 hours ago Mad Mike sa: Min målsättning med dessa vara att ta fram subsoniska laddningar då jag använder dom för klass3 jakt och en del målskytte. Då det är subpatroner så är det en 50m patron eftersom kulbanan faller ruggigt snabbt bortom 50. Det går att ladda dom till högre hastighet,Ares själva anger att dom funkar upp till 500m/s. Vill man ha ännu mer fart så blir det till att gjuta själv och skapa den hårdaste blyblandning som går,men då tappar man alla former av expansion också. /Mike Ok! De borde bli rätt tysta i en dämpad 308 då Svampar de vettigt vid subfart och vilket vilt är det som jagas med dem? Har du någon skjuten kula så man får se en bild på svampningen ,, pls,,
Publicerat Oktober 25, 20169 yr angående bly från batterier så innehåller det calcium, kadmium och arsenik. dessutom är svavelsyran ingen lek att handskas med. sen fungerar ju ett batteri genom att det består av både blyoxid och bly, och det är ju bara blyet som man vill åt och det blir det inte mycket av.
Publicerat Oktober 25, 20169 yr Detta är en populär post. 4 hours ago Tjörnbon sa: Ok! De borde bli rätt tysta i en dämpad 308 då Svampar de vettigt vid subfart och vilket vilt är det som jagas med dem? Har du någon skjuten kula så man får se en bild på svampningen ,, pls,, Den är lika tyst som en dämpad sub 22:a,då dom är helt flatnosade så blir det ett litet "whoosh" när kulan går genom luften men det är knappt märkbart,dock får man ett kraftigt anslagsljud när 165gr träffar målet Till skillnad från ett salongsgevär och det faktum att kulorna väger en del så är det faktiskt en liten beskedlig rekyl. Svampar inget vad jag märkt,jagar räv och hare med sub då jag har behov av att kunna skjuta helt tyst på vissa platser. Kulorna ger konsekvent genomskott så jag har faktiskt ingen att visa men ska försöka gräva fram någon ur vallen nästa gång jag besöker skjutbanan. /Mike