Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stressig jämthund

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en jämthund som är lite drygt 1 år. Jag upplever att han är väldigt stressig av sig då han:

-Slickar på tassarna

-flåsar

-Slickar mycket i mitt och andras ansikten

-Följer efter och har koll på mig inomhus

-Drar i kopplet och luktat överdrivet mycket på backen

-Småbiter i handskarna då han vill ha aktivitet osv osv!

Får inte riktigt ihop hur jag ska fördela motion, mental aktivitet och vila på ett bra sätt med tanke på hans ålder och att jag inte har någon erfaren att fråga!

Men det jag har läst är typ minimalt med motion och lek max två gånger per vecka vilket jag tycker låter orimligt!? Hjälp mig gärna att få balans i vardagen så kanske dom jobbiga hundmötena löser sig per automatik pga att jag blir av med under/överstimulansen! Mest troligen understimulans om jag får tro det jag tror, men jag vet ju icket!

Mvh mvh :)

Publicerat

Jag skulle väl påstå att man kan motionsträna en hund över året ganska ordentligt. Absolut inte stenhårt men att cykla ett par kilometer nästan varje dag skulle jag inte se som ett problem. Att gå för mycket med en hund tror jag inte går utan att ens tänka på ålder. Om det finns möjlighet att gå med lös i typ någon hage eller så som är rymningssäker så är det ett bra sätt för dem att få in lite mer mentalt, man kan träna inkallning och liknande. Kör på lite mer med aktivitet så blir det säkert bra!

Publicerat

Anser att det är rätt svårt att motionera en hund så att den stressar ner sig. Skulle nog prova att gå en bra dressyr kurs med den hunden. Låter i mina öron som att hunden vill vara till lags på alla sätt och få din uppmärksamhet. Ett ett kort dressyr pass morgon och kväll kan göra att hunden lugnar ner sig. Ett pass på 10-15 minuter tar mer på hundens stress nivå än flera kilometer motion. Kan rekommendera Jägareförbundets lydnads dressyr kurser kallad fyra lätta steg. I den ingår det att få hunden till en rätt stress nivå så att den kan utföra ett arbete på rätt sätt. Brukar fungera på alla jakthundar.

Publicerat
  • Författare

Anser att det är rätt svårt att motionera en hund så att den stressar ner sig. Skulle nog prova att gå en bra dressyr kurs med den hunden. Låter i mina öron som att hunden vill vara till lags på alla sätt och få din uppmärksamhet. Ett ett kort dressyr pass morgon och kväll kan göra att hunden lugnar ner sig. Ett pass på 10-15 minuter tar mer på hundens stress nivå än flera kilometer motion. Kan rekommendera Jägareförbundets lydnads dressyr kurser kallad fyra lätta steg. I den ingår det att få hunden till en rätt stress nivå så att den kan utföra ett arbete på rätt sätt. Brukar fungera på alla jakthundar.

men vad ska man kunna göra under hela 15 minuter??? sitt, ligg, vacker tass? :P

Ska kontakta JF på direkten och se om dom har nått kurstilfälle nära mig :) 

Publicerat
  • Författare

Spårträning dränerar hjärnan och den träningen kan du inte överdriva.

Får börja göra det oftare då :)

Publicerat

Förutom spår:

"Stanna" (stoppsignal)

Ligg och sitt på olika distanser.

Fot. Apport. Rulla. Pang (spela död). Inkallning förstås.

Publicerat
  • Författare

Kanske dum fråga, men kan man typ köpa gris/nötblod och låta han spåra fram till typ ett märgben eller en leksak? Älgklövar har jag ganska begränsad mängd av... Hur många gånger kan man frysa ner och återanvända klövar egentligen? :)

Blir att nöta på inkallning i 20m lina då. Sen kanske man får lära honom fot och linförighet, saker som han är rent ut sagt omöjlig på -.-

Publicerat

leka två gånger i veckan? det måste väll ändå vara fel? Vi använder leken som belöning tex vid en inkallning eller kontaktövning. Ibland godis ibland lek så att det varierar lite. En hund som tycker om att leka är mycket lättare att belöna (tycker jag).

en lekande husse/matte är ju skitskoj att ha då behöver man inte försöka leka med alla mötande hundar om husse helt plötsligt börjar leka med mig när vi ser en annan hund ;)

Publicerat
  • Författare

leka två gånger i veckan? det måste väll ändå vara fel? Vi använder leken som belöning tex vid en inkallning eller kontaktövning. Ibland godis ibland lek så att det varierar lite. En hund som tycker om att leka är mycket lättare att belöna (tycker jag).

en lekande husse/matte är ju skitskoj att ha då behöver man inte försöka leka med alla mötande hundar om husse helt plötsligt börjar leka med mig när vi ser en annan hund ;)

Tyckte också det låter konstigt! Man borde ju kunna leka ofta men kanske bara nån minut så det inte övergår i stress... Han gillar ju kamplekar men helst ska det vara mina handskar då xD

Vid hundmöten kan jag inte alls få någon kontakt med honom.han vill bara fram och sätta på x(

Publicerat

börja leka med honom så fort du ser att det kommer en hund vänta inte tills den är så nära så han har kontakten redan.

hormonerna hoppar i kroppen på honom så klart mycket som händer i kroppen och huvudet.

Jamen varför inte använda en handske men han får bara leka med den ihop med dig och du använder den bara vid speciella tillfällen, däremellan använder du någon annan leksak.

Publicerat

Som tidigare nämnt. Kontakta en instruktör för JAKTHUNDAR. Finns flera. Stridh, Wilsson, mfl. Barbro. Om du väljer andra, se till att det är någon av den gamla skolan då ryktet säger att en del hänvisas till brukshundsklubbar där man ibland anser att man kan klappa och mata hunden till lydnad. Eller annat Anders Hallgren inspirerat trams! Tills dess skaffa en dresyrlänk. Den skall precis kunna få över huvudet på hunden. Har man en hund med påös så blir det tajt!

Du behöver visa vem som bestämmer. DU bestämmer när leken börjar och leken slutar inte din hund. Vill du inte gå fram och hälsa på en annan hund så skall inte hunden ens tänka sig att få göra detta. Allt ovan får du hjälp med på en kurs och din hund kommer(såvida den är mentalt riktigt) kunna gå förbi andra hundar utan att flänga i kopplet.

Jag har själv vart där du är. Gick en dressyrkurs. Kursen bestod av många olika raser. En typ av ägare stack ut från början medan vi andra stod och lyssnade. De hade mest åsikter kring allt. De hade sele på hundarna och fickorna fulla med godis. De hade sämst lydnad av samtliga på sina hundar. 6 av dessa 7 personer hoppade av kursen redan första dagen. Den sjunde dök upp gången därpå med dresyrlänk och är faktiskt den i gruppen som gjort mest framsteg. Framtill dess kan du spårträna och köra lite övningar i stadga. Skaffa ett 20 meters dressyrlina. Sätt hundn och låt den sitta allt längre innan du går fram till den och berömmer den.

Rekommenderar Erik Wilssons bok fostran &adresser och jakthunden - Injagnibg/jaktträning, användning av Hennibg/hermelin. Finns att köpa på bokbörsen.

Lycka till! :-)

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen :)

Kommer nog att kontakta jägarförbundet så jag får gå "rätt" kurs baserat på barbro! Valpkursen jag gick så vare bara godis som gällde, och kursen jag for 40mil för en månad sedan så vare typ bara att med kroppen få hunden att sitta ner, och sen typ aldrig ta notis av den :P men det funkar då inge bra för mig hehe!

Publicerat
  • Författare

En till fråga bara! På senaste kursen så sa dom åt mig att bara ognorera då han smånafsar i handsken på promenaden vilket han kunde göra ibland. Nu när jag ignorerar så gör han det dagligen och har förstört 5 handskpar :P är det verkligen en fungerande metod?

Publicerat

En till fråga bara! På senaste kursen så sa dom åt mig att bara ognorera då han smånafsar i handsken på promenaden vilket han kunde göra ibland. Nu när jag ignorerar så gör han det dagligen och har förstört 5 handskpar[emoji14]är det verkligen en fungerande metod?

Har du provat med ett tydligt nej? Timing är allt.

Var bor du?

Publicerat
  • Författare

Har du provat med ett tydligt nej?

Timing är allt.

Var bor du?

Jo så gjorde jag förut innan kursen, och då hände det inte så ofta! Ibland lyssnade han, men ibland blev han bara triggad av det -.- umeå

Publicerat

Umeå ligger lite för långt bort för mig. Låter mest som du har ett litet ledarskapsproblem. Får intrycket att hunden inte riktigt respekterar dig. Kolla in första sekvensen på https://youtu.be/fDOBqPF4G_g

Ofta så börjar människor med ett försiktigt nej för att sedan upprepa nejet allt högre. Och det funkar kanske på människor men är värdelöst på hundar. ETT bestämt nej , funkar inte det så kombinerar man nästa nej med att fejka ett snabbt bett med handen (kolla in Cesar Milan). Glöm inte berömmet när hunden gör rätt.

Publicerat

En till fråga bara! På senaste kursen så sa dom åt mig att bara ognorera då han smånafsar i handsken på promenaden vilket han kunde göra ibland. Nu när jag ignorerar så gör han det dagligen och har förstört 5 handskpar :P är det verkligen en fungerande metod?

Att ignorera ett beteende i syfte att det ska försvinna fungerar om beteendet i sig inte är självförstärkande. Får hunden ut något av det kan du ignorera till döddagar utan att det hjälper. Snarare kommer det istället eskalera (vilket det verkar ha gjort).

Då det verkar som det har pågått ett tag är beteendet troligtvis ganska förstärkt och att då i detta läge försöka bli av med det genom säga ifrån kommer nog kräva en korrigering som behöver vara hårdare än vad som kan anses ok. Att fortsätta "säga ifrån" som du testat kommer snarare förstärka beteendet ytterligare då hunden då får en önskvärd respons från dig (du blir aktiv och rolig i hundens värld).

Tycker absolut det låter som en understimulerad hund så jag hade följt de råd som folk tipsat om ovan i form av fysisk och mental aktivitet. Börjar hunden nafsa på handsken hade jag bara flyttat handen så hunden inte kommer åt den och sen försökt aktivera hunden med andra övningar.

Publicerat
  • Författare

Tack för bra svar ska absolut prova det! :)

Hunden är förmodligen understimulerad och ledarskapet är nog inte på topp! Men jag har lite svårt för att veta hur jag ska stärka det :P

Publicerat

Tack för bra svar ska absolut prova det! :)

Hunden är förmodligen understimulerad och ledarskapet är nog inte på topp! Men jag har lite svårt för att veta hur jag ska stärka det :P

Jag hade börjat med att fokusera på att stimulera hunden mer med de övningar du fått tips om. Med största sannolikhet kommer du då få mycket av "ledarskapet" på köpet. :-)

Vill du få ett bättre ledarskap i övrigt så är mitt generaltips att strunta i alla regler och "ledarskapsövningar" som florerar och istället bara vara konsekvent i det du väljer att göra.

Publicerat

Väljer du en kurs via SJF så är det Hundskolan(Barbro, Willson mfl) filosofi.

Undvik bestämt alla instruktörer eller "hundpsykologer" som de som just nu angriper Barbro Börjesson.

Anders Hallgren som nämns har vid flera tillfällen fått chansen att visa att hans mjuka skola fungerar lika bra som de han öppet kritiserar. Senaste som utmanade honom var Landin. Hallgren besökte Landin och skrev därefter ett pudlande inlägg i sin blogg för att sedan bli tyst ett par år.

Utspelet i expressen senast är således inget nytt.

http://www.expressen.se/kultur/gunilla-brodrej/hon-ar-hundvarldens-donald-trump/

Publicerat
  • Författare

Får köra på nån vecka med alla råd jag fått, sen ska jag berätta om det gick bra eller ej :)

Publicerat

Kan du lägga honom på rygg i din famn/knä? Det är nåt som vi praktiserar på våra från de är små, de skall lugnt ligga på rygg mellan mina ben och jag bestämmer när hunden får fri lejd igen.

Ett perfekt läge att klippa klorna på oxå.

Publicerat
  • Författare

Jomen det kan jag göra, brukar göra det ibland och hålla tills han somnar! Klippa klor då brukar han få ligga på sidan av mig och det funkar bra! All hantering funkar bra, och han är knäpptyst i hundgården och inomhus. Så det är inte bara ris :D

• 4 weeks later...