Hoppa till innehåll

Rävfälla? Behöver lite tips..


Hipshot

Recommended Posts

Vi ska köpa in fällor i kommunen åt oss viltvårdare. Skabbrävar är ett stående problem så jag söker tips på rävfällor alltså.

 

Sökt lite, fan inte lätt att hitta ngt vettigt! Någon som ids så finns här en marknad. Utveckla en ny fälla typ Have a heart och få den typgodkänd = Tjäna pengar!

 

Någon som har tips?

 

Lotin finns givetvis men de är rätt stora och bökiga känns inte helt givna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror på en hopfällbar och lätt värmländsk tunnelfälla.

Då finns den redan som godkänd och är stor nog att lyckas ta räv i.

Jag har annars haft bra flyt med min råspontfälla i genomgångs modell.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men då behöver ju någon bygga dem också förstås..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Präxis... I den bästa av alla världar hade jag hittat Have a Heart fällorna i rävstorlek dessutom godkända (tagit drösvis med katter och annat bös i dem) men inte då... Kommunen ska handla åt oss så det vore smutt att hitta ngt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Lotin rävfälla som inte ens fångat en skabbräv. Gör bevisligen något fel men tror att rävarna är skeptiska till sådana galler schabrak.

 

Tamkatter är lättfångade. Har lätt fått 10 ggr så mycket tamkatt som grävling i grävlingfällorna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag höll på med fäll fångst så körde jag med lilljenbergs. Men rävarna var kinkiga med gallret i botten. Så det måste täckas. Annars så var de lätta att flytta runt, då jag svetsade dem med ganska tunt trekants järn och nät. http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/rattsinformation/beslut/fangstredskap/godkanda/L059.pdf

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag höll på med fäll fångst så körde jag med lilljenbergs. Men rävarna var kinkiga med gallret i botten. Så det måste täckas.

 

Se där. Så lärde en sig något nytt i dag också. Att en aldrig tänkt på det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där. Så lärde en sig något nytt i dag också. Att en aldrig tänkt på det...

Jag brukade ha med mig en spade, och tog bort översta svålen på marken där fällan skulle stå. Sen så la jag in den i fällan, så vart det mest naturligt för rävarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker rävarna är kinkiga överlag. Försökt ett par år med lotinfälla men utan framgång. Grävlingar och spec katter verkar gå in i det mesta.

Värmlänsk tunnelfälla säger alla här i trakten funkar bäst iaf. Men omöjlig o flytta runt på mtp storleke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enig med turbo hunter. Verkar som de inte vill gå in med mindre än att fällan ser ut som nå halvruttet bröte som stått där ett par tre år samt att det luktar räv i den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska fällan vara smidig och enkel att transportera så fångar den ingen räv.

Länge sen jag slutade med det.

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna vill jag ha.. mailat naturvårdsverket, rätt skeptisk till att den är godkänd..

 

Länk

 

Mike.. Det ÄR pilligt och jag har nästan givit upp men det beror på att jag använt grävlingsfälla för att försöka fånga skabbräv. Haft in någon någon gång som fått luckan i ryggen och backat ut.

 

Det hänger på att gräva ned fällan eller under alla omständigheter få väck gallret som Faxe är inne på. Skabbräv blir tillslut desperata efter mat och går in är min erfarenhet, att fånga frisk räv med slik pryl känns inte så givande  :tongue:

 

Just därför Värmlänska tunnelfällan är så klockren, den blir en del av naturen rätt snart och då fungerar den utmärkt.

 

Det handlar om att köpa in ett gäng fällor så att själv svetsa ihop ngt är inte aktuellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en du hade i länken är för kort. Räv + svans måste få plats innan gillret.

Den här är från i morse, och kolla längden. Bössan ink dämpare är 1,22 m.

post-16887-0-74068400-1457712094_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm tänkte att om luckan är invikt uppåt så ska den träffa svansen = där orkar inte räven lyfta luckan som dessutom har backspärr.. Inbillar mej utan att veta att det funkar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur som, vad du väljer. Så kan du komma hit om det behöver svetsas, och giller. Jag har gjort Victors giller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk om du gjort ramarna till luckorna med.. då kanske alla spångfällor funkat  :tongue:

 

Tack iaf!!

Dom är väl inte så dåliga jag fastnade i en :wink: .

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

svetsa några nyborgsfällor av hundgaller. . då har du fällor som går bra att köra på släp eller takräcke...och som fångar effektivt. Sök tillstånd för levande bete så blir det än bättre..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hund och jakt i Haparanda har en rävfälla som är lik den du länkade till i UK.

Här är länk till mårdhundsfälla från samma tillverkare då rävfällan inte finns i webshopen.

http://butik.hundochjakt.se/mardhunds-falla/70-0

 

Bra där! 

 

Kontaktar dem och lyssnar lite..

 

TAck!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...