Publicerat Mars 23, 201610 yr Vad finns det för olika kalibrar i 6,5mm ?? Jag är lite nyfiken på hur en klenare kaliber i 6,5mm skulle vara att skjuta med och utan att ha några långt gångna planer så hade det varit kul att veta vad man skulle kunna åstadkomma med en 6,5mm pipa som inte är kamrad för något ännu men utan att skjuta så kraftigt som 6,5x55 Vad blir klenast som finns på marknaden?? Och är det något att ha?
Publicerat Mars 23, 201610 yr 6,5 TCU ergo en uppneckad 223 Rem en mycket potent liten rackare, är den minsta rimliga kalibern, sen kan man iofs alltid ta en .30 Luger och necka ned till 6,5 men det skulle inte ge många m/s över subsonisk nivå. Får jag passa på att applådera trådstarten. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Mars 23, 201610 yr Det beror ju också på vad du utgår från - en 6,5TCU är ju perfekt för en liten Sako i .222 så du kan använda slutstycket som det är (men räkna med att det blir en enkelskottare). Om du utgår från en .308 tex så är en liten 6,5BR en skoj rackare - borde funka bra till småvilt som rådjur och toppfågel. Jag har haft båda kalibrarna och gillade BR:en bäst, men det var nog mest pga vapnet som sköt som en dröm. Annars kan du ju roa dig med att göra om en 6 PPC till 6,5 PPC om du vill ha ett mellanting som inte många andra har...
Publicerat Mars 23, 201610 yr Författare 6,5 TCU ergo en uppneckad 223 Rem en mycket potent liten rackare, är den minsta rimliga kalibern, sen kan man iofs alltid ta en .30 Luger och necka ned till 6,5 men det skulle inte ge många m/s över subsonisk nivå. Får jag passa på att applådera trådstarten. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk Tack för svar Christian och applådera gärna men utveckla gärna mer då mina egna kunskaper i detta är förbi innan jag hunnit börja!! Men du menar alltså att jag skulle kunna kalibrera upp en 223 till kal 6,5 och ändå lyckas dra iväg kulan med bra fart. Den tycker jag om innan jag hunnit kolla närmare på den.
Publicerat Mars 23, 201610 yr Finns en hel del små 6,5 vildkatter, 264 magic, 6,5tcu, 6,5br osv men för min del hade det blivit 6,5x47 Lapua om jag skulle ha en liten 6,5mm, mindre hylsa än så så hade jag stannat vid 6mm.
Publicerat Mars 23, 201610 yr Författare Det beror ju också på vad du utgår från - en 6,5TCU är ju perfekt för en liten Sako i .222 så du kan använda slutstycket som det är (men räkna med att det blir en enkelskottare). Om du utgår från en .308 tex så är en liten 6,5BR en skoj rackare - borde funka bra till småvilt som rådjur och toppfågel. Jag har haft båda kalibrarna och gillade BR:en bäst, men det var nog mest pga vapnet som sköt som en dröm. Annars kan du ju roa dig med att göra om en 6 PPC till 6,5 PPC om du vill ha ett mellanting som inte många andra har... Samma svar till dig Mr F utveckla gärna! Min tanke skulle nog vara en renodlad enkelskottare i form av brytvapen eller möjligen som du skriver en låda med repeter och magasin , men då kommer jag ju vara intresserad av att använda magasinet!!
Publicerat Mars 23, 201610 yr Författare Jag har försökt hitta något om dessa kalibrar på nätet men hade gärna fått lite vägledning där med! ex 264 magic ?? 6,5 tcu ergo det verkar vara lite sparsamt med information på nätet , eller så finner jag den bara inte i vanlig ordning
Publicerat Mars 24, 201610 yr Hej! Ska du ha ett brytvapen så är det ju randhylsor som gäller. 6,5x70R är en lång cigarr men den har kuldiametern 6,65 mm istället för vanliga 6,5:or som har en kula på 6,72. Degol gör iofs kulor men inte många andra. 6x70R laddas av Norma så den skulle jag istället tipsa om. Eller så kör du med en 6,5x57R som är en förträfflig kaliber men den laddas enbart med max 127 gr kulor så alla dessa är klass 2. Handladdar du och fixar en pipa med rätt räffelstigning (1-8") så kan du dock köra med 10 grams kulor och ladda för klass 1. Vill du spexa till det så finns en möjlighet att necka up en .22 Hornet till 6,5 - jag har skjutit med .270 Ren som är en hornet uppneckad till .270, men då snackar vi om klass 3 vilket iofs skulle passa i en superlätt liten kipplauf. Om du inte måste hitta specialkalibrar som kräver handladdning är ett tips är att hitta en gammal Sako varmint enkelskottsrepeter i 6 PPC eller .22 PPC - fantastiska småviltsvapen med extrem precision. Tunga dock. Fabriksammo finns men mest för fågel. Annars så köper du en gammal sako vixen 222 och kamrar om den till 6,5xTCU. Jag har också sett ett par till salu genom åren så har du tur hittar du en färdig bössa för en bråkdel av byggkostnaden, för den får man sällan igen... Mvh Ola
Publicerat Mars 24, 201610 yr Hej! Ska du ha ett brytvapen så är det ju randhylsor som gäller. 6,5x70R är en lång cigarr... Mer cigarill va?? [emoji6]
Publicerat Mars 24, 201610 yr Författare 264 magic är en 6,5-204 ruger. ? Har bara sett Lindroths 204 ruger! Den var ju väldigt liten bula i!!
Publicerat Mars 24, 201610 yr TCU är en 223 rem hylsa som är improved, dvs något lite utblåst och uppneckad, hittar man något om kalibern så är det på siluetteskyttesidor i/från USA, men den torde ge runt 700 m/s med en 130 grains kula, det finns 6 mm, 7 mm, 6,5 mm TCU, som Ola anger en fin kaliber för Sakos korta lådor. 6,5 ppc är en rolig fågel, men bottenmått på hylsan gör att få lådor är optimerade för den. Tittar man på ett brytvapen, så är det rimligt att fokusera på små rand hylsor, 5,6x52r/5,6x50r är trevliga och goda kandidater att göra 6,5 mm vildkatter av, sen har man gamla klassiker som 32-20 som även den är en R hylsa, sammantaget lär man i en brytpang få en modest och fin liten patron att plinka med och få till lite trevlig klass 2 jakt. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Mars 24, 201610 yr Författare Hej! Ska du ha ett brytvapen så är det ju randhylsor som gäller. 6,5x70R är en lång cigarr men den har kuldiametern 6,65 mm istället för vanliga 6,5:or som har en kula på 6,72. Degol gör iofs kulor men inte många andra. 6x70R laddas av Norma så den skulle jag istället tipsa om. Eller så kör du med en 6,5x57R som är en förträfflig kaliber men den laddas enbart med max 127 gr kulor så alla dessa är klass 2. Handladdar du och fixar en pipa med rätt räffelstigning (1-8") så kan du dock köra med 10 grams kulor och ladda för klass 1. Vill du spexa till det så finns en möjlighet att necka up en .22 Hornet till 6,5 - jag har skjutit med .270 Ren som är en hornet uppneckad till .270, men då snackar vi om klass 3 vilket iofs skulle passa i en superlätt liten kipplauf. Om du inte måste hitta specialkalibrar som kräver handladdning är ett tips är att hitta en gammal Sako varmint enkelskottsrepeter i 6 PPC eller .22 PPC - fantastiska småviltsvapen med extrem precision. Tunga dock. Fabriksammo finns men mest för fågel. Annars så köper du en gammal sako vixen 222 och kamrar om den till 6,5xTCU. Jag har också sett ett par till salu genom åren så har du tur hittar du en färdig bössa för en bråkdel av byggkostnaden, för den får man sällan igen... Mvh Ola 6,5x70 är ju inte direkt mindre än 6,5x55 Jag tänker mig en klass 2 eller 3 med lite möjligheter att använda en tyngre kula i 6,5mm Uppneckad Hornet lät ju intressant! Jag sitter redan med en Vixen i 222 som jag gillar så behovet är inte särskilt brådskande men detta är en kul tankegång , vill bara inte att det är en tankevurpa
Publicerat Mars 24, 201610 yr Författare TCU är en 223 rem hylsa som är improved, dvs något lite utblåst och uppneckad, hittar man något om kalibern så är det på siluetteskyttesidor i/från USA, men den torde ge runt 700 m/s med en 130 grains kula, det finns 6 mm, 7 mm, 6,5 mm TCU, som Ola anger en fin kaliber för Sakos korta lådor. 6,5 ppc är en rolig fågel, men bottenmått på hylsan gör att få lådor är optimerade för den. Tittar man på ett brytvapen, så är det rimligt att fokusera på små rand hylsor, 5,6x52r/5,6x50r är trevliga och goda kandidater att göra 6,5 mm vildkatter av, sen har man gamla klassiker som 32-20 som även den är en R hylsa, sammantaget lär man i en brytpang få en modest och fin liten patron att plinka med och få till lite trevlig klass 2 jakt. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk 5,6x52 r? Hur menar du då! Får man borra upp pipan så blir det att räffla om alltsammans igen och det är en av sakerna jag helst undviker. Pipan kan med lite tur redan existera!!
Publicerat Mars 24, 201610 yr Tja det är ju Englund o några till i Sverige som kan dra upp en pipa i kaliber, men nu talade du ju om en befintlig pipa i 264 som skulle sättas. Du har så mycket roligt att se fram emot under ett sådant här projekt. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Mars 25, 201610 yr Annars kan du ju roa dig med att göra om en 6 PPC till 6,5 PPC om du vill ha ett mellanting som inte många andra har... Ja, en 6,5 Grendel verkar smått mysig https://en.m.wikipedia.org/wiki/6.5mm_Grendel
Publicerat Mars 27, 201610 yr Författare Jag har tittat lite på tuben som faktiskt har lite om dessa udda `katter´som skriver om! Och även om jag inte ska titta mig blind på det som görs på tuben så är det ju ändå en källa till mer kunskap på vissa håll Det är ju potenta bänkskytte patroner det är frågan om Helt klart intressanta kalibrar och jag började med en gång snegla på min Sako i skåpet tankarna har ju snurrat runt att korta pipan på den för att få ekipaget lite smidigare. Nu strök jag 12 rader med svammel om att bygga om min Vixen!! Det här är ju livsfarligt
Publicerat Mars 27, 201610 yr Författare Told you...[emoji111] Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk Vilka är egentligen kompatibla med Vixens magasin och slutstycke. mild ombyggnad kan funka eftersom jag ändå behöver se över matningen i den, men helst att den funkar från start!!
Publicerat Mars 27, 201610 yr Vad skulle du ha bössan till. 6,5 kulor är rätt långa så i ett vixenlås är det långt ifrån optimalt
Publicerat Mars 27, 201610 yr Författare Det är bara jag som trillade off topic lite! Vad gäller denna frågan så är det nog vad som är optimalt att konvertera en Sako Vixen till om så skulle bli fallet!! men, hrrrm tillbaka till ordningen 6,5mm pipa var det
Publicerat Mars 27, 201610 yr 6-223, 6-222, 6 TCU utan ändring av stötbotten, 6,5 PPC/Grendel om man öppnar den samma. Då blir dock pangen en enskottare. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk