Hoppa till innehåll

Ryss stövar´n?


jonnegone

Recommended Posts

Fyy fan vilket svin, hur kan man skriva som aftonbladet " misstänkt för djurplågeri eller vanvård" det är ju bara att skjuta en sån där IDIOT.

vi hämtade de flesta tyskar..en gick ur nätet tyvärr.. mvh åse sek i västras tyskterrier klubb..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Fin hemsida men jagar de med hundarna?

kikar man bilderna så äre nog hår fint om bedömningen utställningshund eller jakthund,dock hade dom fått en hare för den ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kikar man bilderna så äre nog hår fint om bedömningen utställningshund eller jakthund,dock hade dom fått en hare för den :rolleyes:

Precis vad jag vill ha föräldrar med rosetter och en hare ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Läste i en finsk jakttidning nyligen att rysstövaren kräver "stora marker".

Ska det tolkas som att den kräver större marker än andra hundar av samma storlek (finnstövare), eller som att den precis som övriga har- och rävhundar av sin storlek kan driva över rätt långa sträckor? :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ackers Nolgas såg jag dom hade fått en lo för,dock syntes det på bilden att den hade skor vilket kanske tyder på dåliga tassar?? nå som vet mera om det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ackers Nolgas såg jag dom hade fått en lo för,dock syntes det på bilden att den hade skor vilket kanske tyder på dåliga tassar?? nå som vet mera om det?

Runt uppsala var det väldigt skarpt före och min laika som gick en hel del på lodjursjakten blödde ganska bra från ena tassen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ackers Nolgas såg jag dom hade fått en lo för,dock syntes det på bilden att den hade skor vilket kanske tyder på dåliga tassar?? nå som vet mera om det?

snacka med bobban om tassarna, han kan nog ge dig lite info.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

snacka med bobban om tassarna, han kan nog ge dig lite info.

jo tänkte var juh 1mars och redan skorna på,, man är bara nyfiken av sig,tassarna är juh det som bestämmer hur lång en jakt säsong är.. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo tänkte var juh 1mars och redan skorna på,, man är bara nyfiken av sig,tassarna är juh det som bestämmer hur lång en jakt säsong är.. :lol:

jo visst äre så!

har blivit halvbesvärligt före här nu:S plusgrader på dagarna å minus på natten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här ligger vintern djup,inte en dag med skare som gjort hunden förpassad till vila :lol: börjar väl bli vår väder nu tycker jag,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här ligger vintern djup,inte en dag med skare som gjort hunden förpassad till vila :lol: börjar väl bli vår väder nu tycker jag,,

härligt! vet inte vars du bor men antar att det är på nordligare breddgrader än jag:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Ackers Nolgas såg jag dom hade fått en lo för,dock syntes det på bilden att den hade skor vilket kanske tyder på dåliga tassar?? nå som vet mera om det?

hallå.. dåliga TASSAR nej..absolut inte. men skaren var så jävla hård att man inte ville ha skär sår utan att kunna jaga fler ggr den helgen. vi satte på dom av omtanke..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
röde.baronen

Har jagat in en ryss nu föregående jakt säsong, är överlag ganska nöjd med hunden för att vara första året, har blivit 6 rävar skjutna på relativt rävfattiga marker + ett lo drev när hon var ca. 9 månader gammal. Samt ett antal älg jakter :D och även hare. hon ståndar oftast vid gryt om hon driver in dom, annars lämnar hon efter ca. 5 min. Tassarna har absolut inte varit något problem. Ska fortsätta prägla henne på rovvilt i höst så får vi se vad som händer...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag tänker iaf försöka att få tag på en ryssvalp till sommaren!

Har läst ganska mkt på nätet om dom och för mig låter dom väldigt intressanta. Jag har först och främst tänkt jaga hare med den samt lo! Har den inte intresset på hare så får jag bjuda in den helt på rovviltet!

Så här har jag resonerat.

Starka och bra tassar = Fler jaktdagar

Harjakt!

Snabb hund brukar innebära att haren inte krånglar till det för mkt! roligare drev kanske.

Lojakt!

snabb hund träar loet lättare!

Vargdöden skrämmer.

Visst försöker man spåra av och att ha koll på vargen men är det 100% tillförlitligt? Vet inte men ryssen jagar vad jag läst både med syn och hörsel och har därmed större chans att klara en vargattack.

Ni som har ryssar får gärna skriva lite mer om dom hur dom funkar mm. allt som kan vara av intresse helt enkelt!

Är jag helt tokigt ute någonstans så rätta mig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker iaf försöka att få tag på en ryssvalp till sommaren!

Har läst ganska mkt på nätet om dom och för mig låter dom väldigt intressanta. Jag har först och främst tänkt jaga hare med den samt lo! Har den inte intresset på hare så får jag bjuda in den helt på rovviltet!

Så här har jag resonerat.

Starka och bra tassar = Fler jaktdagar

Harjakt!

Snabb hund brukar innebära att haren inte krånglar till det för mkt! roligare drev kanske.

Lojakt!

snabb hund träar loet lättare!

Vargdöden skrämmer.

Visst försöker man spåra av och att ha koll på vargen men är det 100% tillförlitligt? Vet inte men ryssen jagar vad jag läst både med syn och hörsel och har därmed större chans att klara en vargattack.

Ni som har ryssar får gärna skriva lite mer om dom hur dom funkar mm. allt som kan vara av intresse helt enkelt!

Är jag helt tokigt ute någonstans så rätta mig!

[/quote

"rätta mig" japp de ska jag göra,finnen överlag e bättre harhund än ryssen,samma gäller lo,detsamma gäller räv osv osv :D köp en finne från rätt ställe,slipper du ångra dig iställe :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte Finnstövaren som jag är intresserad av.

Själv har jag jagat med både finnar, schiller, hamilton och spansk stövare!

Alla mkt bra hundar, skulle jag välja någon av dom blev det schiller :D men nu är jag intresserad av just Russkaja Gontjaja!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en ryska 1,5år o hon är fruktansvärd stark i tassarna o kroppen. jagar en del där det är vass o is & inte en enda gång har hon skurit upp tassar eller nåt.

Ifjol fick hon in en ca 5cm lång hagtornstagg genom ena tassen. jag hann dra ut den innan hon stack ut på jakt igen.

Gick bra med henne ifjol när hon jagade räv o det sköts för henne, men i år har det gått lite sämre, mest för jag inte haft tiden för henne för jag blivit pappa.

Vet inte om det gäller ryska stövare eller om det är min men hon har inte brytt sig om rådjur ngt nämvärt. Sätter fart på dom typ sen släpper hon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en ryska 1,5år o hon är fruktansvärd stark i tassarna o kroppen. jagar en del där det är vass o is & inte en enda gång har hon skurit upp tassar eller nåt.

Ifjol fick hon in en ca 5cm lång hagtornstagg genom ena tassen. jag hann dra ut den innan hon stack ut på jakt igen.

Gick bra med henne ifjol när hon jagade räv o det sköts för henne, men i år har det gått lite sämre, mest för jag inte haft tiden för henne för jag blivit pappa.

Vet inte om det gäller ryska stövare eller om det är min men hon har inte brytt sig om rådjur ngt nämvärt. Sätter fart på dom typ sen släpper hon.

Låter spännande!

Jättebra att hon bara knuffar undan rådjuren.

Man är ju lite rädd för att en snabb hund lägger sig till med fula ovanor med rådjuren.

Tack för att du ville beskriva hur det gått för din ryska! :mellow: Det kommer att bli en rysstik för mig med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju kul om fler vågar prova andra raser än de gamla vanliga, även fast det inte är ngt fel på dom ska tilläggas :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är nu halvvägs in på andra säsongen med min ryss tik som blir 2 år i mars. Om jag var överlag nöjd förra säsongen så måste jag nog säga att jag är fruktansvärt nöjd i år. Söket är ljusår bättre än i fjol, viljan att ta sig an kalla spår och envisheten i spårarbetet likaså. Enda minuset som jag har haft med min är att hon varit lite svår att få klöv ren. Sedan driver hon väldig fort, så utan terrier hade det inte blivit så många rävar. Det blev en björn skjuten för henne när hon var 1,5 år. Har haft flera fina jakter på lo. Hon har även drivit en ensam varg(vilket jag hoppas var första o sista gången.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...