Publicerat April 28, 20169 yr Författare Ligger så fint [emoji12] Skickat från min D5803 via Tapatalk
Publicerat Maj 11, 20169 yr Stolpe in sista dagen. Åkte till ett ställe först men där satt det redan en annan jägare. Åkte till ett annat ställe vid en fotbollsplan, där var det naturligtvis träning. Åkte då till ett tredje ställe några hundra meter bort där det har varit bäver lite då och då i några år. Direkt jag kommer dit ligger det två bävrar i vattnet. Efter några minuter går båda två upp, en 20m bort och en 50m bort. Tycker att den närmsta är något mindre så bestämmer mig för den men just när jag ska till att skjuta dyker den andra bävern med ett plask och "min" bäver sätter omedelbart fart mot vattnet så det blev ett skott i språng, men det gick bra ändå :-) Knall-fall, 222 rem, lapua blyspets 3,6 gram. 16,6kg vägde den. Skickat från min D6503 via Tapatalk
Publicerat Maj 11, 20169 yr Fan vad taskigt gjort av bävrarna. Jag ska åka upp o kika idag o se om snön har tinat bort ännu där jag går ner. Ibland ligger snön kvar till mitten på maj där. Platsen ligger rakt i norrläge med en massa björkar o granar som står i vägen.
Publicerat Maj 15, 20169 yr Provade ett nytt ställe i förrgår efter att ha tagit de lungt me bäverjakten ett tag. Ett riktigt surhål alldeles utmed älven och fullt i ris... Kommer ut ganska sent och får se svallvågor från något i vattnet och får tillslut syn på bävern som lagt sig stilla och i den lilla luckan jag har genom allt ris så ser det ut som att den ligger alldeles utmed strandkanten så jag tar chansen då de kan bli svårt att få ett bättre läge... Går runt på rätt sida och då ligger den där.. Men 10 meter ut... Hem efter kanoten för att konstatera då jag kommer tillbaka att den sjunkit.. For dit igår igen då jag hatar att skjuta djur och inte kunna ta reda på de som går... Lyckades tillslut känna mej fram vars den låg med en gammal båthake och efter en stund lyckas jag kroka den med ett fiskedrag och kan dra upp den i kanoten! Var ut även igår på samma ställe och då dök de helt plötsligt upp en bäver men då var de en liten gran ivägen och skulle bara krypa ner och gå två meter i sidan men då hann den tyvärr dyka och sen var de lungt resten av kvällen...
Publicerat Maj 15, 20169 yr 5 minutes ago AnteL sa: Provade ett nytt ställe i förrgår efter att ha tagit de lungt me bäverjakten ett tag. Ett riktigt surhål alldeles utmed älven och fullt i ris... Kommer ut ganska sent och får se svallvågor från något i vattnet och får tillslut syn på bävern som lagt sig stilla och i den lilla luckan jag har genom allt ris så ser det ut som att den ligger alldeles utmed strandkanten så jag tar chansen då de kan bli svårt att få ett bättre läge... Går runt på rätt sida och då ligger den där.. Men 10 meter ut... Hem efter kanoten för att konstatera då jag kommer tillbaka att den sjunkit.. For dit igår igen då jag hatar att skjuta djur och inte kunna ta reda på de som går... Lyckades tillslut känna mej fram vars den låg med en gammal båthake och efter en stund lyckas jag kroka den med ett fiskedrag och kan dra upp den i kanoten! Var ut även igår på samma ställe och då dök de helt plötsligt upp en bäver men då var de en liten gran ivägen och skulle bara krypa ner och gå två meter i sidan men då hann den tyvärr dyka och sen var de lungt resten av kvällen... Hörrö tunnis, bada?
Publicerat Maj 15, 20169 yr 3 hours ago strävhår sa: Hörrö tunnis, bada? Näää... Jag är definitionen av extrem badkruka och badar sällan ens under sommaren om det inte är badtunna eller uppvärmda pooler osv så jag skippade det den här gången
Publicerat Maj 21, 20169 yr Sista dagen... Dök upp en bäver efter en stund till vänster om mej på typ tio meter... Tänkte just trycka av så dök den... Tog ett tag så fick ja se hur den bara dök upp som en krokodil ur vattnet och skulle bara flytta mej en meter till vänster för de var en gran i vägen, osså dök den igen... Jag började bli små irriterad å tillslut så kom den och simma mot mej och kröp upp på en björk å skulle börja äta så jag siktade in mej och ... PANG! Bom... Tog såklart i en kvist före (hemskt risigt där jag jagade).. Jag tänkte att nu äre kört och vilket jääävla pissigt sätt att avsluta årets bäverjakt på men jag tänkte att jag sitter kvar... Och tur var väll det, tillslut dök han upp i vattnet och jag hade en lucka bland alla grenar. La punkten baki örat och lät 6,5 an sjunga ut och jag kunde bärga säsongens sista och 5e bäver!