Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Engelsk setter, min första hund.

Featured Replies

Publicerat

Hej, mitt första inlägg på jaktsidan :)

Jag ska snart hämta min första fågelhund, en engelsk setter.

Därför undrar jag om det finns någon som har några tips hur man ska träna den och någon form utav tidsschema, alltså vad är viktigast att börja med och hur man fortsätter.

Jag har erfarenhet av sibirian husky sen tidigare.

• Svar 51
  • Visningar 19k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Broder Tuck
    Broder Tuck

Håller med Sun Flower och PWS. Sen ska man inte glömma passiviteten heller.   Viktigaste dressyr momentet att träna med en stående fågelhund är stoppet och stadgan. Har man bara ett välfungerande st

• Anders Gustafsson
    Anders Gustafsson

• Var kanske trådens bästa råd du fick där...

Posted Images

Publicerat

Hej och grattis!

Viktigast att börja med är trygghet och grundlydnad. Om du sätter grundlydnaden när hunden är valp kommer du att spara mycket när det är dags att börja jaktträna på riktigt.

Engelsk setter är en hund som kräver en fast, trygg och vänlig hand, etablera dig som ledare tidigt men missbruka aldrig det förtroende hunden ger dig.

Setter mognar ganska sent enligt mig så förvänta dig inga stordåd de första åren, nyckeln till framgång är repitition, repitition och repitition.

När det gäller fysisk träning ska du komma ihåg att det är en ras som i stort sett kan ta hur mycket träning som helst i vuxen ålder. Om du då vänjer hunden med väldigt mycket träning så kommer den att kräva det också. Lagom är bäst, speciellt för unghunden.

Att träna lydnad och att gå fot lös tröttar ofta ut hunden precis lika mycket som ett fyspass.

Vår tik är idag två år och får minst två rejäla fyspass i veckan i kombination med ett par tre lydnadspass. Utöver detta är det tre promenader per dag som gäller.

Det finns mycket skrivet och många utbildningsfilmer om att uppfostra stående fågelhundar. Läs och titta mycket på film. Om du har möjlighet så är det mycket värdefullt kunna spendera tid med en erfaren setterägare som mentor.

Lycka till!

//R

Telefonstavat!

Publicerat

Välkommen och grattis! Fantastiska hundar och härlig jakt. 

Har du hört om "hundskolan vision"? Han har en onlin-film-kurs, eller kanske fler som inte alls är tokig. Speciellt inte för nya.

Publicerat

Svårt att säga hur det är ju lite att träna på[emoji4] men det finns många bra böcker i ämnet. Landins böcker å filmer, Sten Christofferssons bok och Hundskolan visions filmer är vad jag rekommenderar.

När du ska börja träna olika moment är ju lite omtvistat, börja tidigt men gå inte för fort fram är mitt tips.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Publicerat

Grattis till ett bra val av ras! :thumbsup: En del kräver mycket lydnad för att polletten ska trilla ner o en del är väldigt lättlärda.

Den sociala biten o kontakten är väldigt viktig i valp- & unghundsålder att den lär sig hålla kontakt med dig.

En del settrar kan vara väldigt vidsökta o en del har ett snävare sök o håller bra kontakt med föraren.

Bor du i närheten av någon dessa lokalklubbar för eng. setter så kan det vara ett tips att gå med o gå dressyrkurs.

http://www.engelskasetterklubben.se/index.asp?Sida=9

I vilken terräng ska du jaga? Skog, slättmark i s. Sverige el. fjällterräng. :smile:

Publicerat
  • Författare

Välkommen och grattis! Fantastiska hundar och härlig jakt. 

Har du hört om "hundskolan vision"? Han har en onlin-film-kurs, eller kanske fler som inte alls är tokig. Speciellt inte för nya.

Ja det har jag och ärligt talat så föll valet av engelsk setter pga filmen ripjakt med stående fågelhund, med just mattias westerlund.

Publicerat
  • Författare

Svårt att säga hur det är ju lite att träna på[emoji4] men det finns många bra böcker i ämnet. Landins böcker å filmer, Sten Christofferssons bok och Hundskolan visions filmer är vad jag rekommenderar.

När du ska börja träna olika moment är ju lite omtvistat, börja tidigt men gå inte för fort fram är mitt tips.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Sten christofersson är återkommande, både här och på andra forum. Ska kolla upp den boken, tack.

Publicerat
  • Författare

Grattis till ett bra val av ras! :thumbsup: En del kräver mycket lydnad för att polletten ska trilla ner o en del är väldigt lättlärda.

Den sociala biten o kontakten är väldigt viktig i valp- & unghundsålder att den lär sig hålla kontakt med dig.

En del settrar kan vara väldigt vidsökta o en del har ett snävare sök o håller bra kontakt med föraren.

Bor du i närheten av någon dessa lokalklubbar för eng. setter så kan det vara ett tips att gå med o gå dressyrkurs.

http://www.engelskasetterklubben.se/index.asp?Sida=9

I vilken terräng ska du jaga? Skog, slättmark i s. Sverige el. fjällterräng. :smile:

Tack för svar. Men jag är ute efter en mer detaljerad plan, vad ska jag börja med? Sitt, ligg, inkallning? Vart man ska börja är väl mitt största problem... Och vad man ska fortsätta med. Ni som har/haft stående fågelhundar, hur börjar ni träna dem?

Det är lite nytt med en hund som kräver en del och inte bara sitt, mat och sele :)

Jag kommer jaga mestadels i jämtlandsfjällen, kanske lite skog.

Publicerat

Träna? :)

Publicerat

Tack för svar. Men jag är ute efter en mer detaljerad plan, vad ska jag börja med? Sitt, ligg, inkallning? Vart man ska börja är väl mitt största problem... Och vad man ska fortsätta med. Ni som har/haft stående fågelhundar, hur börjar ni träna dem?

Det är lite nytt med en hund som kräver en del och inte bara sitt, mat och sele :)

Jag kommer jaga mestadels i jämtlandsfjällen, kanske lite skog.

Sitt, ligg, inkallning o varsågod vid mattid! Lär den sitt när du ska ge den mat.

Jag tränade mycket själv till att börja med ute på golfbanan bakom huset där jag bor.

Det gäller att passa på medans det inte är några golfare igång. Jag fick träna ostört bara lite småfåglar som flög förbi o kvittrade o letade mask o annat ätbart. :biggrin:

Skapa ett bra o starkt band mellan er. :thumbsup: Den sociala biten är viktig mellan valp o husse/matte.

Man får hålla koll på dom efter bus o är nyvaken så vill den gärna pinka/bajsa. :thumbsup:

Ta upp valpen om du ser att den går undan innan den hinner göra sitt behov o gå ut med den o låt den göra sitt behov o beröm den sedan. :thumbsup:  :smile:

Här har du länken till din region om du nu bor o jagar i samma region. Du får många bra o nyttiga tips genom specialklubbarna. :thumbsup:

http://www.nnfk.com/

Grunden är ju densamma för många valpar/unghundar. :thumbsup:​ 

Återkom om du har mer frågor så ska jag försöka besvara dom! :smile:

Publicerat
  • Författare

Sitt, ligg, inkallning o varsågod vid mattid! Lär den sitt när du ska ge den mat.

Jag tränade mycket själv till att börja med ute på golfbanan bakom huset där jag bor.

Det gäller att passa på medans det inte är några golfare igång. Jag fick träna ostört bara lite småfåglar som flög förbi o kvittrade o letade mask o annat ätbart. :biggrin:

Skapa ett bra o starkt band mellan er. :thumbsup: Den sociala biten är viktig mellan valp o husse/matte.

Man får hålla koll på dom efter bus o är nyvaken så vill den gärna pinka/bajsa. :thumbsup:

Ta upp valpen om du ser att den går undan innan den hinner göra sitt behov o gå ut med den o låt den göra sitt behov o beröm den sedan. :thumbsup:  :smile:

Här har du länken till din region om du nu bor o jagar i samma region. Du får många bra o nyttiga tips genom specialklubbarna. :thumbsup:

http://www.nnfk.com/

Grunden är ju densamma för många valpar/unghundar. :thumbsup:​ 

Återkom om du har mer frågor så ska jag försöka besvara dom! :smile:

Tusen tack! Återkommer garanterat.

Publicerat

Prata med din uppfödare och ta kontakt med närmaste rasklubb så får du nog all hjälp du behöver.

//R

Telefonstavat!

Publicerat
  • Författare

Prata med din uppfödare och ta kontakt med närmaste rasklubb så får du nog all hjälp du behöver.

//R

Telefonstavat!

Tack, men det tar jag som en självklarhet. Förövrigt så svarade du varken på frågorna eller gav mig några råd, finns det troll på jaktsidan?

Publicerat

Tack, men det tar jag som en självklarhet. Förövrigt så svarade du varken på frågorna eller gav mig några råd, finns det troll på jaktsidan?

Nu var ju inte mitt inlägg menat som någon spydighet utan just ett råd. Om det inte föll i god jord så är ju det bara att beklaga.

Hoppas du och hunden får det bra.

Ajöken!

//R

Publicerat

Tusen tack! Återkommer garanterat.

Varsågod! :smile:

Sedan till hösten när du släpper unghunden första gången så släpp den i skog först för att se hur kontaktbenägen den är.

Håll den sig inom rimligt avstånd (100-150 m) då är den kontaktbenägen.

En del av släpper dom till fjälls första gången för att dom vill ha dom vidsökta när dom ska gå jaktprov.

Du får säkert lära dig mycket tips o tricks om du går med i en specialklubb. :smile: 

Va aldrig hård mot en valp. Fya den om den gör något dumt. Ta socka från golvet, biter i sko, gör behovet inomhus. 

Publicerat

Grattis till ett kul rasval! Landin har som ett schema i sin bok där han tar upp i vilken ordning han tränar. Nu kanske vi vanliga dödliga får räkna med att varje moment tar lite mer tid. Annars håller jag med om tipsen om hundskolan vision och Christoffersson.

Mitt tips är att lägga mycket fokus på "sitt" tidigt. Ge inte kommandot om du inte är 100% säker på att hunden kommer att lyda. Här har hundskolan vision en bra film, "sitt för fågelhundar" har jag för mig att den heter.

Va aldrig hård mot en valp. Fya den om den gör något dumt. Ta socka från golvet, biter i sko, gör behovet inomhus.

Jag håller inte med om att man ska fya en hund som bär något (ex. en socka). Byt sockan mot något den får bära istället och säg tack. Man kan få problem med apporteringen annars.
Publicerat

Grattis till ett kul rasval! Landin har som ett schema i sin bok där han tar upp i vilken ordning han tränar. Nu kanske vi vanliga dödliga får räkna med att varje moment tar lite mer tid. Annars håller jag med om tipsen om hundskolan vision och Christoffersson.

Mitt tips är att lägga mycket fokus på "sitt" tidigt. Ge inte kommandot om du inte är 100% säker på att hunden kommer att lyda. Här har hundskolan vision en bra film, "sitt för fågelhundar" har jag för mig att den heter.

Jag håller inte med om att man ska fya en hund som bär något (ex. en socka). Byt sockan mot något den får bära istället och säg tack. Man kan få problem med apporteringen annars.

Nej, inte om den bara bär den men om den lägger sig att tugga o sliter i den då är vi i ett annat läge.

Publicerat

Vissa valpar/unghundar gillar mjuka leksaker med el. utan pipljud. Mina har inte gillat pipljudet så då har det blivit olika mjuka leksaker som stroppar med 1 stor knutar i varsin ände.

Publicerat

Tyckte  dr_ cosmo svarade ordentligt, direkt under din start på tråden. :wink:   

Publicerat
  • Författare

Varsågod! :smile:

Sedan till hösten när du släpper unghunden första gången så släpp den i skog först för att se hur kontaktbenägen den är.

Håll den sig inom rimligt avstånd (100-150 m) då är den kontaktbenägen.

En del av släpper dom till fjälls första gången för att dom vill ha dom vidsökta när dom ska gå jaktprov.

Du får säkert lära dig mycket tips o tricks om du går med i en specialklubb. :smile: 

Tack för tipsen, spelar det någon roll vilken sorts skog? Är det bättre med lite mer öppen skog där hunden lättare ser mig, eller ska man ge sig in i tätare skog där den måste försöka hålla lite kontakt själv?

Publicerat
  • Författare

Hittade en bok av Sten Christofersson i bokhyllan, den heter Jakthundar. Är det den ni menar? Helt fantastisk bok förövrigt.

Publicerat

Hittade en bok av Sten Christofersson i bokhyllan, den heter Jakthundar. Är det den ni menar? Helt fantastisk bok förövrigt.

Tror det är i första hand denna som menas:9ac3e72b5a886c89a517b4b19a5e6f89.jpg

Dock så har jag för mig att avsnittet om stående fågelhundar i din bok är ett sammandrag av det i "fågelhundar".

Publicerat

Tack för tipsen, spelar det någon roll vilken sorts skog? Är det bättre med lite mer öppen skog där hunden lättare ser mig, eller ska man ge sig in i tätare skog där den måste försöka hålla lite kontakt själv?

Ja, det är lättare om du går i gles skog så att den ser dig med jämna mellanrum. 

Du kan ju prova i tätare skog för att se hur den regerar o ibland kan du gömma dig bakom en stor tall el. ett stenblock så att den får leta efter dig.