Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Engelsk setter, min första hund.

Featured Replies

Publicerat

Hunden ska själv anpassa söket efter terrängen. Är det öppet ska den ta ut det och trångt ska den hålla ihop det. När det kommer till injagning så är fjället att föredra då kan du se vad hunden gör och lättare korrigera eller berömma. Båda är lika viktiga. Hunden måste få veta när den gör rätt också. Välkommen till jaktsidan förresten. ☺

• Svar 51
  • Visningar 19k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Broder Tuck
    Broder Tuck

Håller med Sun Flower och PWS. Sen ska man inte glömma passiviteten heller.   Viktigaste dressyr momentet att träna med en stående fågelhund är stoppet och stadgan. Har man bara ett välfungerande st

• Anders Gustafsson
    Anders Gustafsson

• Var kanske trådens bästa råd du fick där...

Posted Images

Publicerat

Hunden ska själv anpassa söket efter terrängen. Är det öppet ska den ta ut det och trångt ska den hålla ihop det. När det kommer till injagning så är fjället att föredra då kan du se vad hunden gör och lättare korrigera eller berömma. Båda är lika viktiga. Hunden måste få veta när den gör rätt också. Välkommen till jaktsidan förresten. ☺

Injagning skulle jag göra där jag kommer att jaga. Nu har han ju skrivit att han troligtvis ska jaga mest fjäll, men som tillexempel jag som enbart har jagat skog skulle aldrig jaga in en hund någon annanstans än just skog! 

Publicerat

Håller med Sun Flower och PWS. Sen ska man inte glömma passiviteten heller.

Viktigaste dressyr momentet att träna med en stående fågelhund är stoppet och stadgan. Har man bara ett välfungerande stopp med tillhörande stadga så är mycket vunnet. Omvänt så kan man säga att det är nog många stående hundar som blivit förstörda mer eller mindre pga dåligt stoppkommando. En hund som får gå efter gång på gång kan man förstöra ståendet på om man har otur.

Alla hundar oavsett användningsområde bör man ha ett stoppkommando och inkallning som fungerar. I vissa lägen är det mycket säkrare att hämta hunden istället för att kalla in den. Det kan tex vara om hunden befinner sig på andra sidan en trafikerad väg eller strömmande vatten eller något annat farligt. Kan man då stoppa hunden är det bara gå och hämta den.

För egen del vill jag att valpen ska känna sig trygg i min närvaro och kunna lita på mig i alla lägen så när den bott in sig några dagar så kör vi igång så smått. Jag börjar med att lära den sitt namn, inkallning och sitt. När den blivit lite större blir det även vändsignal och resning eller avance som det så vackert heter. Vill valpen bära är det ju jättebra men är den inte bärvillig så är det bara att vänta och introducera den för apportering senare. När den blivit äldre så blir det lydnadsapportering för min del. OBS! Inte att förväxla med tvångsapport!!!

Även om jag gör skillnad på en valp och en vuxen hund så brukar jag alltid ha i bakhuvudet hur jag vill att den vuxna hunden ska bli. Jag leker mycket med hundarna när de är unga och någon gång då och då som vuxen. Jag kastar däremot nästan aldrig något som hunden ska springa och hämta.

Passiviteten kör jag mycket med den unga hunden, när de blir äldre blir det väl mer att man tillämpar den. Jag vill att hunden ska kunna slappna av då den inte arbetar. Dels tycker jag att det är skönt när man pausar i skogen att även hunden/hundarna passar på att vila och spara energin till den behövs. När vi pausar i skogen brukar jag oftast lägg mig på rygg i mossan, dra hatten över ögonen och sova en stund med hunden vid min sida. Ska man gå prov så är det bra om inte hunden går och stressar upp sig när de andra ligger ute i sök.

Har man fått en väl fungerande hund så tycker jag personligen att man kan starta den på jaktprov. Det är roligt både för en själv, hunden och uppfödaren blir glad. Vill man inte offra jaktdagar så finns det ju även vårprov. I unghundsklass så behövs inget apportprov för att få starta.

Kör korta pass med dressyrträningen, speciellt med en valp så tröttnar de fort. Sluta alltid med att hunden lyckas! Skulle hunden misslyckas så gör övningen lättare så den lyckas innan ni slutar. För egen del brukar jag bara träna någon minut eller repetitioner åt gången innan vi bryter. Många och korta pass är betydligt effektivare vid inlärning, tycker jag. Är jag trött eller har svårt att koncentrera mig en dag så hoppar jag hellre över träningen. Ha gärna en plan när du tränar, kör gärna ett moment i taget, dela upp det i delmoment om möjligt - speciellt i början. När hunden kan momentet är det dags att göra en störningslista och öka svårigheten successivt, det är även dags att träna i olika miljöer samt att öka avståndet, ändra dock bara en faktor åt gången i början. Bara för att hunden kan sitt inne så innebär inte det att den kan sitt ute på gräsmattan eller ute på fältet när den leker med andra hundar på 100m avstånd :wink:

om man måste korrigera sin hund ofta så har antingen inte den förstått eller lärt sig kommandot, eventuellt så har man gått för fort fram.

gå gärna en kurs. Kan verkligen rekommendera Hundskolan Vision. Kurserna brukar vara fullbokade och det finns en anledning till det.

välkommen till forumet och en väldigt rolig jaktform :thumbsup:

mvh Broder Tuck

Amen Broder!

Publicerat

Jag har själv kört mitt första år nu med en Engelsk setter. Det har varit en grymt rolig tid!

Du har fått väldigt bra råd och tips ovan. Sittet och stadgan är otroligt viktigt så ta dig tid att hitta rätt där. Kör inte för långa träningspass utan se till att lyckas på alla pass ni gör. Det brukar komma rätt fort om man inte stressar fram resultaten. 

Jag själv har nyttjat alla Hundskolans visions filmer samt Sten Christofferssons bok Fågelhundar. Jag köpte den direkt via hans egen sida och det gick på bara några dagar. http://www.naturredaktionen.se/kontakt.html

Känner inte att jag har något att tillföra mer än att ge cred till de andra forumdeltagarna ovan. Några av dom är samma som hjälpt mig mycket i mina funderingar och det har varit till stor hjälp.

Lycka till!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Hej och tack för alla svar! Mycket matnyttigt. De senaste veckorna har jag spenderat i Christoffersson och Landins böcker samt fått en del mindre råd från uppfödaren. För att summera, så har jag hämtat hunden och han har hunnit bli 10 veckor. Första veckan lärde vi känna varandra och övriga i familjen samt tränade på namn. Den senaste veckan har vi tränat sitt, inkallning och stanna samt varsågod. Han är en otroligt smart och uppmärksam valp med massa energi som han inte släppt lös på våra skor och kläder. 

Började träna lite då och då under dagen, inomhus, då jag ser att han inte är uppmärksam på något speciellt, när han lärt sig komandot bra inne har jag använnt det ute under enkla förhållanden. Nu kan han sitt (misslyckas aldrig, även när han går runt omkring mig ut) bör jag sätta krav på han redan eller öka störningarna, förslag?

inkallningen funkar bra den med, har även lyckats kalla in han i skarp situation med en annan hund involverad.har ni några bra råd hur jag ska öka störningarna på inkallning?

stanna har fungerat tills idag, han sitter fint framför mig och tittar på mig (detta på inkallning). I förrgår försökte jag mig på några stanna när han var en bit ifrån mig på en äng. Han reagerade direkt och satte sig där han var. Men idag så sätter han sig inte ( igentliggen spelar det väl ingen roll sålänge han stannar?) utan stannar och står stilla. Han sätter sig fortfarande på inkallning dock. Har jag gått för fort fram?

ett av de stora problem jag har, är att han blir sittande bakom mig, tittar och funderar när vi är ute och går. Då brukar jag använda kom eller kom här, men det tar dåligt och börjar bli uttjatat känner jag, förslag?

ett till stort problem ute är att han äter sjukt mycket gräs, snus, cigaretter, godis, mat, plast och all annan skit som folk slänger om kring sig, några tips och råd på det?

han nyser mycket också, ska jag vänta med det och kolla med vet på 12 veckors vaccination?

hur mycket godis bör man ge en valp? 

Tusen tack igen för alla fantastiska svar jag har fått, ska uppdatera mer nu. 

Publicerat
10 hours ago Anders Gustafsson sa:

Hej och tack för alla svar! Mycket matnyttigt. De senaste veckorna har jag spenderat i Christoffersson och Landins böcker samt fått en del mindre råd från uppfödaren. För att summera, så har jag hämtat hunden och han har hunnit bli 10 veckor. Första veckan lärde vi känna varandra och övriga i familjen samt tränade på namn. Den senaste veckan har vi tränat sitt, inkallning och stanna samt varsågod. Han är en otroligt smart och uppmärksam valp med massa energi som han inte släppt lös på våra skor och kläder. 

Grattis till en rolig tid!

Låter väl bra det där! Se bara till att ta små steg i taget men samtidigt göra det intressant för valpen så den inte tröttnar. Träna bara korta pass och ofta som du verkar ha gjort..

Började träna lite då och då under dagen, inomhus, då jag ser att han inte är uppmärksam på något speciellt, när han lärt sig komandot bra inne har jag använnt det ute under enkla förhållanden. Nu kan han sitt (misslyckas aldrig, även när han går runt omkring mig ut) bör jag sätta krav på han redan eller öka störningarna, förslag?

inkallningen funkar bra den med, har även lyckats kalla in han i skarp situation med en annan hund involverad.har ni några bra råd hur jag ska öka störningarna på inkallning?

stanna har fungerat tills idag, han sitter fint framför mig och tittar på mig (detta på inkallning). I förrgår försökte jag mig på några stanna när han var en bit ifrån mig på en äng. Han reagerade direkt och satte sig där han var. Men idag så sätter han sig inte ( igentliggen spelar det väl ingen roll sålänge han stannar?) utan stannar och står stilla. Han sätter sig fortfarande på inkallning dock. Har jag gått för fort fram?

Det att han inte sätter sig utan bara stannar kan nog mycket väl bero på att du gått för fort fram som du är inne på. Gissar att det är när avståndet är lite större än det varit tidigare? Kanske är småfåglar, fjärilar eller annat som stör honom också. Med min 7-åriga pointertik vet jag att jag gått för fort fram vid något tillfälle. Kan stoppa henne på långt håll oavsett marktyp men är det långt håll i skogen så stannar hon oftast bara och sätter sig inte förrän jag kommer tillräckligt nära. Detta är mitt fel då jag inte kunnat kontrollera om hunden sitter eller ej på långt håll. Mitt råd är att inte fuska i början för det kommer inte att bli lättare med ökat avstånd och störning.

När de kan sitt/stanna så brukar jag leka med valpen och stanna upp och kommendera sitt/stanna. När det fungerar så kommenderar jag sitt/stanna medan jag leker med hunden. Sedan kan man för att öka avståndet på den övningen låta någon annan leka med hunden som omväxling. OBS! Innan jag gör dessa övningar så ska hunden vara med på att vi leker på husses/mattes villkor det är flockledaren som bjuder upp, startar och avlutar leken. Man kan givetvis ha någon annan att leka med valpen som störning när man ska kalla i hunden också går bra att variera avståndet på detta vis. Kör inte så många gånger på raken bara.

ett av de stora problem jag har, är att han blir sittande bakom mig, tittar och funderar när vi är ute och går. Då brukar jag använda kom eller kom här, men det tar dåligt och börjar bli uttjatat känner jag, förslag?

Är han orolig eller verkar vilja gå hemåt när han sätter sig? Vi hade en valp i valpkullen som vi hade 2006 (weimaraner) som när jag skulle börja göra dem lite miljövana utanför huset och i skogen bakom huset. Varje gång vi kom lite för långt från valphagen så vände han om och for ner i blombänken just utanför valphagen och bron – varje gång! Plöjde en del böcker och hittade i hundens språk (tror jag att det var) av Lars Fält en möjlig förklaring. Den valpen var signalkänslig på så vis att varje gång jag tittade på den och försökte locka desto mer osäker uppfattade valpen mig pga att jag tittade på den. Var som om jag bad den om råd. Hmmm, sagt och gjort tog den i koppel nästa gång och när avståndet var lite för stort så att den ville hemåt började den att gny och dra i kopplet och ville hem. Jag stod då bara tyst och ignorerade valpen, tittade inte på den det minsta. Det tog inte lång stund alls så slappnade den av och vi kunde gå vidare troligtvis för att ”husse han har koll”. Nu tycker ju jag att man ska kunna titta på sin hund annars blir det jobbigt att träna dem så min lösning på det problemet blev att jag satt på huk med en leversnitt i mungipan när jag lockade med muspip, det fattade han ganska fort och i slutet fick man börja dämpa honom för vid 10v ålder kom han med full fart och fullkomligt kastade sig mot ansiktet oavsett om man satt på huk eller stod upp. Jag skulle nog kanske prova att ignorera honom helt här några gånger och se vad som händer? Svårt ge råd när man inte vet hur det ser ut.

ett till stort problem ute är att han äter sjukt mycket gräs, snus, cigaretter, godis, mat, plast och all annan skit som folk slänger om kring sig, några tips och råd på det?

Har du ett fungerande NEJ? Annars är det nog dags att lära honom det också. En del valpar äter allt möjligt. Hade en som åt svamp så fort hon fick chansen. Fick fya och visa mitt missnöje så blev det klart mindre intressant för valpen. Men ögontjänare är de oftast mer eller mindre ändå.

hur mycket godis bör man ge en valp? 

Tusen tack igen för alla fantastiska svar jag har fått, ska uppdatera mer nu. 

För egen del så har jag godis som förstärkning vid inlärningen. Liten hund = liten godisbit. Det är inte frågan om extra utfodring. Sedan så när den kan momentet så får den oftast nöja sig med mitt beröm. Berömmet får man också anpassa efter individ så den inte spårar ur. Tajmingen är väldigt viktig vid all träning men med tanke på era framgångar så gissar jag att du varit duktig på detta.

Tror det är bra om man är tydlig både i kroppsspråk och röstläge om de gjort något bra – eller dåligt. Som kuriosa kan jag nämna att för några år sedan vid ett tillfälle sa frun till våra barn några gånger när vi skulle iväg någonstans men barnen reagerade inte förrän jag sa till då gjorde de som de skulle direkt. Jag var inte arg eller någonting men de gjorde som jag sa direkt ändå. Frågade pojken om varför det var så för de hade ju hört sin mor men struntat i det. Fick då till svar. -Men du har ju mycket mörkare röst. Om man tänker på det så går ofta en karl ner i röstläge när han menar allvar eller blir irriterad medan en kvinna många gånger går upp i tonläge istället.

Uppdatera gärna det är roligt att läsa om andras hundar också. Ska snart hämta mig en 8 veckors pointervalp men det får bli om den i en egen tråd så småningom.

Mvh Broder Tuck

Publicerat
På 2016-05-25 at 21:56 Anders Gustafsson sa:

Slår återigen ett slag för Mattias Westerlunds filmer. http://www.webdog.nu/modules.php?name=Shop&op=viewproduct&catid=20&id=44

Det är tydlig och bra info och man kan bara gå tillbaka om man blir osäker. Ett BRA och NEJ som sitter är otroligt viktig för er framtida träning. Ett NEJ kan ju vara skillnaden mellan fara och inte..

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur går det med en lille krabaten?

Publicerat
  • Författare

Jaha, då har det gått två veckor till och det är dags för en uppdatering. Nånting hände kan jag väl sammanfatta dessa veckor med. Vecka 11 var sjukt slitsamm och inget gick min väg, allt jag gjorde blev fel kändes det som. 

Det första problemet var att han aldrig slutade äta på kottar och allt annat skit, trots nej komandon. En dag (efter jobbet, sjukt sliten, skrikande barn) så fick han tag på något godis som låg utanför ingången och började äta den. Jag försökte ta ut den men lyckades inte och tyvärr så klickade jag på lill gubben :s men jag lyckades sansa mig tillslut. Nästa dag slutade han tugga på ALLT! Helt sjukt, jag sov nöstan inget den natten, han var lite rädd för mig ett tag efteråt nämligen (jag lyfte han i nackskinnet och skakade och gormade högt åt han).

Han glömde det där ganska direkt och är samma glada lilla valp som han var tidigare. Men det var som att han blev en ny hund, allt, verkligen allt har fungerat den senaste veckan. Jag antar att mitt nej komando var halvtaskigt och det där gjorde han uppmärksamm på vem som bestämmer? Det ska tilläggas att jag har tagit han i nackskinnet tidigare, ganska hårt också. Men när jag tänker tillbaka på det så har han viftat på svansen ganska direkt efter jag har gjort det. Nu gör han det inte fören han får beröm.

Något mer som har hänt är att han helt slutat nysa, vilket känns bra. Har även varit på vaccinering.

socialt så har ju flugfisket startat vilket visade sig vara en riktigt bra passivitets träning. Han har varit med 5 turer nu. När jag är i vattnet så busar han en liten stund, kanSke gräver en grop eller liknande, sen lägger han sig till ro och bara ligger och kikar. Vi har även varit och lekt med en cocker spaniel som är 1 år ett par gånger och dem trivs bra ihop. Dock så är det svårt att få han lugn i närheten av spanieln då den aldrig blir trött. 

problemet med att han blev sittande bakom mig var inte pga hemlängtan, lite av det finns kvar, men jag lyckades fixa komandot "kom här" med en bit rökt skinka. Jag använder det väldigt sällan nu, men det är 99% hitills. Han har även börjat röra sig mycket mer framför mig också, vilket förenklar en del.

träningen då... Ja det har gått över förväntan ett tag nu. Nej och bra tränas i ett villa område i närheten. Nej på tomter, katter och lekande barn, bra när han följer med mig. Fungerar väldigt bra. Utan koppel.

sitt har jag börjat öva på avstånd, 10-20 meter ca, det fungerar bra, men han är lite trög när han sätter sig ibland. Hur kan jag träna upp hastigheten på sitt? Sitt, stanna tränar jag med människor, dummys, bogblad och liknande som jag kastar runt han, går även fram och berömer, klappar lite på han och han sitter stilla med uppmärksamheten på mig. Vad är nästa steg?

hit tränar jag på alla de vanliga "sniff ställena". Om han inte kommer använder jag nej, fy och tar något steg närmare och kallar på han igen, då kommer han. Har även börjat träna hit med störningar som jag lägger ut. Han får sitta, så går jag 20-30 meter och kastar ut alla hans favorit saker på sidorna, sen kallar jag in han. Klarat 9/10. ( nyköpt bogblad var för mycket :)).

stanna är fortfarande svårt, han stannar och sätter sig 50% annars står han bara. Vet inte hur jag ska få till det här, förslag?

har börjat med spontan apportering med en tennisboll, håller han lite lätt och låter den rulla efter golvet. jag låter han även nosa på dummyn och om han greppar den säger jag apport.

sen har vi börjat med "godisligg". 

Nu till problemen ;) han jagar all fågel som finns, i raketfart. Vad ska jag göra?

i övrigt så är det nästan inga problem just nu, som tur är. Tänkte avsluta med att säga hur jävla underbart det var den dagen han kom på att han kunde springa på ett nytt sätt! Vilken skillnad, men man får vara riktigt uppmärksamm nu.

tack för alla råd och tips. 

Publicerat

Lite foton hade varit på sin plats, tack!:thumbsup:

Allt går inte som inte dans på rosor utan lite motgångar.

Publicerat

Tack! :) Sicken liten snygging!:wub:

Publicerat

Jaha, då har det gått två veckor till och det är dags för en uppdatering. Nånting hände kan jag väl sammanfatta dessa veckor med. Vecka 11 var sjukt slitsamm och inget gick min väg, allt jag gjorde blev fel kändes det som. 

Det första problemet var att han aldrig slutade äta på kottar och allt annat skit, trots nej komandon. En dag (efter jobbet, sjukt sliten, skrikande barn) så fick han tag på något godis som låg utanför ingången och började äta den. Jag försökte ta ut den men lyckades inte och tyvärr så klickade jag på lill gubben :s men jag lyckades sansa mig tillslut. Nästa dag slutade han tugga på ALLT! Helt sjukt, jag sov nöstan inget den natten, han var lite rädd för mig ett tag efteråt nämligen (jag lyfte han i nackskinnet och skakade och gormade högt åt han).

Han glömde det där ganska direkt och är samma glada lilla valp som han var tidigare. Men det var som att han blev en ny hund, allt, verkligen allt har fungerat den senaste veckan. Jag antar att mitt nej komando var halvtaskigt och det där gjorde han uppmärksamm på vem som bestämmer? Det ska tilläggas att jag har tagit han i nackskinnet tidigare, ganska hårt också. Men när jag tänker tillbaka på det så har han viftat på svansen ganska direkt efter jag har gjort det. Nu gör han det inte fören han får beröm.

Något mer som har hänt är att han helt slutat nysa, vilket känns bra. Har även varit på vaccinering.

socialt så har ju flugfisket startat vilket visade sig vara en riktigt bra passivitets träning. Han har varit med 5 turer nu. När jag är i vattnet så busar han en liten stund, kanSke gräver en grop eller liknande, sen lägger han sig till ro och bara ligger och kikar. Vi har även varit och lekt med en cocker spaniel som är 1 år ett par gånger och dem trivs bra ihop. Dock så är det svårt att få han lugn i närheten av spanieln då den aldrig blir trött. 

problemet med att han blev sittande bakom mig var inte pga hemlängtan, lite av det finns kvar, men jag lyckades fixa komandot "kom här" med en bit rökt skinka. Jag använder det väldigt sällan nu, men det är 99% hitills. Han har även börjat röra sig mycket mer framför mig också, vilket förenklar en del.

träningen då... Ja det har gått över förväntan ett tag nu. Nej och bra tränas i ett villa område i närheten. Nej på tomter, katter och lekande barn, bra när han följer med mig. Fungerar väldigt bra. Utan koppel.

sitt har jag börjat öva på avstånd, 10-20 meter ca, det fungerar bra, men han är lite trög när han sätter sig ibland. Hur kan jag träna upp hastigheten på sitt? Sitt, stanna tränar jag med människor, dummys, bogblad och liknande som jag kastar runt han, går även fram och berömer, klappar lite på han och han sitter stilla med uppmärksamheten på mig. Vad är nästa steg?

hit tränar jag på alla de vanliga "sniff ställena". Om han inte kommer använder jag nej, fy och tar något steg närmare och kallar på han igen, då kommer han. Har även börjat träna hit med störningar som jag lägger ut. Han får sitta, så går jag 20-30 meter och kastar ut alla hans favorit saker på sidorna, sen kallar jag in han. Klarat 9/10. ( nyköpt bogblad var för mycket :)).

stanna är fortfarande svårt, han stannar och sätter sig 50% annars står han bara. Vet inte hur jag ska få till det här, förslag?

har börjat med spontan apportering med en tennisboll, håller han lite lätt och låter den rulla efter golvet. jag låter han även nosa på dummyn och om han greppar den säger jag apport.

sen har vi börjat med "godisligg". 

Nu till problemen ;) han jagar all fågel som finns, i raketfart. Vad ska jag göra?

i övrigt så är det nästan inga problem just nu, som tur är. Tänkte avsluta med att säga hur jävla underbart det var den dagen han kom på att han kunde springa på ett nytt sätt! Vilken skillnad, men man får vara riktigt uppmärksamm nu.

tack för alla råd och tips. 

Låter som det går ganska bra! Det jag har lärt mig är att ta det lugnt och träna på, allt sitter inte perfekt direkt som det gör för proffstränarna. Men ibland har det inte räckt med att backa tillbaka och ta om igen för mig utan jag har fått förstärka tex sittkomandot. Kanske snärta till lite med fingrarna över rumpen på hunden samtidigt som sittkomandot ges. Jag vet en del som fortfarande har backat tillbaka och tar om när hunden varit 6-7 år så ibland tror jag att det är något annat som behövs. När han jagar fågel är det småfågel skator och allt möjligt då? Om det är så och det är ofta så är nog ett koppel inte så dumt alternativt en inkallning och gå fot förbi. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Skooog sa:

Låter som det går ganska bra! Det jag har lärt mig är att ta det lugnt och träna på, allt sitter inte perfekt direkt som det gör för proffstränarna. Men ibland har det inte räckt med att backa tillbaka och ta om igen för mig utan jag har fått förstärka tex sittkomandot. Kanske snärta till lite med fingrarna över rumpen på hunden samtidigt som sittkomandot ges. Jag vet en del som fortfarande har backat tillbaka och tar om när hunden varit 6-7 år så ibland tror jag att det är något annat som behövs. När han jagar fågel är det småfågel skator och allt möjligt då? Om det är så och det är ofta så är nog ett koppel inte så dumt alternativt en inkallning och gå fot förbi. 

Jag förstår precis vad du menar, man känner sig ganska liten när man pratar andra som har en fullgod jakthund på 5 månader, ungefär så kan det låta. Även böcker kan vara lite trist att läsa ibland då det är så mycket man ska hinna med. Jag har barn och heltidsjobb, så det får ta den tid det tar har jag bestämmt mig för. Jag brukar träna enkla sitt, hit och stanna inomhus på morgonen innan jag åker på jobbet, likadant när jag kommer hem. Sen går jag några vändor på eftermiddag, kvällen och då brukar det bli lite mer avancerat.

Han jagar trast, skator och duvor. Jag har läst mycket om det här och de flesta skriver/säger att man bara ska ignorera det, då inkallning/stanna kan riskera avancen senare, stämmer det? Ska jag kanske undvika områden där jag vet att fåglarna sitter? 

Publicerat
11 minutes ago Anders Gustafsson sa:

Jag förstår precis vad du menar, man känner sig ganska liten när man pratar andra som har en fullgod jakthund på 5 månader, ungefär så kan det låta. Även böcker kan vara lite trist att läsa ibland då det är så mycket man ska hinna med. Jag har barn och heltidsjobb, så det får ta den tid det tar har jag bestämmt mig för. Jag brukar träna enkla sitt, hit och stanna inomhus på morgonen innan jag åker på jobbet, likadant när jag kommer hem. Sen går jag några vändor på eftermiddag, kvällen och då brukar det bli lite mer avancerat.

Han jagar trast, skator och duvor. Jag har läst mycket om det här och de flesta skriver/säger att man bara ska ignorera det, då inkallning/stanna kan riskera avancen senare, stämmer det? Ska jag kanske undvika områden där jag vet att fåglarna sitter? 

En del är väldigt lättlärda o en del tar det lite längre tid att träna upp. Talar av egen erfarenhet o har sett andra som det går lätt för o virse versa. 

Publicerat

Roligt! Jag tycker att det låter som det går rätt bra för er. :thumbsup:

Visst har det hänt att man kanske har tagit i lite för hårt vid något enstaka tillfälle (man kanske fick tag i örat istället för nackskinnet tex) men det brukar jag inte visa hunden att jag tycker. Aldrig ömka en hund eller tycka synd om den för det kommer det inget gott av. Minns när jag hade en tidigare valp som sprang in i någonting och fick sig en smäll i magtrakten någonstans hon formligen skrek utöver sig och jag var helt övertygad om att hon blivit trasig. Ignorerade henne och när hennes egen ömkan lagt sig kallade jag in henne och kände igenom henne. Fanns ingen skada alls utan hon hade nog bara blivit rädd. Du får glädjas över att du nu har ett fungerade Nej.

Valpen vi hade som vände om hem gjorde det nog inte av hemlängtan utan upplevde det förmodligen som att jag var osäker... paradoxalt nog så var det den valpen som var klart frimodigast när vi var in till veterinären för att besiktiga valpkullen. Den hanen hann bokstavligen kolla överallt och var allmänt bara nyfiken. Go figure

När han är långsam att sätta sig så kan man precis som skoog säger ge en lätt klapp på baken som påminnelse att skynda på. All lydnad är färskvara så även den gamla hunden får man ibland påminna hur saker och ting ska gå till. Är de bara genomkörda brukar det dock gå väldigt fort och behöver normalt sett bara någon enstaka repetition. Är de långsamma så börjar jag med hunden nära och de får en påminnelse om det behövs sen ökar man avståndet successivt. Obs! Öka störningen först och avståndet senare pga vi har sämre koll då hunden är långt från oss i fall något oförutsett händer.

När hunden väl kommandot så brukar det enligt min erfarenhet vara lättare att få ett snabbt sättande då hunden är i rörelse, det är inte säkert att det faktiskt går fortare men man upplever det så i alla fall. Tar man samtidigt ett steg fram mot hunden när man ger kommandot så brukar de flesta stanna upp ändå lite fortare. Jag brukar dock undvika att stanna hunden i samband med inkallning då det finns risk att inkallningen blir seg då de får en förväntan på att de snart ska stanna. Av samma anledning så kallar jag inte så gärna in hunden från sittande då jag inte vill ha någon förväntning alls på aktivitet efter att den blivit stoppad.

Obs! Kom även ihåg senare att även göra stopp/stanna när hunden är på väg från dig. Det är ju trots allt i de flesta fall så det ska användas. Börja med hunden nära och öka avståndet sakta annars är risken väldigt stor att hunden stannar, vänder på sig för att se dig innan den sätter sig.

Publicerat

Träna inte valpen för hårt för då blir det fort tråkigt. En valp tar inte in allt lika lätt som en vuxen hund. Varva med lite bus o kortare träningspass. 

Publicerat
14 hours ago Anders Gustafsson sa:

Jag försökte ta ut den men lyckades inte och tyvärr så klickade jag på lill gubben :s men jag lyckades sansa mig tillslut. Nästa dag slutade han tugga på ALLT! 

...och så säger de att klickerträning inte funkar... :lol:

Skämt åsido så låter det som att det går väldigt bra med valpen. Vill dock sekundera lite på Skooogs inlägg om att inte gå för fort fram. Jag har ju också en setter och slogs av hur fort hon lärde sig saker som valp, vilket gjorde att jag försökte lära henne allt på en gång och att jag gick lite fort fram. Jag tyckte jag var världens bästa hundtränare sedan kom slyngelåldern och jaktlusten och hon hade glömt allt jag lärt henne. 

Mitt tips är att fokusera på inkallning, stopp/sitt och passivitet och träna det en sak i taget. Försök att hela tiden lägga på nya störningar, öka avstånden och byta miljö. (Detta låter det förvisso som du gör) Vill man vara extra metodisk kan man ju föra träningsdagbok. 

Sedan kan man förstås bryta av med lite apportering och sånt på en mer lekfull nivå för att göra nåt kul men ändå nyttigt tillsammans för att stärka relationen. T.ex. när det blivit lite för mycket "nej" i den övriga träningen. 

Till sist vill jag säga att jag absolut inte är någon expert på det här och har nu min första stående så du få ta dessa tips för vad de är. Det är dock såhär jag tänkt träna min nästa valp. 

Publicerat

Ja det är ju bara att hålla med dom avanstående inläggen.

Angående att jaga fåglar så tror jag att det är bäst att hålla honom borta från dom. Har svårt att tro att ett stannakommando när hon jagar en duva ska förstöra avancen men det är ju iaf fåglar som han ska ge blanka ... i

Publicerat
På 2016-06-11 at 07:29 Anders Gustafsson sa:

image.jpeg

Snygging!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En kort fråga innan nästa uppdatering, upplever ni det svårare att få fokus från hundn när det blåser?

Publicerat

Nej, det vet jag inte! Jag har hållit på med dressyren på mina 3 settrar på golfbanan bakom vårat hus o det har blåst men det är ju lite skillnad på valp/unghund o vuxen i koncentrationen ibland.

Jag har respekterat golfspelarna o flyttat på mig när dom har kommit.:thumbsup: Bra träningsplats med stora fria ytor o lite småfåglar o harar som har skuttat förbi som irritationsmoment ibland. :D

Publicerat

Har inte tänkt på om det skulle spela någon roll. Har inte märkt något sådant. Kan kanske vara individuellt? Däremot blir det svårare att höra om det blir lite längre håll om man har träd som susar i närheten. För egen del så blir man ju tröttare om det blåser mycket när man är ute, kan kanske vara så för valpen också?

Märker på min egen valp nu att det blivit mer fjärilar och andra småkryp som tar lite fokus för att inte tala om alla småfåglar och sånt. Tränar bara några få minuter åt gången. Slutar medan det går bra. Gärna flera gånger om dagen, vid varje rastning men är det väldigt varmt så kan det hända att vi hoppar över för att hon blir trött i värmen.