Publicerat April 14, 201610 yr Lovade att hjälpa en dam i jaktlaget med att försöka sälja hennes hagelbössa. Vad jag vet om bössan är följande: Inköpt 98. Skjuten endast ett fåtal skott innan hon fick ont i lederna och var tvungen att sluta skjuta. Inköpspriset var ca 60 000. Vad är en sån bössa värd idag mellan tummen och pekfingret? (Gissar att det är svårt att svara på så vad behöver jag ta reda på för att göra det lättare?)
Publicerat April 14, 201610 yr Du måste nog ta fram bild underlag och så vidare, men runt 2/3 av inköpspris om det är ett intressant vapen är nog möjligt, mindre kan också vara möjligt om en oattraktiv konfigurering. C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 14, 201610 yr Det beror det på modell, piplängd och stockning. Det har hänt en del på 20 år sett till hur en tävlingspang ser ut..... /T
Publicerat April 14, 201610 yr Helt ärligt så skulle jag vilja ha en Perazzi men det kräver också att det är typ, 76 cm pipor, 1/2 i en eller båda pipor, vettig stock och ett rimligt pris för vapen som ett 20+ som modell betraktat. Jag är således nyfiken. /Christian
Publicerat April 14, 201610 yr Författare Jag ska försöka komma ut och ta lite bilder och försöka hitta modell m.m.
Publicerat April 15, 201610 yr Finns en Mx8 med på WB auktion. Kanske kan bli en prisreferens till denna? /Må
Publicerat April 15, 201610 yr Tja, det är inte omöjligt, förutsätter iofs att det är en MX8 samt en hel massa andra saker, mitt intresse för en 76 cm:s Perazzi är starkt och jag kommer nog givet att det i framtiden kommer att gå att ha vapen för sportskytte att ha en sådan på sportskyttelicens. /Christian
Publicerat April 15, 201610 yr Tja, det är inte omöjligt, förutsätter iofs att det är en MX8 samt en hel massa andra saker, mitt intresse för en 76 cm:s Perazzi är starkt och jag kommer nog givet att det i framtiden kommer att gå att ha vapen för sportskytte att ha en sådan på sportskyttelicens. /Christian Den dagen äger kanske jag en Browning GTI med pipor långa som ett ösregn (eller en MK38 med lika långa rör) /M
Publicerat April 17, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Nu vet jag lite mer om bössan. MX10 med 76 cm pipor. Ca 5 skott skjutna. Några små skavanker från förvaring men fantastiskt fin. En dröm att lägga an. Hade min ekonomiska situation varit annorlunda hade jag köpt den direkt.
Publicerat April 17, 201610 yr Skräp att min plånboken är så grund efter en rejäl åderlåtning iom arbetena på taket här hemma. Fransson, fått någon uppfattning om hur säljaren vill genomföra försäljningen? C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 17, 201610 yr Sälj den inte för billigt, alla bud under 40 000:- är att betrakta som en förolämpning. Internationellt ligger de uppemot det dubbla. /T
Publicerat April 17, 201610 yr Författare Skräp att min plånboken är så grund efter en rejäl åderlåtning iom arbetena på taket här hemma. Fransson, fått någon uppfattning om hur säljaren vill genomföra försäljningen? C Skickat från min iPhone med Tapatalk Nej, hon har egentligen inte bråttom utan vill sälja bössan mest för att hon själv inte kan använda den. Jag lovade hjälpa till, först genom en liten koll på forat, sen genom lite vidare kanaler. Hon vill själv inte annonsera ut den av rädsla för att bli lurad, eller värre.
Publicerat April 17, 201610 yr Vill hon ha pengar för den så säljer hon den privat, tycker hon det är "obehagligt" brukar de flesta handlare kunna stå som mellanhand för en lindrig penning givet att ni fixar fram köparen. Lämna den till en handlare och hon får typ - halva priset. /T
Publicerat April 17, 201610 yr Bra, det låter som goda tankar, trots allt 50+ k som den motsvarar, jag hade gärna, men antar att det får anstå till en annan gång. C Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 17, 201610 yr Grejen är att det är ganska få köpare till vapen i den här prisklassen i Sverige. Det är inte så att folk står i kö direkt. Här är liksom en S686 Silver Pigeon lite av ett lyxvapen som jämförelse, något man köper om man kan och "vill kosta på sig något fint". Generellt sett ska en hagelbössa vara billig - helst under 5000 kr ny. Det räcker ju "att den är gjord i samma fabrik som Beretta" så brukar de flesta tycka att den är "jävligt bra". Varför betala mer för "märket"? Så resonerar fenomenalt många i mellanmjölkens land. Fast de cyklar i badkaret så det stänker om det...... En MX10 finns därmed helt enkelt inte ens i fantasin för 90% av Sveriges jägare eller skyttar........ Vi saknar vapenkultur i det här landet. Därför tror jag att det är betydligt enklare att sälja den utomlands ärligt talat. Det är en racer av rang - men den är inte lättsåld. /T
Publicerat April 18, 201610 yr Författare Är det choker eller fast borrning? Loppdiameter?Fast borrning. Missade att mäta loppdiametern.
Publicerat April 18, 201610 yr Ja man vill ju verkligen inte förolämpa, men tycker hon att 40 inte är en förolämpning så kan jag komma och titta. Jag spenderar dagarna i grannbyn (Uppsala) så jag kan komma över när som helst.
Publicerat April 18, 201610 yr Författare Ja man vill ju verkligen inte förolämpa, men tycker hon att 40 inte är en förolämpning så kan jag komma och titta. Jag spenderar dagarna i grannbyn (Uppsala) så jag kan komma över när som helst.Tror inte hon är lättförolämpad [emoji4]. Vi försöker hitta en tid så att du får se bössan.
Publicerat April 18, 201610 yr Författare I gömmorna fanns även denna som också är till salu. En MX8 med 71cm pipor och lösa choker. Mer änvänd än den andra, men i fint skick den med. (och ja, den har trycke också, men det låg i ett annat skåp och jag hade bråttom)