Publicerat November 26, 200619 yr Hejsan! Skickade ett mail till Torsbohandels för ett tag sedan och frågade om dom hade ett ungefärligt pris i mellan vid ett byte (min Krico mot en S&L 97DL i kaliber 22-250rem) har inte fått svar ännu så tänkte sur som jag är att då tänker jag inte gynna dom för det är ju inte första gången detta händer. Visst jag kan ta att dom kanske inte kan säga vad det skulle hamna på i mallanskillnad men jag gjorde det så detaljet jag kunde och om dom ändå inte kan svara tycker jag att dom hade kunnat skriva "tyvärr kan vi inte svara på din fråga man du får gärna komma hit med din Krico så får vi se på saken och ge dig ett svar" men inte enns det kan dom ge som svar. Så nu tänker jag inte gynna dom mer och då slog mig en ny ide... Blev sugen på att byta min Krico mot en 308win i något fint märke Och sedan bygga en 308x39 och då ha 308win pipan som Swift-barrel. Då har man ju täckt upp väldigt mycket tycker jag. och när det är regn och rusk kan man ju ta sin Ruger i 280remington. Då till min fråga. Vad ligger priset på ungefär att beställa en pipa och fixa till 1 bössa som det går att byta mellan 308x39 och 308win? och vem skulle ni vilja tipsa om ska göra jobbet? Det värsta är att jag är lite sugen på ny bil också och både bössaffärer och bilaffärer är ju inte billiga precis, båda affärerna kan bli dyra, och kommer nog bli dyra Men vad gissar ni att man hamnar på? pipa har jag inte valt ännu men jag vill bara ha en pipa som funkar till jakt på räv som minst, alltså inte överdriven presition. Så bästa och billigaste möjliga som ändå fungerar. Och resten ska jag sedan behålla som det är. så det är just pipbytesarbetet som jag undrar vad det kan gå på? Också har jag en fråga till. Går det att göra någon rollig pipbytesvariant på en 6mmBR bössa? antingen neråt i klass eller uppåt? eller är det bara den man får hålla sig till då? MVH/Jocke
Publicerat November 26, 200619 yr Tjena Rifle, Är det gamla 7,62 russian (7,62x39) du ämnar bygga om till? Det är ju ingen tvillingbroder till 22-250 direkt. ??? F.ö. håller jag med dig om Torsbos web service. Har man funktionen skicka förfrågan får man fanigmej se till att svara på förfrågningarna också. MVH
Publicerat November 26, 200619 yr Tjena Rifle,Är det gamla 7,62 russian (7,62x39) du ämnar bygga om till? Det är ju ingen tvillingbroder till 22-250 direkt. ??? F.ö. håller jag med dig om Torsbos web service. Har man funktionen skicka förfrågan får man fanigmej se till att svara på förfrågningarna också. MVH tjenare MKJ! Näpp det är inte gammla 7,62x39 jag vill bygga på utan det är den fast med .308" pipa i stället för att få mer att välja på med kulor. Och då blir betäckningen på den 308x39 Nä visst är dom inte tvillingar på något sätt. Det är jag fullt medveten om också. men igentligen så tilltalar 308x39 mig mest då jag inte gillar överdrivet långa avstånd. Men tyvärr så har dom inte extrapipor i 308x39 på Schultz & larsen Så då blir det en annan intresant klass 2:a och då blev det 22-250 remington. Hoppas jag har bringat lite mer klarhet för dig i mitt ibland alldeles för konstiga och komplicerade tänkande MVH/Jocke
Publicerat November 26, 200619 yr Nä, det det där var allt grekiska för en allmogejägare ;D ;D Vi har alla våra böjelser : Good luck iaf.
Publicerat November 26, 200619 yr Varför inte en 6BR med tvär stigning iställetför att kunna köra litetyngre kulor istället, blir nog en billigare lösning.
Publicerat November 27, 200619 yr Hej Jocke, jag har ju bara varit borta från cyberrymden i några veckor och redan har du hunnit snöa in på en massa ny projekt.... ojoj Om du fastnar för 22-250 har jag alla tillbehör som du kan tänkas behöva, eftersom jag tidigare haft två dylika fartmonster i garderoben.... Ha det, Henrik
Publicerat November 27, 200619 yr Varför inte en 6BR med tvär stigning iställetför att kunna köra litetyngre kulor istället, blir nog en billigare lösning. Går det göra någon rolig pipbytes variant på en 6mmBR? vad passar det för andra patroner i magasinet? Borde den inte mata 270WSM? Hej Jocke, jag har ju bara varit borta från cyberrymden i några veckor och redan har du hunnit snöa in på en massa ny projekt.... ojoj Om du fastnar för 22-250 har jag alla tillbehör som du kan tänkas behöva, eftersom jag tidigare haft två dylika fartmonster i garderoben.... Ha det, Henrik Jo jag har sökt dig extremt mycket, men går ju inte få tag i dig :- Mycket jobb nu kan jag tänka? Visst är jag sugen på en 22-250rem, men jag vet inte riktigt, är fortfarande sugen på den där lilla 6mmBR:en som jag var lite ute efter sist vi pratades vid Den finns kvar så frågan är om det inte blir en sådan ändå. Vet du om den kan mata 270WSM patroner med ett magasin och stötbotten avsett för 6mmBR? Du som är inne på att bygga bössor, m.m har du ett hum om vad det kan kosta och om det kan gå att köpa en gammal Sako i 308win och ta den gammla pipan, brotcha om den till 308x39 och slå en ny gänga och sätta i den? går det? och vad kan prislappen hamna på på en höft? + - 1000kr MVH/Jocke
Publicerat November 27, 200619 yr Stigge skulle ha 2500 för att göra samma åtgärd med min sako 243win men då till 6mm br.
Publicerat November 27, 200619 yr Hej Jocke, som du vet har jag ju nyligen bytt jobb och det har minst sagt varit hektiskt (men väldigt kul). Jag hoppas få lite mer tid framöver men osvuret är ändå bäst. Jag blev lite överraskad över att du börjat intressera dig för 22-250 eftersom den är bland det snabbaste som du hittar och i princip bara kommer till sin rätt vid riktigt långa skotthåll eller vid ren varmintjakt, det är i alla fall min uppfattning. Å andra sidan måste man ju pröva sig fram för att få erfarenhet så om du är sugen är det skäl nog ;D Om det går att brotscha om eller inte beror på hur pipprofilen ser ut, du måste korta pipan en del i bakkant för att den nya brotschen skall "rensa upp" det gamla patronläget. Så det kräver en del koll av hur patronlägena ser ut för respektive patron. Under förutsättning att du kan använda den befintliga pipan så hamnar min bedömning av kostnaden i samma härad som den prisuppgift Pitepalt från från Stigge (även om jag i övrigt har mycket lågt förtroende för Stigge). Om du inte kan hitta nån smed som har en brotsch tillkommer troligen kostnaden för denna (i storleksordningen 1500 kr) om man inte kan göra nån speciallösning med andra befintliga brotschar (men det beror på vinklar etc...) Att försöka mata wsm patroner ur ett 308/6mm BR magasin utan modifieringar är att be om problem... Vi hörs! Henrik
Publicerat November 27, 200619 yr Stigge skulle ha 2500 för att göra samma åtgärd med min sako 243win men då till 6mm br. Okej, jag tackar Detta var otroligt trevligt att höra Hej Jocke, som du vet har jag ju nyligen bytt jobb och det har minst sagt varit hektiskt (men väldigt kul). Jag hoppas få lite mer tid framöver men osvuret är ändå bäst.Jag blev lite överraskad över att du börjat intressera dig för 22-250 eftersom den är bland det snabbaste som du hittar och i princip bara kommer till sin rätt vid riktigt långa skotthåll eller vid ren varmintjakt, det är i alla fall min uppfattning. Å andra sidan måste man ju pröva sig fram för att få erfarenhet så om du är sugen är det skäl nog ;D Om det går att brotscha om eller inte beror på hur pipprofilen ser ut, du måste korta pipan en del i bakkant för att den nya brotschen skall "rensa upp" det gamla patronläget. Så det kräver en del koll av hur patronlägena ser ut för respektive patron. Under förutsättning att du kan använda den befintliga pipan så hamnar min bedömning av kostnaden i samma härad som den prisuppgift Pitepalt från från Stigge (även om jag i övrigt har mycket lågt förtroende för Stigge). Om du inte kan hitta nån smed som har en brotsch tillkommer troligen kostnaden för denna (i storleksordningen 1500 kr) om man inte kan göra nån speciallösning med andra befintliga brotschar (men det beror på vinklar etc...) Att försöka mata wsm patroner ur ett 308/6mm BR magasin utan modifieringar är att be om problem... Vi hörs! Henrik Japp jag vet ju att du bytt jobb, jag vet också om att du har det extremt häcktiskt Henrik, och jag har förståelse Som tur är så finns ju mobiltelefonin, den har hjälpt mig att förstå din situation och hade jag inte fått dina sms så hade jag nog varit orolig vid det här laget att du hade blockat mig Vidare så är jag fullt på det klara över att du blev förvånad över mina 22-250rem tankegångar då jag är av typen som gillar, slött och tungt i normla fall Dock har jag blett frälst i min Ruger och den hade alla odds imot sog att bli populär i mitt skåp, men jag gav den ett försök och det gick hem. därför hade jag också tänkt att eventuellt ge 22-250 ett försök. Att ni säger att det går på i runda slängar 2500kr att riva om en 308win var väldigt roligt att höra då jag i sånt fall inte behöver ge så himla mycket mellan en 308win + jobbet och min Krico. Det borde gå ungefär på ett ut. Upptill kommer då optik + laddverktyg att komma. Så än så länge så är jag osäker på om jag ska ge 6mmBR ett försök eller om jag ska köpa en 308win och göra om till 308x39. Vad tycker ni här på forumet? Kan säga att jag är extremt kluven. Så ny fråga. Vi förutsätter att allt arbete på 6mmBR:en är väl utfört. skulle ni då ta en 6mmBR eller bygga en 308x39? Bössan ska andvändas till rå och räv på avstånd upp till 150meter. MVH/Jocke
Publicerat November 27, 200619 yr Eller 22 PPC så kan du ju kanske använda originalpipan. hmmm nu hängde jag inte redigt med här : Orginalpipan från vad? har ju ingen .224 bössa som jag skulle göra om så någon orginalpipa går inte andvända men 6mmBR kanske kan få en 22PPC att mata så man kan ha en till pipa i 22PPC till 6mmBR:en? MVH/Jocke
Publicerat November 27, 200619 yr Hej igen Jocke, precis som du konstaterat har det varit fulltecknade dagar ganska länge nu men förhoppningsvis börjar det lossna lite grann. När det gäller ompipning från 308 win till 308x39 så tror jag att 2500 kr kan vara realistiskt men därmed inte sagt att det är något som jag skulle rekommendera utan att ta reda på mer information. För det första är frågan vilken räffelstigning den aktuella 308win pipan har och om denna räcker för att stabilisera den av dig önskade projektilen i de aktuella hastigheterna? Sedan har jag inte tittat på några patronlägesritningar för att jämföra 308x39 med 308 win och 6mmPPC, men eftersom 308x39 är en betydligt "mindre" hylsa än vad 308 win är så måste hela patronläget rensas ut vilket mellan tummen och pekfingret gör pipan drygt 4 cm kortare i bakkant. När du tar såpass mycket gods är det inte säkert att pipans bakre cylindriska del är tillräckligt lång för att patronläget skall få plats i den delen. Sammantaget kan det visa sig att du måste korta av pipan så mycket i bakkant att det blir för lite gods kvar över patronläget, detta är ju direkt farligt. Jag vet inte om det är möjligt att skära patron läget med en 6mmPPC brotsch med separat neckbrotsch för 308? Det beror bland annat på vilken typ av brotsch smeden har. Sedan tillkommer operationer för att se till att patronerna matas ur ett befintligt 308 magasin och att slutstycket klarar av att hantera hylsor med såpass mycket mindre diameter än 308 win??? En väldig massa frågor blir det, om du är intresserad kan vi kanske fortsätta diskutera detta i morgon? Allternativ kan vara 300 whisper, 30 BR eller 308x1.5" men som vanligt har du valt att göra livet svårt för dig själv (eller kanske intressant :) Ha det så bra! //Henrik
Publicerat November 27, 200619 yr Sorry att jag kapar tråden lite men hur skulle det gå att brotcha om en vixen 222rem till 22 br eller 22 ppc? Tänker mest på räffelstigning. Hittar ingen info om vad som krävs
Publicerat November 27, 200619 yr Hej igen Jocke,precis som du konstaterat har det varit fulltecknade dagar ganska länge nu men förhoppningsvis börjar det lossna lite grann. När det gäller ompipning från 308 win till 308x39 så tror jag att 2500 kr kan vara realistiskt men därmed inte sagt att det är något som jag skulle rekommendera utan att ta reda på mer information. För det första är frågan vilken räffelstigning den aktuella 308win pipan har och om denna räcker för att stabilisera den av dig önskade projektilen i de aktuella hastigheterna? Sedan har jag inte tittat på några patronlägesritningar för att jämföra 308x39 med 308 win och 6mmPPC, men eftersom 308x39 är en betydligt "mindre" hylsa än vad 308 win är så måste hela patronläget rensas ut vilket mellan tummen och pekfingret gör pipan drygt 4 cm kortare i bakkant. När du tar såpass mycket gods är det inte säkert att pipans bakre cylindriska del är tillräckligt lång för att patronläget skall få plats i den delen. Sammantaget kan det visa sig att du måste korta av pipan så mycket i bakkant att det blir för lite gods kvar över patronläget, detta är ju direkt farligt. Jag vet inte om det är möjligt att skära patron läget med en 6mmPPC brotsch med separat neckbrotsch för 308? Det beror bland annat på vilken typ av brotsch smeden har. Sedan tillkommer operationer för att se till att patronerna matas ur ett befintligt 308 magasin och att slutstycket klarar av att hantera hylsor med såpass mycket mindre diameter än 308 win??? En väldig massa frågor blir det, om du är intresserad kan vi kanske fortsätta diskutera detta i morgon? Allternativ kan vara 300 whisper, 30 BR eller 308x1.5" men som vanligt har du valt att göra livet svårt för dig själv (eller kanske intressant :) Ha det så bra! //Henrik Hej igen Henrik! Tackar så mycket för ett intresant och väldigt trevligt telefonsamtal Detta bringade en hel del klarheter i mitt huvud (äntligen) Vi får väll fortsätta diskutionen i morgon då jag inte kommer ha tillgång till dator mer ikväll. Men nu så har jag förstått att jag säkerligen tagit mig vatten över huvudet i och med att jag var lite av den arten att jag vill ha det så billigt som möjligt nu när det närmar sig jultid och det mesta av pengarna går till julklappar. Jag tror att det mest realistiska och det smartaste just nu är nog att ta och låna hem 6mmBR:en på en liten provskjutning och se om den fungerar. Om den fungerar så känns det som om jag skulle vilja ha den och kvalitets kikarsikte på den så tror jag att jag har drömmrådjursbössan Så på onsdag eftermiddag eller fredag eftermiddag så blir det till att låna 6mmBR:en lite MVH/Jocke
Publicerat November 27, 200619 yr hmmm nu hängde jag inte redigt med här :Orginalpipan från vad? har ju ingen .224 bössa som jag skulle göra om så någon orginalpipa går inte andvända men 6mmBR kanske kan få en 22PPC att mata så man kan ha en till pipa i 22PPC till 6mmBR:en? MVH/Jocke Sorry, fattade det som att du hade en 22-250 men det var ju en 308 eller.?
Publicerat November 27, 200619 yr Sorry, fattade det som att du hade en 22-250 men det var ju en 308 eller.? Nädu inte ens en 308win har jag Jag har en 6,5x55 som ska bytas bort. jag vill ha en bössa i klass 2 bössa som ska andvändas till pürchen, den ska vara lätt och kunna andvändas på avstånd ut till 150meter eller något längre. Så en 6mmBR eller 7,62x39 är optimal för detta jobbet anledningen till att 22-250 var med i planerna var att torsbo hade en intresant bössa i den kalibern och jag ville byta 6,5:an bot den men det ville dom visst inte (i och med att dom ej svarar på mitt mail) Men den bössan och kalibern är slagen ur hågen nu. Så nu står det mellan 6mmBR och 7,62x39. men det är rätt överhängande nu att det blir en 6mmBR MVH/Jocke
Publicerat November 27, 200619 yr Nädu inte ens en 308win har jag Jag har en 6,5x55 som ska bytas bort. jag vill ha en bössa i klass 2 bössa som ska andvändas till pürchen, den ska vara lätt och kunna andvändas på avstånd ut till 150meter eller något längre. Så en 6mmBR eller 7,62x39 är optimal för detta jobbet anledningen till att 22-250 var med i planerna var att torsbo hade en intresant bössa i den kalibern och jag ville byta 6,5:an bot den men det ville dom visst inte (i och med att dom ej svarar på mitt mail) Men den bössan och kalibern är slagen ur hågen nu. Så nu står det mellan 6mmBR och 7,62x39. men det är rätt överhängande nu att det blir en 6mmBR MVH/Jocke Så fel d kan bli :-[ men en BR är nog inte så dum. Funderar på att riva om min 222 Hunter till 22 PPC. Hade hellre haft en BR men bulten är nog så klen i dimension tror jag.
Publicerat November 28, 200619 yr Så fel d kan bli :-[ men en BR är nog inte så dum. Funderar på att riva om min 222 Hunter till 22 PPC. Hade hellre haft en BR men bulten är nog så klen i dimension tror jag. Jadu det kan bli lite fel ibland ;D MVH/Jocke
Publicerat December 1, 200619 yr Hejsan, tänkte uppdatera lite. Idag ska jag åka och kolla om Sakon i 6mmBr finns kvar. gör den det så kommer jag att lägga undan den. Då kommer provskjutning att ske nästa vecka. Kan ju ta lite bilder om ni vill se Så nu hoppas man bara den finns kvar. MVH/Jocke
Publicerat December 3, 200619 yr Tjenare grabbar. Planen har tyvärr sprukit rakt av Handlaren som hade 6mmBR:en vägrade att byta in min Krico så jag veti nte riktigt hur jag ska lösa detta Ska se om jag kan mer eller mindre skänka bort min bössa på blocket i så fall Det är det enda jag kan tänka mig att göra för att få plats + pengar för denna fina bössan. För att rätta till ett litet fel jag har skrivit innan så är den byggd på en TIKKA Låda, inte en SAKO som jag hade skrivit innan i tråden. MVH/ En förkrossad Jocke.......
Publicerat December 3, 200619 yr Varför inte pipa om Kricon? Du trivs väl bra med den bössan?/Micke Hmmm, där har du en poäng, men vilken rolig kaliber finns det i klss 2 med väldigt mild rekyl så man kan skjuta i alla möjliga och omöjliga vinklar och ställningar. och som man har lust att trycka ner i en skapligt lång låda (som 6,5x55 ändå är) ??? Men idén är inte alls dum. men jag kommer inte på en lämplig kaliber, någon som har tips? MVH/Jocke
Publicerat December 4, 200619 yr Istället för att skänka bort bössan så hade jag nog tänkt om och kompromissat med mig själv. 22-250 och .257 roberts borde funka,det skiljer bara 17 hundradelar i måttet på stötbotten mot 6,5x55. Kan du inte få tag på en 22-250 patron och prova hur det funkar med magasinet? /Micke
Publicerat December 4, 200619 yr Hmmm, där har du en poäng, men vilken rolig kaliber finns det i klss 2 med väldigt mild rekyl så man kan skjuta i alla möjliga och omöjliga vinklar och ställningar. och som man har lust att trycka ner i en skapligt lång låda (som 6,5x55 ändå är) ???Men idén är inte alls dum. men jag kommer inte på en lämplig kaliber, någon som har tips? MVH/Jocke Du har ju 25-06! Rekylen kan jag inte svara på. Eller 6,5-06 kan jag rekomendera, billiga kulor och hylsor i drivor på skjutbanan.