Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarförbundet tar eventuellt in styrelsemedlem wwf?

Featured Replies

Publicerat

Man kan lätt tycka att det borde finnas andra sätt att tillgodogöra sig kompetensen från personen, utan att ta in personen på en så viktig position som styrelsen.

Publicerat

Vad säger att hon nu skulle "hoppa över" till vår sida och job a för jakt och oss jägare. Kan man lita på att en sådan gör sitt jobb?

Publicerat
  • Författare

Beror väl på hur hon definierar sin uppgift. Tyvär tror jag inte att det finns utrymme för att samarbeta i rovdjurs frågan. När värnar sidan vill avveckla löshundsjakten och rennäringen finns inget utrymme för kompromiss eller samförstånd.

Om man som jag tror många gör... sitter i en stor stad i en lägenhet. Utan att investerat pengar och tid kanske sedan generationer. Och bara begär att vi ska ge upp allt för att de har vackra romantiska drömmar... värnarna uppvisar total brist på empati och drar sig bevisligen inte för att bruka hot och våld. Där finns ingen väg till samförstånd.

Jag kan på ett vis själv tycka att man tillvaratar det man dödar... men viltvården kräver att jag praktiserar rovdjurs kontroll. Det handlar inte om hat mot rovdjur. Det handlar om att skapa utrymme för uttag av matvilt. Vargen är inte förenlig med löshundsjakten och därför har jag svårt att se mig stötta ett förbund som förespråkar densamma i särskilt täta stammar...

Publicerat

skulle var roligt att få en förklaring av nån som är med här och å som jobbar på förbundet ???

men det tror jag inte dom gör .

Publicerat

skulle var roligt att få en förklaring av nån som är med här och å som jobbar på förbundet ???

Tjänstemännen har nog inte så mycket att göra med vilka som tillsätts i styrelsen.

Publicerat

Beror väl på hur hon definierar sin uppgift. Tyvär tror jag inte att det finns utrymme för att samarbeta i rovdjurs frågan. När värnar sidan vill avveckla löshundsjakten och rennäringen finns inget utrymme för kompromiss eller samförstånd.

Om man som jag tror många gör... sitter i en stor stad i en lägenhet. Utan att investerat pengar och tid kanske sedan generationer. Och bara begär att vi ska ge upp allt för att de har vackra romantiska drömmar... värnarna uppvisar total brist på empati och drar sig bevisligen inte för att bruka hot och våld. Där finns ingen väg till samförstånd.

Jag kan på ett vis själv tycka att man tillvaratar det man dödar... men viltvården kräver att jag praktiserar rovdjurs kontroll. Det handlar inte om hat mot rovdjur. Det handlar om att skapa utrymme för uttag av matvilt. Vargen är inte förenlig med löshundsjakten och därför har jag svårt att se mig stötta ett förbund som förespråkar densamma i särskilt täta stammar...

Tillgång eller inte får vi ju se, bakgrund är en femma - vad man gör i dag en annan.

Ni som är medlemmar kan ju alltid se vad demokratin i SJF egentligen värd - ta kontakt med era representanter om ni vill stoppa valet.

Jag har personligen långt större förhoppningar på Monica Stridsman kan bidra med något positivt än på förbundets sk "demokrati". Helt enkelt för att det känns som förbundet är i extremt akut behov av folk som klarar av att tänka utanför de inkörda spåren förbundet rullat i de senaste 20 åren.

/T

Publicerat

Tillgång eller inte får vi ju se, bakgrund är en femma - vad man gör i dag en annan.

Ni som är medlemmar kan ju alltid se vad demokratin i SJF egentligen värd - ta kontakt med era representanter om ni vill stoppa valet.

Jag har personligen långt större förhoppningar på Monica Stridsman kan bidra med något positivt än på förbundets sk "demokrati". Helt enkelt för att det känns som förbundet är i extremt akut behov av folk som klarar av att tänka utanför de inkörda spåren förbundet rullat i de senaste 20 åren.

/T

Håller med att det behövs folk som kan styrelsearbete i en så stor organisation. Har förhoppningar om detta. Alltför många anonyma ledamöter som aldrig verkar göra något... Kanske av kompetensbrist?

Publicerat
  • Författare

Svensk jakt skriver

Timrå jaktvårdskrets är starkt kritisk till valberedningens förslag att Monika Stridsman ska väljas in i förbundsstyrelsen. Men valberedningens ordförande Lars Ingelmark försvarar förslaget.

”Hon är mycket professionell och har ett viktigt kontaktnät”, säger han.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016/04/valberedningens-forslag-kritiseras/

Nå hon verkar ha valberedningens förtroende... det jag räds är att hon kommer gå miljövännerna till mötes.

Jag tror inte svenska jägarförbundet inser att de håller på att tappa greppet. Vi måste börja jobba mot och inte med motståndarna. Tiden när man kunde vara både jägare och medlem i ex djurskydds föreningen är dessvärre förbi.

Publicerat

Ahapp nu blir de en medlem mindre

Publicerat

Nu är jag inte längre medlem och vet för lite om personen ifråga men ett av problemen som ofta dyker upp i styrelser som drivs som

" intresse förening" är att ofta saknas den kompetensen som de flesta stora bolag har dvs personer ifrån andra branscher än den man själv verkar i.....

Ser själv detta problem i den bransch jag jobbar i och vårat förbund( som jag jobbar rätt nära med, som konsult) bara folk ifrån branschen och svårt att hitta nya lösningar pga att man är allt för fast i sin egna verksamhet...

Säger inte att hon är rätt person men det är lite av ett sundhets tecken tycker jag att valberedningen ändå föreslår henne...

Publicerat

Ett litet tillägg...

Hon kommer isådantfall ingå i en styrelse och den fattar beslut generellt baserat på majoritets beslut, så om övriga styrelsen inte håller med henne så händer inte någonting...

Publicerat

Hon kommer att smälta in bra med resten av gänget...

Annars blir Åsa väl snart arbetssökande?

Publicerat

Fridolin är jägare och förtjänar en plats. Alla fördomar om att jägare är förlegade gubbar kommer försvinna när det går upp för folk att skolpojken från MP sitter i styrelsen.

Publicerat

Det är givetvis en tillgång för styrelsearbetet att få in en person med erfarenhet av relevant myndighets- och departementsarbete.  Precis som att ha en f.d. hovrättspresident i SJF styrelsen.

Ekorrhistorien meriterar inte i sak är sannolikt en fördel för hennes möjligheter att få ut förbundets budskap i nätverket i berörda myndigheter och departement. 

Publicerat

Det är valberedningen som föreslår personer till styrelsen inte dom anställda på förbundet.

Publicerat
  • Författare

Tjörnbon! Du har alldeles rätt ;)

Felet är mitt och skammen likaså :)

Publicerat

Förbundet fortsätter på en väg som gör det svårt att hitta en bevekelsegrund att bli medlem igen. I sin iver att vara poliskt korrekta verkar man tappa grundtanken på att verka för jägarnas bästa. Man bistod polisen med att hindra jägarna att förse sig med moderna vapen och nu tar man in jaktmotståndare i styrelsen? Personen i fråga säger ju att allt vilt ska omhändertas. Ska hon och förbundet förbjuda jakt på räv,grävling,kråka,måsfågel och annat vilt som generellt inte hamnar i grytan? Helt obegripligt!

Publicerat

väntar fortfarande på att nån på sjf ska skriva i denna tråd . för dom måste ju ha nån sorts insyn på vad som är på g ?????