Publicerat Maj 1, 20169 yr Efter besöket i skjutbiografen förra helgen blev ett faktum smärtsamt uppenbart: jag har en handfull bössor men ingen riktigt bra optik Minoxen till 308:an är ju vass men det är ingen jaktoptik. Både Magnus och Henrik som var med och sköt har varsin vettig allroundbössa (R93 Prof 308 resp Mauser 77 6,5x55) men ffa har de bra belyst allroundoptik. Jag tänkte därför göra något åt detta och det lutar åt att byta in en handfull bössor på Torsbo mot optik. Första tanken var att byta in 243:an, 270:n, 460:n och drillingen mot en T3x Lite Adj i 308 (hade varit trevligt med en Sauer 404 Elegance, men det håller inte att lägga större delen av pengarna på själva bössan) och optik, men jag lurar nu på om det inte vore ännu vettigare att använda en befintlig bössa för att slippa klydda med licenstider och annat. Grunnar på om det blir 308:an som får bli bas för detta eller kanske 270:n. 308:an är lite väl tung för frihandsskytte med sin 60 cm varmintpipa medan 270:an är klart mer hanterbar. Den saknar dock justerbart kindstöd, om man nu värdesätter det. Hursomhelst så går tankarna kring ett riktigt vasst allroundsikte som täcker all jakt inklusive drev. Det ska även funka för vak och ha en belyst prick. Spontant tänker jag på Z6i 1,7-10x42 och dess storebror 2-12x50. Lägg till ett ballistiktorn på detta och det börjar likna något. Finns det några andra sikten jag bör shortlista? Jag vill helst slippa en lösning med två sikten (där det ena exempelvis är en Aimpoint).
Publicerat Maj 1, 20169 yr Du har nämnt det själv Z6i 1,7-10x42 är en helt suveränt kikare . Jag har det på 358w när jag går med hund, men då är ju igentligen 1-6 det ultimata. Men det händer att jag sitter på pass, och då är det skönt att kunna skruva upp lite grann. Men vad jag förstår så är det pass sittning som gäller för dig och ibland trånga sådana. Så gå på 1,7-10x42 , är det trångt så är 2,5 lite stort, som du säkert märkte på bion.
Publicerat Maj 1, 20169 yr Författare Min kompis som sköt på bion och har ett SuB Zenith 2,5-10x50 sa att han tyckte det var "perfekt". Han provade dock inget annat sikte under skyttet så kommentaren om att 2,5x skulle vara "perfekt" får nog tas med en nypa salt. Jag hade själv Leupold 2-7x33 på 270:n vilket funkade "ok", och Pecar 4-10x på 30-06:an vilket inte funkade alls.
Publicerat Maj 1, 20169 yr Har precis haft lite allmänna funderingar i samma banor, det landade i ett Meopta 1,7-10*42. Just som allround sikte tror jag att det førstorningsintervallet är klockrent..
Publicerat Maj 1, 20169 yr Min kompis som sköt på bion och har ett SuB Zenith 2,5-10x50 sa att han tyckte det var "perfekt". Han provade dock inget annat sikte under skyttet så kommentaren om att 2,5x skulle vara "perfekt" får nog tas med en nypa salt. Jag hade själv Leupold 2-7x33 på 270:n vilket funkade "ok", och Pecar 4-10x på 30-06:an vilket inte funkade alls. Av det jag läst i dina trådar, så undrar jag om ok räcker för dig . Kanske läge för en 1-6 på en drevjakts bössa. Men 1,7 är en bra kompromiss, om den har ett bra synfält. Ops Läste om rubriken. 1,7 .
Publicerat Maj 1, 20169 yr Precis som jag skrev i smset så tycker jag att Leica Magnus, Z6i och SuB Stratos är heta kandidater. Kan du tänka dig ett x50 så hade jag även kollat närmre på Docter V6 2-12x50 som en liten "bubblare" - verkar dessutom som om Hannes på Netjakt.se har den i sitt sortiment? Mvh!
Publicerat Maj 1, 20169 yr Zeiss v8an börjar komma ner sig i pris som beg. Iaf på 1.4 modellen. Kan va något om inte vikten stör ( vilket jag stör mig på med den förvisso )
Publicerat Maj 1, 20169 yr Författare Har precis haft lite allmänna funderingar i samma banor, det landade i ett Meopta 1,7-10*42. Just som allround sikte tror jag att det førstorningsintervallet är klockrent.. Hmm, här har vi en bubblare, med andra ord Precis som jag skrev i smset så tycker jag att Leica Magnus, Z6i och SuB Stratos är heta kandidater. Kan du tänka dig ett x50 så hade jag även kollat närmre på Docter V6 2-12x50 som en liten "bubblare" - verkar dessutom som om Hannes på Netjakt.se har den i sitt sortiment? Mvh! Då det nog blir tal om inbyte på Torsbo så kommer jag antagligen vara "begränsad" till deras sortiment, vilket kanske inte är så mycket av en begränsning. Får se vad de har hemma. Leica Magnus verkar lite intressant också Zeiss v8an börjar komma ner sig i pris som beg. Iaf på 1.4 modellen. Kan va något om inte vikten stör ( vilket jag stör mig på med den förvisso ) Ja, V8:an är en kandidat också. 1,8-14x50 med ASV-torn och RM 60 så är man hemma Kanske. Får nog klämma på lite sikten på Torsbo när det väl blir av.
Publicerat Maj 2, 20169 yr Jag gillar Swarres 1,7-10, och har BT. BTn har mest varit låst men bortsett detta så har den fungerat bra för mig. Vad som stört mig lite är att jag inte kan justera ned belysningen tillräckligt lågt i mörker. Där vinner Zeiss variabla belysning alla dagar i veckan. Den har fungerat fint i skymning, när optiken inte hänger med längre så får man inte skjuta dovvilt längre. För att vara en x42 glygg tycker jag den är vass! Vad jag har lite svårt för är det stora klumpiga huset, det är löst till Z8a serien. Är man lite kylig kan man nog få tag på en z6i gen2 till rysligt bra priser snart Eller så är Leica i samman format vinnaren. Min 1,7a kommer att hamna på 358an. Tror den kommer till sin fulla rätt där och det är nog på den kalibern jag verkligen kommer att få nytta av BTn. Tunga kulor, krokig kulbana. På min 308a så har den gluggen fungerat kanon både på åtelgrisar, pürsch dov, och på springande dov. Synfältet känns brett och fint när man är van vid mer "högförstorande" optik (4-16x) Kommer inte ihåg om Leicas belysning är variabel, är den det så hade jag nog kikat närmare på den istället för Swarren. Det är lätta och smidiga kikarsikten oavsett fabrikat, känner några som kör z6I 1-6x som allround. Säkert en smaksak men i mitt fall vann x10 zoom och att jag ändå inte kan skjuta med båda ögonen öppna p.ga synfel. Leican kanske vinner på möjlighet till lägre montage om huset är mindre. Jag har inte det problemet på min Rem700 eftersom jag har picatinny. Men det allra lägsta montaget kanske blir trångt med en Swarre. För vad det är värt... /M
Publicerat Maj 2, 20169 yr Jag röstar på en leica Magnus 1,5-10x42. Anledningarna är att eyeboxen är större än konkurenternas, den röda punkten är mindre än hos zeiss vilket Jag själv gillar och optiken något "krispigare". Ska jag komma med någon nackdel är det att reglaget till förstoringen är lite trögt. Pga blödningar i belysningen är leica eller zeiss ända valet för mig i premiumklass då dom verkar vara de enda som förstår att man är petig om man är kräsen. Själv kommer jag för skoj skull att följa med en kompis och utvärdera taktiska PMIi sikten av lågförstorande typ från SuB då jag tror att de kan fungera väl på jakt.
Publicerat Maj 3, 20169 yr Som allround sikte tycker jag att ett belyst 1-6 i bra kvalitet är det optimala faktiskt. Det är nog det siktet som jag har mest med mig ut i skogen i alla fall. Det som den inte riktigt klarar av är vildsvinsvak om man inte har en ok belysning.
Publicerat Maj 3, 20169 yr "Allround" är klurigt - för mig blir det lite som en Schweizisk fällkniv; en massa möjligheter men inte riktigt bra på något. Har ett Z6i 1-6 på drevbössan och där tycker jag det är optimalt - men precis som andra påpekat, det gör sig inte jättebra i mörker på vakjakt. På vakjakten har jag min långhållsrigg och på den sitter ett Sightron S-TAC 2,5-17,5 x56. Tycker det fungerar bra både för skytte på lite längre håll och i mörkret på en grisåtel - men på passen i skogen vetetjuven, det är lite för hög lägstaförstoring för min del och dessutom ett stort, tungt sikte att konka på. Det har ju kommit en del sikten med 8x växel? Jag personligen gillar 1-2x på drevjakten men då har vi också en hel del trånga pass. Med t.ex. Z8i1.7-13,3 x42 kommer man långt. Finns med 50 & 56-gluggar men då ökar även minstaförstoringen till 2 resp. 2.3.
Publicerat Maj 3, 20169 yr Författare "Allround" är klurigt - för mig blir det lite som en Schweizisk fällkniv; en massa möjligheter men inte riktigt bra på något. Har ett Z6i 1-6 på drevbössan och där tycker jag det är optimalt - men precis som andra påpekat, det gör sig inte jättebra i mörker på vakjakt. På vakjakten har jag min långhållsrigg och på den sitter ett Sightron S-TAC 2,5-17,5 x56. Tycker det fungerar bra både för skytte på lite längre håll och i mörkret på en grisåtel - men på passen i skogen vetetjuven, det är lite för hög lägstaförstoring för min del och dessutom ett stort, tungt sikte att konka på. Det har ju kommit en del sikten med 8x växel? Jag personligen gillar 1-2x på drevjakten men då har vi också en hel del trånga pass. Med t.ex. Z8i1.7-13,3 x42 kommer man långt. Finns med 50 & 56-gluggar men då ökar även minstaförstoringen till 2 resp. 2.3. Z6i 1,7-10x42 som nämnts tidigare borde väl funka fint då?
Publicerat Maj 3, 20169 yr Den är fin! Kan du få den till ett bra pris och leva med eventuella brister så är den rätt. Tyvärr blir alla sikten en kompromiss :/
Publicerat Maj 3, 20169 yr Z6i 1,7-10x42 som nämnts tidigare borde väl funka fint då? Javisst, så länge du klarar dig på 10x för de längre hållen, 1,7x inte känns trångt på drevjakten och 42-gluggen släpper igenom tillräckligt på vakjakten. Lite det jag försöker säga, man får alltid göra avkall på något om det skall passa för "allt". Jag personligen skulle inte klara mig utan 1x, jag älskar och använder Z6:an som en aimpoint ganska ofta men med förmågan att skruva upp om tillfälle på passet ges. Z6i är ett förbannat bra sikte som sådant (min åsikt) men Z8i sträcker sig lite längre och kan vara ett intressant alternativ - om än ett dyrare sådant. Sedan är inte mina ögon de bästa antar jag, då jag vid skymning inte verkar kunna ha nog stor glugg - men det är jag det! :-)
Publicerat Maj 3, 20169 yr Mitt absoluta favoritsikte är svarowski 1,7-10x42. Det funkar till i stort sett allt, trånga skogspass till så långt som nån kan vara bekväm att skjuta på. Den må vara lite obalanserad men det tas igen av den låga totalvikten. Skickat från min E5823 via Tapatalk
Publicerat Maj 3, 20169 yr Mitt bästa allround är mitt meopta r2 1.7-10... Sitter på bössan nästan jämt
Publicerat Maj 6, 20169 yr Är nog snart ganska bra tillfälle att skaffa en z6i 1.7-10x42, hittar redan z6'or till bra priser nu fast z8i inte har kommit än. Köpte själv en z6i 3-18x50 gen 2 ink montage för i mina ögon en billig peng nu i veckan. Blir nog att skaffa en z8i 1.7-13.3x42 i juli när dom kommer till butik, ska dock kolla in dom ordentligt först. z6i har nog bäst glas på marknaden nu, inte hittat nått som slår dom i skärpa och färger än, och då har jag testa dom flesta high end märkena. /Baner