Publicerat Maj 3, 20169 yr Jag är lite nyfiken på hur kraftig utslagningen i jaktbranchen är. Därför skulle jag vilja ha hjälp att lista olika jaktföretag som gått i konkurs sedan låt säga 2010. Nedan påbörjar jag en lista som jag successivt fyller på i takt med att jag får svar. Så snälla ni, hjälp mig att fylla på listan och rätta till ev fel: 2010: Wirzens vapen 2011: Gepard vapen Vapencentralen 2012: Länna jakt & fiske Jakt & Fritid i Älmhult Nybro Jakt & fiske Hillmans vapen 2013: Jaktmarken i väst Jaktia i Arlöv Dennis jakt & vapen AT outdoor 2014: Svensk Jaktservice Jaktservice i Sandviken Fiske och vildmarksbutiken i täby Team Sportia Luleå (tidigare Jakt & Sport) 2015: Vilta Rekord Jakt & Fiske i Norrbotten AB Höglandets jakt & vapen Interjakt Östersund Jakt & fritidsbutikn i Byske 2016: Småländska vapen Jaktia Karlskrona / Hasslös Jakt Interjakt i Lillänge (samma som Interjakt Östersund) Bejo jakt & fritid, Ljungby Följande har jag fått tips om men inte lyckats verifiera ännu, det kan även vara butiker som bytt ägare eller avvecklats innan situationen blivit akut: Trapperbutiken boden, 2012 Vildmark, Haparanda 201? Hunt Stockholm Widforss Stockholm Millforce Norrsport Gällivare
Publicerat Maj 3, 20169 yr Interjakt östersund och Interjakt lillänge är väl samma butik? Den har väl "bara" konkat i januari i år?
Publicerat Maj 3, 20169 yr Minns ej året men denna har gått i kk i Haparanda. http://www.vildmarks.se/ Dom hade bara kläder o lite i tillbehör som gps, kängor, stövlar, m.m.
Publicerat Maj 3, 20169 yr Jaktia i Arlöv konkade, men det var ett nollsummespel eftersom jakt&skytte i Staffanstorp uppstod. Sett till yta och utbud så var det ett rejält steg upp då Arlöv var en jäkligt liten butik. Konsekvensen blev en rokad i vilken kedja som fanns var - Kjell i Sjöbo lämnade Interjakt och blev Jaktia, Jakt&Skytte blev Interjakt och J&F stannade kvar i Jaguargruppen. Nu är alla tre hyfsat stora butiker - bekvämt nog för mig, inom några mils radie. Så vem som gör kk är rätt ointressant om man inte ser vem som uppstår i deras ställe eller tar över kunderna. Trenden är ju uppenbart större men färre aktörer. T
Publicerat Maj 4, 20169 yr Författare PMT satte fingret på det jag är ute och fiskar efter. Tendensen att vi får större men färre aktörer. Det är ju inte för inte som stora investerare på kort tid tagit över som majoritetsägare i Norrländska vapen (med webbutikerna Jakt.se och fiske.se)... Omsättningen 2015 var 20 mkr med en visnt på 1 mkr, så man kan ju förstå David Rönnbergs förklaring till sitt intresse: “Det är två branscher som är otroligt intressanta med väldigt många utövare. Det är också en ganska fragmenterad bransch, ingen har riktigt tagit ledning inom jakt och fiske” http://lipoptena.blogspot.se/2016/04/kapitalisterna-tror-pa-jaktbaserad.html
Publicerat Maj 4, 20169 yr Författare Minns ej året men denna har gått i kk i Haparanda. http://www.vildmarks.se/ Dom hade bara kläder o lite i tillbehör som gps, kängor, stövlar, m.m. Hittar ingen uppgift om detta just nu, skall rota lite mer i det lite senare.
Publicerat Maj 4, 20169 yr I Luleå gick Team Sportia (gamla Järn och Sport) med en stor vapenavdelning i kk 2014? tror jag. I Boden gick Trapper butiken (både jakt och fiske) i kk 2012? Samt "rekord jakt och fiske" i Boden avvecklades 2015.
Publicerat Maj 4, 20169 yr PMT satte fingret på det jag är ute och fiskar efter. Tendensen att vi får större men färre aktörer. Det är ju inte för inte som stora investerare på kort tid tagit över som majoritetsägare i Norrländska vapen (med webbutikerna Jakt.se och fiske.se)... Omsättningen 2015 var 20 mkr med en visnt på 1 mkr, så man kan ju förstå David Rönnbergs förklaring till sitt intresse: http://lipoptena.blogspot.se/2016/04/kapitalisterna-tror-pa-jaktbaserad.html Nja - du har ju Torsbo/Jaguargruppen som definitivt har tagit tag i branchen, i alla fall på vapensidan. Men visst är trenden solklar - det är en fragmenterad branch med mycket småhandlare och polisen gör vad de kan för att bli av med handlare. Nu senast hävdar de att det är för många handlartillstånd och att det därför inte kan beviljas några nya..... Undrar var de hittar lagstöd för den tolkningen...... /T
Publicerat Maj 4, 20169 yr Hmmm - inser härmed att mitt handlartillstånd ju därmed är värt pengar hastigt och lustigt........ Hur i herrans namn tänkte polisen nu? /T
Publicerat Maj 5, 20169 yr Hunt i Stockholm 2015, gick de inte i kk så var det på håret Widforss i Stockholm gick i kk eller var ytterst nära innan Widforss Skavtsas ägare köpte verksamheten 2015 Ur mitt perspektiv så var dessa butikers problem dålig service, trist attityd hos personalen och fel/otillräckligt utbud.
Publicerat Maj 8, 20169 yr Vet inte när (om) den konkade men "Millforce Hunting" är ju ur leken vad man förstår av hemsidan.
Publicerat Maj 8, 20169 yr Norrsport i Gällivare försvann förra året. Finns bara eriksson center kvar.
Publicerat Maj 8, 20169 yr Hunt i Stockholm 2015, gick de inte i kk så var det på håret Widforss i Stockholm gick i kk eller var ytterst nära innan Widforss Skavtsas ägare köpte verksamheten 2015 Ur mitt perspektiv så var dessa butikers problem dålig service, trist attityd hos personalen och fel/otillräckligt utbud. Företag som lagt ner innan konkursen är ett faktum borde också in på den här listan. Misstänker att Hunt hör hit. Sen XXL kom in på banan är det väl bara Walter Borg som fortfarande håller ställningarna i storstaden?
Publicerat Maj 8, 20169 yr Företag som lagt ner innan konkursen är ett faktum borde också in på den här listan. Misstänker att Hunt hör hit. Sen XXL kom in på banan är det väl bara Walter Borg som fortfarande håller ställningarna i storstaden? Nä, Jaktia (t.ex. Åkersberga) är bra att ha när ammo skall inhandlas. Chansen att XXL har ammo hemma när man väl står i butiken, i annat än 308/30-06, är nästan samma som att skrapa fram tre klöver på en trisslott! WB har ett stort sortiment ammo men läget är ingen hit för oss som är bilburna, bara tullar och parkering i P-hus kostar som en kartong jakt-match. Huntyard & Berras finns väl kvar men det var länge sedan jag var inne hos dem.
Publicerat Maj 9, 20169 yr Författare Tack för många bra tips. De jag inte lyckats verifiera via enkel googlin ligger sist i listan. Att systematiskt lägga in butiker som varit nära fallrepet men som sålt eller lagt ner innan KK blivit verklighet är riktigt svårt att få in som säkerställd uppgift.
Publicerat Maj 9, 20169 yr Författare Nja - du har ju Torsbo/Jaguargruppen som definitivt har tagit tag i branchen, i alla fall på vapensidan. Men visst är trenden solklar - det är en fragmenterad branch med mycket småhandlare och polisen gör vad de kan för att bli av med handlare. Nu senast hävdar de att det är för många handlartillstånd och att det därför inte kan beviljas några nya..... Undrar var de hittar lagstöd för den tolkningen...... /T Gäller det nedskärningen av handlartillstånd bara småaktörer eller gäller det rakt över hela linjen?