Publicerat Maj 4, 201610 yr Jag håller på att bygga hundgård här hemma. Min första tanke var att ha stenplattor som "golv" men nu har jag börjat fundera på om det inte vore bättre med grus? Hur har ni gjort/tänkt och i så fall varför?
Publicerat Maj 4, 201610 yr Detta är en populär post. Vi hade grus först, men eftersom hundarna tydligen gillade att gräva så såg det rent förjävligt ut efter ett tag. Nu har vi bytt till stenplattor och det är rent och fint i hundgården.
Publicerat Maj 4, 201610 yr Kör grus i mina med armeringsgaller under, rent ekonomiskt eftersom jag har 7 st som är allt mellan 15-30 kvm/st.... Men skit är lätt att ta upp, härdar tassarna, dom gillar att gräva så klo klippning behövs inte... Men skulle jag bygga 1 hundgård så skulle jag nog gjuta en platta med fall och ränna så det är enkelt att spola av..
Publicerat Maj 4, 201610 yr Författare Det där med grus visade sig inte vara så enkelt som det lät. Det finns ju tydligen en uppsjö olika sorters grus. Vilken sort skulle ni rekommendera? Det där med att gjuta låter krångligt men det kanske det inte är? Hundgården kommer att vara 25 m2. Är det möjligt att lyckas gjuta en sådan platta om man inte har några som helst förkunskaper?
Publicerat Maj 4, 201610 yr Äh, kör med grus tycker jag[emoji6] Har för mig att jag har 8-16 grus i mina gårdar, ring till någon leverantör och säg att du skall ha till hundgård ( jakt hundar) så löser dom det. Jag har gjort så här: gjutit plintar och lagt ramar med tryckt, inte grävt ur, inte lagt fiberduk, armeringsgaller i alla gårdar ca 1 meter in ifrån kanterna, fyllt upp med 10 cm grus... Det kommer upp ogräs mm men tycker inte att det spelar någon roll, hundarna springer ner det mesta! Skottkärrar in ett lass per år typ i varje gård. En del gör det ordentligt, gräver ur, in med dränering, gjuter ram mm.. Men jag körde lite hillbilly stuk och det funkar bra hittills! Alla gårdar har olika höga liggplatser, matbarer och " berikning"( större stenar, stockar mm). Postar lite bilder straxt!
Publicerat Maj 4, 201610 yr Är det tänkt att hunden/hundarna ska bo där eller är det mer för tillfällig hundförvaring? Själv har jag en hundgård för mer tillfällig hundförvaring när behovet uppstår och där har jag inte gjort någonting åt underlaget. Det är bara gräs samt ett litet trädäck samt en isolerad och uppvärmd koja och det tycks fungera bra för min hund. :-)
Publicerat Maj 4, 201610 yr Ett par som jag känner har tryckimpregnerat som underlag så att det är lätt att rengöra o sedan hade dom byggt en stor pall i flera steg i mitten så att hundarna kunde sitta o spana. Dom hade ca 30 draghundar som mest o då rörde det sig om 6-7 hundgårdar med samma konstruktion o byggnation invändigt. Varje hundgård var ca 6x6 m.
Publicerat Maj 4, 201610 yr Har haft 8-12, vilket nog är vanligt. Hade en hund som åt av det dock. Inte bra! La trykt golv över. Ok, fast det blir lukt underifrån. Har sedan bygt nya med grövre fraktion, 32-64. Svårt att få bort bajset med så stora stenar. De kommade som planeras kommer jag gjuta.
Publicerat Maj 4, 201610 yr Jag har betongplatta. 25 kvm borde gå att gjuta med ett lass betong så har du inga problem med kroppsarbetet ska du nog klara av att göra det själv. Men det blir nog slitsamt i värmen..... /Markus
Publicerat Maj 4, 201610 yr Ena hundgården är mindre och "bit säker"... Så där på en höft, hur länge räcker en timmerstock?
Publicerat Maj 4, 201610 yr Beror på vilken av hundarna det gäller.... Och hur uttråkade dom är;-)Den på sista bilden ser vass ut, Hannibal?
Publicerat Maj 4, 201610 yr Visst funkar det med grus och nät. Jag byggde mina första så här. Planade av backen med lite fall utåt. Sen på med galvat fårstängsel över hela ytan. Som underlag till Troax näten lade jag telestolpar. I och med att fårstaketet är lite mjukt så la jag på tryckta brädor för att hålla ner det medans jag la gruset 8-12. Efter ett par år så började nätet krypa upp samt att det började rosta sönder trots galven. Det vart jävligt jobbigt att plocka upp de vassa stål bitarna. Så köp inte får staketet på Jula. Men det kanske inte spelar någon roll, då gruset sakta skaver bort galven. Kör med armerings nät som Hobbe om du tar nät. Det finns även risk att hundarna käkar gruset. Vet plockade ut nästan 5 kg ur polarens Laika. Nu mer kör jag med plattor, ej grävbart samt att det är väldigt lätt att hålla rent .
Publicerat Maj 4, 201610 yr Den på sista bilden ser vass ut, Hannibal?Rizzlo 1 år, har lärt sig efter Z att om en hund sätter tassen mot gallret så använder man tänderna...Z är överdjävlig på att bita hundar som morrar och gör misstaget att ställa sig mot gallret.. 2 vorsthrar, 1 wachtel, 2 KLM, 1 ADB, 2 blandras och en tjt finns på " merit" listan...
Publicerat Maj 4, 201610 yr Författare Tack så mycket för alla tips! Är det tänkt att hunden/hundarna ska bo där eller är det mer för tillfällig hundförvaring? Tanken är att den ska användas främst som tillfällig förvaring när man behöver vara borta längre än de "heliga" sex timmarna. T.ex. om båda jobbar samtidigt. När vi är hemma så kommer hundarna vara med oss. Just nu lutar det åt stenplattor av ekonomiska skäl. Jag har lite grus kvar sedan jag byggde friggebod som jag tänkte ha underst sedan visade det sig att man kan få plattor hemkörda från byggmax och det blir billigare än att beställa grus... Så det lutar åt den lösningen. Jag har redan planat till marken lite och lagt markduk. Vad tror ni om den lösningen?
Publicerat Maj 4, 201610 yr Kör på . Glöm inte att de måste ha en upphöjd yta att ligga/sitta på samt att en del av gården har skugga..
Publicerat Maj 4, 201610 yr Stockar, sten, tegelpannor, stolpe att pissa på etc, saker att hoppa över, krypa in i etc
Publicerat Maj 4, 201610 yr Författare Stockar, sten, tegelpannor, stolpe att pissa på etc, saker att hoppa över, krypa in i etcDu menar så! Jag trodde du menade kulturberikning och var på väg att skicka ett PM till Daesh-Jonsson för att fråga om råd.... Räknas det som berikning om jag lägger en planka utifrån så att någon av grannens åtta katter kan hoppa in? Skämt åsido, tack för tipsen! Jag ska absolut försöka fixa nåt åt dem.
Publicerat Maj 4, 201610 yr Detta är en populär post. Katter är definitivt miljöberikning! Små löjliga "hundar" och höns ingår där också!