Publicerat November 28, 200619 yr Hej. är 17 år och intresserad av jakt. Jag är sugen på att skaffa egen bössa och kunna gå ut när man vill. Det problemet som finns är ju att man måste vara 18 år för att få en licens, utom i vissa undantagsfall. Så det jag frågar om här är det någon under 18 som inte utbildar sig inom jakt området som har sökt? Isåfall hur gick det? Hur löd motiveringen? Någon annan som vet något om det här? Svar mottages varmt! Om det underlättar har jag jägarexamen, egen mark med jakträtt, utbildar mig inte inom något som har med området att göra. Mvh Christian
Publicerat November 28, 200619 yr Är också i samma sitts. Tog jägarexamen i höstas och nu sitter man och räknar dagarna tills man fyller 18. Har hört om vissa som sökt dispans. Hade det i tankarna ett tag men nu är det ju bara 2 månader kvar så
Publicerat November 28, 200619 yr Under vissa förutsättningar kan man få licens tidigare än 18, men det kräver att man i princip jagar på heltid, eller går en liknande utbildning, så det är svårt.
Publicerat November 28, 200619 yr jag är 17år och fick dispens av polisen, jag fyller år 20december men jag fick licens på en 6,5 innan älgjakten, för att jag skulle få vara med på den. att jag skulle ta över bössan från min 80årige farfar och en påskrift från skytteklubben gjorde också sitt till. jag ringde och pratade med handläggaren och farsan pratade med deras jurist. nu var det två månader tidigt och det var väl på håret, men nån enstaka månad hit och dit hade dom beviljat förut sa dom. däremot fick jag inte licens på de andra tre vapen jag sökte för, dom får jag vänta på
Publicerat November 28, 200619 yr Jag är också född sent på året. 17 om mindre än en månad. Har inte så jätte bråttom med licenserna ännu pga av att jag inte har ett jätte stort behov av att jaga ensam. Så jag hinner vänta. Det är dom där bössorna och skjutbanan som lockar mest. Och när vi jagar fågel så är de väl inte direkt att den jag jagar med är på "arm-längds" avstånd, men jag jagar så gott som aldrig själv. Hur uppsiktsjagar ni? Har läst att en del som uppsiktsjägare sitter ensamma på passet? Finns det sätt att kringgå lagen? Ex om du tänker jakt med stående fågelhund? Kan både uppsiktsjägaren och jägaren skjuta, eller måste jägaren hålla full koll på uppsiktsjägaren? Vad säger lagen? MVH T.S
Publicerat December 3, 200619 yr gårt man en gymnasie med jaktlig inriktning får man licens vid 17 års ålder
Publicerat December 3, 200619 yr Kollade på polisens hemsida http://www.police.se/static/fap/FAP551_3_RPSFS2002_9.pdf Så här säger lagen.. Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen RPSFS 2002:9 FAP 551-3 RPSFS 2002: Utlåning till den som har fyllt 15 årAllmänna råd Enligt 3 kap. 3 § b vapenlagen (1996:67) får ett skjutvapen lånas ut till den som har fyllt 15 år, om vapnet skall innehas och användas under långivarens uppsikt och det inte är fråga om ett enhandsvapen eller helautomatiskt vapen. En 15-åring får därför jaga med gevär i exempelvis en förälders sällskap, om denne kan bedriva en meningsfull och effektiv uppsikt och kontroll samt leda hanteringen av vapnet. Några hinder mot att även upplåtaren för sin del medför eget vapen när han utövar kontrollen föreligger inte. Kravet på jägarexamen gäller inte vid uppsiktsutlåning under upplåtarens omedelbara kontroll, om upplåtaren har avlagt jägarexamen eller är undantagen från kravet att avlägga jägarexamen enligt övergångsbestämmelsen till ändringen (1986:239) i vapenkungörelsen. Som jag förstår det så ska den som står för uppsiktsjakten finnas i omedelbar i närheten av uppsiktsjägaren för att kunna ingripa om något är på väg att gå galet. Uppsiktsjägare som sitter ensamma på passet är nog därför ute i tassemarker, eller rättare sagt han som lånat ut vapnet till denne... Vad gäller ditt ex. med jakt över stående fågelhund så står det ju tydligt att det inte finns något hinder för att tex. din pappa också har ett vapen och att ni jagar tillsammans. En förutsättning för att du ska få jaga är givetvis att du löst det statliga jaktkortet samt ev. jaktkort på marken där ni bedriver jakten.
Publicerat December 3, 200619 yr så vit jag vet så måste du gå på naturbruksgymnasie med jakt inriktning eller liknande för att få licens innan du fyllt 18 annars är det sportskyttelicens och på en sådan får du inte jaga...
Publicerat December 3, 200619 yr Under vissa förutsättningar kan man få licens tidigare än 18, men det kräver att man i princip jagar på heltid, eller går en liknande utbildning, så det är svårt. Om man redan jagar på heltid vad ska man då med licensen till Fick mina licenser när jag var 17, gick på sån gymnasielinje! tror annars det är svårt att få licens så du får jaga.