Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktbrott - snara rådjur

Featured Replies

Publicerat

Idag kunde man läsa om ett snarat rådjur i Jonsered utanför Göteborg. Jag kan på rak arm räkna upp fyra sådana fall som jag läst om i media de senaste åren. Men hur vanligt är det egentligen? Har ni hittat snaror på era marker?

Länk där jag skriver om detta och länkar vidare till andra exempel: http://lipoptena.blogspot.se/2016/05/snara-radjur-ett-vanligt-jaktbrott.html

Publicerat

Fy fasiken.:angry: Inga snarade rådjur i norr, men däremot så hade vi en grym tjuvjakt på björn på 90-talet. Då hade någon svetsat fast typ armeringsjärn i flera oljefat riktade snett neråt o lagt köttstycken i botten. Björnen kunde aldrig få ut huvudet ur tunnan sedan. 

Publicerat
  • Författare

Lodjurssnaror i ståltråd har jag själv hittat uppe i fjällen. Men det var på slutet av 1980-talet. 

Publicerat
1 hour ago Älgflugornas Herre sa:

Lodjurssnaror i ståltråd har jag själv hittat uppe i fjällen. Men det var på slutet av 1980-talet. 

Det finns hemska människor som gör allt för att ta död på så många rovdjur som möjligt. Jag har hört talats om dom men inte stött på någon här nere.

Publicerat

Hemskt jag ogillar människor som inte har respekt gentemot djur

Publicerat

Det skulle alltså kunna finnas fler fördelar med lättnader vad gäller det där med åtelkameror...

Publicerat
3 hours ago Ompi sa:

Hemskt jag ogillar människor som inte har respekt gentemot djur

Ja visst är det hemskt med vilka metoder fångar o tar död på rovdjur o andra djur.:angry:

44 minutes ago henke67 sa:

Det skulle alltså kunna finnas fler fördelar med lättnader vad gäller det där med åtelkameror...

Ja visst finns det många fördelar med lättnader för åtelkameror.

Publicerat

En morbror tog hem en rävtana en gång som han hittade i skogen. Dock kan jag misstänka att den inte var använd på ett tag.

Publicerat

:angry:Vansinne att detta existerar 2016 i ett i -land.

Är livet så trist och grått att våra vilda djur måste agera adrenalinkick?  

Publicerat
2 hours ago Lecha sa:

:angry:Vansinne att detta existerar 2016 i ett i -land.

Är livet så trist och grått att våra vilda djur måste agera adrenalinkick?  

Ja, tyvärr! Det existerar på andra sidan Atlanten också. I vilken omfattning vet jag inte. Jag har sett foton från släkten i Kanada bl. a.:angry:

Publicerat

En eventuell styckning av ett djur hängande i en snara från halsen tyder väl i min värld mer på någon med erfarenhet från slakteri än jägare? Det är väl procentuellt sett (enligt min erfarenhet) väldigt få jägare som slaktar så? Sedan är jag övertygad om att detta är tjuvjakt på fler sätt. Självklart kommer polisen att jämföra DNA från platsen med mark och jakträttsägare. Framförallt den gången det gäller statens villt. (Lodjur nämndes) I övrigt känns denna typ av snarning så vidrig att jag kanske är väl snabb att hitta förklaringar som friar mina kollegor. Dvs jägarna... Och då är jag ändå inte alls emot lagliga snaror då jag tror de testats och utformats så att plågan för djuret blir minimal.

Publicerat
7 hours ago henke67 sa:

En eventuell styckning av ett djur hängande i en snara från halsen tyder väl i min värld mer på någon med erfarenhet från slakteri än jägare? Det är väl procentuellt sett (enligt min erfarenhet) väldigt få jägare som slaktar så? Sedan är jag övertygad om att detta är tjuvjakt på fler sätt. Självklart kommer polisen att jämföra DNA från platsen med mark och jakträttsägare. Framförallt den gången det gäller statens villt. (Lodjur nämndes) I övrigt känns denna typ av snarning så vidrig att jag kanske är väl snabb att hitta förklaringar som friar mina kollegor. Dvs jägarna... Och då är jag ändå inte alls emot lagliga snaror då jag tror de testats och utformats så att plågan för djuret blir minimal.

Här i kring har namn som "ogräsdjur" och "förvuxna marsvin" figurerat en tid just kring rådjur. Ett sätt att bli av med dem bakom lagens långa arm? Tja, mycket möjligt. Den lagliga jakttiden är mer än generös på rådjur, så vansinne är det ur vilket perspektiv man ser det från. :yes: