Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pointervalpen Abba

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Abba står för tjädertupp/ar som sitter uppe i veden som vi säger här. Resning och stopp. Beklagar den låga kvalitén. Började vara rätt skumt ute som synes. Det är filmat för några år sedan.

• Svar 53
  • Visningar 12,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Broder Tuck
    Broder Tuck

Jag skulle gärna se att Abba blir som Pippi ungefär och det verkar nästan som Abba vill det själv

• Broder Tuck
    Broder Tuck

Har skaffat ett Youtube konto så jag kan lägga upp en del klipp där. Abba 11,5v inkallning i skogen.  

• Broder Tuck
    Broder Tuck

Först en lite stämningsfull bild.   Abba rockar fett. Denna bilden hade jag döpt till Abba rockring Piaff men min fru säger att det heter passage då hon faktiskt

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Filmat i somras. Tyvärr var Abba inte riktigt leksugen det var något som störde, minns dock inte vad.

Denna övning tycker jag är bra för att snabba på stoppet. Förtydligar dessutom stopp kommandot med handtecken och ta ett steg framåt mot hunden. Om man kan leka med sin hund så kan man dra nytta av det i träningen också. Brukar vara roligt för både hund och förare.

Avslutar med en enkel inkallning samt lite frittfölj (fot) innan jag bryter.

Publicerat
  • Författare

La in en drös med klipp för några dagar sen. Här kommer ett par till.

Höjt nivån några snäpp. Stoppsignal då hundarna busar. Inte första övningarna man börjar med.

Abba drygt året då detta är filmat. På första klippet syns gammelhunden stå bredvid mig. Ville inte ha med henne i leken dessa gånger då de yngre lekte vildare själva. Brukar testa om stoppet och inkallning fungerar i dessa situationer. Jag har ibland släppt ihop med någon annans hundar som de känner väl för samma test. OBS! måste givetvis vara så hundarna kan leka med varandra och det är det inte alla som gör, kan vara så att någon är för framfusig eller annat. Om de andra hundarna inte är lika lydiga brukar jag inte sätta min hund utan bara köra inkallning. Har en del gånger släppt tillsammans med min brors hundar och så gör man stopp eller inkallning, då får man lite tävlingsmoment också för man vill ju inte ha sämre lydnad på sina hundar än den andre.

Om man har hundar som någon annan kan busa med så kan man variera avstånd och störning hur mycket som helst. Inkallning och stopp. Har tyvärr inte filmat någon sådan träning. Kan ha godis, fågelvingar, klövar eller annat som störning. I början kanske personen slutar leka då signalen kommer men sen när man höjer svårighetsnivån så slutar inte personen leka/vifta med godis eller leksaker.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Som jag skrev på sidan 2 så sätter man mycket av lydnaden och ledarskapet i vardagen som jag ser det. Jag har inte som krav att de ska sitta eller ligga utan det viktiga är att de väntar på lov. Oavsett om det är när vi ska gå ut/in, mat eller annat typ hoppa ur bilen, få gå ut i sök etc. Ger inte dem lov utan att de tagit ögonkontakt.

När jag ger dem mat inne i köket så brukar de få vänta i hundbädden. Notera att båda spetsarna ”blinkar med tungan.”

För att öka intresset att vara i hundgården brukar jag kasta ut lite torrfoder innan de får gå in. Står dörren till hundgården öppen när jag rastar dem ska de gärna in och kolla.