Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktsidans manligaste grill!

Featured Replies

• Svar 54
  • Visningar 17,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Been there, done that ;-) Förutom gasoltuben så är upplägget identiskt (inklusive val av elektrod, till och med) till vad jag gjorde inför vårt bröllop 2002. Tjänade oss väl, men vid flytten från gården förra året blev den kvar... så vi tävlar inte längre :-)!

Publicerat

Vill inte vara glädjedödare men det är en galvad tank som kommer avge diverse mindre sunda gaser vid upphettning!! 

Idén är cool men materialet är kanske inte så lyckat..  

Publicerat
  • Författare

Då är väl frågan, hur varm behöver den bli för det?

Det lär ryka om man svetsar i den det är jag med på, men därefter?

Publicerat

Ok48 det är så vi män jobbar :D

Publicerat
31 minutes ago sidelock sa:

Då är väl frågan, hur varm behöver den bli för det?

Det lär ryka om man svetsar i den det är jag med på, men därefter?

Kolla nuvarande status på bröllopsgästerna, om de lever.

Publicerat

Galvfrossa, ohälsosama saker man kan dö av tyvärr. Tror några rejäla upp eldningar i den innan den skall till och användas löser det mesta!

Publicerat
11 minutes ago Galne sa:

Galvfrossa, ohälsosama saker man kan dö av tyvärr. Tror några rejäla upp eldningar i den innan den skall till och användas löser det mesta!

Jo det var det som jag tänkte på!

Men ett par rejäla uppeldningar räcker väl egentligen inte eftersom man väl troligen måste glödga hela tanken för att få bort varmgalvanisering!?

För de som aldrig råkat ut för galvfrossa så är det rätt otrevligt och inte direkt något som gör dagen efter en grillning bättre:ph34r:

Publicerat

Tänkte tanken (!) och ja det rök ordentligt till att börja med. "Brände av" grundligt, men ska villigt erkänna att jag förstås inte VET att det var OK efter det... 

Publicerat

Som gammal svetsare har jag fått galvfrossa flera gånger mjölk är medicin. Ska du svetsa så slipa rent fog och använd utsug eller jobba ute.

Publicerat
1 hour ago Lars sa:

Som gammal svetsare har jag fått galvfrossa flera gånger mjölk är medicin. Ska du svetsa så slipa rent fog och använd utsug eller jobba ute.

Du får bjuda på white russian de första grillningarna

Publicerat

Zink smälter vid rätt låga temperaturer vill jag minnas och vid för förzinkning så är zinken flytande vid 460 grader när prylarna doppas och det är temperaturer som en grill uppnår utan problem. Hur mycket som krävs för att bränna bort zinkytan vete sjutton men görbart borde det absolut vara.

Du känner ingen som har utrustning för att blästra? Slipa bort zinkskiktet känns som ett rätt extremt jobb...

Publicerat
9 minutes ago sidelock sa:

Pratat med blästringsansvarige här i redneck-unionen. Beslutet är fattat, vi kommer själva slipa rent det som behövs för att kunna färdigställa bygget, sen ska sandpickan få gå lös på både galv, färg och rost. Därefter doppar vi åbäket i linolja och ställer till en stadig brasa för att bränna in det till en svart yta samt eldar på med gasol på ben och annat som behöver bättring. Anyone hear banjos yet..?

Alltid när jag läser om dej och vissa andra 

Publicerat

Bra att du blästrar bort galven , galvfrossa är ingen höjdare och det kan man få 

efter inte mycket svetsa alls .... Mjölk rekommenderas och det funkar fast 

jag hade föredragit bärs :P

/P

Publicerat
  • Författare

Jag är svetsare jag med, jag känner till biverkningarna även om jag inte haft dem själv. :P

Publicerat
  • Författare

Det händer inte mycket, men lite.

image.jpeg

Publicerat

Äkta bonnasmide,sånt gillar vi:)

Publicerat

Sitter på en precis likadan hydrofortank jag också men vete fan om jag orkar nöta av galvaniseringen... Skulle vilja bygga en smoker-grill jag också men funderar på att ta till ett mindre oljefat i stället - men snyggt kommer det ju aldrig att bli...

Har du blästrat tanken än? Nyfiken på om det gick bra eller om hårdare metoder krävs? 

Sidospår: Är det någon som vet om man kan fräta bort galvanisering? Syra? Alun? Annat? Det kunde ju bli mindre arbetskrävande liksom...

Edit: Saltsyra biter tydligen riktigt bra på zink! Jag får göra ett litet test och se hur snabbt och enkelt det skulle bli!

Publicerat
  • Författare

Tanken är inlämnad ihop med benen, får se hur det blir. 

Jag var med inne på syra innan men låter som att ifall det ska bli rent och inte bara fult så ska objektet nedsänkas i syran dvs det duger inte att enbart stryka på den om det ska bli klart i rimlig tid.

Publicerat

Ska erkänna att snyggt aldrig fanns med i min kravspec. Den var för övrigt jättebra att blötlägga telefonkataloger i, medan det nu fanns sådana...

Publicerat
8 hours ago Wizard sa:

Sitter på en precis likadan hydrofortank jag också men vete fan om jag orkar nöta av galvaniseringen... Skulle vilja bygga en smoker-grill jag också men funderar på att ta till ett mindre oljefat i stället - men snyggt kommer det ju aldrig att bli...

Har du blästrat tanken än? Nyfiken på om det gick bra eller om hårdare metoder krävs? 

Sidospår: Är det någon som vet om man kan fräta bort galvanisering? Syra? Alun? Annat? Det kunde ju bli mindre arbetskrävande liksom...

Edit: Saltsyra biter tydligen riktigt bra på zink! Jag får göra ett litet test och se hur snabbt och enkelt det skulle bli!

Saltsyra biter även på metallen i tanken och kan nog ta bort ganska mycket av godset innan den är fri från galv.

Vi har vid något tillfälle sänkt ner rostfria konstruktioner i syrabad och upptäckt att någon eller några delar inte varit rostfria, de försvinner ganska fort! beroende på syrakoncentrationen dvs.

Publicerat
  • Författare

Osäker på var man köper spån och ved av al och totalt okunnig om vad det kostar. Men jag vet var det växer al på gården.

image.jpegimage.jpeg

Publicerat

Vill du ha flis av hög kvalitet så kan du kolla på www.smokai.se

De har rätt många roliga sorter och man behöver inte direkt köpa storsäckar innan man vet vad man gillar...