Publicerat Juni 12, 20169 yr Detta är en populär post. Jag och farsan kommer försöka oss på att bygga en sann redneckversion av nedanstående smoker. http://www.texasbbq.se/PR/6/smoker-dallas De flesta delarna för bygget fanns hemma pga generationers samlande av gratis skrot. En gammal hydrofortank, en utdaterad gasoltub och diverse järn från när jag rev svinhusinredningen på gården kommer utgöra bulken av byggmaterialet. Bara så alla vet; en extra manlig grill har en manlucka för asktömning. Ingen sprutpicka här inte, endast extra rökig OK 48.00. Fortsättning följer!
Publicerat Juni 12, 20169 yr Been there, done that ;-) Förutom gasoltuben så är upplägget identiskt (inklusive val av elektrod, till och med) till vad jag gjorde inför vårt bröllop 2002. Tjänade oss väl, men vid flytten från gården förra året blev den kvar... så vi tävlar inte längre :-)!
Publicerat Juni 12, 20169 yr Vill inte vara glädjedödare men det är en galvad tank som kommer avge diverse mindre sunda gaser vid upphettning!! Idén är cool men materialet är kanske inte så lyckat..
Publicerat Juni 13, 20169 yr Författare Då är väl frågan, hur varm behöver den bli för det? Det lär ryka om man svetsar i den det är jag med på, men därefter?
Publicerat Juni 13, 20169 yr 31 minutes ago sidelock sa: Då är väl frågan, hur varm behöver den bli för det? Det lär ryka om man svetsar i den det är jag med på, men därefter? Kolla nuvarande status på bröllopsgästerna, om de lever.
Publicerat Juni 13, 20169 yr Galvfrossa, ohälsosama saker man kan dö av tyvärr. Tror några rejäla upp eldningar i den innan den skall till och användas löser det mesta!
Publicerat Juni 13, 20169 yr 11 minutes ago Galne sa: Galvfrossa, ohälsosama saker man kan dö av tyvärr. Tror några rejäla upp eldningar i den innan den skall till och användas löser det mesta! Jo det var det som jag tänkte på! Men ett par rejäla uppeldningar räcker väl egentligen inte eftersom man väl troligen måste glödga hela tanken för att få bort varmgalvanisering!? För de som aldrig råkat ut för galvfrossa så är det rätt otrevligt och inte direkt något som gör dagen efter en grillning bättre
Publicerat Juni 13, 20169 yr Tänkte tanken (!) och ja det rök ordentligt till att börja med. "Brände av" grundligt, men ska villigt erkänna att jag förstås inte VET att det var OK efter det...
Publicerat Juni 13, 20169 yr Som gammal svetsare har jag fått galvfrossa flera gånger mjölk är medicin. Ska du svetsa så slipa rent fog och använd utsug eller jobba ute.
Publicerat Juni 13, 20169 yr 1 hour ago Lars sa: Som gammal svetsare har jag fått galvfrossa flera gånger mjölk är medicin. Ska du svetsa så slipa rent fog och använd utsug eller jobba ute. Du får bjuda på white russian de första grillningarna
Publicerat Juni 13, 20169 yr Zink smälter vid rätt låga temperaturer vill jag minnas och vid för förzinkning så är zinken flytande vid 460 grader när prylarna doppas och det är temperaturer som en grill uppnår utan problem. Hur mycket som krävs för att bränna bort zinkytan vete sjutton men görbart borde det absolut vara. Du känner ingen som har utrustning för att blästra? Slipa bort zinkskiktet känns som ett rätt extremt jobb...
Publicerat Juni 13, 20169 yr Detta är en populär post. Går nog att få till i M/98-utförande om man vill vara lite mer PK! ;-)
Publicerat Juni 14, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Pratat med blästringsansvarige här i redneck-unionen. Beslutet är fattat, vi kommer själva slipa rent det som behövs för att kunna färdigställa bygget, sen ska sandpickan få gå lös på både galv, färg och rost. Därefter doppar vi åbäket i linolja och ställer till en stadig brasa för att bränna in det till en svart yta samt eldar på med gasol på ben och annat som behöver bättring. Anyone hear banjos yet..?
Publicerat Juni 14, 20169 yr 9 minutes ago sidelock sa: Pratat med blästringsansvarige här i redneck-unionen. Beslutet är fattat, vi kommer själva slipa rent det som behövs för att kunna färdigställa bygget, sen ska sandpickan få gå lös på både galv, färg och rost. Därefter doppar vi åbäket i linolja och ställer till en stadig brasa för att bränna in det till en svart yta samt eldar på med gasol på ben och annat som behöver bättring. Anyone hear banjos yet..? Alltid när jag läser om dej och vissa andra
Publicerat Juni 14, 20169 yr Bra att du blästrar bort galven , galvfrossa är ingen höjdare och det kan man få efter inte mycket svetsa alls .... Mjölk rekommenderas och det funkar fast jag hade föredragit bärs /P
Publicerat Juni 14, 20169 yr Författare Jag är svetsare jag med, jag känner till biverkningarna även om jag inte haft dem själv.
Publicerat Juni 20, 20169 yr Sitter på en precis likadan hydrofortank jag också men vete fan om jag orkar nöta av galvaniseringen... Skulle vilja bygga en smoker-grill jag också men funderar på att ta till ett mindre oljefat i stället - men snyggt kommer det ju aldrig att bli... Har du blästrat tanken än? Nyfiken på om det gick bra eller om hårdare metoder krävs? Sidospår: Är det någon som vet om man kan fräta bort galvanisering? Syra? Alun? Annat? Det kunde ju bli mindre arbetskrävande liksom... Edit: Saltsyra biter tydligen riktigt bra på zink! Jag får göra ett litet test och se hur snabbt och enkelt det skulle bli!
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare Tanken är inlämnad ihop med benen, får se hur det blir. Jag var med inne på syra innan men låter som att ifall det ska bli rent och inte bara fult så ska objektet nedsänkas i syran dvs det duger inte att enbart stryka på den om det ska bli klart i rimlig tid.
Publicerat Juni 21, 20169 yr Ska erkänna att snyggt aldrig fanns med i min kravspec. Den var för övrigt jättebra att blötlägga telefonkataloger i, medan det nu fanns sådana...
Publicerat Juni 21, 20169 yr 8 hours ago Wizard sa: Sitter på en precis likadan hydrofortank jag också men vete fan om jag orkar nöta av galvaniseringen... Skulle vilja bygga en smoker-grill jag också men funderar på att ta till ett mindre oljefat i stället - men snyggt kommer det ju aldrig att bli... Har du blästrat tanken än? Nyfiken på om det gick bra eller om hårdare metoder krävs? Sidospår: Är det någon som vet om man kan fräta bort galvanisering? Syra? Alun? Annat? Det kunde ju bli mindre arbetskrävande liksom... Edit: Saltsyra biter tydligen riktigt bra på zink! Jag får göra ett litet test och se hur snabbt och enkelt det skulle bli! Saltsyra biter även på metallen i tanken och kan nog ta bort ganska mycket av godset innan den är fri från galv. Vi har vid något tillfälle sänkt ner rostfria konstruktioner i syrabad och upptäckt att någon eller några delar inte varit rostfria, de försvinner ganska fort! beroende på syrakoncentrationen dvs.
Publicerat Juni 23, 20169 yr Författare Osäker på var man köper spån och ved av al och totalt okunnig om vad det kostar. Men jag vet var det växer al på gården.
Publicerat Juni 23, 20169 yr Vill du ha flis av hög kvalitet så kan du kolla på www.smokai.se De har rätt många roliga sorter och man behöver inte direkt köpa storsäckar innan man vet vad man gillar...