Publicerat Juni 24, 20169 yr Jag köpte spån o flis på smokai förra gången, bra grejer! Är väldigt sugen på att köpa ett av deras rökaggregat också. Nån som testat?
Publicerat Juni 24, 20169 yr Kul projekt. Byggdes 3st liknande på jobbet för ett tag sedan. Snurrades plåt till rör som var 600mm i diameter och 1200 långa, plus eldstaden för röken på 500mm och de gjordes i rostfritt. Var dock inte så inblandad i det jobbet, så de blev inte som jag skulle vilja ha dem. Så skall göra mig en själv frampå tänkte ja. Fast då i svart material och med lite tjocklek i godset.
Publicerat Juni 24, 20169 yr Den här är ganska manlig också... vi grilla i den under NM i bänkskytte i Norge. lycka till med ditt bygge.
Publicerat Juni 25, 20169 yr På 2016-06-23 at 23:39 sidelock sa: Osäker.... Undvik att använda sågspånet!! Sågkedjeoljan är inte riktigt hälsosam...
Publicerat Juni 25, 20169 yr På 6/24/2016 at 08:06 Skånepåg sa: Jag köpte spån o flis på smokai förra gången, bra grejer! Är väldigt sugen på att köpa ett av deras rökaggregat också. Nån som testat? Jag har velat fram och tillbaka vilken storlek jag skall ha på rökaggregatet - men jag skall beställa en inom kort bara jag får tummen ur...
Publicerat Juni 25, 20169 yr Författare 14 minutes ago Nissesbror sa: Därför laddade jag den med olivolja.
Publicerat Juni 25, 20169 yr 1 minute ago sidelock sa: Därför laddade jag den med olivolja. gott!! är du säker på att all den gamla var borta...? Ty jag vet ett antal som kört m just motorsågsspån och resultatet har inte blivit riktigt ätbart... http://www.hitta.se/töreboda+flis+ab/töreboda/LdSMsCCCCw Flera hundra liter flis till ett mycket rimligt pris... http://butik.hundochjakt.se/borniak-gd-01-rokgenerator/291-0 En riktig rökgenerator..
Publicerat Juni 26, 20169 yr När jag röker ifrån glödbädd så kör jag med stickor och mindre klampar med gott resultat. Det är bara viktigt att strypa syretillförseln tillräckligt, då behöver man inte fylla på så ofta.
Publicerat Juni 26, 20169 yr Författare Planen är att röka med ved och just att strypa syret, spånet är mer som komplement.
Publicerat Juni 26, 20169 yr Författare Kände mig handikappad med min skogsyxa när jag klöv upp ovanstående kubbar så ämnade köpa in en riktig klyvyxa när farsan hittade en gammal rostig släggyxa på gården, att döma av utseendet hade den klyvt en och annan cementsten. Men det gick att renovera den, får köpa ett släggskaft bara.
Publicerat Juli 2, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Shes coming along. Nån som tror byggherrarna är släkt?
Publicerat Juli 2, 20169 yr 41 minutes ago sidelock sa: Nån som tror byggherrarna är släkt? Nä, det kan jag väll aldrig tro
Publicerat Juli 3, 20169 yr Författare Detta är en populär post. En rostangripen profil, troligen från någon form av drag. Kan bli en skorsten efter viss finjustering. Fimpade ett av tankens ben, de andra två får vara kvar som bärhandtag. Hittade en stump av fyrkantsprofil och ett runt lock som skars ut när gården fick oljepanna inkopplad 1964, det har legat och väntat dryga 50år på sitt syfte. Svetsade en gängstång på locket och en lång mutter inne i profilen. Vevhandtag ska på med så blir det ett justerbart luftintag. Börjar närma sig något användbart.
Publicerat Juli 3, 20169 yr Detta är en populär post. Se därja, nu kom även blaserslutstyckena till användning. Gott.
Publicerat Juli 4, 20169 yr Författare 6 hours ago strävhår sa: Se därja, nu kom även blaserslutstyckena till användning. Gott. Får väl se om de håller för denna tryckklassen, men jag kan iaf kolla till maten 0,003 sekunder snabbare.
Publicerat Juli 9, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Byggt klart gallret, handtag till stora luckan och monterat termometer.
Publicerat Juli 10, 20169 yr Sådärja! Det blev ju riktigt bra det där! Hur lätt var det att blästra bort galvaniseringen? Misstänker att du körde med sand och inte glas... Jag byggde en rök för en massa år sedan när grannarna slängde bort en gammal AGA varmvattenberedare, och den ser verkligen estetiskt ut att tillhöra gården med sitt 50-tals utseende. Tyvärr är den lite bökig att använda men den funkar bra, men jag har ett kylskåp som skall utrustas med ett rökaggregat från smokai för det är så mycket smidigare, men hade det varit någon sommar att tala om här nere i Skåne hade jag nog gjort en kopia av grillen ni precis byggt för den är verkligen klockren!
Publicerat Juli 10, 20169 yr Författare Blästertony körde med sand och tog en femhunka för tank + ställning så så jäkla illa kan det inte ha varit.