Jump to content

Vaktel som träningsfågel?

Recommended Posts

Sun Flower

Det diskuterades i en dagbok nyligen att använda vaktlar som träningsfågel för stående fågelhundar. Nackdelen lär vara att vaktlarna trycker så hårt så att hundarna tar dem. I min desperation att hitta träningstillfällen till min hund så nöjde jag mig inte riktigt med det utan började googla runt lite. Det visade sig att några ändå hade försiktigt positiva erfarenheter av detta. 

Nu har jag en teori som jag skulle vilja diskutera. När man tittar på hur vaktlar hålls så inser man att de ofta inte har någon möjlighet att flygträna. Min tanke är att om de inte får någon egentlig möjlighet att flygträna så kanske det inte blir den naturliga flyktvägen för dem. Har man istället fåglarna i en större voljär där de kan flyga och kanske t.o.m trampar upp dem ibland så kanske de blir mer benägna att flyga undan vid avance? 

Ser man sedan lite "Darwinistiskt" på det ur ett längre perspektiv så kommer man ju till att det är fåglarna som flyger upp vid stöt som man avlar vidare på vilket borde leda till att man får en stam fåglar som har lättare att ta till vingarna. 

Tankar på detta? 

Bra länge sen jag höll på med sånt här men det finns olika sorters vaktel. De minsta, om de nu heter japansk.. eller va de va funkar inte alls..

Tror det va virginsk vaktel jag hade som funkade hyfsat. Födde upp en del sådana och det gick åt många... för att få stopp på "fall" apporten på vorsthern jag då hade.... Lugn i resning, flog och skott men drog direkt fågeln föll. Tror jag sköt 60 vaktlar innan det blev någorlunda...

Men det fungerade. dock orkade de inte lyfta och flyga undan mer än en gång per dag. Men mer flygträning borde det fungera bättre.

Fick ett tips av en dansk ang hur man skulle få tag på fågeln ingen. Antagligen riskfyllt och jag vet inte om det är tillåtet....

Men en bit färglatt garn sånt man har och stickar med.. i foten på fågeln så ser man lätt vart de krypit ner och gömt sig efter första flygturen. Bara att följa snöret och plocka upp fågeln.

• Like 1
Wizard

Jag tränade Ellen lite i början med vaktel som hade ett färgglatt band runt ena foten så man både skulle tydligt se vart fågeln var samt att man enkelt skulle kunna fånga in den, men det var vaktlar som var vana vid detta och inte flög de långt direkt - men perfekt att träna att hunden satt stilla när den reste fågel!

Dock fick jag lite konflikt med mitt samvete för denna typen av träning eftersom jag inte var helt bekväm med metoden, även om vakteln inte for illa av det eller löpte någon risk, men det kändes inte ok att träna jakt på det sättet så vi övade på riktiga fasaner på gården i stället som flög ordentligt när de lyfte! (Det jag har problem med är att "jaga" uppfödda djur. Har sett för många halvtama odugliga fasaner på godsjakt i England...)

Alla sätt är nog bra utom de dåliga men eftersom jag har tillgång till mark på gården där vilda fasaner huserar så kändes den metoden bättre och redan tredje gången så började jag skjuta för henne så hon fick apportera på riktigt för hon var väldigt lyhörd redan som liten valp och jag hade skjutit tresiffrigt antal fågel för henne innan hon fyllde 1 år... :blush: (ja, inte fasaner då utan primärt svartfågel och duva.)

• Like 1

Jo förresten... förföljer hund våldsamt eller rätt långt blir fågeln tagen när den landar....

Jag körde mest med hund i lina. Har synligt minne från det än... ärr från brännsår av linan runt smalbenet...

Tips träna inte med lina i kortbyxor... ;)

• Like 1
Sun Flower
24 minutes ago NS sa:

Bra länge sen jag höll på med sånt här men det finns olika sorters vaktel. De minsta, om de nu heter japansk.. eller va de va funkar inte alls..

Tror det va virginsk vaktel jag hade som funkade hyfsat. Födde upp en del sådana och det gick åt många... för att få stopp på "fall" apporten på vorsthern jag då hade.... Lugn i resning, flog och skott men drog direkt fågeln föll. Tror jag sköt 60 vaktlar innan det blev någorlunda...

Men det fungerade. dock orkade de inte lyfta och flyga undan mer än en gång per dag. Men mer flygträning borde det fungera bättre.

Då kanske jag inte är helt fel ute då? Har läst på flera ställen att det är den rasen som funkade bäst, tyvärr verkar den hopplös att få tag på.

15 minutes ago strävhår sa:

Turboavel :rolleyes:

"Survival of the fittest" i sin renaste form... 

9 minutes ago Wizard sa:

Jag tränade Ellen lite i början med vaktel som hade ett färgglatt band runt ena foten så man både skulle tydligt se vart fågeln var samt att man enkelt skulle kunna fånga in den, men det var vaktlar som var vana vid detta och inte flög de långt direkt - men perfekt att träna att hunden satt stilla när den reste fågel!

Dock fick jag lite konflikt med mitt samvete för denna typen av träning eftersom jag inte var helt bekväm med metoden, även om vakteln inte for illa av det eller löpte någon risk, men det kändes inte ok att träna jakt på det sättet så vi övade på riktiga fasaner på gården i stället som flög ordentligt när de lyfte! (Det jag har problem med är att "jaga" uppfödda djur. Har sett för många halvtama odugliga fasaner på godsjakt i England...)

Alla sätt är nog bra utom de dåliga men eftersom jag har tillgång till mark på gården där vilda fasaner huserar så kändes den metoden bättre och redan tredje gången så började jag skjuta för henne så hon fick apportera på riktigt för hon var väldigt lyhörd redan som liten valp och jag hade skjutit tresiffrigt antal fågel för henne innan hon fyllde 1 år... :blush: (ja, inte fasaner då utan primärt svartfågel och duva.)

Precis som du är inne på så är det ju bristen på fågelmarker som fått mig att fundera på detta. Dock är jag inte så intresserad att bara ha dem som setterföda. Jag vill ju att de ska ha en ärlig chans. Sedan har jag ju inte tänkt skjuta dem utan primärt ha dem för att skapa kontrollerade fågelsituationer. 

Kommer du ihåg vilken ras det var du hade? 

Wizard

Man kör med strypkoppel på hunden så risken är noll att det blir hundmat, men är hunden allt för het så är det kanske inte momentet man börjar med?

Fick låna två vaktlar för ändamålet och jag måste erkänna att bland vaktlarna så har jag inte koll på de olika raserna tyvärr, men de var ganska normalstora för vaktlar och de var bruna båda två (hönor).

Det färgglada bandet runt ena foten på vakteln hade två syften. Det ena var för att hitta den och att lätt kunna fånga in fågeln, men det andra var att den inte flög mer än 2-3 meter med bandet och det gjorde att det inte blev så enorm karusell av det hela - vilket gjorde det lättare att få hunden lugn också - men utan strypkoppel de första 4-5 försöken så hade det tveklöst blivit apport av levande vilt!

Jag har tränat båda mina spaniels på att hämta/apportera ägg i hönshuset och ännu har inget ägg knäckts, men jag fick rätt snart sluta att göra detta med Nova för hon har lite bråttom den damen om man säger så och hönsen blev rätt skrajja... :P Dock var det rätt kul att visa för stadsbor och andra som har noll koll på höns, hundar och livet på landet!!! 

Det jag har kört tveklöst mest med som apportträning är frysta duvor och kajor. Fördelen med frysta duvor är att de håller hur länge som helst och det minsta hunden är oförsiktig eller har för brått så får de munnen full med fjädrar, och då ser man det direkt samt att mina hundar inte uppskattar det. Ellen är fortfarande min försiktigaste apportör med viltet men är det enorma mängder som skall apporteras så skickar jag in Nova för då går det undan, och så länge det finns mer att apportera så tuggas det inget - men det har hänt när det varit en skitjakt och det bara har skjutits någon enstaka fågel efter en längre väntan, och då har hon vid tre tillfällen tuggat lite på någon gås vid apporten, men det är bara för att hon har allt för uppskruvad fjäder och jag har nu gett upp efter sex år att få henne lugnare. Jag får bara acceptera att hon är speedad helt enkelt och använda henne efter förutsättningarna!

• Like 1
faxe

När frugan tränade med vaktlar så använde hon de Japanska. De brukade flyga ca 20-30 m. Hon hade ett markerings band (de av papp) runt foten, för att de skulle vara lättare att hitta. Då hon började med Jackcockres så hade vi dåligt med kontakter till fågel marker. Så detta var ett sätt att få in grunden med stadgan och sök. Hon/vi använde de japanska för att de var mycket lättare att föda upp. De Wirginska hade jag mycket svårare med att få till bra kläckningar med. Sen gick jag över till att köpa 10 veckors fasaner, som jag kunde sätta ut på den marken jag var med i då. Men det var ett jävla jobb men kul, att först ha dem i voljär och sedan hålla dem kvar efter utsläpp. Men det gav oxå bra träning för hundarna. Det finns nu mer vilda fasaner på den marken, så det var en lyckad utsättning:yes:. Använd du lina när du börjar träna, för att det första målet måste ju vara att få hunden van vid fågel vittring samt att stå vid denna. Stöten kommer ju i nästa steg, eller?. Obs:excl:. Jag är ingen fågelhunds tränare, så här tror jag mest;)

• Like 1
strävhår

En hund som Malin behöver inte få plus på att lyckas ta fågel vid resning, hade hon haft trög avance så hade de kanske varit annorlunda. 

Jag förstår inte varför du inte skaffar rappisar, samma arbete men garanterat bättre chans att få det du vill ha?

Sun Flower
11 minutes ago strävhår sa:

En hund som Malin behöver inte få plus på att lyckas ta fågel vid resning, hade hon haft trög avance så hade de kanske varit annorlunda. 

Jag förstår inte varför du inte skaffar rappisar, samma arbete men garanterat bättre chans att få det du vill ha?

Det handlar ju om att jag inte har nån vettig mark att sätta ut rapphöns på. Sedan är det ju olika regler för fåglarna. Rapphöns måste man släppa ut efter 48h eller skaffa tillstånd för 5700kr. Visst kan man ha dem i återfångstburar men hur lyckat är det i ett villaområde? Därför försöker jag utreda möjligheten att få nån vettig träning på det här sättet. 

Angående att ta fågeln vid resningen så handlar ju tråden egentligen om i fall det går att minska den risken med vaktlar. 

Outdoorsman

Eftersom du funderar över regler så är det kanske inte ointressant att man bara får sätta ut rapphöns, fasan och gräsand utan särskilt tillstånd?

Sun Flower
10 hours ago Outdoorsman sa:

Eftersom du funderar över regler så är det kanske inte ointressant att man bara får sätta ut rapphöns, fasan och gräsand utan särskilt tillstånd?

Tack för tipset! Det hade jag inte tänkt på. Räknas det som "utsättning" om man sätter ut dem för att träna på dem och sedan fångar in dem igen? 

20 hours ago NS sa:

Jo förresten... förföljer hund våldsamt eller rätt långt blir fågeln tagen när den landar....

Jag körde mest med hund i lina. Har synligt minne från det än... ärr från brännsår av linan runt smalbenet...

Tips träna inte med lina i kortbyxor... ;)

Missade detta. Tanken är ju att använda en lina (och långbyxor :lol: ) åtminstone till en början. Sedan är detta ju långt ifrån en färdig plan. Jag vet inte ens om jag kommer att genomföra detta. Försöker bara skaffa så mycket input som möjligt. 

Outdoorsman

Kan omöjligt se at man skulle lyckas hävda ngt annat; du vet ju inte att du kommer lyckas fånga dem. Och under en period är de ju fria.

• Like 1
Sun Flower

Ok, tack för det! Det hade jag inte riktigt koll på. Jag tänkte att vakteln kanske räknades som tamdjur och därför var undantagen. Det är ju inte utsättning när man släpper ut en katt t.ex. 

Det blir nog sista spiken i kistan för Vaktelprojektet. Får klura vidare på hur man skaffar sig mängdträning på fågelsituationer som marklös. Öppen för alla förslag. 

Teffek

Tycker inte det borde vara utsättning, du rastar dom ju bara. Däremot är frågan om lagen kommer överens med hundträning iom att risken finns att fåglarna stryker med, tamdjur har ett annat skydd än vilt på den fronten.

Fortsätter du vaktelprojektet så är virginska vaktlar samma sak som bobwhite vaktel och är väl en av dom större raserna vilket kan vara en fördel här, Japanskla dvärgvaktlar är ganska vanliga och inte jättesmå. En annan sak om man ska föda upp dom är att alla vaktelkycklingar är självmordsbenägna, mycket självmordsbenägna ta hänsyn till detta då du inreder buren till kycklingarna.

• Like 1
Sun Flower
2 hours ago Teffek sa:

En annan sak om man ska föda upp dom är att alla vaktelkycklingar är självmordsbenägna, mycket självmordsbenägna ta hänsyn till detta då du inreder buren till kycklingarna.

Prozac i dricksvattnet! Check! ;)

Jag hade listat ut det där med att virginska=Bob white. Tyvärr var de inte mycket lättare att få tag på ändå. :down:

Jag är ju inte intresserad av att få fåglarna tagna. Ursprungstanken med tråden var ju om det kunde undvikas. Det verkar dock som ett lite för stort och svårt projekt just nu. 

Rapphöns är ju klart bäst. ett 20 tal i en utsättning/infångnings bur eller va det nu kallas.. funkar kalasbra.

Problemet är ju lämplig mark.. men finns det lämpliga åkrar i närheten så..

Ta reda på vem som äger dem eller arrenderar. Kostar inget att fråga om man kan få "låna" marken och i gengäld släppa ut de höns man tränat på. 

Helst inga träd i närheten. Ett elstängsel, sånt man har till får, runt så slipper du bli av med fågel till räven. Luta ett nätparti mot buren på var sida så det blir det säkrare mot höken. Viktigt att det är öppet i var ände.

15-20 höns och låt några vara utanför buren de andra i då kommer de fria att söka upp buren var natt och ligga intill nätet.

Enkelt att först.. stäng av strömmen... stöta upp hönsen som finns utanför. kolla var de landar och sen ta dit hund.

Körde väldigt mycket med den varianten när tröttnade på vaktlar... hade dock egen jaktmark med lite åkrar.

Hade höns kvar ända till jul ett år. Inga rapphönsmarker men det funkade ändå tillfredsställande.

Klart billigast och enklast att köpa utsättningsfärdiga fåglar lärde jag mig den hårda vägen.... ;)

• Like 2
7 minutes ago Sun Flower sa:

Prozac i dricksvattnet! Check! ;)

Jag hade listat ut det där med att virginska=Bob white. Tyvärr var de inte mycket lättare att få tag på ändå. :down:

Jag är ju inte intresserad av att få fåglarna tagna. Ursprungstanken med tråden var ju om det kunde undvikas. Det verkar dock som ett lite för stort och svårt projekt just nu. 

JO nog dör vaktlar som flugor.. dränker sig i vilken vattenautomat som helst... lägg småsten i rännan så går det bättre..

De drunknar till å med i ett tefat...

• Like 1
Teffek

Och hoppar upp mot taket så dom bryter nacken, och hoppar ner från höra saker, och spetsar sig på pinnar, och dör av okänd anledning, livet som vaktel måste vara väldigt deprimerande. Småsten i rännan, väl malda frön som mat, pinnar fixerade så dom inte har några spetsar och myggnät som tak är vad som funkade för mig för att hålla dom vid liv till vuxen ålder.

• Like 1
Sun Flower

Ska kolla upp det här med rapphöns närmare och se vad det finns för möjligheter. Det finns ju en del åkrar i närheten och jag är lite "bekants bekant" med en av innehavarna. 

Byggde min bur av svetsat nät tror jag det heter. Fyrkantiga maskor av galvad tråd. Grövre tråd och det är självbärande. Gjorde buren 1 m hög och hade mjukt voljärnät i taket vilket är viktigt.. annars skadar de sig om de blir rädda.

Kom på den briljanta iden att bygga in en minkfälla i buren. Funkar men sätt dit en levande fälla... det hade inte jag... å då kröp rappisarna in i fällan och det blev ju inget bra det heller...

Kan kanske bli kostsamt men gå ihop ett par fågelhunds ägare så blir det billigare och möjligheterna att hitta lämpliga åkrar ökar ;)

• Like 1
snowman

Jag strödde ut ärtor på tomten. Efter få dagar var där fler duvor än jag behövde. Kommandona NEJ och SITT blev i alla fall grundligt tränade.

Ganska snart stod hunden redan i hallen när jag sträckte mig efter kopplet. Dörren öppnades och kommandot "JA kör på"blev grundligen tränat. Efter två månader gav hunden tusan i att bry sig om duvorna .Men då var det höst i luften och vi tränade på skarp fågel .Dvs ripor på fjället.

• Like 1
Sun Flower
36 minutes ago snowman sa:

Jag strödde ut ärtor på tomten. Efter få dagar var där fler duvor än jag behövde. Kommandona NEJ och SITT blev i alla fall grundligt tränade.

Ganska snart stod hunden redan i hallen när jag sträckte mig efter kopplet. Dörren öppnades och kommandot "JA kör på"blev grundligen tränat. Efter två månader gav hunden tusan i att bry sig om duvorna .Men då var det höst i luften och vi tränade på skarp fågel .Dvs ripor på fjället.

Innovativt och enkelt! Ska testas. 

Sun Flower
2 hours ago snowman sa:

Dum fråga från en okunnig: vad är det för ärtor du kör med?