Publicerat Juli 24, 20169 yr God kväll. Får varna att detta blir lite långt, men kanske större chans att komma fram till något. Men! Känner att jag behöver hjälp från alla drivna hageskyttar här. Sköt Sporting i Almtuna idag, och tyvärr med samma resultat, som allt som oftast, 46/100 dvs. Lågt. Resultatet i sig är för mig inte det största problemet, men mer hur det går till... lite bakgrund, har mest skjutit de vanliga 100:talet jägartrap de senaste åren, men mest jagat sjöfågel, kråkor och andra fjäderfän. Kom igång tidigt i våras med att skjuta allt mer skeet och Compac på hemmabanan. Har till dags dato skjutit ca. 3500 plugg sedan mars, åkt till lite olika banor för att få variation på duvorna. Mitt största problem är hur otroligt ojämnt/osammanhängande jag skjuter. Ett varv/station skjuter jag mer eller mindre fullt för att i nästa varv skjuta blankt samma idag ena varvet skjuter jag 7/8 duvor och nästa varv 1/8. Och detta rätt ofta och åt båda håll... samma en kväll på compacen, ett varv 20/25 och nästa 14 och detta på samma jävla duvor... så frågan är, hur får jag någon stabilitet i mina resultat??? Skulle mycket hellre ligga på 16-17 konstant... Visst jag vet att jag ibland lyfter på huvudet eller stannar i svingen, men inte i denna utsträckning. alla tips och idéer mottages ytters tacksamt!!!
Publicerat Juli 24, 20169 yr Känner igen det där...... Nu hör det till saken att jag skjuter väldigt mycket på känslan - jag drar igenom och trycker typ. Det där med att fila på hur man ska skjuta på platta 3 och ligga 465mm framför när skottet går är helt enkelt inte min melodi - jag skjuter på banan för att jaga, och vilt uppför sig aldrig lika..... Så jag väljer medvetet bort banskjutningstekniker som bygger på att man vet var duvorna kommer och hur de flyger. Därmed har jag märkt att sömn, matintag, kaffekonsumtion och humör gör extremt mycket - blir jag trött, hungrig eller okoncentrerad bommar jag obönhörligen mer. Våldsamt mycket mer...... Sover jag dåligt på natten behöver jag inte åka till banan - det är meningslöst. jag kan skjuta guldserier på älgen med 3 timmars sömn per natt en vecka. Men bommar garanterat allt på skeeten....... Så mitt tips - börja föra skjutdagbok, skriv upp även sånt som jag nämt ovan. Framträder det ett mönster i vad du gör innan du skjuter vet du vad du ska hålla koll på. /T
Publicerat Juli 24, 20169 yr Lägg upp en plan på hur du ska skjuta duvan och håll dig till planen. Välj en punkt där du ser duvan suddigt, en när du ser den klart och vart du ska ha ihjäl den. Se till att du börjar svinga när du ser rörelsen. Detta innebära att du kommer i kontakt med duvan ungefär samtidigt som kindkontakten sitter. Ligg ca 1 fot bakom duvan och när du känner att du har hastighet och linje passerar du och bygger framförhållning/trycker av. Mitt starkaste tips är att söka upp en instruktör. Susegården är ett givet kort men antar att du håller till uppåt Mälardalen så det blir ju lite långt. Detsamma till mig nere i Växjö annars finns ju Skokloster men har aldrig skjutit där, ryktet säger väl att de är bra... /M
Publicerat Juli 24, 20169 yr Dum fundering från en "okunnig", skjuter du med bägge ögona öppna? Isf prova att stänga det ena! I stress kan visst det dominanta ögat ändras? Ps. jag håller med ovanstående kolla med instruktör om du inte kommer till rätta med problemet! //Danielj
Publicerat Juli 25, 20169 yr Tjo knipan. Bommade dej igår (som allt annat ) jag tror att du redan beskrivit problemet. Resultat. Skjuter du ok på tex station1 kommer du ihåg det till nästa runda och anser undermedvetet att det ska gå lika bra om det ballar ur kommer osäkerheten krypandes. Samma sak om det gått dåligt. Dåligt resultat och du är osäker redan när du kliver upp. Trycka av och träffa en duva kan vem som helst göra men göra det 8-10 gånger i rad är svårt. Istället för att skjuta serie efter serie och räkna resultat välj ut 2-4 duvor och träna muskel minnet. 20 träff i ena serien och 14 i andra serien tyder lite på omedveten nonchalans, som du säger det är ju samma duvor. sen har vi alla stora problem. Hur vi står, hämtar, tittar och framför allt! Har du någon plan? När du får visningen eller står bakom och tittar lägger du upp en plan eller? Lerduveskytte och jakt två helt skilda ut övanden men med vissa likheter. Nu har du fått några av MINA tankar och funderingar nog för att det är en bit att åka men du är mycket välkommen ner till oss om du vill kvalitets träna lite
Publicerat Juli 25, 20169 yr Kolla på de här filmerna. Korta men tänkvärda... http://www.jaktjournalen.se/sa-blir-du-en-battre-hagelskytt-del-1/ http://www.jaktjournalen.se/sa-blir-du-en-battre-hagelskytt-del-2/ /M
Publicerat Juli 25, 20169 yr Hjärn spöken är en sak och det kan jobbas bort helt eller delvis , ryggsäckar däremot är ett helvete .. både för träning och tävling , med ryggsäck menar jag dåligt samvete att man " smiter " att man förtjänt eller oförtjänt får fr lilla hjärtat " måste du iväg jämt till banan , ska du vara borta den här lö-sönd åxå " Ska man bli bra måste man träna och tävla så är det bara, sen hur man får ihop det med det andra det är tricket... / P
Publicerat Juli 25, 20169 yr Missade tyvärr dig också Knipan, synd! Ken har summerat det ganska bra tycker jag. Det gäller att ha en plan, sen göra likadant varje gång, förutsatt att det funkar. Dvs starta med pipan på samma ställe,stå likadant, höjd på pipan osv. Är ju svårt att komma med konkreta tips om man inte har sett dig skjuta. Men att göra likadant varje gång är viktigt! där slarvar jag själv enormt emellanåt! Skjuta med instruktör är ett bra tips! Tycker att Pierre Maltvik på Widforss/Skokloster är pedagogisk och bra, väl värt att testa.
Publicerat Juli 25, 20169 yr Detta är en populär post. Jag har egentligen inget nytt att tillföra till vad som inte redan sagts i tråden och har inte så många års hagelskytte bakom mig men har några tankar utifrån egna problem. Upplever du att du gör likadant men får olika resultat (på samma duvor) så be någon på hemmabanan, eller t o m på en tävling men be då kanske helst någon som skjutit före dig, att titta på hur du skjuter. Du har ju redan koll på några möjliga felkällor. Ett vanligt fel för mig utöver de som du nämnt är att jag efter att träffat dubblen någon gång blir långsammare i rörelsen och skjuter då bakom i sista eller näst sista dubblen. Passar bössan? Även om det ser bra ut i "statiska anlägg" så gör anlägg med slutna ögon och titta sedan om det "blev rätt". Blir det inte rätt av sig självt så har du ett handikapp då du sannolikt måste lägga tid på att rätta till anlägget och tappar koncentrationen på duvan (eller missar duvan för att bössan pekar fel). Är problemet lika stort på första och andraduvan i dubleer? Här kan säker finnas massor med tankar men är det vanligare med missar (på tidigare träffade) andra duvor så skulle det kunna bero på dåligt an(in)passad bössa, men för mig är det vanligaste felet helt klart att jag lyfter på huvudet för att hitta duvan och då inte har lika bra kindkontakt i andra skottet. En sak som kommer av erfarenhet är att "läsa" duvorna. En sak som nog inte berörts ovan är hur man (du) läser duvorna i olika ljus. Något som jag upplever påtagligt är att duvorna ser olika stora ut beroende på ljusförhållandet. Detta leder till att jag då bedömer avståndet olika och det problemet blir naturligtvis större om jag inte ser kastaren och/eller om duvan inte går så man har terränghållpunkter som stöd i avståndsbedömningen. Koncentration och hjärnspöken finns det mycket skrivet om. Jag har väldigt svårt att behålla fokus när något strulat på en station men som väl är brukar jag kunna gå in på nästa station utan "belastning" av att det strulat eller gått åt pipan på stationen innan. Träna, träna och träna. Ta Ken1 på orden och kvaliteträna lite i Sorunda.
Publicerat Juli 26, 20169 yr Författare Tjenare! mycket kloka tankar och tips. Uppskattas som fan! På 24 juli 2016 at 21:01 pmt sa: Känner igen det där...... /T Samma mål med skyttet för mig, är att bli en bättre skytt under jakt. Samtidigt vore det kul att bli en OK sportskytt också. Intressant tips att hålla koll på yttre omständigheter, inser att även det borde påverka. Ska helt klart göras. På 24 juli 2016 at 21:35 charlie sa: Lägg upp en plan på hur du ska skjuta duvan och håll dig till planen. Välj en punkt där du ser duvan suddigt, en när du ser den klart och vart du ska ha ihjäl den. Se till att du börjar svinga när du ser rörelsen. Detta innebära att du kommer i kontakt med duvan ungefär samtidigt som kindkontakten sitter. Ligg ca 1 fot bakom duvan och när du känner att du har hastighet och linje passerar du och bygger framförhållning/trycker av. Mitt starkaste tips är att söka upp en instruktör. Susegården är ett givet kort men antar att du håller till uppåt Mälardalen så det blir ju lite långt. Detsamma till mig nere i Växjö annars finns ju Skokloster men har aldrig skjutit där, ryktet säger väl att de är bra... /M Tror du, och de andra som påpekar detta hittat en av de stora punkterna. Att ha en plan. Visst jag ställer upp där jag har en tanke att jag ska skjuta duvan, men när det är dags, är denna punkt inte direkt fast... som du misstänker befinner jag mig fel i landen, Stockholm mer konkret. Har haft en tanke att ta en resa till Susegården, men inte lyckats tyvärr. På 25 juli 2016 at 09:53 Ken1 sa: Tjo knipan. Bommade dej igår (som allt annat ) jag tror att du redan beskrivit problemet. Resultat. Skjuter du ok på tex station1 kommer du ihåg det till nästa runda och anser undermedvetet att det ska gå lika bra om det ballar ur kommer osäkerheten krypandes. Samma sak om det gått dåligt. Dåligt resultat och du är osäker redan när du kliver upp. Trycka av och träffa en duva kan vem som helst göra men göra det 8-10 gånger i rad är svårt. Istället för att skjuta serie efter serie och räkna resultat välj ut 2-4 duvor och träna muskel minnet. 20 träff i ena serien och 14 i andra serien tyder lite på omedveten nonchalans, som du säger det är ju samma duvor. sen har vi alla stora problem. Hur vi står, hämtar, tittar och framför allt! Har du någon plan? När du får visningen eller står bakom och tittar lägger du upp en plan eller? Lerduveskytte och jakt två helt skilda ut övanden men med vissa likheter. Nu har du fått några av MINA tankar och funderingar nog för att det är en bit att åka men du är mycket välkommen ner till oss om du vill kvalitets träna lite Lätt hänt Mycket klokt kring det mentala, känner igen mig medansvar jag läser. Förhoppningsvis kan det skyllas lite på orutin. Vore skitkul att hälsa på och skjuta ihop. Är absolut inom rimligheten att åka. På 25 juli 2016 at 10:36 culot sa: / P Tackar! På gott och ont är jag singel för tillfället och kan skjuta och jaga som jag vill men visst är det viktigt att ha ro runt omkring. 14 hours ago Upptag71 sa: Skjuta med instruktör är ett bra tips! Tycker att Pierre Maltvik på Widforss/Skokloster är pedagogisk och bra, väl värt att testa. Tackar! Visst behöver jag öva på att bli mer konsekvent. Uppskattar tipset på instruktör i närheten. 12 hours ago jpr2 sa: Jag har egentligen inget nytt att tillföra till vad som inte redan sagts i tråden och har inte så många års hagelskytte bakom mig men har några tankar utifrån egna problem. Träna, träna och träna. Ta Ken1 på orden och kvaliteträna lite i Sorunda. Tycker detta är en väldigt bra sammanfattning. Stort tack. Än en gång uppskattar allt tänkvärt. Ska försöka formulera en plan och återkommer med utvecklingen!
Publicerat Juli 26, 20169 yr Grejjen är den att man kan träna och träna, men göra det i blindo om man inte vet vad man gör för fel. Väldigt lätt att skjuta massor med skott i onödan egentligen. Lätt att lägga sig till med olater som är svårt att få bort. Jag önskar att jag haft en tränare/instruktör långt tidigare........och oftare!
Publicerat Juli 28, 20169 yr Författare Så, första uppdateringen. Och som vanligt blandade resultat under kvällen i Roslagen. Har justerat fotpossition vilket också krävde justering av anlägget. Gick förhållandevis ok, och helt klart färre tillfällen där svingen "tar slut". Fortfarade klara problem med att jag lyfter på huvudet och släpper kindkontakten Någon som har tips på hur jag hanterar detta på ett enklare sätt än silvertejp? Annars på't igen...
Publicerat Juli 29, 20169 yr 8 hours ago Knipan sa: Så, första uppdateringen. Och som vanligt blandade resultat under kvällen i Roslagen. Har justerat fotpossition vilket också krävde justering av anlägget. Gick förhållandevis ok, och helt klart färre tillfällen där svingen "tar slut". Fortfarade klara problem med att jag lyfter på huvudet och släpper kindkontakten Någon som har tips på hur jag hanterar detta på ett enklare sätt än silvertejp? Annars på't igen... Jag är långt ifrån tillräcklig skytt för att ge andra råd men jag kan vidarebefordra ett tips som jag fick under en lektion på Susegården angående huvudkontakt. Det var att inte alls ha med axeln i tankarna vid anlägg, till axeln kommer den ändå, utan att tänka som att man lägger an mot kinden. Säkert självklarhet för många men det hjälpte mig mycket. /E
Publicerat Juli 29, 20169 yr Ett sorgligt underskattat trick är att öva fotarbete när man står kön på ICA eller så. Utgångsposition skott till vänster, skott till höger. Frun tror man har myror i brallan, men behöver man inte bry sig om. T
Publicerat Juli 29, 20169 yr Författare En fundering som slår mig, så här på kvällskvisten... vilken möjlighet har ni till egen/fokuserad träning? Skjutbanan jag tillhör har öppettid onsdag kväll, samt lördagar. Under dessa tider är det givet program och ofta förhållandevis (sett till plats) mycket folk. Så det finns lite utrymme att öva på det man känner behov av... Sett till tips jag fått här och på andra forum, skulle jag behöva fokusera/öva på ett par specifika punkter, men möjligheterna är ytterst begränsade... hur gör ni och vilka möjligheter har ni till detta?
Publicerat Juli 29, 20169 yr Min bana är öppen mellan 10 till 20 nästan varenda dag så mitt tips byt bana till en med bättre öppettider även om du får åka en bit så e det värt det
Publicerat Juli 29, 20169 yr Det finns flertalet banor där det erbjuds skytte i egen regi. Några jag kan rekommendera är varpsund, där är du själv på den bana du bokar, okomplicerat och man trycker och skjuter själva. Varmaste rekommendationer för susegården, här sker skytte med instruktör eller i egen regi, man bör vara minst 2 så man kan trycka åt varandra. Det är många skjutstationer men man är inte ensam på banan. Även under högsäsong upplever jag att närvarotalet är väldigt väl avvägt (man bokar eget skytte). Instruktörer i toppklass. känner du någon med nycklar till en skjutbana kan man oftast åka utanför ordinarie öppettider och skjuta i egen regi.
Publicerat Juli 30, 20169 yr 11 hours ago Knipan sa: En fundering som slår mig, så här på kvällskvisten... vilken möjlighet har ni till egen/fokuserad träning? Skjutbanan jag tillhör har öppettid onsdag kväll, samt lördagar. Under dessa tider är det givet program och ofta förhållandevis (sett till plats) mycket folk. Så det finns lite utrymme att öva på det man känner behov av... Sett till tips jag fått här och på andra forum, skulle jag behöva fokusera/öva på ett par specifika punkter, men möjligheterna är ytterst begränsade... hur gör ni och vilka möjligheter har ni till detta? Det löser vi på Tisdag.
Publicerat Juli 30, 20169 yr Även under "allmän öppettid" kan du som regel be skjutledaren om att få dina fem duvor lika om du vill träna på en viss duva/duvtyp. De "fasta" programmen ska bl.a. få flyt i skyttet och efterlikna tävlingssituationen, men så länge du vet vad du vill och inte fördröjer skjutlaget och de som väntar så brukar det vara OK (så länge det inte är en helt datoriserad bana där ett dataprogram skickar duvan på rop.) För att rätta ett fel/problemområde så är det naturligtvis inte samma sak som att skjuta/träna med någon som Ken1
Publicerat Juli 30, 20169 yr Författare 1 hour ago Ken1 sa: Det löser vi på Tisdag. Det ser jag fram emot
Publicerat Augusti 2, 20169 yr Detta är en populär post. Trevlig skytte stund med susanne och Knipan idag. Inget mängd skytte utan gick i teknikens spår. Tror vi redde ut några problem nu gäller det bara att inte falla tillbaka i gamla spår.
Publicerat Augusti 3, 20169 yr Författare 20 hours ago Ken1 sa: Trevlig skytte stund med susanne och Knipan idag. Inget mängd skytte utan gick i teknikens spår. Tror vi redde ut några problem nu gäller det bara att inte falla tillbaka i gamla spår. Yes! nyttigt och givande, men framförallt skittrevligt! Riktigt nyttigt för en annan att få tips och idéer från någon som kan det här. blir att fokusera på de förändringar vi kom fram till och nöta på i nya spår.
Publicerat Augusti 3, 20169 yr I mina ögon. ser inga som helst fel i ditt skytte. Lugn och behärskad. träff %en efter några små korrigeringar säger allt......
Publicerat Augusti 14, 20169 yr Författare Liten uppdatering. Inte hunnit skjuta några större mängder plugg, tyvärr. Igår var det inofficiell tävling mot "grann"klubben. Kämpar fortfarande med ojämnt skytte Känslan är att jag har en plan/idé om hur jag ska skjuta men resultatet varierar kraftigt. Tror problemet/felet är att jag fortfarande fuskar med svingen, eller rättare sagt stannar i skottet... Skulle behöva nöta på detta. Så största utmaningen framöver är att få skjuttillfällen. // J