Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsjakt på fågel?

Featured Replies

Publicerat

Vet någon hur det ligger till med skyddsjakt på fågel när det gäller flygplatser? Vi har för mycket fågel och dess ungar som valt ambulanshelikopterns platta i Östersund som favorithäng. En mås, trut eller större gås skulle kunna förstöra mycket om den hamnar i rotorn. Får vi själva skjuta av? Gäller det all fågel? Är det länsstyrelsen som beslutar?

Publicerat

Vem äger marken? Stadsplanerat? 

Är det gås och mås o trut så finns nog lagstöd utan att trassla med Lst tror jag. 

Är det stadsplanerat så får ni själva inte skjuta utan någon kommunskytt bör kontaktas. Denne ska åtminstone ha koll på vilka arter som får skjutas under vilka förutsättningar. Men givet verksamheten så torde det inte vara ngr problem att lösa.

Publicerat
  • Författare

Tack! Spelar det någon roll om det är stadsplanerat om det räknas som flygplats? Kan det föresten vara båda delar?

Publicerat

Det lär nog vara stadsplanerat och då krävs skottlossningstillstånd. Jobbar du där så torde din arbetsgivare kunna söka tillstånd åt dej kostar 1600 pix vart tredje år eller något sånt. Avgjort bästa lösningen faktiskt..

Publicerat

På min tid så låg denna plattan utanför Lugnvik och om jag inte minns helt galet så ligger denna remsan vid Storsjöns strand utanför stadsplanen, men det är många år sedan nu och det kan tveklöst ha ändrats så det måste ni kolla upp oavsett. 

Publicerat
9 hours ago josc72 sa:

Tack! Spelar det någon roll om det är stadsplanerat om det räknas som flygplats? Kan det föresten vara båda delar?

Juridiska definitionen är "detaljplanerat område" i Ordningslagen, 3 kap, §6 https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931617.htm

Sannolikheten är väl stor att ett flygfält eller liknande som används för yrkesmässigt bruk är ett detaljplanerat område. 

Publicerat

Kika på §23a punkten 2 i jaktförordningen sedan kontaktar du LST, räkna med att det är detaljplanerat område.

Jaktförordningen - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.htm

Publicerat
  • Författare

Det ligger nere i Lugnvik/Göviken fortfarande. Jag fick tag på en mycket engagerad kille på länsstyrelsen som förstod problematiken. Han skulle snacka med polisen redan i dag. Min kompis fågelskådaren gillar det inte men bort måste de jäkla, vitkindade gässen. Herregud vilka dumma fåglar! I går jagade jag dem, slängde sten på dem, skrek och körde efter dem med ambulans, blåljus och sirener. Efter tio minuter i vattnet var de till ska på plattan. Vi har flugit över dem på 5 meters höjd med helikoptern men de står kvar. En sådan som flyger in i rotorn eller fenestronen vill jag inte vara med om.

Publicerat

Det där är ju det solklara exemplet på en skyddsjakt som ingen normalt funtad kan klaga över eftersom det handlar om ambulanshelikopter - men stollar finns det överallt, även om jag tror just din kompis inte tillhör det gänget... 

Ligg på hårt och ofta med skyddsjakten så flyttar de antingen på sig eller upphör av naturlig anledning. ;) 

Publicerat

Behöver du/ni hjälp med exekveringen av likvideringen så vet jag flera med god erfarenhet av detta, mitt förslag är 3-5 skyttar med hagelhalvisar och mycket gott om plugg. 

det kommer inte att vara vackert och görs bäst på okristliga tider. :)

/Christian

Publicerat
  • Författare

Du menar söndagar klockan 11 när alla är upptagna?!

Publicerat
  • Författare

Nej, f...n, det blir ju tvärt om! Ok, jag fattar efter en kort tankestund. 

Publicerat

Som Christian säger så gör detta när folk inte är i farten för det kan se rätt illa ut för den oinvigde. Det är skyddsjakt det handlar om och inte något annat. Då jag vet hur det ser ut på platsen så kommer det inte att funka med 5 skyttar för det är en liten platta och ingen "flygplats", men det har du nog bäst koll på själv josc72.

Dock är det en fördel med två, kanske tre, skyttar så ni kan täcka in hela lilla området och ha maximal effekt. Även om de inte lyfter när ni kommer med helikopter så kommer de garanterat att börja röra på sig när ni skjuter, och börjar gässen att bli lättlyfta innan ni har fått bort dem så får ni nog också vara lite försiktiga med helikoptern tills ni vet hur de reagerar efter ett par decimeringar. Bara en tanke...

Publicerat

De vitkindade har nog bara precis ruggat eller är under ruggning där uppe. /C

Publicerat
  • Författare

Min första tanke var att med ljuddämpare på kunna plocka en och en. Ni menar att det är bättre att panga på med tre eller fyra hagelbössor samtidigt och ta så många som möjligt i ett "tillslag"? Bäst då att polisen vet hur planen ser så att inte insatsstyrkan plockar in oss :blink: Har inte sysslat med den här typen av "jakt" förut så alla åsikter är välkomna. Även om det kanske blir en samling kommunala skyddsjskyddsjägare som dyker upp.

Publicerat

När man skjuter - med tillstånd - på stadsplanerad mark är det rätt lämpligt att ringa polisen strax innan och förbereda dem och då talar man om vilka som skall skjuta (namn + personnummer), vilka regnummer de har på bilarna samt exakt vart man skall skjuta samt ge ungefärliga tidpunkter för start och stopp av den aktiviteten, sen behöver man inte oroa sig för länsman och man gör deras arbete avsevärt mycket enklare eftersom de då vet hur de skall agera på eventuella oroliga telefonsamtal. Dock är detta ett mindre bekymmer uppe i Jämtland jämfört med Stockholm eller Malmö... 

Och för att svara på din fråga så ja - det är bäst att panga på med samtida eldöppnande för det ger maximalt med effekt för oftast lyfter de vid första skottet och det kan ta timmar innan de kommer tillbaka. Då tar det flera månader att få bukt med problemet och som jag skrev innan så vill ni nog inte ha skvätta (läs; rädda) fåglar som kan tjorva till det vid landning t ex, men det är bara en gissning från min sida utan allt för stor erfarenhet om helikoptrar.

Hade det varit för tre veckor sedan hade jag kunnat bistå med hjälp för jag var uppe för första gången på fem år, men det kommer ni säkerligen att fixa galant själv bara du har ett par duktiga hagelskyttar som är morgonpigga! ;) 

Publicerat

Om man har som mål att ta bort alla fåglar, då är avstånd, dämpad och en fågel i taget metoden, då kan man ofta ta bort väldigt många, vill man skrämma bort fåglarna är maximal skräck rätt metod,

det medför, höga ljud, mycket död och således även rätt mycket bly i luften. 

Jag har deltagit i ett par sådana upprensningsaktioner och det är inte så mycket jakt som det är frågan om, mer att man måste vara effektiv som fn och verkligen skjuta mycket, dvs motsatsen till jägarmässighet.

Men det går och då är det otroligt effektivt. /Christian 

Publicerat
  • Författare

Nu var det ju inte så enkelt.... Polisen som beviljar skottlossningstillståndet hade ju mycket att göra och skall dessutom på semester om två veckor. Vi hinner få till ansökan men aldrig tillstånd inom den tiden. Eventuellt runt årsskiftet. "-Lite sent, när fåglarna redan hunnit till Afrika", upplyste jag med en gnutta irroni men utan att få någon förståelse. En ansökan för varje skytt på basen med licenser, id-kort och hela köret. 1350 kr per ansökan. Det blir till att hyra in andra skyddsjägare för den här utrensningen och sedan fixa egna tillstånd inför nästa sommar. Vad ska man ha en "detaljplan" till när den krånglar till saker så in i jäkeln?! Hade aldrig varit så omständigt hemma i Bellvik...

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Med rått djurplågeri som vrål, sparkar på vuxna attackerade fåglar, gratis flygträning ner till vattnet för ungarna och piska med vidjor under några dagars tid har de nu flyttat från helikopterplattan. Tror att de förstått att idioten i gröna och gula kläder bara gör livet surt och att det inte är värt risken. Kanske inte helt enligt regelboken men vi slipper störta en ambulanshelikopter. Och, de där vitkindade gässen som fågelskådarkompisen vurmar för vaggar vidare med livhanken i behåll. Nu kan de dra till någons privata gräsmatta och bajsa ner. Det tog ju för sanslöst lång tid att organisera en skyddsjakt! Problemet är nu löst för en stund och polisen kan lägga sina knappa resurser och ynka ören på att stoppa bilbränder i Malmö i stället!

Publicerat

De skall ju köra med drönare heter det, borde inte som flygare hela gänget, varit sugna på en sådan lösning...

Publicerat
  • Författare

Nja, vi vill inte ha drönare runt vispen på helinoptern men vi skulle kunna skicka ner alla gäss till er i Skåne!

Publicerat

Fler vitkindade gäss får nog inte plats i Skåne om jag skall vara ärlig - men så går det när kommunpolitikerna har Disney som underlag och inte verkligheten... När verkligheten kommer ikapp dem så är det på tok för sent och den risken finns i resten av vårt avlånga land också - inklusive Östersund med omnejd. (kanske har de redan konkurrerat bort alla änder i badhusparken?)

Med lite tur har ni löst problemet på kort sikt men börjar man inte att decimera beståndet så blir det fort okontrollerbart så ligg på med ansökan om skyddsjakten för snart är de där igen, och då kanske ännu fler?

Publicerat

Hajjar inte detta riktigt.. 

Har ni ett återkommande problem med gässen så borde företaget som äger helikoptern och ansvarar för er arbetsmiljö fixa tillståndet. I dessa sammanhang chansar man inte, finns en teoretisk risk så löser man problemet.. Alltså se till att firman skaffar tillstånd åt dej och fimpa gässen nästa år.

Publicerat

Hippen har så rätt,

när det gäller flygplatser/landningsplattor mm så är det väl snarare en regel än undantag att man får fuggel och annat oknytt som man vill få skjuta bort? 

Vad är kostnaden i material och liv om man drar en gås i turbinen eller "vispen" på en sån där humla? Förövrigt hade jag kunnat komma upp och löst det hela för er, men då hade det kostat. /Christian

Publicerat

Jag tror inte det är arbetsgivaren som är varken snål eller fundersam i detta fallet utan det är snarare Polisen som inte tycker det är varken viktigt eller prioriterat... Deras kommentar var ju tydligen "Eventuellt runt årsskiftet." <_<