Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Räddade" Rapphöns?

Featured Replies

Publicerat

Kompisen hade en voljär med rappisar på en gård utanför Rimbo. Natten till igår öppnar någon och går in och stökar där. När kompisen upptäcker det så finns det 18 döda fåglar kvar resten borta dvs 80 fåglar. Inga lockande fåglar utanför.. folket som bor på gården hade uppfattat att hundarna skällde nattetid men inget mer.

Om någon jävla knallkork "räddat" rappisarna så tycker jag att borde avbrutit när man måste insett att man dödar fåglar av stress.. att någon djurrättare baxat dit transportburar och bökat håller jag för osannolikt. Så jag gissar på att någon snott fåglarna för att pytsa ut.

Så en vädjan.. heads up! Om någon mark plötsligt hyser ett bestånd med uppenbart utsatta fåglar så kan de vara stulna. Någon som bjuds på en osedvanligt bra slyngeljakt så kan det vara läte att fundera lite. 

Det skumma med detta är att rappisarna varit på plats i tre dagar bara typ innan detta händer. Voljären stod mitt framför två lägenheter i ett hus där det bor folk. Min magkänsla säger att en av de boende är inblandade i detta men jag har inget som helst belägg för det.. Tråkigt som fan för de som köpt fåglarna oavsett.. 

Publicerat

Din magkänsla känns otroligt god i detta fallet, jag skulle också titta åt det hållet. 

Att lösa saken är nog helt osannolik och det gör det hela än mer tröstlöst. Att ha närboende som har ett sådant agerande är inte ok någonstans och jag hade rätt aktivt arbetat mot sådana personer, väl inom ramen för det tillåtna så klart. /Christian

Publicerat
  • Författare

Christian.. vet inte om du såg så mycket av gården men det är där du var med och jagade räv en natt..

Publicerat

Tja minnet är faktiskt bättre än vad man kan tro, då minns jag var det är någonstans, samt i viss mån hur det såg ut, tråkigt som fn är det när man vill satsa på att skapa jakt och i viss mån förbättra faunan. /C

Publicerat

Men fy för den lede vilka rövhål...

Som fågelälskare och amatöruppfödare så köper jag det faktum att man tappar någon enstaka fågel till naturen varje år, och det får man bara köpa om man har frigående fåglar på gården. Men att något ärkepucko medelst våld bryter sig in och stjäl fåglarna - och dessutom lyckas ha ihjäl 18 st på kuppen - då hoppas jag verkligen att någon glappar eller på annat vis avslöjar sig och åker dit!

Jag tror precis som du Hippen att det är någon lokal förmåga som såg tillfället och agerade direkt, men lycka till att bevisa detta... <_<

Hade det varit ett djur som tagit sig in hade det varit fjädrar tamefan överallt i omgivningen så det måste tveklöst ha varit människor i farten, och hade det varit "djurvänner" så hade de knappast lämnat 18 döda fåglar efter sig. De hade tagit med sig de döda om något hade gått på tok är min tanke i alla fall och då kvarstår bara teorin om att det varit ärkepuckon i farten...

Publicerat
  • Författare

Diffus uppdatering..

Tydligen ska någon skrivit på nätet att rappisarna är anträffade.. döda under en vedhög invid vojären och att då givetvis mård som skyldig. Inte fått det bekräftat men allt talar för att det stämmer. Äckliga djur det där.. 

Publicerat

Mårdar är ett elände ur det perspektivet. Iller/mink kan ställa till det men är lättare att hålla utanför, mårdar tar sig alltid in på något vis. Motigt att ha blivit av med fåglarna men skönt om det åtminstone inte är en människa (de är ännu svårare än mårdar) som ställt till det. 

Publicerat

Borde det inte gå att få viss ersättning när det är rovdjur som orsakat det??