Hoppa till innehåll
frodan

Vad står det på era licenser/ljuddämpare

Recommended Posts

frodan

Hej!

Jag och jaktpolare diskuterade licensen för ljuddämpare. Dom sa att på deras licenser står det att den får användas för klass 1. På min licens står det böstan inget alls.

Ammunitionsklass "Blankt"

Kaliber "Okänd"

Villkor "blankt"

Innbär det att jag kan montera den på alla vapenklasser?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
M-Ola

Brukar stå får klass 1 och 2. Vet inte om de missat det på din licens. Har du inte tillstånd att använda den på klass 3 och 4 så lär du få problem om du gör det. (Om någon kommer på dig alltså.)

Nuförtiden så verkar detta vara standard i skrivningen:

RCC Carbon 44.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Det brukar stå villkor på licensen: Endast klass 1 och 2 får dämpas.

Jag har en ljuddämpare utan villkor som jag får använda på kulgevär klass 4 och luftgevär för jakt...

Har dom "glömt" att skriva villkor och dämparen är för "Jakt" ser jag inget annat än du får dämpa alla vapen med den oavsett kaliber...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
1 hour ago frodan sa:

Hej!

Jag och jaktpolare diskuterade licensen för ljuddämpare. Dom sa att på deras licenser står det att den får användas för klass 1. På min licens står det böstan inget alls.

Ammunitionsklass "Blankt"

Kaliber "Okänd"

Villkor "blankt"

Innbär det att jag kan montera den på alla vapenklasser?

Håll i denna dämpare! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
frodan

Om det inte står något under villkor så kan dom väll knappast komma någon stans med att dämparen endast får användas till klass 1 och 2... Blir till att köpa en 22a då :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
W.T.

Om det inte står någon klass så regleras användandet av vår vapenlagstiftning.

man får inte använda dämpare på kl 4 till jakt, utan dispens och då ska ni ha den oxå. Mina dämpare står skrivna som 1-4. Det betyder inte att jag får jaga med den på kl4 vapen. Det har polisen tydligt poängterat. Jag får använda den när jag har uppdrag för skyddsjakt, inget annat. Inte ens skjuta på bana.

just banskyttet skiter jag i att ta av men jag vet att jag ryker på allt om någon anmäler om jag jagar med den i skogen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard

Bara för att det står fel i en licens så betyder inte det per automatik att det är lagligt eftersom det är licensinnehavarens skyldighet att se till att det är kurant. Således betyder inte detta att det är fritt fram för dig att skruva på dämparen på en klass 4.

Detta kan man jämföra med att de som fått felaktigt utfärdade licenser på automatvapen pga slarv/okunnighet hos licensutfärdaren så betyder inte det att det sen är fritt fram att införskaffa sig detta automatvapen eftersom det finns underliggande lagtexter som förbjuder detta, och så även med dämpare i klass 4.

Edit. Karl.Ö. hann precis före...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
frodan
1 hour ago Karl.Ö. sa:

man får inte använda dämpare på kl 4 till jakt, utan dispens och då ska ni ha den oxå. Mina dämpare står skrivna som 1-4. Det betyder inte att jag får jaga med den på kl4 vapen. Det har polisen tydligt poängterat. Jag får använda den när jag har uppdrag för skyddsjakt, inget annat. Inte ens skjuta på bana.

just banskyttet skiter jag i att ta av men jag vet att jag ryker på allt om någon anmäler om jag jagar med den i skogen.

1 hour ago Wizard sa:

Bara för att det står fel i en licens så betyder inte det per automatik att det är lagligt eftersom det är licensinnehavarens skyldighet att se till att det är kurant. Således betyder inte detta att det är fritt fram för dig att skruva på dämparen på en klass 4.

Detta kan man jämföra med att de som fått felaktigt utfärdade licenser på automatvapen pga slarv/okunnighet hos licensutfärdaren så betyder inte det att det sen är fritt fram att införskaffa sig detta automatvapen eftersom det finns underliggande lagtexter som förbjuder detta, och så även med dämpare i klass 4.

Edit. Karl.Ö. hann precis före...

Står det verkligen i lagen att ljuddämpare inte får användas vid jakt med klass 3 och 4? Jag har tidigare hört att Rikspolisens har egna interna regler som ger avslag vid ansökan om licensen? Någon som har en hänvisning till lagtexten?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard

Jag har inget paragraf att hänvisa till just nu men då jag själv var tvungen att söka licens för dämpare på klass 4 så läste man på sig exakt vad lagen sade eftersom det skulle påverka användningen även när man fick licens och det var rätt tydligt vad som gällde. Kalle.Ö. har helt rätt i det han skriver och bara för att han har licens på klass 4 så får han inte ploppa en skata på gården med dämparen påskruvad för då bryter han mot lagen eftersom dämparen enbart får användas för det uppdrag som ligger som underlag till den dispens han fått.

Söker du så hittar du säkert rätt paragraf.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stiffy

På min Triton 42 står:

Ammunitionsklass: blankt

Kaliber: saknas

Villkor: kulgevär klass 1-2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Regnar
7 hours ago Karl.Ö. sa:

Lagen säger att dämpare är licenspliktig, inget mer.

Naturvårdsverket har inga som helst begränsningar gällande när dämpare får eller inte får användas.

6 hours ago Wizard sa:

Jag har inget paragraf att hänvisa till just nu men då jag själv var tvungen att söka licens för dämpare på klass 4 så läste man på sig exakt vad lagen sade eftersom det skulle påverka användningen även när man fick licens och det var rätt tydligt vad som gällde.

Söker du så hittar du säkert rätt paragraf.

Det ni syftar på är polisens interna riktlinjer för utfärdande av licens.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
W.T.

Jamen då är det bara att köra alla ni som har en licens där det inte är skrivet vad den är menad till för klass eller kaliber mm.

jag tycker ni ska gå fullt ut på Regnars fakta, för då håller ju isen under er om det blir diskussion.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
frodan

Exakt, dämpare öt licenspliktigt, inget mer. Där emot finns det en dom efter att någon överklagade beslutet med hänvisning till att polisen inte kan sätta  egna lagar. Domstolen dömde till Polisens försel och menade att dämpare på klass 4 inte är lämpligt och att polisen dörför hade rätt att ge avslag eftersom det inte fanns nogot behov.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Komm på en sak!En bekant som har en medfödd hörselskada har ett intyg för att få jaga med ljuddämpare i klass 4 av Naturvårdsverket. Men kanske man bara behöver ha i fjällen?

S.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

Frodan, 

när du sökte om tillstånd för din dämp, vad ansökte du då för?

Klass 1-2 antar jag iom att vi vet att för klass 3-4 krävs synnerliga skäl och motiveringar.

Det innebär att när Polismyndigheten fattade beslut om din dämp var det mot bakgrund av din ansökan, den omständighet att myndigheten missade att villkora ditt tillstånd, se M-Olas för exempel medför inte att ditt beslut om medgivet dämpartillstånd omfattar klass 3-4, det omfattar enbart vad du ansökte om, vilket är oklart för oss men framgår av ansökan.

Således, 

njaa, du kan hänga på din dämp på vilken pang du vill, när/om en dag när grisar flyger och himlen är rosa PM kommer att kolla frågan om dämp/pang och tillstånd kommer du att kunna bluffa en mindre kunnig polis, med lätthet och komma undan med saken,

i verkligheten är det som så att du inte har rätt, det framgår inte av ditt tillstånd att det är en dämp för klass 1-4 eller klass 4, att ens montera dämpen på någon pang, i själva verket borde/bör du gå till myndigheten och begära rättelse av tillståndet så att det omfattar de villkor/förutsättningar under vilka du ansökte om tillståndet.

Detta är inte lätt, se ovan för de lite spridda svaren men kontentan är att nej. /CHristian 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
W.T.

Om jag hade tagit körkort och när kortet kommer hem står det inte bara körkortsklass B som jag nyligen tagit utan även klass C. 

Menar ni som skrivit i tråden att ni "kan" köra på med dämp för det inte står begränsningen att ni också hade satt er och kört lastbil? eller faktiskt seriöst funderat på det? 

Ni vet ju att ni inte har varken behovet Eller tillståndet för det om någon kollar noga. Jag har fått mina licenser för skyddsjakt. Det glömmer man inte, man vet ju med sig vad man sökt för så diskussionen här, är rätt begränsad av det. Jag menar att vad det sedan står på lappen kan kvitta. Och vad polisen godkänner som skäl är väl inte på grunderna att det är en intern policy??? Jag hoppas det finns mer grund till besluten än så.

Sverige är sedan beskaffat så att ingen behöver komma på en. Så man kan köra på ändå vilket många gör. Det ser man på 22 tävlingar där 50% kommer med dämp. Alla har inte licens, det har jag svårt att tro.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

I våras sökte jag och fick ett lånetillstånd. Jag sökte för kulvapen klass 1-4, hagel samt ljuddämpare klass 1-2. När jag fick tillståndet stod det ingening om ljuddämpare på. Jag kontaktade då handläggaren och undrade om jag fått avslag på min ansökan om lån av ljuddämpare och fick då svaret att "det får du låna ändå så det står inte med". 
Det tyckte jag lät konstigt så jag bad att få ett intyg på det och det fick jag dagen efter i brevlådan.

Det är inte helt tydligt det här med vad Polismyndigheten skriver på sina licenser.

Intyg bild för robsoft.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

Redtop- klass 1 och 2 dämp ja så klart iom att det inte är något som kräver särskild motivering eller undantag, det är inget konstigt, följer av vapenlagens regler och FAP:en att så är fallet, 

knappast konstigt. /Christian

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

En uppdatering kring läget kring lånetillstånd och ljuddämpare:

Nyligen har en dom fallit i tingsrätten där två personer stått åtalade för vapenbrott. Den ene för att ha lånat en ljuddämpare, den andre för att ha lånat ut ljuddämparen. Den som lånade vapnet med ljuddämpare har innehaft ett lånetillstånd för gevär klass 1-4 och fått muntligt besked från handläggaren att det gällde även för lån av ljuddämpare. 

Tingsrätten skriver i domen att lagen kräver speciellt lånetillstånd för ljuddämpare på samma sätt som för vapen, men att polisens rutiner har brustit, då det inte varit möjligt att varken ansöka om, eller utfärda, såna tillstånd. De åtalade personerna frias då tingsrätten anser att de varken haft uppsåt till brott eller varit oaktsamma.

Det intyg jag fått av min handläggare och postat tidigare i tråden har varit en del i rättegången och vapenhandläggaren som skrev ut intyget har även agerat vittne.

Hos Polisen har frågan varit upp på högsta nivå (= Peter Thorsell) som för tingsrätten berättat "att man upptäckt en brist i Polismyndighetens handläggningssystem. Bristen består i att det inte är möjligt att lägga till ett lånetillstånd för ljuddämpare när ett tillstånd för gevär utfärdas." Nya rutiner kring lånetillstånd för ljuddämpare ska vara under införande hos Polisen.

Min tolkning (jag är inte jurist) av detta är att det just nu inte är möjligt att låna en ljuddämpare om man endast innehar lånetillstånd. Då jag själv faktiskt skrev i min ansökan om lånetillstånd att jag även sökte tillstånd för lån av ljuddämpare klass 1-2, har jag kontaktat Polisen och bett dem ompröva beslutet och utfärda ett nytt lånetillstånd som även innefattar ljuddämpare. Vi får se vad det blir för resultat av det. Jag postar i tråden då jag hör nåt från Polisen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
josc72

Tack för en bra tråd. Mycket spännande faktiskt! Men vad reglerar egentligen allt som polisen sitter hemma i värmen och bestämmer om? Kan de verkligen göra egna tolkningar och utifrån det införa nya riktlingjer?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
dru
4 hours ago josc72 sa:

Kan de verkligen göra egna tolkningar och utifrån det införa nya riktlingjer?

Ja, hitintills har de lyckats utmärkt med det - och inget tyder på att de skulle få på fingrarna, varken nu eller senare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop
4 hours ago dru sa:

Ja, hitintills har de lyckats utmärkt med det - och inget tyder på att de skulle få på fingrarna, varken nu eller senare.

I det här fallet har de faktiskt fått på fingrarna i tingsrättens dom, och enligt de uppgifter jag har fått så är nya rutiner på väg hos polisen som ska stämma mot de lagar som gäller utlåning av vapen och ljuddämpare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Antonw194200

Ser att många har uttalat sig om att om polisen klantar sig och ger tillstånd så är licensen ogiltig. Det stämmer inte. Har själv licens på ett vapen av "militärt ursprung" där polisen ringde mig några dagar efter jag fått hem bössan och meddelade att det blivit fel men att dem inte kunde ogiltigförklara licensen då det är ett "slutgiltigt tjänstemannabeslut". Att dem slarvar när dem läser igenom papperna eller inte vet vad dem ger tillstånd för är det deras fel. Om du inte avsiktligen skrivit som en kratta för att lura handläggarna eller något sådant så står sig licensen oavsett om det står "helautomat" på licensen. Jag håller själv på att utbilda mig till handläggare/inspektör inom annan beslutsfattande myndighet och även där så är det så att om du inte har villkorat ett beslut och det vinner laga kraft så kan du självklart inte villkora det i efterhand.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE