Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räffla pipan på slugbössan?

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som vet ifall man kan få pipan räfflad i efterhand av vapensmed?

Skjuter slug med grisabössan (Winchester SXP Defender HC) och undrar om man kan få pipan räfflad i efterhand för att få bättre precision?

Pipan är fullt öppen (cylinder) och inga choker finns till bössan.

Vad händer om jag sen skjuter även några hagel/buckshots med räfflad pipa? 

Publicerat

Jag hade en Winchester pump med en choke-pipa och en räfflad slug pipa. Tror modellen hette 1300. Det var på den tiden "Winscan" sålde dom och gav ut flådiga färgbrochurer där det stod "studsarprecision på 80 meter med slugs"......

Vilket jäkla skit det var.... (räfflade pipan alltså)

Den sköt mycket bättre med slugs genom hagelpipan med 1/4 choke i än den gjorde i det där skit..... 

Publicerat

Mycket tveksamt om någon åtar sig jobbet, den som gör lär i alla fall knappast ge några som helst garantier.

Vill du ha en räfflad slugpipa - köp en ny pipa. Den lär bli bättre, och garanterat mycket billigare.

Grejen med räfflade pipor i hagelvapen är att du måste köpa puppor avsedda för räffling - det som lirar i en oräfflad pipa gör det vanligen inte i en räfflad, bäst brukar räffling vara för sabbots - sämst för brenneke, men det är nu ingen absolut sanning för det viktigaste för att en slugpipa ska skjuta är att den är absolut rund och att eventuell choke sitter helt rakt mot centrumlinjen.

Hagel eller buck i räfflad pipa blir bara lite mer öppen borrning typ.

/T

Publicerat

Det finns räfflad choke. Om det är bra vet jag inte.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren :)

Jag låter nog pipan sitta och ger mig ev. på jakt efter räfflad choke ifall där är gods nog i pipan till att gänga.

Publicerat

Skit i det där är mitt råd, pumpa på med slät pipa istället. En slät pipa som skjuter ok med slug är i min mening ett riktigt fint allroundvapen, en räfflad hagelpipa blir inte mer än en högst medioker studsare. 

Gänga för choke i efterhand är väl kanske görbart men inte idealiskt.

Jag hade som sagt låtit den vara, eller köpt en grov/långsam studsare.

Publicerat

Bättre precision,

amrisarna som är "experterna" på detta med slugbössor anger att 2-3 tum, dvs 50-75 mm spridning på 80 meter är utmärkt precision för en kombination av pang och puppa,

min Benelli Comfort har vid flera tillfällen klarat 2x3 slugs/brenneke inom 7-8 cm på 50 meter med enbart syftning via kornet och lagd spång, jag är övertygad om att en provskjutning av olika fabrikat och utföranden är mer givande än att mecka pipa,

det är min slutsats. Förövrigt har Herr Hassel som ovan skrivit en otroligt trevlig artikel och utförligt test av dessa blyplommon och pangar i en VT från anno 2012 kanske det var, leta upp den och läs. /Christian 

Publicerat

Grejen är att hitta en handlare som har ett ordentligt utbud av ammunition - som regel har de flesta bara en eller möjligen två olika hemma. Med slug måste man typ "testa allt på marknaden" för att snudd på varje pipa är helt unika individer för att hitta det som lirar ui just den pipan.

1 hour ago Christian N sa:

Förövrigt har Herr Hassel som ovan skrivit en otroligt trevlig artikel och utförligt test av dessa blyplommon och pangar i en VT från anno 2012 kanske det var, leta upp den och läs. /Christian 

I testet jag gjorde i VT nr 6/2009 så hade jag beställt hem ett mindre berg av ammunition - det tog ett tag att få ihop allt.

/T

Publicerat

Teoretiskt borde det drälla av räfflade pipor till den pangen , en kompis hade en sådan och den sparkade som en mulsåna på steroider, vi filmade en sekvens när han först sköt en

458winch Magnum och den räfflade sluppipan m 1 oz win slug och uppslaget m slugpipan var rejält större, men vi var inte blyga så vi portade pipan med borr och borrmaskin totalt 18 hål vill jag minnas, och resultatet var kanon då pangen vart hanterlig i rekyl och uppslag.

Det som sköt bäst på den tiden var winch 1oz slug i släta pipor , min benelli och Beretta sköt 25-50mm  på 80m ( med stöd givetvis)