Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Locorod

Igenvuxen damm

Recommended Posts

Locorod

Jag har en damm på ett tunnland ca. Där odlades förr fisk.  Men nu är den rätt hårt igenvuxen. Det strömmar vatten in och ut. Utloppet går till ett kärr. Den är omöjlig att mudda om man inte har riktigt stora maskiner. Därmed dyrt. 

Har någon ett bra tips på hur man skulle kunna bli av med en del av växtligheten?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Galne

Klipp/slå vassen/gräset under vatten ytan så dör den och kommer inte åter igen. Vill du ha större djup så måste det ju dock muddras. Viktigt att snittet blir under vatten ytan så det bli vatten ner i strået.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Locorod

Ok. Det ska prövas. Hur är det med gräsätande fisk?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

De kan ta bort alger och annat skit men påverkar inte vassen särskilt, 

ett tråkigt men enkelt sätt att i ett senare skede få lite ordning på saker är att man håvar  ut en del av de förväntade gamla löv och annat skit som samlas i dammen.

Vi har en helt fantastiskt vacker kvarndamn hemmavid som borde vara mellan 2-4 meter djup på sina ställen, den är idag mindre än ,5 meter djup men med 3 meter dy/löv och skit, iom att den inte är på vår mark har jag ingen att säga till om men för 15 år sedan då jag hade lov att fiska i den, var den helt underbar, havsöring, gädda och abborre fångades samt att min bror fick en ål, dvs det fanns ett fungerade liv i dammen och det saknas idag, inget lever i den dyn, inte ens kräftor.

OK visst en lite utvikning men det är inte bara väldigt vackert med en öppen vattenspegel det är också bra för dammen som sådan. Om man accepterar att det inte går att få ordning på vattendraget på ett år, utan låter det ta lite tid, så kommer det säkert att bli otroligt fint. /Christian

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
1 hour ago Locorod sa:

Ok. Det ska prövas. Hur är det med gräsätande fisk?

Gräskarp äter sin egna vikt per dygn och är populär att ha i just såna vatten, värt att kolla upp!?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe

Om du slår vassen så behöver den slås minst tre gånger, för att det skall funka någorlunda.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tjörnbon

Jag har själv tänkt i  banorna med att plantera ut karpar osv men fiskarna kan bara tänkas underhålla vattnet något efter en iordningsställning, de kan inte lösa ett redan igenväxt vatten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Locorod

Det är i första hand olika vattengräs som växer under vattnet som finns där. Ingen vass. Hur funkar karp då?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

Min och Malmö stads erfarenhet av bland annat deras dammar nere vid Ribersborgsstranden är att de är sjukt effektiva, 10-12 kinesiska gräskarpar, storlek 12-15 cm vid inplantering per hektar vattenyta skall göra jobbet enligt en amerikansk rapport, det viktiga som jag ser det är att man väljer en fiskart, karp som är steril, vi skall inte ha fler föroreningar i våra vattendrag.

Som en kommentar har det fångats tilapia fisk i Skånska vattendrag inte långt från en "sluten uppfödningsfarm" för den fisken, oklart om det har med varandra att göra men det är sådant man skall vara, tre gånger försiktig med. /Christian  

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzian

Antagligen en dum fråga men varför ska Karpen vara steril?

är det inte bra om dom blir fler?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Fråga Australienserna....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzian

abborre var väl engelsmännen som satte ut på 17-1800 talet?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår

Gräskarpen är som regnbågen och ynglar inte hursomhelst,  tydligen inte i våra vatten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ozzian

Fyfan, vicket skit!

tänker på danskens inlägg!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Locorod

Går karpen att äta?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
1 hour ago Locorod sa:

Går karpen att äta?

Svar ja.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Locorod

Går att äta eller en bra matfisk? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lasse_c

Lånar en gammal tråd. Har en liten damm vid huset som har växt igen sedan den senast rensades med grävmaskin i slutet av 80-talet. Idag lade en kille 40 minuter på att få fram en vattenyta igen. Det var 30 till 50 cm växtlighet på ytan sedan klart fint vatten. Ganska djupt, maskinen nådde inte botten. Han nådde heller inte ända ut i mitten men det som är kvar driver väl inåt nån kant vad det lider.

Nu är min tanke några enstaka gräskarpar och ett hundratal flodkräftor. Eller?

DSCN2321.thumb.JPG.a6ed439d9508202e1155388c105015db.JPG

DSCN2324.thumb.JPG.6dd37f403ba18761d0c160a4745499d5.JPG

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
18 minutes ago lasse_c sa:

Lånar en gammal tråd. Har en liten damm vid huset som har växt igen sedan den senast rensades med grävmaskin i slutet av 80-talet. Idag lade en kille 40 minuter på att få fram en vattenyta igen. Det var 30 till 50 cm växtlighet på ytan sedan klart fint vatten. Ganska djupt, maskinen nådde inte botten. Han nådde heller inte ända ut i mitten men det som är kvar driver väl inåt nån kant vad det lider.

Risk för bottenfrysning? Läckert med vatten!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lasse_c

Nej, det tror jag inte.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
5 minutes ago lasse_c sa:

Nej, det tror jag inte.

Mata änder oxå då, så blir det fullkomligt. 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare
2 hours ago lasse_c sa:

Antalet kräftor ska du nog fundera över, de är kannibaler och har de för lite med mat blir det bara små stackare.

Stora hannar måste bort, tråkigt eller hur;) då de äter de mindre kräftorna.

Tegelpannor och grus är bra botten för gömsle när de byter skal.

Minkfritt vatten är väldans praktiskt:rolleyes:

Kompisarna här omkring som har dammar som är grundare, har haft problem med att det nästan bottenfrös samt löv och annat grönt och det blir gas när det förmultnar då dog tom kräftorna:(

Men har du bara djupt vatten så kör.

Lycka till

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Gräskarpen är inte steril men dess ägg behöver runt 100 mil forsande vatten för att överleva. Hamnar äggen på botten dör dom fort. Det är väl inte många floder som liknar gula floden så gräskarpen har svårt att föröka sig någon annan stans än just där. Men dom kan bli gamla i svenska kalla vatten.

Ska man äta dom så bör dom få gå i en fisksump i rinnande klart vatten några dagar så dysmaken försvinner. Vitt och fint kött. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne
2 hours ago Dahla sa:

Ska man äta dom så bör dom få gå i en fisksump i rinnande klart vatten några dagar så dysmaken försvinner. Vitt och fint kött. 

Så var vi där igen, dysmaken sitter i slemmet. Inte i köttet, men när man tar hand om fisken är det lätt att "smutsa" ner köttet mha fiskslemmet. Värt att ta hand om utsidan innan man öppnar mao!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.