Jump to content

Nytt ansökningssystem

Locorod
 Share

Recommended Posts

Någon mer än jag som provat polisens nya Web-formulär för ansökan av licens? En för ovanlighetens skull smidig lösning!

Jag bara sökte på polisens hemsida om ansökningsblankett. 2 minuter efter att jag skickat in den kom mail med diarienummer och info.

Aaah,, nu ser jag den... Den är i en beige ruta "Ansök via e-formulär" det ser onekligen väldigt smidigt ut!

Enda nackdelen är väl att man inte kan bifoga filer, men de får man ju maila in som svar på bekräftelsemailet står det ju, så det är ju inte hela världen. Bra att kanske polisen någon gång lyckas ta sig in i 1900-talet :-)

/M

• 3 weeks later...

Jag blev lite förvånad. Någon dag efter att jag använt systemet hade jag ett annat ärende till en handläggare. Jag nämnde att jag tyckte det var ett bra system men att det finns utrymme för förbättringar. Bad henne ta med sig det. Kl 17.30 ringer systemets ansvarige handläggare och vill höra mina åsikter! Glad trevlig och positiv. Dessutom hon som hanterat mina 6 7 senaste licenser.

• 2 weeks later...

va!! har polisen hoppat in i 1900 talet?

Då ser jag fram emot 2000 talet så allt kan skötas elektroniskt och med bank ID.

Tänk att kunna ha sina licenser på ett litet chip i ett nationellt id?

2 hours ago JOBEno1 sa:

va!! har polisen hoppat in i 1900 talet?

Då ser jag fram emot 2000 talet så allt kan skötas elektroniskt och med bank ID.

Tänk att kunna ha sina licenser på ett litet chip i ett nationellt id?

Inte bara polisen som är lite efter, jaktlicensen som man får är ju inte heller direkt modern.
En bit papper i en plastficka med ett foto och en stämpel, påminner mest om 80-talets lånekort på biblioteket.

Ang licens på nationellt ID, ingen dum idé, eller på ett chip på ett lite mer modern version av jaktlicensen.

Är väl knappast vanligt att annan person än polis kräver att få se din vapenlicens i orginal?

Pratar utan erfarenhet här, har inga vapen än och har aldrig jaga, så jag kanske tänker fel.

Jägarbeviset är ju en jäkligt härlig handling...själv så har jag ju en bild från när jag va 15 och tog teorin..men klass 1 är daterad 2016..

Jägarregistret som ska vara någon form av back-up är ju en trist sak, har hunnit få licensen innan jag har fått högviltet inskrivet i jägarregistret men tydligen kunde polisen se att jag är behörig. Men i väntan på att detta ska knappas in så får man försöka hålla reda på lappen från uppskjutningen.

Men jaktkortet ska man ju kunna uppvisa med sin telefon (om där är täckning nog), så detsamma lär väl gälla jägarregistret. Då har Jägarbeviset spelat ut sin roll, kanske licenserna går åt samma håll?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Similar Content

• aasenheim
      By aasenheim
      Om jag köper ett vapen privat, får jag då låna det av köparen i väntan på licens. Om vi skriver en lånelicens och köparen går med på det såklart? 
    • vildmark
      By vildmark
      Krävs det licens för att köpa 6mm ollonskott nu för tiden? Är det licens för att inneha en gammal startpistol också?
      I tonåren kunde man köpa ammo hos vapenhandlaren licensfritt..men det är ju över 20år sedan..
    • aasenheim
      By aasenheim
      När man tåligt väntat länge på licensen på nya hagelbössan och den plötligt dyker ner i brevlådan tillsammans med ytterligare en licens på en bössa jag sökte på betydligt senare. Ja då är det inte mindre än att man börjar tro på jultomten...
      Välkomna in i skåpet nyförvärv
      1 st Winchester Model 24 SVS med en fin patina...Du kommer hem efter nyår.
      1 st Thomson TCR87 Deluxe Kipplauf, dig hämtar jag nog redan i morgon!
    • loneranger
      By loneranger
      hej!
      jag kom inte på någon passande rubricering i ärendet, eller lämplig kategori för detta. men here we go.
      eftersom jag sökt en del på forumet utan lycka än så länge tänkte jag att det kanske finns någon som sitter på kunskaper eller erfarenheter inom följande. jag har sökt sjukvård för tryck över bröstet och de flesta symptom man har vid kärlkramp, dock så tror läkaren att dessa symptom har med ångest att göra (generell ångest) alltså man kan inte säga vad som orsakar denna ångest, han hade en väldigt bestämd uppfattning i vad detta var och skrev ut en ångestdämpande medicin utan att passera gå! detta leder då till min fråga. Ryker licenserna nu eller vad händer? jag har inte hämtat ut medicinen ännu så jag vet inte vilken medicin det är ännu. han sa att det bara var att knapra i sig dessa vid nästa tillfälle symptomen uppdagar sig för att se om de hjälper. vad tror ni behöver jag vara orolig för licenserna?
      jag tycker man får ganska lite information även om man googlar detta. bara att man undviker läkarbesök om man vet med sig att man har ångest osv i vanliga fall då man räds att bli av med licenserna.
      admin får gärna kliva in och lägga denna frågeställning på rätt ställe samt ändra rubrik om så behövs!
      mvh
    • Nenzen
      By Nenzen
      Hej,

Vänder mig till er och hoppas någon har svar.

Jag har en god vän vars farfar gick bort för två år sedan. Han tog hand om dennes jaktvapen på en "dödsbo-licens" då hans plan var att ta jägarexamen och använda dom till jakt. Någon jägarexamen blev det aldrig.

Jag vill köpa ett av dessa vapen av honom, men funderar lite på vad Polisen säger om det då "Inom ett år från dödsfallet ska vapnen avvecklas, exempelvis genom att de överlåts till en privatperson...".

Nu har det som sagt gått två år utan att polisen sagt något och han i lagens stränga mening gjort sig skyldig till olaga vapeninnehav (eller?) kan jag då söka och få licens på vapnet, eller kommer polisen förverka vapnen då dom gått över tiden?

Är min vän i knipa då han inte lyckats få tummen ur och gjort något med vapnen?

Sökte lite, men hittade inte något självklart svar. Finns det någon med erfarenhet eller kunskaper om frågeställnignen?

Mvh
      Nenzen
  • Create New...