Publicerat December 3, 200619 yr ;D ;D ;D ;D Första viltet skjutet för min Wachtel(9månader gammal) efter ett 8min "långt" drev.Det blev ett kid. Tyvärr jagade han inte ända fram.... Alltid roligt med första skjutna viltet för egna hunden! ;D ;D
Publicerat December 3, 200619 yr Instämmer, kul, Grattis! Väntar på mitt första för ungWachteln nu 7mån. MVH
Publicerat December 3, 200619 yr Man får gratulera det är en härlig känsla, Jag fick två djur skjutna för min sista veckan i januari förra året då min Wachtel/kvartsjämte var 4,5 månad ett perfekt avslut på säsongen. när hon var 5 månader hade hon ett drev på gris och kom tebax efter tio minuter, (det var inte meningen men det gick bra ) Nu har hon drevtider på rådjur mellan 4-20min, Det sjunde föll för henne idag efter ett halvdant skott blev det spårlina i 150m. djuret for upp och jag släppte Sally hon sprang ifatt och drog ner killingen och höll den fast och husse efter....så jag är också en stolt husse idag.
Publicerat December 8, 200619 yr Gratis Krille ;D Den satt hårt men nu släpper det. Väntar på fler bilder via mobilen ;D
Publicerat Februari 2, 200719 yr 1:a viltet för mig med idag ;D första haren från finnstövarvalpen (9 månader) föll idag efter 20 minuters drev! jäkligt nöjd husse kan jag lova och en lite gladare valp som fick se sin första hare ligga död i snön jag hade varit ute från morron och det hade snöat så inga harspår förekom i närheten av där jag brukar vara, vart mest lek ända fram till det närmade sig hemgång. när jag går mot bilen så ser jag in i ett dike, jag tyckte det liknade harspår. jajjemän, när jag kommer närmare ser jag att det är nattfärska harspår som har 5-6 cm snö i sig. hade snöat halva natten så jag hade inte räknat med att dom hade vart upp ens! stövarn for åt andra hållet, men kom efter 10 minuter där jag stod och stoppade ner hela huvvet i snön för att se vad det där kunde vara! det verkade då lukta lite gott i nosen på killen som snabbt for iväg bakom, jag själv gick ut på vägen och satte mig och vänta. 5 minuter senare så kommer haren över vägen på 30 meter och stövarn en bit bakom som inte skällde. då fick den haren springa vidare... men när det gått över vägen så började han blygsamt skälla några skall som sen utvecklades till ett drev. efter en liten stund lät det rätt hyffsat och det tog en runda upp på berget sen över vägen 500 meter ovanför mig och fortfarande så gick det rätt så bra, lite glesare när han hade hamnat långt bakom men ändå ett drev. haren tog en runda ner mot sjön och ut på tallheden sedan så vände det mot mig och det kom fort närmare så jag ställde mig i diket och väntade. jag hann inte mer än titta åt sidorna 2-3 gånger så ser jag haren komma i skogen rätt mot mig. när han var på 20 meter i en glänta så stannade han till och jag började fundera lite över om jag skulle skjuta eller om jag skulle låta han driva en stund till. nja, va fan...! när haren tog språng så sköt jag iaf och han föll direkt ner i snön, hunden kom bara närmare med lite glesare skall nu. när han såg mig stå vid haren så stannade han upp och undrade vart tusan han hade tagit vägen. stoppade ner nosen och kom med ett skall mot mig då han snubblar över haren undrade han vad tusan som låg där. jag lyfte upp haren ur snön och grabben vid namn scott vart hur glad som helst! lyste ur ögonen när han insåg att det var den där rackarn han var bakom, han hoppade och studsade fram och tillbaka och skulle dit och bite och lukta, riktigt jäkla överlycklig nu ligger han och vaktar sin hare som hänger ute på bron han har pipit vid dörren sen vi kom hem och har fått vara ut och kolla han 2 gånger, lika glad varenda gång lika glad som husse! stolt är jag nåt så fruktansvärt iaf
Publicerat Februari 2, 200719 yr sånt där glömmer man inte i första taget ;D grattis till första viltet för hunden.
Publicerat Februari 2, 200719 yr sånt där glömmer man inte i första taget ;Dgrattis till första viltet för hunden. tack så mycket
Publicerat Februari 2, 200719 yr när jag tog ut haren så tappade jag den i blodet vilket kanske syns på bilden jag tog bilden senare på dagen