Publicerat Oktober 3, 20169 yr På 9/3/2016 at 14:07 Sjöfaran sa: Detta med att kunna byta pipset är det nått nytt eller finns det också gamla bössor med denna funktion ?? Det har gjorts sådana vapen sedan snudd på hedenhös, i praktiken i minst 160 -170 år. Inte alls ovanligt att expeditioner under senare delean va 1800-talet till okända områden haft "serievapen" där hela expeditionen hade utbytbara delar mellan samtliga vapen. Vi har ju ett känt svenskt exempel. Bengt Berg beställde av Simson i Suhl två dubbelstudsare med jag tror det var åtta eller nio pipsett som alla passade till båda baskylerna. Däremot har det inte varit något speciellt efterfrågat på marknaden förrän i modern tid pga vapengarderoben. I länder med en mer liberal syn på vapenägandet är det som regel inte alls efterfrågat. /T
Publicerat Oktober 3, 20169 yr Författare 1 hour ago pmt sa: Det har gjorts sådana vapen sedan snudd på hedenhös, i praktiken i minst 160 -170 år. Inte alls ovanligt att expeditioner under senare delean va 1800-talet till okända områden haft "serievapen" där hela expeditionen hade utbytbara delar mellan samtliga vapen. Vi har ju ett känt svenskt exempel. Bengt Berg beställde av Simson i Suhl två dubbelstudsare med jag tror det var åtta eller nio pipsett som alla passade till båda baskylerna. Däremot har det inte varit något speciellt efterfrågat på marknaden förrän i modern tid pga vapengarderoben. I länder med en mer liberal syn på vapenägandet är det som regel inte alls efterfrågat. /T De var väldigt. Tack för det svaret PMT
Publicerat Oktober 3, 20169 yr http://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/lyxiga-jaktbossor-fran-simson/ Det var visst 9 pipor till två baskyler. /T
Publicerat Oktober 3, 20169 yr Författare Häftigt. Härligt reportage, go läsning. 9 pipset som skulle passa till två bössor...... de var inga dåliga ingenjörer för
Publicerat Oktober 3, 20169 yr nog mera hantverkare men, ett sådant par med den pipupsättningen skulle jag kunna tänka mig
Publicerat Oktober 4, 20169 yr Författare 10 hours ago grym sa: nog mera hantverkare men, ett sådant par med den pipupsättningen skulle jag kunna tänka mig Helt klart. En hel garderob på bara två licens platser