Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

JOBBA!

Featured Replies

Publicerat

Ja då var det dags för min andra "hobby!"

Jobbar ju på ett sockerbruk här nere i södern och idag börjar "kampanjen".

Det innebär kont. 3 skift, där 3 av 4 helger ryker varje månad.

Fördelar?

Jadå, man får en massa timmar att ta ut i ledighet efter kampanjen som man jobbat in. 

Lite extra ersättning i form av skiftnersättning.

Helt plötsligt är man ledig mitt i veckan då alla andra i familjen är i skolan eller på jobb. Vilket plötsligt ger en massa extra tid till ladda, skjutbana, och såklart städa och allt annat kul.

Man får plötsligt en anledning att vara osocial.:huh:

Nackdelar?

Man blir plötsligt väldigt,väldigt osocial:huh:

Man är trött.

Man ser inte familjen så ofta.

Men ......det är ju trots allt ett sockerbruk och då får man jobba på när det finns något att jobba med och inte bara skruva hela dagarna.

Så nu fick man lättat på hjärtat. Vad gör ni andra på era JOBB HOBBYS!?

Publicerat
6 minutes ago JOBEno1 sa:

Ja då var det dags för min andra hobby!

Jobbar ju på ett sockerbruk här nere i södern och idag börjar "kampanjen".

Det innebär kont. 3 skift, där 3 av 4 helger ryker varje månad.

Fördelar?

Jadå, man får en massa timmar att ta ut i ledighet efter kampanjen som man jobbat in. 

Lite extra ersättning i form av skiftnersättning.

Helt plötsligt är man ledig mitt i veckan då alla andra i familjen är i skolan eller på jobb. Vilket plötsligt ger en massa extra tid till ladda, skjutbana, och såklart städa och allt annat kul.

Man får plötsligt en anledning att vara osocial.:huh:

Nackdelar?

Man blir plötsligt väldigt,väldigt osocial:huh:

Man är trött.

Man ser inte familjen så ofta.

Men ......det är ju trots allt ett sockerbruk och då får man jobba på när det finns något att jobba med och inte bara skruva hela dagarna.

Så nu fick man lättat på hjärtat. Vad gör ni andra på era JOBB HOBBYS!?

Lediga vardagar är överlägset, skogen är oftast tom på alla helglediga flanörer och jägare. Men jobb som hobby?! Onödigt ont skulle jag påstå.

Publicerat
  • Författare

Jag kanske ska finputsa texten lite, men när man jobbar så många timmar/dagar i sträck....då BLIR det som en HOBBY.....fan jag är ju mer på jobb än hemma.:lol:

Publicerat

Jag ser mig som ledig i "grund mode"och går till jobbet ibland. Jobbar 100% med arbetstidsförkortning.

Publicerat

Kanske lite off-topic men jag är iaf nyfiken.. hur illa är den tidsmässigt? Hur långa pass gör du när ni går in i högsäsong.. och vad gör ni när det inte är tid att skörda betor? 

Jag har fördelen att stormtrivas på jobbet så jag har inga superproblem när det tidvis under sommarperioden brinner till och man jobbar 12-timmars pass. Vi är alltså två kollegor som delar på dygnet. Det kan bli lite tjorvigt i huvudet på sikt men under några veckor går det rätt ok.

Däremot protesterar familjen vildsint.. :huh:

Publicerat

Jobbar allt mellan 7 och 12 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, är lika gift med jobbet som en katolsk man,  är lika lika hårt styrd som Marghret Thatcher styrde England och kan i praktiken aldrig lägga ner mina vapen,

jag vet att flera bland annat WT, Kalle Ö garvar sig harmynta över hur jag talar från tid till annan, särskilt som jag blir lite irriterad.  

Familjen har krävt och fått arbetsfria helger, bortsett från en och annan jour och annat tjafs i samband med häktningar. 

Finns det någon kurs att gå, jag är nog lite arbetsnarkoman! /Christian 

Publicerat

Jobbar så lite som möjligt för att kunna jaga så mycket som möjligt, familjelivet har jag gjortB)

Publicerat

Jag får nog sälla mig till Christian, är också väldigt uppslukad av mitt arbete. Nu har ju barnen flugit ut och har en förstående fru så det funkar bra men hade lite dåligt samvete under barnens uppväxt även om jag "försökte" vara mer hemma. Inte lätt när man brinner för utveckling och teknik:rolleyes: Många projekt inte bara på jobbet utan hemma med gör att tiden rusar. 

Publicerat

Jag är arbetsnarkoman, och vet om det..

Dock har det blivit lite lättare att hålla fritt nu när man har småbarn. Innan det så var både frun och jag hopplösa på det där..

Publicerat
26 minutes ago Christian N sa:

Jobbar allt mellan 7 och 12 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, är lika gift med jobbet som en katolsk man,  är lika lika hårt styrd som Marghret Thatcher styrde England och kan i praktiken aldrig lägga ner mina vapen,

jag vet att flera bland annat WT, Kalle Ö garvar sig harmynta över hur jag talar från tid till annan, särskilt som jag blir lite irriterad.  

Familjen har krävt och fått arbetsfria helger, bortsett från en och annan jour och annat tjafs i samband med häktningar. 

Finns det någon kurs att gå, jag är nog lite arbetsnarkoman! /Christian 

Du kan få gå min kurs, jag ska inte säga alltid men ganska ofta så kommer jag till jobbet kl 9 och går hem 16.
Det funkar så länge man gör det som förväntas av en och tar fett betalt de gånger man tvingas jobba kväll eller helg :)

Jag tycker också om mitt jobb, det bästa jag haft sen jag började jobba och jag känner inte att jag någonsin vill byta igen, men så fort jag står i hissen på väg hem så är alla tankar på jobbet som bortblåsta tills jag kliver ur dem igen dagen efter.

På jobbet gör jag allt så effektivt som möjligt och hittar alla genvägar man kan, så jag slipper jobba i onödan.
Är dessutom extremt serviceinriktad och löser allt de ber mig lösa MEN jag jobbar absolut inte över om det inte är en fråga om "liv eller död", det är min princip.

I min kurs får man lära sig att man aldrig kan ha för mycket fritid och att jobbet bara är ett sätt att tjäna tillräckligt med pengar att få kvalitet på livet utanför jobbet, om det så är familj, vänner, hobbies eller vad det nu kan vara.

Har man jobbet som hobby dock så säger jag bara grattis, det är få förunnat!
Jag har som sagt ett mycket givande jobb, har dagligen kontakt med människor över hela världen och har förmånen att få resa ett par tre gånger per år för att besöka våra utlandsenheter, mycket givande och kul, men det är absolut inte min hobby.

Publicerat

I mitt yrke får man se det mänskliga psykets innersta och mörkaste vrår exponerade, våra sämsta handlingar bedömda och jag är mest bara glad att jag slipper vara den som gör bedömningen av det hela, samt i viss mån att jag får gå hem på kvällen /Christian 

Publicerat

Jobba? helst inte men är ju ett nödvändigt ont så visst jag jobbar men inte mer än jag behöver.

Således har jag blivit effektivitetsnarkoman så tillvida att jag hela tiden planerar mina jobb minutiöst,funderar gärna i nya banor och testar nya upplägg i jakten på att minimera tidsinsatsen kontra utfallet.

/Mike

Publicerat

Jag var intresserad av att bli polis när jag var yngre, antagligen mest för att det var betalt utbildning, men är glad att jag inte blev det då polisers lön är under all kritik, en av de viktigaste arbetsgrupperna i landet och precis som sjuksköterskor har på tok för låg lön

Publicerat

Har varit yrkesverksam inom teknik/forskning/utveckling i 8 år nu och har utbildat mig långt mer än vad som egentligen behövs för mitt nuvarande jobb som är mitt tredje och det första som jag faktiskt trivs på. Tog bara 7 år att hitta dit :ph34r: 

Ändock jobbar jag så lite som möjligt ty jobb är jobb och till syvende och sist det som jag tjänar mitt uppehåll på men kanske inte det jag tycker är allra roligast. Får jag dessutom planera min tid själv så brukar övertid i princip aldrig behövas vilket är skönt med småbarn hemma. 

Skulle helst vilja starta eget och utveckla/tillverka jakt/skytte tillbehör men tror det är lite svårt att hitta ekonomi i det, men visst kan det mycket väl bli en sidosysselsättning när ungarna är större.

Publicerat

Man skall inte ha sin hobby som jobb, då är hela idén med hobby borta.....

Publicerat
11 minutes ago hobbe sa:

Man skall inte ha sin hobby som jobb, då är hela idén med hobby borta.....

Just därför skulle jag inte vilja jobba som viltvårdare/yrkesjägare.

Utveckling av kringutrustning för jakt/skytte skulle jag däremot inte ha några problem att pilla med dagarna i ända ;) 

Publicerat

Jobbar 7-16 mån-fre med att laga lastbilar och trivs med det. Men funderar starkt på och sadla om till bonde men vet inte hur.

Publicerat
37 minutes ago Ompi sa:

Jobbar 7-16 mån-fre med att laga lastbilar och trivs med det. Men funderar starkt på och sadla om till bonde men vet inte hur.

Vill du producera till dig själv är det bara att börja smått med tex en trädgård eller höns.

Vill du leva på det som yrke så räkna med 12 timmar jobb varje dag året om och tanka in så mycket lånade pengar så du inte kan ångra dig.

Enklast är troligen att söka jobb på större gård och peka på att du är bra på att laga maskiner.

Publicerat

Fattade inte varför dom flög runt med pick-up'en i ett snöre under helikopter'n........

Publicerat

Har fått frågan av folk som jag utbildar mig med om varför jag inte jobbar inom det de kallar "jaktbranschen". Som hobbe säger. Varför skulle jag någonsin vilja jobba med något som jag flyr till när jag vill ha ro & bortkoppling från det som jag i framtiden kan benämna jobb?

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Hipshot sa:

Kanske lite off-topic men jag är iaf nyfiken.. hur illa är den tidsmässigt? Hur långa pass gör du när ni går in i högsäsong.. och vad gör ni när det inte är tid att skörda betor? 

Jag har fördelen att stormtrivas på jobbet så jag har inga superproblem när det tidvis under sommarperioden brinner till och man jobbar 12-timmars pass. Vi är alltså två kollegor som delar på dygnet. Det kan bli lite tjorvigt i huvudet på sikt men under några veckor går det rätt ok.

Däremot protesterar familjen vildsint.. :huh:

Illa och illa......det finns alltid de som har det värre:huh: finns ju dom som inte har jobb men vill. Så man ska inte klaga å det gör jag egentligen inte. Det är på sätt och vis skönt att vi har det som vi har det.

ska ta ett exempel

"när kampanjen" drar igång är vi 4 skiftlag på min avd.

min vecka ser ut så här då vi startade skiftet i onsdags.

gick dagtid mån, tis eftersom kampanjen startar onsdag

onsdag 15-23

tors 15-23

fre,lör,sön 23-07

Nästa vecka:

sova måndag ledig tisdag

ons 7-15

tor 7-15

fre,lör,sön 15-23

jobbar man helg är det samma skift fre-sön

vi jobbar i princip 3 av 4 helger

det varierar på vilken skiftvecka man jobbar hur många timmar det blir,men vi har tre långa å en kort vecka (mån-fre=kort)

rörigt? Ja men man vänjer sig!

Nackdelen är att man oftast jobbar julhelgen och nyårshelgen,men skiften vandrar ju från år till år så nästa år blir det inte samma pass i regel.

fördelen är att man jobbar in en massa timmar som man sen kan ta ut efter kampanjen+semestern utan någon protest från arbetsgivaren, då kan man hitta på tokigheter som att åka å jaga bäver hos god vän och vara ledig hela sommarlovet tex.

Publicerat
12 hours ago sidelock sa:

Vill du producera till dig själv är det bara att börja smått med tex en trädgård eller höns.

Vill du leva på det som yrke så räkna med 12 timmar jobb varje dag året om och tanka in så mycket lånade pengar så du inte kan ångra dig.

Enklast är troligen att söka jobb på större gård och peka på att du är bra på att laga maskiner.

jag hade tänkt leva på det. Men det behöver inte vara stort det räcker om gården generar en inkomst. Har kollat några distans utbildningar som verkar bra där lär man sig nog allt. Men flr nyfikenhetens skull hur många kossor/hektar mark behöver man för att kunna ha en ok inkomst ?