Publicerat September 15, 20169 yr Jag fick hem en Husqvarna 1900 i 6,5x55 från Torsbohandels för en vecka sedan ungefär. Fick på siktet häromdagen och idag sköt jag in den, då upptäckte jag att den inte kastar ut hylsorna när jag repeterar, jag får tippa bössan och ruska till. Hylsorna sprätter till och sen hamnar dom löst skramlande däri. Den drar ut hylsan ur patronläget men den spottar inte ut dem. Och, så blir det ett litet fult skavmärke längst bak på hylsorna, brevid tändhatten. Hur hade ni betett er, vad hade ni gjort? Med vänlig hälsning, grymt less
Publicerat September 15, 20169 yr Skit under utdragaren och eller utstötaren, alternativt är utdragaren utsliten. Enkla grejer att rätta till som regel..... /T
Publicerat September 16, 20169 yr Mailade torsbo om problemet och fick till svar att hylsan mest troligt slår i optiken. Jag har testat med en tomhylsa flera ggr och han har nog fan rätt i det! Då kommer nästa fråga, räcker det att byta ringar och få upp siktet lite eller måste jag köpa ett nytt sikte som inte har utstickande torn? Ska se vad jag kan göra åt slutstycket nu. VM i rengöring.
Publicerat September 16, 20169 yr Torsbo monterade siktet med snabbfästesvreden på högersidan på min Benelli - resulterade i precis samma fenomen. Monterade om med vreden på vänstersidan och har aldrig haft ett problem sedan dess..
Publicerat September 16, 20169 yr Nu är det tyvärr själva kikaren som hylsan smäller i. Måste nog ha högre ringar och en kolvkamshöjare nu då? Fan vad tråkigt. Den som blev så bra och fin
Publicerat September 16, 20169 yr På min Tikka M65 så kastade den hylsorna i justerhuset på kikaren när jag bytte från aimpoint till kikare i samma fästen. Men ny utdragar- och utstötar-fjäder löste detta då hylsan kastas flackare. Så det behöver inte va kört.
Publicerat September 16, 20169 yr 1 hour ago TekDr sa: På min Tikka M65 så kastade den hylsorna i justerhuset på kikaren när jag bytte från aimpoint till kikare i samma fästen. Men ny utdragar- och utstötar-fjäder löste detta då hylsan kastas flackare. Så det behöver inte va kört. Hur och var löser jag det om jag skulle prova att byta den?
Publicerat September 16, 20169 yr Hör med Tommys vapenverkstad om de har fjädrarna. http://www.tommysvapenverkstad.se/Reservdelar.aspx
Publicerat September 16, 20169 yr Kiitos! Om detta är lösningen så skulle jag kunna pussa dig men jag antar att du avstår hehe!
Publicerat September 16, 20169 yr 6 hours ago 6.5x55SM sa: Mailade torsbo om problemet och fick till svar att hylsan mest troligt slår i optiken. Jag har testat med en tomhylsa flera ggr och han har nog fan rätt i det! Då kommer nästa fråga, räcker det att byta ringar och få upp siktet lite eller måste jag köpa ett nytt sikte som inte har utstickande torn? Ska se vad jag kan göra åt slutstycket nu. VM i rengöring. Då måste du ha ett abnormt stort hus (samt fet tub) och ett jäkligt lågt montage, samt ha lite otur med var kikarens hus hamnde i längsled - det är väl kanske inte direkt ett standardproblem på en 1900:a om du frågar mig. Är kolven lagom lång? Justerar du kolvlängden ngt kan problemet försvinna då du i smma veva flyttar kikaren lite fram eller bak. /T
Publicerat September 16, 20169 yr Inte jättestora marginaler men kanske om jag flyttar kikaren och främre ringen bakåt lite? Hylsan lämnar märken till höger om mitten på tornet, kanske går att få den att missa? Kolven passar utmärkt.
Publicerat September 16, 20169 yr Tror det är en cm jag kan flytta kikaren bakåt. Går inte att flytta främre ringen, den sitter centrerad i ett spår. :S
Publicerat September 16, 20169 yr Det finns en drastisk åtgärd att ta till om inget annat hjälper men det funkar bara om du har ett traditionellt hårkors som riktmedel och inget modernt alster med en massa finesser... Du lossar ringarna en aning och vrider kikaren 90° moturs. Nu har du rattarna på fel sida och du måste tänka lite bakvänt när du skall skruva, men är det en jaktkikare som du bara skruvar på vid inskjutningen så är det en lösning om du inte kan montera kikaren annorlunda. Det jag skriver strider mot alla metoder och regler, men är huset så pass i vägen att det inte går att repetera - och ingen annan lösning funkar - då kan detta vara en nödlösning tills du har bytt kikarsikte. Det tog emot att skriva denna rekommendationen men jag gjorde så själv på en bössa för väldigt många år sedan som hade samma problem och den kikaren satt kvar så i flera år och fungerade perfekt! Visst visste man om att det var FEL men men... (obs, detta funkar ju bara om det är huset som det slår i, är det tuben är detta ingen lösning...)
Publicerat September 16, 20169 yr En workaround du kan göra är annars att vrida kikaren ett kvarts varv så justerhusen hamnar uppåt respektive åt vänster. Du får tänka om lite angående justeringen vid inskjutning, annars borde det väl vara funkis. Men varning utfärdas - forumets samlade hjärntrust kan tänkas ha invändningar mot dylik "ful-lösning" på problemet Det fungerar ju dock bara om patronen tar i justerhuset, om det tar i kikartuben så gör det ju ingen skillnad.
Publicerat September 16, 20169 yr 23 minutes ago 6.5x55SM sa: Inte jättestora marginaler men kanske om jag flyttar kikaren och främre ringen bakåt lite? Hylsan lämnar märken till höger om mitten på tornet, kanske går att få den att missa? Kolven passar utmärkt. OT. Är det bara jag eller ser det inte ut som att bakre klacken är för hög? tuben på siktet ser böjd ut. Den bakre ska var högre än främre det vet jag men det där ser ut att vara väl högt.
Publicerat September 16, 20169 yr Precis, det farliga med fullösningar är ju att de är så smidiga Jämfört med nya ringar, kolvkamshöjare och kolvförlängning vette hundan om jag inte bara hade "tjyv-vridit" kikaren istället och varit tyst om det
Publicerat September 16, 20169 yr 32 minutes ago Finskavapen sa: OT. Är det bara jag eller ser det inte ut som att bakre klacken är för hög? tuben på siktet ser böjd ut. Den bakre ska var högre än främre det vet jag men det där ser ut att vara väl högt. Det är weaver både ringar o klackar. Ringarna är från samma orginalförpackning. Vet ej om det är fel men kikaren är inte böjd och den sköt iaf femkronan på 90 meter igår.
Publicerat September 16, 20169 yr 6 minutes ago 6.5x55SM sa: Vet ej om det är fel men kikaren är inte böjd och den sköt iaf femkronan på 90 meter igår. Det är en vanlig optisk effekt av billig vidvinkeloptik i mobiltelefonerna som gör att det ser ut så. Jag har sett betydligt värre exempel i mina dar på riktigt horribla bilder från mobiltelefoner. Rita ett rakt streck på ett papper och ta sen kort på det med olika vinklar och avstånd så skall ni få se hur illa det kan bli! iPhone var bl a ökända för detta förr i tiden...
Publicerat September 16, 20169 yr Jo att det kan bli optiska effekter ja, men kolla linjerna på lådan, de böjer sig inte. Därav att jag undrade om siktet och baserna.
Publicerat September 16, 20169 yr Jag vet inte hur hårt man skulle dra åt de där små bultarna för att kröka optiken men det är nog garanterat mer än lite fingerkraft. Flyttade bak siktet en cm ungefär och problemet blev inte löst men det funkade bättre. Nu fastnade kanske var femte eller sjätte istället för samtliga. Det får fungera tills vidare. Tack för hjälpen alla
Publicerat September 16, 20169 yr 18 minutes ago 6.5x55SM sa: ........ Det får fungera tills vidare. Tack för hjälpen alla En lite nättare kikare löser nog ut det kvarvarande..... Det är ju ett giganstiskt justerhus på den där. /T
Publicerat September 16, 20169 yr Sjukt jobbigt att jag nyss köpt siktet till bössan för att vaka räv med hehehe! Jag har inte riktigt råd att köpa nåt annat sikte just nu heller. Det får bli till nästa höst förmodligen. Visst måste jag skjuta och kolla träffläget igen efter jag flyttade fram siktet?
Publicerat September 16, 20169 yr 1 hour ago 6.5x55SM sa: ..... Visst måste jag skjuta och kolla träffläget igen efter jag flyttade fram siktet? Lämpligen. Förmodligen behöver du på sin höjd ta ett ellet två klick, men man ska veta - inte tro eller hoppas. /T