Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dansk jägerexam med svensk personnummer räcker det

Featured Replies

Publicerat

Hej,

jag är en dansk kille som just är flyttad til Sverige, och jag undrar om dansk jägerexam med svensk personnummer räcker till att få tillstånd att köpa en studsar i Sverige.

Tacksam for alla svar

Ole

Publicerat

Vet inte vad det är för regler men du kan ju handla vapen fritt inom EU så länge som du har importtillstånd, och säljaren exporttillstånd.
I ditt fall är det ju lite annorlunda, skulle tipsa dig att ta kontakt med Naturvårdsverket om att få din danska licens konverterad till svensk.

Kanske bara är en formalitet, om den ens behövs, vet jag faktiskt inte, sorry

Publicerat

Hittade en tråd på grannforat som troligen svarar på din fråga.
Där hade en person frågat SvJFs jurist angående konvertering av licens och han fick till svar:

Tysk, österrikisk, norsk, dansk och finsk medborgare som har licens för jaktvapen och/eller jägarexamen i sina respektive hemländer, kan bli beviljad licens för jaktvapen i Sverige utan att behöva göra en svensk jägarexamen.

Så jag antar att du behöver ansöka om att få svensk licens först.

Publicerat

Jag tror (nästan vet) att du måste ha Svensk jägarexamen för att förvärva jaktvapen om du har bosatt dig här...

Publicerat

Instämmer med Dansken - men även om det inte skulle krävas så skiljer sig våra lagar, regler och fauna så pass mycket att det oavsett vore dumt att inte ta svensk jägarexamen för i slutändan handlar det om en utbildning till syfte att förbereda jägaren, inte något enkelt formalia för att få köpa skjutvapen.

Jag har tagit jägarexamen fler än en gång och även om jag tyckte det var skitjobbigt när jag flyttade tillbaka till Sverige från England så var det en massa nya saker jag lärde mig - och dessutom fick en vän för livet - så att leta en anledning till att inte ta svensk jägarexamen är faktiskt ingen bra idé!

Hade jag inte lärt mig vilka lagar och regler som gällde i England när jag flyttade dit hade jag med säkerhet åkt dit för både jaktbrott och tjuvjakt oavsiktligen. Nu har de visserligen ingen "jägarexamen" som vi har, och det är det nog inte många länder som har, men de har en avsevärt mycket hårdare lag för att skaffa vapenlicens för kulvapen och under den 8 år långa resan så ingick det uppsiktsjakter t ex där någon var tvungen att sponsra dig som blivande jägare och på deras ansvar bedöma dina kunskaper och färdigheter.

Hagel å andra sidan kunde nästan vem som helst få bara man hade rätt postkod ;) 

Publicerat

Kanske i skåne ;)

Publicerat

Har en del kompisar som flyttat hitöver och ingen har tagit ny jägarexamen. Dock så flyttade dom ju över Istort sett fulla vapen garderober också, och jag är inte säker på att dom har bytt bössor medan dom bott här. Där var nån som fick byta skåp, då han inte uppfyllde svenskt krav men annars inga problem mer än att det är en massa pappersarbete.. 

Publicerat

När jag flyttade till Sverige med ett knippe vapen så tror jag det var max två månader jag rent juridiskt fick ha mina vapen här, sen skulle de antingen tillbaka eller över på svensk licens. Det har hänt lite saker sedan dess med vapenpass och prylar, samt att det är skillnad mellan Danmark och England, men skall du köpa jaktvapen i Sverige så är det svensk jägarexamen som gäller -  oavsett om du redan äger vapen. Har du däremot en vapenlicens som polisen godkänner som adekvat så kanske man slipper, det kan jag inte svara på, men det skulle förvåna mig med tanke på hur de till och med hittar på egna regler bara för att kunna neka licensansökningar i dag...

Oavsett så spekulerar vi nu och det bästa är att bara kontakta rätt myndighet och fråga efter fakta! ;) 

Publicerat

Jag tror att det inte är några problem för dig. Så länge du är dansk medborgare när du tar din danska examen så ska det vara lugnt. Själv tog jag som svensk medborgare jägarexamen i Norge, och var tvungen att ta den på nytt när jag flyttade till Sverige. Jag pratade då med Naturvårdsverket och polisen som menade att inom Norden gäller att examen tagen i det land man är medborgare i är gångbar i alla nordiska länder. Jag ska inte svära på att jag har fattat det rätt, men det var så jag förstod saken då. 

• 3 months later...
Publicerat
På ‎2016‎-‎09‎-‎16 at 13:40 speedrunner sa:

Hej,

jag är en dansk kille som just är flyttad til Sverige, och jag undrar om dansk jägerexam med svensk personnummer räcker till att få tillstånd att köpa en studsar i Sverige.

Tacksam for alla svar

Ole

Kanske lite sent svar men dansk jägarexamen är fungerande i Sverige. Har du avlagt riffelprovet kan du få svensk vapenlicens för kulgevär. Det finns ett protokoll för detta från verket. Det är från 1999 och finns inte på nätet men maila dem och fråga om du kan få ut Naturvårdsverkets protokoll om nordiska jägare (det heter något i den stilen) från 1999 så kan de säkert hitta det.