Publicerat September 17, 20169 yr Hej hej allihopa! Nu när jag gått på Ökna ett tag så blir man ju lite tajtare med vissa, tänkte i och med det göra en grej nästa vecka! Tänkte jag skulle ta med någon bit älg till Ökna, käka lite finare middag, på torsdagarna är det alltid kaninmat. Har ni något tips på hyfsad mat som går o laga på billigt? Skulle inte vara fel på bjuda några damer på ett lite finare käk
Publicerat September 18, 20169 yr Som billig mat är en långkokt köttsoppa med rotfrukter och kraftig buljong svårslaget.
Publicerat September 18, 20169 yr Mycket bra men underskattat kött på "framhalvan" av älgen och som sagt köttsoppa är ju kanon. Annat smask med kokkött är ju pepparrotskött eller dillkött, personligen är jag löjligt förtjust i just dillkött. Vill man vara riktigt lyxig så tar man högreven eller märgpipan men jag har använt både hals och bringa och det funkar ganska bra det också. Appropå bringa så är ju det en väldigt underskattad styckdetalj men rimmad bringa med rotmos är ju kungligt, kanske inte så "häftigt" men löjligt gott! Tänk bara på att kokvattnet till pepparrotskött/dillkött bör bytas ett par gånger vid uppkok, på så vis får du bort koagler och annat grums och får en klarare och finare buljong som gör att slutprodukten ser mycket finare och mer aptitlig ut.