Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jakt på grävling

Featured Replies

Publicerat

http://www.dn.se/sthlm/gravling-bet-ihjal-katt-pa-soder-nu-ska-den-avlivas/

När miljöpartisterna på Söder själva blir drabbad så går det bra att avliva. När vargar dödar tamboskap långt ifrån Söder då ska vargen skyddas till varje pris.  Blir man förvånad eller? 

Mads

Publicerat

Jag tror nog att vi har svårt att få gehör bland icke jagande allmänhet för just den typen av argument.

Grävlingen ställer till med problem, arten är inte på något sätt hotad i Sverige. Så det saknas skäl att inte avliva. Jag tycker det är bra så. Jag tycker inte att vi skall negligera eller förlöjliga rädslan som betongbarn kan känna för dylika tämligen ofarliga djur. Det kan t.o.m. vara positivt för oss som vill ha snabbare enklare och mer skyddsjakt på varg. (Avlysningsjakt också för den delen...)

Publicerat

Håller med dig till fullo Henke, men jag kan samtidigt se den tragiskt humoristiska sidan av myntet som Mads refererar till...

En liten del av mig tycker att de gott kan ha lite problem av en grävling så får de känna på ett uns av hur det är att leva med naturen, men samtidigt så är jag realist och instämmer med att den borde plockas bort och att de boende i området förhoppningsvis lärde sig något på kuppen?

Men lite festligt är det allt :P 

Publicerat

Jag förmodar att den här typen av nyheter skapar 'nyhetsvärde' för annars sekulativ journalistik.

När jag läser WT's jaktdagbok, ibland inlägg från Mad Mike och mellan raderna från tidningsklipp från Tommy T Stockholm viltvårdare så anar jag att det pågår så mycket mer jakt på tätortens djurliv än allmänheten någonsin kan föreställa sig men under andra timmar än andra är vakna.

Satt båtvakt någon natt i juli och hörde en katt fräsa avgrundsvrål någonstans bland huskropparna bakom båtklubben, lite senare såg jag en räv smyga iväg utan byte. Räven stryker runt svågerns höns och kaninbur ute på landet, hos oss stryker räven omkring runt huset så vi har inte ute gammelkatten på kvällen för ett opportunistiskt tillfälle för räven. Men hur många i storstaden är varse egentligen?

Så ja jag håller med Trollis visst kan de ha problemen och bli varse om att naturen finns runt hörnet men jag tror också att skyddsjakten i tätorten behöver pågå med diskretion för att inte skapa aversion mot allmogen.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago henke67 sa:

Jag tror nog att vi har svårt att få gehör bland icke jagande allmänhet för just den typen av argument.

Grävlingen ställer till med problem, arten är inte på något sätt hotad i Sverige. Så det saknas skäl att inte avliva. Jag tycker det är bra så. Jag tycker inte att vi skall negligera eller förlöjliga rädslan som betongbarn kan känna för dylika tämligen ofarliga djur. Det kan t.o.m. vara positivt för oss som vill ha snabbare enklare och mer skyddsjakt på varg. (Avlysningsjakt också för den delen...)

Det var inte tänkt som ett argument för eller mot vargjakt utan mer som ett komiskt exempel på att när ett eget djur som katten drabbas ropar man på avlivning. Och jag tror inte att det handlar om rädsla utan om omsorg för sina egna djur, ungefär som fårägare. 

Publicerat
14 hours ago Björnstigen sa:

Idag såg jag 3 piketer fulla med poliser på Söder och en helikopter som hovrade. Stort pådrag för att hitta mördargrävlingen ;)

Nja det var nog någon som rånats på sin surdeg, det brukar orsaka sådana reaktioner. /Christian

Publicerat
54 minutes ago Christian N sa:

Nja det var nog någon som rånats på sin surdeg, det brukar orsaka sådana reaktioner. /Christian

Hur vore det om herrn la in en professionell okynnesöverklagan ala nordulv? :biggrin: