Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vill man ha ljuddämpare på 308w studsare?

Featured Replies

Publicerat

Hej allihopa

Vill man ha ljuddämpare på en 308w studsare om man är nybörjare på jakt?

Ska användas mest till vildsvinsjakt.

Publicerat

Jag är rätt ny jag med.

Jag har ljuddämpare på min 6,5x55. Det är ju en, enligt mig, estetisk faktor med dämparen också. Men utöver coolhetsfaktorn och det faktum att en själv och omgivningen slipper det värsta oljudet finns det väl inget egentligt behov?

Det dämpar rekylen lite också.

Inte för att det sparkar speciellt mkt med de tre vanligaste klass ettorna, men iaf.

Publicerat

Vill man ha en dämpare så sätter man dit en dämpare.... Vill man inte det så struntar man i det. 

Publicerat

Att ha ljuddämpare är väl inget som har med om man ny eller gammal inom jakt att göra. Ljuddämpare ger i det flesta fall bara fördelar ovasätt om du jagat en vecka eller i 50 år ovasätt kaliber. Alla är vi olika och hantera rekyl är ju högst individuellt från person till person. 

Publicerat

Nu blev jag lite nyfiken på det här med "estetisk faktor" då jag aldrig har sett en dämpare som annat än gör bössan klumpigare och fulare?! :P 

Jag har, och har haft, ett par dämpare under årens lopp och det finns tillfällen som det är en fördel, och ett fåtal tillfällen när det är nödvändigt! När man jagar med ställande hund t ex så är det ingen dum idé att ha dämpare som hundförare då det skonar hundens hörsel en aning, men i övrigt är det inga större vinster på att ha en dämpare om man inte har en otrevlig rekyl pga grov kaliber...

Jag har en 6.5x55 med dämpare men så stor effekt har inte dämparen på varken rekylen (obefintlig ändå) och ljudet.

Min 9.3x62 gängade jag aldrig eftersom jag inte kunde motivera behovet. (dessutom är det en rostfri pipa och de brukar inte vara så populära att gänga av någon besynnerlig anledning?) 

Skall du jaga vildsvin med ställande hund är dämpare att föredra, men det gör inte mycket för rekylen om vi pratar om stående skjutställning och en modern korrekt stockad bössa. Personligen tycker jag nog det är bättre att lägga till kostnaden för en dämpare på optiken så man får lite bättre optik, men om det ekonomiska inte är en faktor så är det aldrig "fel" med en dämpare - men inte alltid nödvändigt om man säger så...

Skall man övningsskjuta mycket med bössan så får man absolut en mildare rekyl med dämpare - men man får också mirage rätt omgående (värmeflimmer från dämparen) vilket kommer att störa skyttet efter bara fem skott. 

TL;DR

Har du ekonomin så är det aldrig fel med dämpare - speciellt om du jagar med ställande hund, men som nybörjare hade jag lagt pengarna på bättre optik i stället.

Publicerat

Jag kapade och gängade en trevlig bössa i 308w. Balansen blev förstörd för att inte tala om linjerna. 

Bössan såldes. :P

Jag skulle kunna tänka mig att dämpa en bössa som används nära bebyggelse och då som vak/lockbössa.

Publicerat
1 hour ago Wizard sa:

Nu blev jag lite nyfiken på det här med "estetisk faktor" då jag aldrig har sett en dämpare som annat än gör bössan klumpigare och fulare?! :P 

Hehe, mja, jag tycker den ser lite råare ut med en fin dämp på. Lite sniprig :D

Valde att dämpa min för att jag ska vaka räv med den på gården. Jag hoppas på att inte väcka familjen när jag skjuter med dämparen på.

Publicerat

Ska du jaga vakjaga så är dämparen fördelaktig då du slipper mycket/allt av mynningsflamman. Du får ner rekylen som finns där märkligt nog ändå trots kommentarer om att rekyl nästan saknas. Iaf dom flesta människor ( utöver fåtalet normala och sadister ) gillar mindre ljud och rekyl.

Balansen kan förstöras men kan likväl bli bättre. Köp en dämpare som troligen skulle göra vapnet trevligare för dig. 

Publicerat

Alla är vi olika. Efter att ha provat kommer jag aldrig köpa ett klass 1 kulvapen utan ljuddämpare. Låter mindre, mindre rekyl, pipuppslag och mynningsflamma.

/Markus

Publicerat

Tycker inte ljuddämpare är speciellt sexiga direkt, en stor toarulle på pipan - men med det sagt;

Jag gillar reducerad rekyl, eliminering av mynningsflamman samt tanken på att faktiskt kunna höra ljud ute i skogen även om 10-20 år...

Så ja, dämpare sitter alltid på mina klass 1 & 2-bössor.

Publicerat
51 minutes ago dru sa:

Tycker inte ljuddämpare är speciellt sexiga direkt, en stor toarulle på pipan - men med det sagt;

Jag gillar reducerad rekyl, eliminering av mynningsflamman samt tanken på att faktiskt kunna höra ljud ute i skogen även om 10-20 år...

Så ja, dämpare sitter alltid på mina klass 1 & 2-bössor.

Byt ut din "toarulle" mot en smäcker "Havana175 cigarr" istället. ;)

Jag kör dämpare till 7,62×39 308win å 9,3×57. Vill inte vara utan även om jag kompletterar med mina Soundscope i öronen :yes:

Publicerat
På 2016-09-25 at 11:44 Wizard sa:

251696a308-Sauer%20xx202.jpg

Publicerat
59 minutes ago Slommen sa:

251696a308-Sauer%20xx202.jpg

Den bilden var dessvärre svår att se vad det var men det finns vettiga integrerade dämpare men det tillhör inte vanligheten...

Publicerat

Jag har alltid dämpare. Dämpar allt jag kan!
Rekyl blir mindre, och då skjuter jag bättre. Visst, bössan kan bli fulare, men det spelar ingen roll, bara jag träffar det som jag tänker skjuta på.
Vak/pûrsh /hf eller som passjon, så har min slutsatts blivit att jag anser dämparen som en stor fördel.

Publicerat

Lindgren har faktiskt blivit klok:):)

eller jag gör som honom.dämpar allt jag har, jag ser bara fördelar, tyvärr funkar det inte att dämpa drillingen.

men jag hade en sako 75a med 65cm pipa med dämpare, den sköt skitbra men var lite vinglig att bära.

så jag har valt kalibrar som funkar med kort pipa, 308, 375hh

Publicerat

Vill man inte vara beredd att släppa loss vidundret och känna alla fysiska lagar slå en rätt i ansiktet då kan man ju börja med biljard eller boule eller nått i den stilen...

B)

Publicerat

IMG_20160313_223950.jpg

S.

Publicerat
  • Författare

Kan någon rekommendera någon bra liten dämpare till en tikka t3x lite stainless som inte gör att bössan blir alltför framtung?

Publicerat

V-mac havana 175. Är smidig, vilken kaliber?  Mycket krut = större dämpare,  grovt förenklat. 

Publicerat
  • Författare

Kaliber 308

Publicerat

En Stalon Compact fungera mycket bra på min 308.

Publicerat
23 minutes ago faxe sa:

En Stalon Compact fungera mycket bra på min 308.

Ja, den funkar även på en 6.5'a med en 8mm front...

Publicerat
1 minute ago lindgren sa:

Ja, den funkar även på en 6.5'a med en 8mm front...

Till 358 w skruvar jag på en 9,3 front. Så ett tips till TS är att köpa en delbar dämpare, då endast bakstycket är licens pliktigt. 

Publicerat

Aimzonic triton 42 är hyfsat smidig och dämpar väldigt bra, kompisen har den på str banbössan. Ase Utra sl5 är liten men tung och bygger bara framåt, sitter på min 6,5x55imp, slitvarg som ägnar sig bra till banskytte. Rcc carbondämpare har jag hört gott om men har ingen egen erfarenhet av. Havanadämparen har jag på 8x57.

Publicerat
  • Författare

En annan fråga.

Kan man ha nåt slags snabbfäste för att flytta ljuddämparen till annan bössa med liknande kaliber?