Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Positiva vapenförslag

Featured Replies

Publicerat

Den här delen förstår jag inte:unsure:. Det är väl redan tillåtet, eller är jag helt ute och cyklar? Det är ju tvärt om som det är förbjudet.

"Jaktvapen bör även få användas på tävling eftersom det underlättar och uppmuntrar för jägare att träna och bli goda skyttar".

Publicerat

Går det här igenom så är vi på rätt väg

Leif

Publicerat
19 minutes ago faxe sa:

Den här delen förstår jag inte:unsure:. Det är väl redan tillåtet, eller är jag helt ute och cyklar? Det är ju tvärt om som det är förbjudet.

"Jaktvapen bör även få användas på tävling eftersom det underlättar och uppmuntrar för jägare att träna och bli goda skyttar".

Faxe,

det är nog som så att för rätt mycken tävlingsverksamhet är vapen som uppfyller kriterierna för "vanliga jaktvapen" inte är tillåtna, vidare är det inte heller som så att vapenlagen positivt är skriven så att det är tillåtet att träna med jaktvapen, exempelvis skulle man/du/jag aldrig få tillstånd för ett typiskt jaktvapen om man sökte på syfte träning, inte jakt,

även om det för den moderna jägaren troligen är så att det skjuts i relation 1/2-300 skott på jakt vs träning. 

Men oavsett vilket är det trots allt väldigt trevligt att se motioner av detta slag, tråkigt nog kommer den inte att komma någonstans men trevligt är det. /Christian  

Publicerat

Visst tanken är god men detta är lika dödfött som att motionera om halverad skatt på bensin/diesel...

jag menar bara detta förslag i polisstaten sverige:

1. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utöka jaktvapengarderoben till minst tio vapen och tillkännager detta för regeringen.

/Mike

Publicerat

Detta är i grunden inte ens ett reellt förslag och det vet dom som skrivit det,det är lika innehållslöst som papperet var blankt innan dom började kladda på det.

All föreslå eller lova någonting är en sak-att få det igenom riksdagen är något helt annat.

Detta är ingenting annat än smutsigt/billigt röstfiske från sveriges alla jägare och skyttar,dock är vi inte så lättlurade att vi genast springer till valutnorna och kryssar M överallt.

/Mike

Publicerat

Jag har talat med en av de undertecknande moderaterna och han verkar vara väldigt seriös med att försöka få igenom i alla fall delar av förslaget. Framförallt vad gäller förenklande av licenshantering och utökande av garderoben. Skulle tro att han vill profilera sig även inom partiet. Kommer nog mer i media framöver...

Publicerat

Tycker det ser väldigt positivt ut, sportskyttet gynnas dock inte mer än formuleringen från "synnerliga" till "särskilda".

Sedan tror jag på lättnader lika mycket som på Tomten men vem vet - spelar man inte kan man inte vinna.

Publicerat

Utbruten diskussion om NATO och Sverige flyttat.