Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Precis tagit jägarexamen, letar efter "nybörjarvapen"

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Jag är ny på forumet och har precis tagit min jägarexamen, har inget vana av jakt eller vapen sedan innan! Jag är ute efter ett kulvapen med ett site och har kikat på blocket då att köpa nytt känns inte aktuellt i nuläget !

Hittade på blocket en Winchester Vulcan SXR 30-06 med ett sikte Hawke endurance 30 1-4x24 IR, verkar detta något att ha ? Vad är lagom pris isåfall då säljare vill ha 7000. Kommer börja öva på vår skytteklubb också. Skulle detta vapen vara något att ha vid jakt samt på bana ?

tacksam för respons

Publicerat

Rent generellt går det inte undvika att instämma i vad PMT skrev ovan.

Jag skulle dock vilja vara ännu tråkigare och be dig fundera lite kring vilken jakt du tror du kommer fokusera på nu i början.

Har du jaktmark? Var? Vet du något om villt tillgång? Jag är själv nästan löjligt nöjd med 6,5 (Även om jag mer och mer jagar med en dubbel i 9.3x74R) Men är det först och främst drevjakt på gris som gäller så bör man nog i alla fall undvika en 6,5:a med lång pipa och gammaldags kolvmått. Den kan däremot vara helt rätt om du bor norr om Zornfjället och toppfågeln är det som lockar mest. Däruppe tenderar även älgpassen att oftare vara placerade på myrar och vid större kalhyggen vilket inte ställer samma krav på smidighet och snabba skott som grisdrev i skogslandskap.

Publicerat

Jag köpte rätt snabbt efter jägarexamen i våras en 6,5x55 och en hagelbock kal 12. På studsaren sitter en Leupold kikare 3-9x40, visserligen 25 år gammal, men helt OK optik för jakt i dagsljus. För det gav jag 8000 kr och fick med en stor mängd övningsammunition och jakthagel för småvilt. Hela sommaren gick till att vänta på licenser, men till säsongen började så hade jag två funktionella vapen att jaga med.

Nu har jag varit på 7-8 jakter av olika slag och börjar inse att jag kanske skulle köpt en annan studsare, men hade jag inte köpt något med en gång så hade det inte blivit någon jakt under hösten, så jag är ändå nöjd. Nu kan jag i lugn och ro fundera över vad jag vill ha och köpa när ett bra tillfälle dyker upp.

Mitt råd är: Köp något billigt begagnat och börja! Sen kommer du att märka vad du egentligen vill ha och då kan du byta. Lägg pengarna på att komma ut och jaga istället för att köpa dyra vapen.

Ditt problem nu är väl att med de långa licenshandläggningstiderna så är väl säsongen slut innan du får bössorna, och med tanke på det kan du ju ha lite is i magen och vänta på ett bra tillfälle.

Publicerat

Det är bara att titta in i tråden " Våra kulvapen" och läsa sig less. Din fråga är redan besvarad x flera :rolleyes:. Be att få prova kompisars vapen och bilda dig en uppfattning. Fixa din budget och gör det enkelt. Eller läs om "rävracer'n" på 37 sidor om du vill veta hur man gör bössköpet lite mer omständigt :lol:.

Publicerat

Om du inte redan har fixat det så börja med ett vapenskåp. Du måste ändå ha det innan du kan ansöka om licenser.

Publicerat

Jag hade även tittat på lite äldre Sako och Tikka, där får man väldigt mycket bössa för pengarna.

När det gäller sako så finns där ju Finnbear i 30-06 som är väldigt slitstarka och bra bössor.

Publicerat

Eller på ren Svenska för bonnläppar (formulerat av en Dansk)

Jag tycker dom där uschla halvautomater är något förbannat rasselverk- och siktet som sitter på är inte heller någon höjdare...

Mitt råd blir som ovan: Med en äldre Tikka eller Sako går du aldrig helt fel- men ha is i magen, och var inte främmande för något udda  som skulle dyka upp om priset är "rätt" som det brukar heta hos grannen ;)

Publicerat

Vill man köpa en ny bössa hade jag tittat närmare på en Ruger Hawkeye eller Winchester 70. Där får

man också mycket bössa för pengarna och slipper allt plastskit som inte hör hemma på vapen annat

än i kolven möjligtvis. Men som sagt, helre en begagnad Sako eller Tikka.

Publicerat

en tikka t3 är alltid trevligt.

men en billig men riktigt trevlig bössa som frugan har är Winchester m70 , kan helt klart rekommendera den

Publicerat

Kan rekommendera Ruger m77 mk2. De kan du ofta få under 5000 kronor i både 308 och 30-06. Jag hjar en i 308 och är riktigt nöjd. Skjuter tätt och bra och jag upplever den som mindre rapplig än ex tikka T3.

En annan bössa jag kan rekomendera är CZ557. de är inte jättevanliga men är stabilt byggda och den jag hade sköt riktigt tätt och bra. Den är inte heller inte alls så grovhuggen som tidigare CZ modeller.

Som första sikte hade jag valt ett 1,5-6/42 eller liknande. Duger till den mesta jakten och hänger med hyfsat länge när det mörknar. Kan rekommendera sikten från Delta (titanium)och Nikon (Monarch E) som jag har erfarenhet av.

Det var mina bidrag i djungeln.

Publicerat

Sako och Tikka har högre kvalité i detaljarbetet än Ruger och CZ, men alla fyra är funkis. Kolla trycket noga så det inte är hårt och ojämnt, vilket annars är det säkraste sättet att få dåligt skytte. Inte ovanligt på Ruger...

Publicerat

Browning X-bolt är ett till alternativ. Föreslår en lite snällare kaliber än 30-06.

Publicerat

Tänk på kalibern. du kommer vilja öva mycket och ammo kostar satan. jag skulle satsat på 308 eller 6.5

Publicerat
12 hours ago MagnusN sa:

Browning X-bolt är ett till alternativ. Föreslår en lite snällare kaliber än 30-06.

Jag frågade en IPSC/bänkskytt för ett litet tag sedan vad man fick ge för en tikka t3 ny och svaret blev kring 10.000.

Där ligger browningen också.

Så jag frågade honom hur browningen stod sig mot Tikkan och svaret blev "Som en gammal Skoda mot en Ferrari!" :D Jag hade hellre köpt en tikka.

Publicerat
9 hours ago 6.5x55SM sa:

Jag frågade en IPSC/bänkskytt för ett litet tag sedan vad man fick ge för en tikka t3 ny och svaret blev kring 10.000.

Där ligger browningen också.

Så jag frågade honom hur browningen stod sig mot Tikkan och svaret blev "Som en gammal Skoda mot en Ferrari!" :D Jag hade hellre köpt en tikka.

Har skjutit båda jaktligt på bio så bänkprecisionen kan jag inget säga om. Däremot var känslan i browningen genuinare och den gör jaktkobbet utmärkt. Så jag köper inte argumentet skoda mot ferrari. 

Publicerat

Ta dom två nämnda vapen ur stocken och studera noga hur dom delar som inte syns i affären är gjorda.

Då blir jämförelsen mellan dom tvenne bilmärken mera öppenbar för dig ;)

Publicerat
8 minutes ago Dansken sa:

Ta dom två nämnda vapen ur stocken och studera noga hur dom delar som inte syns i affären är gjorda.

Då blir jämförelsen mellan dom tvenne bilmärken mera öppenbar för dig ;)

Då säger vi det

Publicerat

Mitt perspektiv:

Folk kommer aldrig till mig och säger: kolla vilken fin bössa jag har- och den funkar såååä bra. Ville bara visa dig det.....

Folk kommer till mig när skiten har gått sönder eller inte fungerar längre. Eller när dom ska ha monterat dämpare och jag ser hur krokig pipan är när jag ska ha upp den i svarven- eller vilket "smäck" trycket är när jag plockar bort det.

Jag lägger också stor vikt på den INVÄNDIGA finish på detaljer.

Utifrån vad jag har sett inuti bedömer jag ett vapen- inte hur "flashig" eller "tacticool" den är i affären ;)

Publicerat

Browning som Skoda och T3 som Ferrari...

Nä, inte riktigt.... T3an är som en Skoda - förbannat tråkig men fullt funkis. Browning får mig mer att tänka på en Lada från 80-talet, eller en Trabant. 

T3an är i första han konstruerad för att skjuta bra, i andra hand vara billig att tillverka. Browningen är konstruerad för att vara billig att tillverka, och den är jävligt billig att tillverka. 

T

Publicerat
På 2016-11-11 at 08:50 Outdoorsman sa:

Sako och Tikka har högre kvalité i detaljarbetet än Ruger och CZ, men alla fyra är funkis. Kolla trycket noga så det inte är hårt och ojämnt, vilket annars är det säkraste sättet att få dåligt skytte. Inte ovanligt på Ruger...

Precis! Köper man en begagnad Sako 75, som ligger hyfsat i pris nu, får man ett riktigt bra trycke.

• 2 weeks later...
Publicerat

håller med dom flesta här hade en tikka sålde den saknar den å har nu fått hem licens på en t3 light 308w känns som ett bra komplement till min 9,3x62 browning bar

Publicerat

letar du i det lite billigare segmentet och beg så rekommenderar jag starkt Tikka m55/m65 !

Eller T3 om du ska ha nyare.

Min m55 är ett av de bästa köpen jag gjort!

Publicerat

Min första studsare var en Tikka M65 6,5X55 med ett Tasco Worldclass 2-7X38 i Weaver-fästen. Sistnämnda är numera utbytt mot bättre optik, en Zeiss Conquest 3-9X50. Kolven är också numera kortad och oljebonad. Första hagelbössan var en ärvd Husqvarna m/20 som sedermera kompletterats med en Beretta A300 halvautomat som gör sig bättre till t.ex. sjöfågeljakt..

Publicerat

Jag har en Sako AII .308 Win ner bäddad i en Boyds laminat kolv om det skulle vara intressant. Köptes för att byggas om men har andra planer nu. skicka PM om du är intresserad.