Publicerat November 15, 20169 yr Hur man formulerar sig eller hur man gör en apa av en fjäder... Första citatet " Det var i oktober i fjol som mamman precis hade nattat sitt yngsta barn i Valbo. Plötsligt small det. Kvinnan upptäckte ett kulhål i väggen. Kvinnan, som är medlem i en politisk organisation, var övertygad om att det gick en galning lös och att hon kunde ha varit måltavlan...". Det var underhållande att läsa! Det får jag medge, men samtidigt blir jag irriterad. Jag skulle kunna bidra till en liknande artikel/ nyhet varje gång jag är ute i spenaten. Smäller till höger och vänster runt omkring mig då grannarna är ute och jagar på sina marker... Som jag känner mig själv hoppas jag att jag känner andra, och att de skjuter i "rätt" riktning. Wikipedias beskrivning av Journalistik, " Journalistik kallas den framställning, insamling, urval och bearbetning av innehåll som präglas av rapportering från verkliga, och ofta aktuella, händelser, nyheter. Materialet sammanställs av journalister och sprids genom press, etermedia eller via internet och anses vara en av de främsta källorna till information och åsikter i det nutida samhället, vilket ofta brukar sammanfattas med att media är den tredje statsmakten. Journalistik är också den vetenskap som studerar hur journalister arbetar, hur det dagliga arbetet som journalist ser ut och hur media agerar gentemot censur, statliga restriktioner, yttrandefrihet, pressetiska regler och osynliggörande av vissa samhällsgrupper. Bland de mest kända forskarna finns John Pilger. Den teknik som kan sägas utgöra journalistik består främst i att svara på frågorna vad?, var?, när?, vem? och hur?, samt gärna även varför?." Jag har börjat koppla bort mig mer och mer från de flesta kanaler som presenterar "nyheter". Första citatet ovan är ett alldeles lysande exempel på varför. Men bara ett i mängden! Skandaljournalistik, och oförmågan att i mitt tycke presentera information kring "vad?, var?, när?, vem? och hur?, samt gärna även varför?.", tycks nu även ha nått lantbruksmedia. Sorgligt! Förr läste jag lokaltidningen på morgonen. Nu läser jag den inte ens på helgen längre. Frun sa upp prenumerationen med motiveringen, "... jag blir så lurad av artiklarna, och tror att jag har mycket jobb och häktningar att vänta på jobbet och så blir det inget för att tidningen brassat på...". Själv läste jag nästan enbart lagfarterna. Finns det någon kanal kvar där man kan följa vad som händer i landet eller ute i världen som inte fallit i hetsjakten på rubriker, eller skandaljournalistikens djupa skitiga grop. Tips mottages tacksamt! (Har en bekant som frilansar. Efter en längre diskussion om nyhetsvärde så bad jag honom höra av sig när han skrivit något läsvärt - han har fortfarande inte hört av sig...). /M
Publicerat November 15, 20169 yr Sorry Maichel men all media är lika korrupt,spelar ingen roll om du läser aftonbladet,expressen,SvD eller Blekinge läns Tidning eller för den delen Tv4 nyheter eller SVT,du kommer se exakt samma nyheter med exakt samma reflektioner och slutsatser. Den oberoende,opartiske journalisten existerar inte,för de som ligger "rätt" i åsiktkorridoren är denna kanalen ett perfekt instrument för att förstärka det man vill förmedla,för övriga som har en annan uppfattning så är det andra kanaler som gäller för att göra sig hörd som bloggar eller egna hemsidor. Detta är ett demokratiskt problem då media indirekt påverkar yttrandefriheten och åsiktsfriheten. /Mike
Publicerat November 15, 20169 yr Finns väl två faktorer i detta som jag ser det.. Å ena sidan måste tidningen fyllas oavsett. Detta gör att en murvel kan ringa mej på jobbet och fråga om det hänt ngt under natten/dagen/kvällen varpå jag svara nej. Sen får murveln napp på något som faktiskt passerat oss men där jag gjort bedömningen att det har inte i media att göra nu. Så går de runt och får napp någon annanstans.. och så byggs en omsorgsfull höna av en fjäder. Det är alltså en skitsak de snappat. Men även en skitsak kan bli coola rubriker.. Å andra sidan och denna är ogillar jag ännu värre.. det är de som skriver med en agenda. Dessa är nästan alltid lokaliserade i den stora staden och de har händelsen klar för sig från början, ska bara sortera in en del faktiska omständigheter där det passar alt mörka. Dom är bojkottade för länge sen! Ett exempel på icke-nyhet.. gränsen plockar in en hel del asylsökande som försöker mörka vart de kommer ifrån. De grips nästan alltid med falska handlingar eller äkta handlingar utfärdade för någon annan. När vi får tag på dem så grips de alla utan prut. Vissa hinner dock kläcka ur sig "Asyl" och då faller gripandet, då blir det ett asylärende och överlämnas till Mig. Ibland har man envisa puckon som kommer så de söker inte asyl.. då blir det rubriker som nu senast.. 6 gripna på Arlanda flygplats. Det var bara en som var på riktigt dvs den som man misstänkte för människosmugglingen övriga 5 var asiater med kalleanka pass i någon utsträckning och samtliga sökte asyl i närtid varpå allt överlämnades till mig. Dvs ett skitärende.. men lika fullt stort pådrag i media. Humorn i det hela var att gränsen tog ett ännu större gäng veckan innan, 10+ gripna där.. men det missade man :-) Sen undrar jag.. vem är det som sitter och scannar våra system och ringer pressen?? Man har väl iofs rätt att göra det men man väljer ut udda grejer.. Vi hade två allvarliga sexualbrott förra veckan. Två gripna.. tre var det förresten på en dag. Två gripna en misstänkt, samtliga från icke skidåkande nationer.. varför skvallrade man inte om det?
Publicerat November 15, 20169 yr Mike i stort håller jag med dej men.. lokalpressen har inte helt sålt sig ännu i flera fall. Den lokala journalisten är i viss mån beroende av att sköta sig, blir så jävla jobbigt att handla på den lokala Ica butiken annars.. Så det finns nyansskillnader.
Publicerat November 15, 20169 yr Tycker jag ser samma vinklingar och slutsatser i lokalblaskan som dimper ner i brevlådan varje vecka,läser den aldrig utan hamnar direkt i återvinningshögen. Journalister umgås med journalister,jobbar ihop,äter lunch ihop och om inte alla har samma värderingar så får dom samma värderingar med tiden,arbetssituationen och karriärmöjligheterna hänger på att man är en team player Dock tycker jag att man senaste tiden sett och hört att journalistiken blir ifrågasatt vilket är ett rejält friskhetstecken,dock är kåren så infekterad att det kommer ta lång tid innan vi ser en sund opartisk journalistik. /Mike
Publicerat November 15, 20169 yr Jag gillar Göteborgs posten (GP) där är inte ens krönikörerna på samma linje för det mesta. Faktum är att jag bojkottat allt annat tills jag hör något bra från dem.. läs gärna Alice Teodorescu hon har haft många bra krönikor under året där hakan sticks fram åt alla håll. senaste heter Dags för journalistisk självreflektion Hon är definitivt ingen Sverige demokrat men är heller inte blind för att de har en viss poäng.
Publicerat November 15, 20169 yr Detta är en populär post. Alice är väl i princip den enda stjärnan på himlen nu, jävlar vad jag gillar henne.. tror inte ens Mike kan kolla snett på henne Hela det här skämtet med presstöd.. Tänk om ngn parti skulle fimpa det för de stora skvallertidningarna.. tänk vilket JÄVLA LIV det skulle bli på gamarna då, den politikern skulle bli lika jävla rullad i tjära och fjäder som den som vågar samarbeta med SD.. Men det vore sunt.. åtminstone avseende presstödet för hur fan kan vi via skattsedeln finansiera div äckel som lever av att redogöra för Lillbabs relationer och Perellis könssjukdomar? Sexpressen och Aftonsnusket ska inte ha en jävla krona i presstöd!
Publicerat November 15, 20169 yr 47 minutes ago Hipshot sa: Alice är väl i princip den enda stjärnan på himlen nu, jävlar vad jag gillar henne.. tror inte ens Mike kan kolla snett på henne Hela det här skämtet med presstöd.. Tänk om ngn parti skulle fimpa det för de stora skvallertidningarna.. tänk vilket JÄVLA LIV det skulle bli på gamarna då, den politikern skulle bli lika jävla rullad i tjära och fjäder som den som vågar samarbeta med SD.. Men det vore sunt.. åtminstone avseende presstödet för hur fan kan vi via skattsedeln finansiera div äckel som lever av att redogöra för Lillbabs relationer och Perellis könssjukdomar? Sexpressen och Aftonsnusket ska inte ha en jävla krona i presstöd! Agree!!
Publicerat November 15, 20169 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Hipshot sa: Alice är väl i princip den enda stjärnan på himlen nu, jävlar vad jag gillar henne.. tror inte ens Mike kan kolla snett på henne Jag är kär i henne denna lilla lilla nätta väna kvinna som är enormt vältalig med nästan osannolikt sunda värderingar,trots att hon får hot från tid till annan så viker hon inte från begrepp som demokrati,individuell frihet och att staten borde styra människor mindre. Hon har större stake och mer hår på bröstet än hela den svenska politikereliten. Alice for president /Mike
Publicerat November 15, 20169 yr 4 hours ago Mad Mike sa: Jag är kär i henne denna lilla lilla nätta väna kvinna som är enormt vältalig med nästan osannolikt sunda värderingar,trots att hon får hot från tid till annan så viker hon inte från begrepp som demokrati,individuell frihet och att staten borde styra människor mindre. Hon har större stake och mer hår på bröstet än hela den svenska politikereliten. Alice for president /Mike I would vote for here!