Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• Lars213
      By Lars213
      Hej jag läser just nu för jägarexamen men har en fråga angående när du ska provskjuta och öva till de praktiska delen.
      Jag tar en online kurs och studerar då hemma med böcker och läser men har funderat hur man gör under praktiska delen, jag gör den här kursen med min mamma och min styvfar ingen av de har vapenlicens. Jag har trott att man får låna ett gevär på skjutebanan men fått information om att man ska faktiskt ha eget gevär. Ingen i min släkt har vapenlicens och jag har därför ingen tillgång till ett gevär. Så frågan är får man låna vapen på skjutebanan eller måste man få tag på eget
    • Andersbe
      By Andersbe
      Hej,
      Är det någon som känner till ett slakteri eller slaktare som tar emot vilt ifrån jägare i södra Skåne? 
      tack
    • Danco
      By Danco
      Vi är 3st killar från Malmö i 30års åldern som nu söker ett jaktlag i Skåne.
      Gris,dov, älg och rådjur är av störst intresse.
      Alla 3 har tagit examen för ca 1år sen och har mest jagat då vi blivit medbjudna. Så
      vi har inte stor erfarenhet, men hoppas få komma med i ett lag som vill lära oss allt.
      Vi är hjälpsamma och intresserade av mark och viltvårds arbete.
      Garantier på att vi lever upp till Etik och hög moral samt väldigt stor respekt för både människor och djur
      Maila mig så berättar jag mer över telefon
      Dancojakt@hotmail.com
    • Danco
      By Danco
      Vi är 3st killar från Malmö i 30års åldern som nu söker ett jaktlag i Skåne.
      Gris,dov, älg och rådjur är av störst intresse.
      Alla 3 har tagit examen för ca 1år sen och har mest jagat då vi blivit medbjudna. Så
      vi har inte stor erfarenhet, men hoppas få komma med i ett lag som vill lära oss allt.
      Vi är hjälpsamma och intresserade av mark och viltvårds arbete.
      Garantier på att vi lever upp till Etik och hög moral samt väldigt stor respekt för både människor och djur
      Maila mig så berättar jag mer över telefon
      DancoJakt@hotmail.com
    • Kaffeikoppen
      By Kaffeikoppen
      Jag ska skjuta upp inom en snar framtid och har lite funderingar kring avståndsbedömningen. 

våran kursledare säger att rådjur och fågel är 25 meter och allt annat lovligt på max 30m. Kurslitteraturen säger 20m på rådjur, gås-och andfågel och max 30 på övrigt lovligt. 
      vad är rätt och fel? Antar ju såklart att man ska gå efter boken... 

hur såg era praktiska prov ut? var det tydliga felmarginaler eller var det på metern fel? 

tacksam för svar och erfarenheter! 
https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Ekalfus

Skåne - Bästa korta kursen för jägarexamen

Recommended Posts

Ekalfus

Hej,

Jag är på jakt efter en jägarexamenskurs som är kort men inte allt för intensiv. Idealet skulle vara en två eller tre helgers kurs (all inclusive) på en gård/gods någonstans i Skåne. Det är min hustru som ska gå på kursen och hon kan av olika skäl inte avsätta allt för mycket tid men vill heller inte ha en kurs som är så kort/intensiv att kunskaperna blir för ytliga.

Tacksam för alla tips (dock endast i Skåne - eftersom vi bor i Köpenhamn)!

Mvh,

Erik

redtop

Har inget konkret tips på kurs i Skåne, men den jag gick var uppdelad vilket jag tyckte var bra. Vi körde två kvällar en vecka, därefter själv studier i tre veckor och sedan körde vi två kvällar igen innan vi skrev provet.
Man blev inspirerad av de första kvällarna och det var lätt att läsa själv sedan. Frågor som dök upp på vägen kunde man reda ut på kommande teoripass. 

Bra upplägg tycker jag!

Dansken

Jag ska inte skriva vad jag tycker om intensivkurser...

Men har man inte tid att lägga en vinter på utbildningen- har man då tid för jakt?
Har man tid för passröjning, snickrande, utfodring, skjutning, gemenskap etc. ?

Ett visst oprofessionellt agerande har även iakttagets hos "snabbutbildade jägare" på jakter jag har varit med på ......
FAST dom har nya Blaser ;)

Inget personligt- bara en fundering.

• Like 2

lsjonsson

Strunta i intesvikursen utan ta den längre varianten o lär dig lite mer ist. När jag gick så fick vi både flå hare o rådjur. En rejäl dos av vapengenomgång o hur dom fungerar av en vapensmed, m. m.:)

• Like 1

simonarvestrand
44 minutes ago Dansken sa:

Jag ska inte skriva vad jag tycker om intensivkurser...

Men har man inte tid att lägga en vinter på utbildningen- har man då tid för jakt?
Har man tid för passröjning, snickrande, utfodring, skjutning, gemenskap etc. ?

Ett visst oprofessionellt agerande har även iakttagets hos "snabbutbildade jägare" på jakter jag har varit med på ......

Inget personligt- bara en fundering.

Att man inte har tid till en långutbildning behöver inte betyda att man inte har tid att jaga. 

jag är intensivutbildad dock med rätt gott om erfarenhet om jakt innan den , anledningen att jag och min fru gjorde detta
va för att frugan jobbar i princip ständiga kvällar just den tiden alla kurser gick. själv har jag extremt oregelbundna resor i mitt jobb som denna vecka idag katrineholm och torsdag fredag trelleborg , den sista resan bestämdes i måndags, skulle förmodligen missat 70% av alla träffar.

Är jag en oproffesionell jägare med blaser ? ingen blaser iallafall, om jag har ett proffesionellt agerande får du fråga din vän Lars i danmark .

Jag tar det inte Personligt som det kanske låter av inlägget och ska Väl erkänna att även jag egentligen är skeptisk till intensivutbildning och det finns säkert oseriösa , men jag tror det handlar
mest om en inställning och engagemang hos personen som går den. 
Det fanns folk som va unga och nya från skolan som va vana vid plugg och lyckades klara provet med nöd och näppe genom att öppna boken dagen dom kom till kursen, det tycker inte jag är ok , det är ingen kunskap som stannar utan "provplugg" allt borta dagen efter. ( den tiden jag utbildade i reglerteknik va elever ibland rätt arga för att jag alltid hade oförberedda prov men jag anser att det är det enda sättet att veta om dom lärt sig något )

Själv läste jag bok och körde ljudbok med jägarexamen i ett halvår innan jag kom till den helgen. 

Tips till Ts är skaffa böckerna och läs på rejält på alla lediga stunder och gå sedan en intensiv eller halvintensiv. känner inte till några i skåne men vet att det finns andra i sverige som kör över både två och tre helger. 

//Edit

Glömde nämna att jag har ett snitt på 2 jaktdagar i veckan sedan maj trots det yrke jag har.
Det blir bara mer oplanerade jakter än man kanske önskar

lsjonsson

Min långutb. var 1 ggr/vecka mellan 18-21 från nyår till maj med slutprov. Skjutningen fick vi göra upp själva med skjutledaren/examinatorn. Detta var -85.

22kort

Som fd skiftarbetare så är det nästan omöjligt att kunna gå kvällstid så visst är det bra att snabb kurser finns sen inser väl dom flesta att man inte är fullärd för att man är klar med jägarexamen å dom som inte gör det mot det hjälper inget ;)

Minns före jägarexamen vissa små marker skrev ut intyg 100 tals jägare utan något övrigt krav.

lsjonsson

Ja, det förstår jag mycket väl! Fullärd blir man aldrig!

lsjonsson

Visst är det så!:thumbsup:

Engelbrekt
17 hours ago Dansken sa:

Jag har ju 19 år mellan teorin för högvilt och skjutningen på papp-älgen, därför har jag nu en HVA 1640...

Intensivkurser är vad det är...viss kunskap måste mogna.

MEN jag har bekanta som har gått på Jägarskolan, dock är mina vänner ganska rediga och kan hantera uppgiften med att skaffa sig all den kunskap som behövs utöver en helgs korvstopperi.

LP232

Kan rekomendera Jägarskolan Gick deras intensivkurs på 3 dagar, är väldigt nöjd med den!

Engelbrekt
1 hour ago LP232 sa:

Kan rekomendera Jägarskolan Gick deras intensivkurs på 3 dagar, är väldigt nöjd med den!

Kan du avslöja vad priset hamnade på ungefär?

LP232
51 minutes ago Engelbrekt sa:

Kan du avslöja vad priset hamnade på ungefär?

Det hamnade på runt 6.000kr totalt har jag för mig, med alla avgifter och ammunition inräknad. 

Engelbrekt

Det verkar ju vara rimligt, nästan billigt.

LP232

Ja, jag tyckte det var prisvärt. Fokus på kursen läggs på att klara av jägarexamen snabbt, är man intresserad av en mer "gedigen" utbildning för att få mer ingående kunskaper bör man överväga en annan utbildning. 

trumpetarn

Detta är inte nödvändigtvis detta du söker men många andra läser tråden och då vill jag tipsa om följande:

"Vi har några platser kvar!
Känner du någon i södra Skåne som står i begrepp att ta jägarexamen och som sedan vill vara med och jaga, bland annat på marken där bilden togs (vid senaste jakten, i onsdags)?
I så fall, kontakta Malmö Viltvårdsförening och anmäl dig till vår jägarskoleutbildning i Malmö! Kursen är på fyra månader (jan-april) med 15 teorilektioner (välj ti eller to) och sju praktiska skyttelektioner (på helger). Intromöte 9/1. Under kursen får du tillfälle att vara med på någon av föreningens jakter som bisittare till en erfaren jägare, eller gå i drevet om du vill. Pris 3500:- plus litteratur, ammunition osv och inklusive medlemskap i föreningen. Efter godkänd examen är du välkommen att delta i föreningens jakter på några av landskapets bästa och mest välskötta marker för både klöv- och småvilt. Vi har också kurser i styckning, tillagning, hundutbildningar mm, samt intressanta temakvällar om allt möjligt som har med jakt och natur att göra.
www.mvf.nu"

LP232
2 hours ago trumpetarn sa:

Detta är inte nödvändigtvis detta du söker men många andra läser tråden och då vill jag tipsa om följande:

"Vi har några platser kvar!
Känner du någon i södra Skåne som står i begrepp att ta jägarexamen och som sedan vill vara med och jaga, bland annat på marken där bilden togs (vid senaste jakten, i onsdags)?
I så fall, kontakta Malmö Viltvårdsförening och anmäl dig till vår jägarskoleutbildning i Malmö! Kursen är på fyra månader (jan-april) med 15 teorilektioner (välj ti eller to) och sju praktiska skyttelektioner (på helger). Intromöte 9/1. Under kursen får du tillfälle att vara med på någon av föreningens jakter som bisittare till en erfaren jägare, eller gå i drevet om du vill. Pris 3500:- plus litteratur, ammunition osv och inklusive medlemskap i föreningen. Efter godkänd examen är du välkommen att delta i föreningens jakter på några av landskapets bästa och mest välskötta marker för både klöv- och småvilt. Vi har också kurser i styckning, tillagning, hundutbildningar mm, samt intressanta temakvällar om allt möjligt som har med jakt och natur att göra.
www.mvf.nu"

Jaktmöjligheter för en nybliven jägare som bor i staden och helt saknar kontakter är sällsynta, så har man möjlighet att välja den vägen tror jag att det helt klart är bättre.