Publicerat November 29, 20169 yr Är på jakt efter en fast 6x42 att ha på nyinköpt kipplauf (Thompson). Hittar i princip bara Leupold som har det nytt i form av Fx3. Nån som har koll på hur den är vad gäller kontrast, skärpa och skymningsegenskaper. Finns hyfsat mycket på e-bay i form av äldre tyskar. Men många har ganska risiga tuber och jag vill ha ett snyggt sikte utan skavanker till denna bössa. Finns det andra gluggar jag inte känner till? Har ju ingen panik så jan ju botanisera runt ett tag!
Publicerat November 30, 20169 yr Författare Tack, det hade jag missat! Verkar ju vara snäppet smidigare än Leupolden också! Har du egen erfarenhet av denna?
Publicerat November 30, 20169 yr Författare 3 hours ago strävhår sa: Meopta finns. Tack, det hade jag missat! Verkar ju vara snäppet smidigare än Leupolden också! Har du egen erfarenhet av denna?
Publicerat November 30, 20169 yr Författare 2 hours ago Dansken sa: Inte en fast 4X ? Har ett par fina Pecar Tack! Pecarer brukar vara bra. Jag har ett fast 4ggr men skulle vilja ha något som är snäppet längre.
Publicerat November 30, 20169 yr 2 hours ago aasenheim sa: Tack, det hade jag missat! Verkar ju vara snäppet smidigare än Leupolden också! Har du egen erfarenhet av denna? Nix
Publicerat November 30, 20169 yr Jag har en Pecar Champion 4X35 av senare produktion med självcenterande riktmedel. Mycket riktigt ett sikte med låååång ståltub och klar och fin optik. Klart värd de 700:- jag betalade för den..
Publicerat November 30, 20169 yr 7 hours ago Dansken sa: Inte en fast 4X ? Har ett par fina Pecar Hur skulle en slik duga under jakt vid belyst åtel, tror du?
Publicerat November 30, 20169 yr Kör en zeiss diatal 6x42 i fint skick på min kombi. Grym skärpa och hänger med bra i skymmning. Finns att få tag på i nyskick på egun.
Publicerat December 6, 20169 yr Författare Nån tipsade om ett Pecar 6x45 som tydligen går att hitta billigt. Nån som har erfarenhet? ett alternativ är ju att gå upp till en 8/56 begagnad av god kvalité. Kommer ju vaka en del med bössan. Men blir ju i tyngsta laget när det blir dags för smyg.
Publicerat December 6, 20169 yr 3 hours ago aasenheim sa: Nån tipsade om ett Pecar 6x45 som tydligen går att hitta billigt. Nån som har erfarenhet? ett alternativ är ju att gå upp till en 8/56 begagnad av god kvalité. Kommer ju vaka en del med bössan. Men blir ju i tyngsta laget när det blir dags för smyg. Lägg in några armhävningar under morgonbestyren så orkar du.
Publicerat December 8, 20169 yr Författare Ha ha, Strävhår. Bara att börja träna! Om man kikar på äldre gluggar. Vad finns det för guldkorn där? Nån som tex har koll på Helia C 8/56 och vad man ska betala för en beggad sån?
Publicerat December 12, 20169 yr Författare Har kollat runt lite mer nu. Hittat fasta 6/42 från Docter och Karl Kaps. Ligger på ca 6-tusen i pris. Hur rankar ni dem gentemot nämnda Meopta och Leopold. Främst vad gäller skymningsegenskaperna?
Publicerat December 12, 20169 yr 3 hours ago aasenheim sa: Har kollat runt lite mer nu. Hittat fasta 6/42 från Docter och Karl Kaps. Ligger på ca 6-tusen i pris. Hur rankar ni dem gentemot nämnda Meopta och Leopold. Främst vad gäller skymningsegenskaperna? Docter och kaps rankar jag ganska likvärdigt och ett par snäpp över både meopta och leupold. Fina grejer. Mvh
Publicerat December 18, 20169 yr Jag har en Karl Kaps 6X36 och en Docter 6X42 vad gäller fasta sexor. Båda köpta begagnade till modest kurs. Klart trevliga sikten. Kapsen har jag använt vid älgjakt och kände mig inte alltför handikappad med den fasta förstoringen..
Publicerat December 18, 20169 yr Jag är på jakt efter ett beggat 6x42 med tyska ettan som riktmedel till bra pris men det är lättare sagt än gjort hittils. Kollat på egun t.ex. där det finns ett hyffsat utbud, men då har varenda sikte skena monterad... Och det har jag ju inte mycket nytta av till min gamla CG1900 med weaverklackar tyvärr.
Publicerat December 18, 20169 yr Författare 16 minutes ago ozzian sa: jag har en helia 8x56 4a för 4500kr till salu Ok! Vad är det för model och hur gammal är den? skick? Kan du pm:a bilder?
Publicerat December 18, 20169 yr Författare ser ju fin ut. Jag har ännu inte helt bestämt mig hur jag ska tänka vad gäller förhållandet Vikt/smidighet. Avvaktar lite tills jag får hem bössan så jag kan fundera mer på vad en 56 glugg gör med balansen. Men tack för erbjudandet och jag kanske återkommer i ärendet....