Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

2 hagelgevär till all hageljakt

Featured Replies

Publicerat

Vore jag dig skulle jag frö de slantarna försöka få tag på en Perazzi,brukar gå att hitta fina för de slantarna, och vänta med bössa nr två.

Tråkigt svar tyvärr.........Svar nr. två är som PMT mfl varit inne på, en bra bock med längre pipor, finns ju billigare Perazzi.......eller en Browning Ultra XT, sen skulle jag välja en smäcker sbs i kal. 20 som nr två.....

Publicerat
2 hours ago xwing1976 sa:

Roligt med många tankar och svar. Är på resande fot så jag skall begrunda alla svar lite mer. Som någon påpekar, man borde nästan ha 3 stycken hagelgevär.. Garderoben borde utökas.  Jag har inget emot halvauto, men har inte hittat någon jag gillar, dels vill jag ha trä och järn, dels har ingen av de jag provat (Benelli, Browning, Beretta) passat. Jag får en dålig anläggning. Med tanke på alla syntetkolvar, specialbakkappor och allt som finns hittar jag ingen modell jag tycker känns bra att modifiera för mig. Sida/sida och bock har jag sällan det problemet med. Hittar jag en halvauto som passar är jag inte främmande för det, i vissa fall förstår jag att de fyller en bra funktion. Jag är mest sugen på en Benelli i så fall,  men de byggs av små italienare för små italienare. Jag är 193 cm och har babianarmar och än så länge har jag haft svårt att hitta en sådan som ligger bra eller som blir bra att modifiera i kolv. 

Och då trånar du efter en piplätt viftig Benelli ???   Det där med metall och trä är idag rätt skumt , för när syntet modellerna kom fick man betala en vacker slant för det, idag är det omvänt och du får betala duktigt mkt mer för trä, jag har skjutit Fabarm XLR5 nu ett tag och det är en riktigt bra bössa om än gasomladdare, den kan du få med 76cm pipa och kolven är rejält lång, speciellt m 22mm bakkappan  tror vi pratar 375mm om inte mer.

Men det som avgjorde för mig var att den var inte " viftig " för rekylfjädern ligger utanpå magröret och inte och rostar i stocken som på benelli. 

/P

Publicerat

Nu ska jag vara lite tråkig men culot.. Rekylfjädern sitter i kolven, magasinsröret sitter åt andra hållet i förstocken närmare bestämt :huh::D

DOCK! 

Jag förstår vad du menar och du har inte fel.

Mvh!

Publicerat
23 hours ago Hipshot sa:

Nu ska jag vara lite tråkig men culot.. Rekylfjädern sitter i kolven, magasinsröret sitter åt andra hållet i förstocken närmare bestämt :huh::D

Det var ju precis exakt det han skrev - om du läser ordentligt. Sedan kan jag hålla med om att på en hagelbössa heter det "kolv" och "stock" där "kolven" sitter bak och "stocken" sitter fram. Men det är nu långt i från alla som delar den uppfattningen.

Det finns tom märkliga varelser som "mantlar ur" patronen ur patronläget.......

/T

Publicerat
På 2 december 2016 at 19:03 Hipshot sa:

DOCK! 

Jag förstår vad du menar och du har inte fel.

Mvh!

Anal pettimeterism ! :P

Publicerat
  • Författare
På ‎2016‎-‎12‎-‎01 at 22:30 pmt sa:

En lite tyngre sporter med typ 30" pipor, 3" patronläge och perverst bra choker. Typ DT11, Perazzi eller en Miroku MK38. Vill du skoja till det så varför inte en brittisk pigeongun med 3" patronläge och en vikt på 3,5 kg eller så....... Även gässen kan ju dö i stil menar jag.... Jag har ett par slika - och ni anar inte vad folk glor på dem när de ser vad jag demonstrativt laddar dem med. (Jag har ett par 3" i fickan bara för att reta korkskallarna - annars är 3" snudd på värdelöst men har sina ljusa stunder med stålladdningarna).

Här ska du självklart ha en bra brittisk SvS med engelsk kolv, hyfsat korta pipor, ejektorer och låg vikt. En äkta racer - lika snabb till axeln som snygg att titta på. Choke max 1/4 och 1/2, gärna 1/8 och 1/4.

Märke? Tja - så dyr du har råd med, och lite till. Typ.

/T

Tycker du att MK38 är att föredra framför till exempel 725 sporter? Jag har förvisso mig att du skrev ganska gott om just MK38 i Vapentidningen.

Publicerat
  • Författare
På ‎2016‎-‎12‎-‎02 at 16:22 Hipshot sa:

Trä och järn? Låter som en Remington 1100 med lite förlängt kolv vore ngt för dej :thumbsup:

Får väl se om jag hittar ngn beg att kika på. Aldrig sprungit på någon.

Publicerat
  • Författare
På ‎2016‎-‎12‎-‎02 at 18:48 Upptag71 sa:

Vore jag dig skulle jag frö de slantarna försöka få tag på en Perazzi,brukar gå att hitta fina för de slantarna, och vänta med bössa nr två.

Tråkigt svar tyvärr.........Svar nr. två är som PMT mfl varit inne på, en bra bock med längre pipor, finns ju billigare Perazzi.......eller en Browning Ultra XT, sen skulle jag välja en smäcker sbs i kal. 20 som nr två.....

Jag sonderar terrängen och detta är väl i din riktning jag vill att garderoben skall gå. Jag måste sälja något eller byta och spara lite. Men man måste ha en vision :) 

Publicerat
  • Författare
På ‎2016‎-‎12‎-‎02 at 18:53 culot sa:

Och då trånar du efter en piplätt viftig Benelli ???   Det där med metall och trä är idag rätt skumt , för när syntet modellerna kom fick man betala en vacker slant för det, idag är det omvänt och du får betala duktigt mkt mer för trä, jag har skjutit Fabarm XLR5 nu ett tag och det är en riktigt bra bössa om än gasomladdare, den kan du få med 76cm pipa och kolven är rejält lång, speciellt m 22mm bakkappan  tror vi pratar 375mm om inte mer.

Men det som avgjorde för mig var att den var inte " viftig " för rekylfjädern ligger utanpå magröret och inte och rostar i stocken som på benelli. 

/P

Jag vill helst inte ha en gasomladdare och gillar Benellis design. Fabarm har jag aldrig sett i någon butik, men springer jag på en skall jag absolut känna på den. Jag vill ha cirka 38 cm i lop.

Browning A5 har jag heller aldrig sett i verkligheten, men har sett din tråd här. Ett charmigt alternativ antar jag.

Publicerat
30 minutes ago xwing1976 sa:

Tycker du att MK38 är att föredra framför till exempel 725 sporter? Jag har förvisso mig att du skrev ganska gott om just MK38 i Vapentidningen.

Skillnaden är inte jättestor om jag säger som så - men personligen tycker jag att man får lite mer pang per krona med en Mk38. Men det är liksom inte enorma skillnader.

Testa båda och ta den som du lirar bäst med.

/T

Publicerat

Prova även Beretta 682 om du får chansen. Jag var helt inne på att köpa en browning/miroku till jag av en slump provade en 682 Gold E sporting med 30" pipor. Den passade helt enkelt mig bättre så trots att jag inte direkt är någon Beretta fan står det nu en sån i mitt skåp. :wacko:

Publicerat
29 minutes ago xwing1976 sa:

Browning A5 har jag heller aldrig sett i verkligheten, men har sett din tråd här. Ett charmigt alternativ antar jag.

En pang-tjong-klånk är aldrig fel. Det är en synnerligen lustig motsägelse att den långsammaste halvisen är den snabbaste - för den är enormt långsam, man känner verkligen pang (skottet) - tjong (när mekanismen bottnar) - klånk (mekanismen är till bords) men samtidigt stämmer det väldigt väl med 98% av alla skyttars omriktning för nästa skott. Den är enormt snabb att få andra skottet på eftersom "klånket" kommer i exakt rätt i tid.

En Benelli är till bords innan man är vid tjång, men vad hjälper det om skytten rycks ur balans i rörelsen framåt?

Personligen är jag binär - antinen ska det vara "A5 långsamt" eller "Benelli snabbt" - det där gadsomladdade skitet som rycker vid helt fel tillfälle blir jag bara irriteterad på.

/T

Publicerat
2 hours ago xwing1976 sa:

Jag vill helst inte ha en gasomladdare och gillar Benellis design. Fabarm har jag aldrig sett i någon butik, men springer jag på en skall jag absolut känna på den. Jag vill ha cirka 38 cm i lop.

Jag har haft Benelli och sköt i flera år men var tvungen att vikta den,

sen ville jag ha gasladdat men ville inte hosta upp 17-18000:- och så sprang jag på en Fabarm XLR 5 i komposit för 8900:-förvisso en 66 pipa men den hade vikten fram så en 71 beställdes, idag hade jag beställt en 76pipa . Min A5 är en nostalgi tripp tillbaka till den sweet sixteen jag aldrig köpte på mitten nittiotal för 2800:- fanns inte i min ficka då,   Och jag gillade min -53 :a så mkt att en äkta Sweet sixteen -66 är på ingång fr Tyskland, men om jag skaffar en 4+kg  A5 12:a vete fan. 

Publicerat
10 hours ago culot sa:

..... men om jag skaffar en 4+kg  A5 12:a vete fan. 

Vad är det för sportinghärke du tittat på, en A5 i kaliber 12 är förvisso inte lätt (lätt i sammanhanget 12 är under 2,6-2,8kg) men 4+ kg väger den då icke.

/T

Publicerat
33 minutes ago pmt sa:

Vad är det för sportinghärke du tittat på, en A5 i kaliber 12 är förvisso inte lätt (lätt i sammanhanget 12 är under 2,6-2,8kg) men 4+ kg väger den då icke.

/T

Pratar vi nya eller gamla A5:an ?   min A5 16 väger 3,4 kg och 12:an betydligt mer om det är stål låda.

Det finns ett otal 12 modeller ,  Light twelve m stål låda och avtryck  , super light med alulåda  och Alu avtryck.

/ P

Publicerat
57 minutes ago culot sa:

För Remmy 11 absolut, och i synnerhet den militära versionen. Men nu snackar vi FNs A5 A1 Game.

De anses vara samma, men det är en jävla skillnad. 

T

Publicerat
3 hours ago pmt sa:

För Remmy 11 absolut, och i synnerhet den militära versionen. Men nu snackar vi FNs A5 A1 Game.

De anses vara samma, men det är en jävla skillnad. 

T

Fan ! jag var för snabb på avtrycket :P  Men den 12:a jag klämt på vägde rjält mkt mer än min 16

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag har som snöat in på dubbla pipset, t.ex. en B25 med ett lite öppnare och ett lite trängre kommer du långt med och får en mycket trevlig bock. Nu ligger den oftast (minst) ett par hekto över 3kg, så det blir inte den lättaste bössan (i synnerhet inte om man börjar snegla på t.ex. britter).

Jag har snurrat runt obegripligt mycket med hagel och drillingar de senaste åren för att testa sådant jag inbillar mig att jag bara måste prova, t.e.x. MCx, spansk 25", brittisk 25", brittisk(a) 28" och förkrigsdrillingar i jakt på hekton (som ser ut att bli en 50-tals Ferlach om Englund kan få ordning på den), men B25an lär bli kvar (det sa jag förvisso om MC6an i fjol).

Det enda jag haft på min bucketlist hela tiden och inte kommit för ännu är en Darne (både lätt, smidig och gömslevänlig), dock har andra tvångstankar börjat komma om en 3" britt, eller någon kopia på Stanburys W&S, samt MK38...suck.

Jag skulle med min ringa erfarenhet ta en B25 med dubbla pipset och en lätt britt eller en lika lätt drilling - om drillingen inte räknas in i kvoten för hagel, alla tre :)