Publicerat December 3, 20169 yr Kika här Hippen - finns redan färdigt för Zeiss-skena http://www.greatdanerifles.com/scope-mounts.html Jag hade tagit skenfäste som alternativ 1 och picatinny skena som andra utväg - tror inte det gör sig så snyggt på den där lille bössan. Ska du ha picatinnyskena så är det en egen för Legacy - japp. Mvh Joacim
Publicerat December 3, 20169 yr Författare Wow! Nu fattade jag vad du menar.. tog ett tag innan jag såg bilderna på fästet. Det är ju helt givet! Suck.. blir en sväng till med Tore.. kommer han att bjuda på detta? Tveksamt
Publicerat December 3, 20169 yr Författare Joacim..du som har sv bälte i ämnet.. Är jag helt fel ute eller är skenan på siktet lite högre så man vinner i höjd? Finns skäl att testa ett mediumfäste denna gång? Det var inte allt för många mm bort att medium funkade för nuvarande sikte.. Eller är höjden den samma?
Publicerat December 3, 20169 yr 1 minute ago Hipshot sa: Joacim..du som har sv bälte i ämnet.. Är jag helt fel ute eller är skenan på siktet lite högre så man vinner i höjd? Finns skäl att testa ett mediumfäste denna gång? Det var inte allt för många mm bort att medium funkade för nuvarande sikte.. Eller är höjden den samma? Vet faktiskt inte om dom har olika höjder på det där - tror nästan att dom konstruerat ett som täcker upp t o m x56 (skulle bli mycket förvånad annars om det finns även tre olika höjder för Zeisskena). Mvh Joacim P.s Formulera dig VÄLDIGT VÄL nu när du beställer så vi slipper en tur till med missförstånd D.s
Publicerat December 3, 20169 yr Författare Jodå.. jag har tänkt till före denna gången Ids inte surra, han får det fäste han skickade med bössan åter.. gratis.. och jag förväntar mej att få betala för det nya men inte många kronor.. så får vi se vart det landar.
Publicerat December 3, 20169 yr Verkar som om du snart äntligen landat med din drömrigg både optik, kaliber samt vapenmässigt Härligt! Mvh Joacim
Publicerat December 3, 20169 yr Tror du hittar den billigaste skenan till Legacyn här om du nu ska ha en sådan: Picatinny till Legacy Tror jag gav 1000:- för min S&L-skena när jag beställde bössan men då fick jag bra rabatt.
Publicerat December 3, 20169 yr Författare Ok.. men visst måste det bli ett lägre montage med de normala fästena? Mer tilltalad av dem..
Publicerat December 3, 20169 yr 8 hours ago Hipshot sa: Jag skulle nog faktiskt säg att 223 är plan B när jag löst 204 nojan.. om jag vill byta alltså. Säger bara kolla in kulbanan på tex norma.cc .. söte jesus så läcker den är! Krasst sett så skulle jag drista mej till att säga att det är helt hjärndött att ha 22-250 för räv när det finns 204.. Men! Jag är jättenöjd med 223! Inte skjutit så galet mycket men kombinationen grym dämp och 50 gr kula ger god effekt i rävarna och tydliga träffljud Gå in på norma lägg 204 ruger och 222 med 40 grain V-max höj 222 till 1264m/s samma fart som hornady 40grai v-max i 22-250. nu fick jag ta 50 grains då 40 var slut. Inskjutning mitt i på 200m Titta på Kul banan. Var de som gjorde mitt val. Men just nu så är jag nog påväg tillbaka till 6,5an då de är mycket gräs där jag jagar. Lite OT S
Publicerat December 4, 20169 yr Lätt Hensoldt 6-24x72, är nog det bästa jag har använt vid vak och vettefan varför jag sålde den... Även Zeiss 6-24x72 blir bra, kanske bättre iom riktmedel. /Baner
Publicerat December 4, 20169 yr På 2016-12-02 at 19:37 MKJ sa: Skaru ha en bra deal på en diarange? Är ju vänsterhänt och det är inte optimalt tyvärr med knappen på vänster sida. Finns ju sladd med knapp att köpa till dessa så man kan montera mätknappen vars man vill på kolven. /Baner
Publicerat December 4, 20169 yr Författare 11 hours ago hs_merkel sa: Gå in på norma lägg 204 ruger och 222 med 40 grain V-max höj 222 till 1264m/s samma fart som hornady 40grai v-max i 22-250. nu fick jag ta 50 grains då 40 var slut. Inskjutning mitt i på 200m Titta på Kul banan. Var de som gjorde mitt val. Men just nu så är jag nog påväg tillbaka till 6,5an då de är mycket gräs där jag jagar. Lite OT S Fattar jag dej rätt om du jämför 204 standard laddning med 222 hemkokat + långpipa?
Publicerat December 4, 20169 yr Författare 7 hours ago Baner sa: Lätt Hensoldt 6-24x72, är nog det bästa jag har använt vid vak och vettefan varför jag sålde den... Även Zeiss 6-24x72 blir bra, kanske bättre iom riktmedel. /Baner Jag tror så här.. Finns bara hyggligt ljus så hänger x12 med rätt långt och säg att man har ballistik nog för att skjuta ut till 250 m så ska nog x12 räcka.. får man snabbt och enkelt avståndet klart för sig så är det nog av större vikt för mej i alla fall som ofta har en räv ute på öppen åkermark utan någon möjlighet att avståndsbedöma via referenser i naturen. Vinsten av ett känt avstånd är större än vinsten av x24 samt 70 öppning.
Publicerat December 4, 20169 yr Nej Hornady V-max 40 grain i 22-250. Gör 1264 m/s Då norma inte listar någon 40 grain så tog jag den kulan i 222 och höjde hastigheten då piplängden var lika som min. Av en slump la jag 204 ruger ovanpå. S
Publicerat December 4, 20169 yr Författare Ok.. Du bygger ihop ngt själv va? Jag lyckades bara dra upp 222 i 1200 m/s.. Testa att lägg på lite vind med..
Publicerat December 4, 20169 yr 9 hours ago Hipshot sa: Ok.. Du bygger ihop ngt själv va? Jag lyckades bara dra upp 222 i 1200 m/s.. Testa att lägg på lite vind med.. Medvind.
Publicerat December 4, 20169 yr Han inte läsa längre än till 6-24 Hen... sen fick jag mysrysningar och frugan tittade argt på mig, utan att jag sa ett ljud. :-) (nope, inte sant, annat än just mysrysningarna...) Får ju grova habegär ju! Inget jag tyvärr har någon jättepraktisk nytta utav tror jag, men jag kan nog hitta en bra ursäkt. :-D
Publicerat December 4, 20169 yr 13 hours ago Hipshot sa: Jag tror så här.. Finns bara hyggligt ljus så hänger x12 med rätt långt och säg att man har ballistik nog för att skjuta ut till 250 m så ska nog x12 räcka.. får man snabbt och enkelt avståndet klart för sig så är det nog av större vikt för mej i alla fall som ofta har en räv ute på öppen åkermark utan någon möjlighet att avståndsbedöma via referenser i naturen. Vinsten av ett känt avstånd är större än vinsten av x24 samt 70 öppning. ja så länge det är såpasst ljust att man ser räven i 12x med ett 56mm objektiv. Just avståndsmätningen är en stor fördel med Diarangen, dock är 204'an ganska så jäkla flakskjutande ut till 300m om man kör med en hårt laddad 32 gr v-max eller liknande. sen går det att skjuta in den på längre håll än 100m för att minska marginalerna. /Baner
Publicerat December 5, 20169 yr Författare Japp.. detta är en pågående process faktiskt.. I normala fall kör jag det enkelt dvs skjuter in med överslag och skjuter med gott samvete på rimliga håll. Nu finns faktiskt möjligheten att börja klicka via ASV som jag tror är standard på dessa sikten.. jag får ju avståndet så det är rätt lätt att vrida för att få det att stämma. Hur eller hur, jag är rätt säker på att det är JAG som är begränsningen här. Bössan skjuter, kalibern är flack, avståndet kommer att vara känt. Men förmår jag träffa på 300 m? Det ska testas idag är jag skeptisk. Dessutom måste vi nog göra ngt åt kojan, vissa vinklar saknar stöd för högerarmen och drar det då ut på avstånd så blir det svårt. Har dock ett stenröse frakt fram på 266 meter.. där har man sett flera gånger hur rävar går upp och spanar upp mot gården.. Där är de fan inte trygga då allt kommer på plats
Publicerat December 5, 20169 yr Den underbara sjukan av att ha kunskap att träffa på håll och modet att verkställa det. /C
Publicerat December 5, 20169 yr 2 hours ago Hipshot sa: Japp.. detta är en pågående process faktiskt.. I normala fall kör jag det enkelt dvs skjuter in med överslag och skjuter med gott samvete på rimliga håll. Nu finns faktiskt möjligheten att börja klicka via ASV som jag tror är standard på dessa sikten.. jag får ju avståndet så det är rätt lätt att vrida för att få det att stämma. Hur eller hur, jag är rätt säker på att det är JAG som är begränsningen här. Bössan skjuter, kalibern är flack, avståndet kommer att vara känt. Men förmår jag träffa på 300 m? Det ska testas idag är jag skeptisk. Dessutom måste vi nog göra ngt åt kojan, vissa vinklar saknar stöd för högerarmen och drar det då ut på avstånd så blir det svårt. Har dock ett stenröse frakt fram på 266 meter.. där har man sett flera gånger hur rävar går upp och spanar upp mot gården.. Där är de fan inte trygga då allt kommer på plats Ska fixa en laddning till min 204 sen när den kommer och kolla i strelok vad optimala inskjutningsavståndet blir. kommer att locka räv uppe till fjälls är det tänkt och kan nog bli dryga avstånd där. Om Diarangen blir såld så hamnar det nog en March 3-24x52 på bössan, annars kör jag med diarangen och beställer en customring för den laddning jag får fram. vakjakt blir nog med en annan bössa. hade det inte varit så jäkla knepiga regler för att få med sig klass 1 på skoterkälken hade jag kört med 300wm... /Baner
Publicerat December 5, 20169 yr 6 hours ago Baner sa: Ska fixa en laddning till min 204 sen när den kommer och kolla i strelok vad optimala inskjutningsavståndet blir. kommer att locka räv uppe till fjälls är det tänkt och kan nog bli dryga avstånd där. Om Diarangen blir såld så hamnar det nog en March 3-24x52 på bössan, annars kör jag med diarangen och beställer en customring för den laddning jag får fram. vakjakt blir nog med en annan bössa. hade det inte varit så jäkla knepiga regler för att få med sig klass 1 på skoterkälken hade jag kört med 300wm... /Baner Vad gäller för skoter och klass 1?
Publicerat December 5, 20169 yr Står klart och tydligt på respektive länsstyrelses hemsida. Grisnit! Men vad säger lagen om att tolka på skidor 200 meter bakom en skoter när man drar bössan efter 30 meter bakom sig i snöre och den ligger i fodral! Det står inte på länsstyrelsens hemsida. Det stod inte i polisens riktlinjer heller utan skulle vara en tolkningsfråga sa de...
Publicerat December 5, 20169 yr 3 hours ago strävhår sa: Vad gäller för skoter och klass 1? Går att söka tillstånd, men då måste man bifoga karta med färdled, vilken dag man ska iväg, vad man ska skjuta mm. Sen gäller det att handläggaren hos länsstyrelsen godkänner den i tid... Är ju inte så lätt att veta i förväg hur väder osv ser ut. /Baner