Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Balkongbiologer och lustmördare i skogen.

Featured Replies

Publicerat

Idag fick jag uppleva en rätt obehaglig och för mig helt främmande och ny grej i skogen.

Vi körde småviltsjakt och jag och min morbror hade skjutit varsitt rådjur för polarns drever. Jag blev stående med mitt rådjur in vid kanten längs skogsvägen när plötsligt en man i 60årsåldern kommer cyklandes med påsar på styret, som senare visade sig innehålla äpplen och bröd åt rådjuren och fåglarna.

Han blev inte jätteimponerad om jag säger så. Han började kalla mig allt mellan himmel och jord och vart helt aggressiv och kom allt närmare. Jag försökte resonera med honom och artigt förklara och diskutera men hans Walt Disneyinspirerade Bambiverklighet ville inte låta sig påverkas utan han fortsatte mala på till jag ringde morbror (så jag kunde få vittne till vad som närmade sig nödvärnssituation) som strax därefter kom traskandes i skogen. Först då tystnade gubben och avlägsnade sig.

Jag trodde att jag skulle få lov att kasta bössan i diket och klappa till honom när han kom allt närmare. Jag var helt säker på att han skulle slå mig först. Tur som var slapp vi såna scenarion.

Nu undrar den här "psykotiska lustmördaren som bara vill DÖDA, DÖDA, DÖDA(!) med sitt jävla gevär" om ni har tips, råd och erfarenheter av dessa .. och hur de skall hanteras. Det känns som att jägare löper störst risk att få domen emot sig vid såna här tillfällen då samhället, media, många politiker osv är emot jakt, jägare och vapen.

Publicerat

Kunde du inte visat han vägen till en åtel där han kunde få lägga sina äpplen?

Publicerat

Mitt rå föll 40 meter från hans matstation :) Hehe

Syntes inte från där jag stod att nån stjälpt ut massa skit där.

Publicerat

MKJ har väl rätt men att lämna en sådan diskussion känns lite som en prestigeförlust.

Fråga honom om han är Vegan , om så inte är fallet så kan du kalla honom hycklare och sedan avlägsna dig.:thumbsup:

Om han är Vegan så kan du alltid svara att du misstänkte det:rolleyes: och sedan avvika.

Publicerat
3 minutes ago MKJ sa:

Bryt bössan och gå därifrån - omedelbart. Som jägare har man i sån situation allt att förlora att ta diskussionen med en idiot. Mobilkameror och sociala medier har sabbat mångas liv.

Gjorde patron ur redan innan han kom för jakten i den såten var avbruten.

Gjorde inget och sa inget dumt. Visste att jag skulle bli den som drog kortaste strået av oss två om det blev nåt.

Bara olustigt och man blir lite ställd.

Känns som att att gå är bästa grejer, håller med.

Publicerat
1 minute ago Tjörnbon sa:

MKJ har väl rätt men att lämna en sådan diskussion känns lite som en prestigeförlust.

Fråga honom om han är Vegan , om så inte är fallet så kan du kalla honom hycklare och sedan avlägsna dig.:thumbsup:

Om han är Vegan så kan du alltid svara att du misstänkte det:rolleyes: och sedan avvika.

Pick your fights my friend;)

Publicerat
Just now Tjörnbon sa:

Han skrek att vi var lustmördare och bara ville döda, döda, döda. Det lyste i våra ögon tydligen.

Jag sade "har du varit med på jakt nån gång?"

Och han skrek "DET SKULLE ALDRIG FALLA MIG IN!"

"Dåså, det är därför du inte vet vad du talar om. Men du äter kött från affären?"

Det gjorde han..

"Tror du det köttet växer på träd och har sallad till päls?"

Sen gick han riktigt bananas.

Publicerat

Att alltid ha senaste numret av Vakttornet samt Jaktkritik i ryggsäcken att överräcka som en liten gåva innan man skiljs åt är väl annars smakligt...

Jag kan förstå att det blir lite "ofint" när någon gått o matat o plötsligt så har det lilla djuret fått smaka bly, men så är verkligheten. Alla har inte insett detta. Det finns ju småfåglar som man kan bry sig om.

Det finns ju folk som kan gnälla på allt, och vissa kan tänka sig att gå längre.

Men när jag har hamnat i konflikt så har jag alltid erbjudit mej att ringa 11414 om de skulle kännas bättre för den andre. 

Publicerat

Varför han cyklar 5km ut på min bekants marker och stjälper ut sin skit begriper jag inte dock :D Det var inte på hans bakgård vi jagade precis, han däremot var på annans mark.

1 minute ago Engelbrekt sa:

Att alltid ha senaste numret av Vakttornet samt Jaktkritik i ryggsäcken att överräcka som en liten gåva innan man skiljs åt är väl annars smakligt...

Jag kan förstå att det blir lite "ofint" när någon gått o matat o plötsligt så har det lilla djuret fått smaka bly, men så är verkligheten. Alla har inte insett detta. Det finns ju småfåglar som man kan bry sig om.

Det finns ju folk som kan gnälla på allt, och vissa kan tänka sig att gå längre.

Men när jag har hamnat i konflikt så har jag alltid erbjudit mej att ringa 11414 om de skulle kännas bättre för den andre. 

Publicerat

Att mata djur på annan mark borde ju kunna ifrågasättas men frågan är om det verkligen är rätt plats att försöka vara den påläste juristen.

Jaktlagen §34 kan man ju fundera på...