Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hund för ensamjakt

Featured Replies

Publicerat

Om ni hade fått välja en hundtyp(eller ras) för ensamjakt i första hand, för södra Sverige (rå, vildsvin, småvilt, älg jagas inte ensamt) vad hade ni valt?

Drivande rådjurshund? Bandhund? Ställande hund vildsvin? Fågelhund? Stötande hund? Frågan är fri men lägg gärna till en motivering :)

Publicerat

Har du tillgång till fågel på marken är ju en stående fågelhund trevligt. För pälsvilt hade jag nog valt antingen bandhund eller långsamtdrivande då jag tror skottchanserna blir fler än med t.ex. en stötande hund.

Publicerat

En TJT med linjer som jagar mer än 15 minuter!

Publicerat

Skulle inte valt en tjt,  går oftast allt för snabbt...

Önskemålen är lite för mycket "spread" på... skulle nog valt en Vorsthe ^_^

Publicerat

För alla dessa viltsorter du nämner är det svårt att hitta en hund som uppfyller alla önskemål.. Om det främst är gris hade jag valt en ställande spets alla dagar i veckan! För främst rå/småvilt hade jag valt typ en drever så man får lyssna på ett fint klingande drev plus att det inte går så snabbt så djuren kommer oftast lugnt och du hinner ställa dig i förhåll lugnt och skönt^_^

Publicerat
11 hours ago hobbe sa:

Södra Sverige... tolkar jag som rätt liten mark med relativt mycket vilt och då går spets bort samt en drivande som håller i... 

Men kanske tolkar det helt fel!

Jo det är klart, frågeställaren måste ange lite mer info om markerna han tänkt jaga på för att man ska kunna ge ett mer korrekt svar.. Men jag tänker en snabbsprungen typ kortdrivare/stötandehund hinner man skjuta drevviltet ens innan hunden släppt eller går det för snabbt? har ingen ko

Och ja om det är en liten mark går ju spets och drivande hund som driver länge bort tyvärr..

Publicerat

Härliga bilder Strävhår. Inte annat att man saknar vorstehn.. Max checkade ut förra hösten. Han var verkligen ett multiverktyg och jag hade en straffspark att skjuta en gris som han puttade fram sin sista vinter. Tyvärr hade husse bössan på axeln..:blink:

/Må

Publicerat
4 minutes ago BigJim sa:

Härliga bilder Strävhår. Inte annat att man saknar vorstehn.. Max checkade ut förra hösten. Han var verkligen ett multiverktyg och jag hade en straffspark att skjuta en gris som han puttade fram sin sista vinter. Tyvärr hade husse bössan på axeln..:blink:

/Må

Inget nytt verktyg på inköpslistan?

Publicerat

Inte just nu de närmaste åren tyvärr. Uppdrag inom idrottsliga sammanhang tar det mesta av tiden.. 

Publicerat
4 hours ago strävhår sa:

20161126_140929.jpg

20161118_110925.jpg20161029_122135.jpg

Nej, det är nog helt omöjligt.

Härliga bilder! Hur jobbar dessa hundar då? Antar att de håller i lite längre? Driver de? Stöter de viltet?

Publicerat

En vorsthe står på min lista att fylla upp cirkusen medB) ( "måste" driva med skall och ha hög skärpa...)....

Publicerat

Liten mark med mycket vilt och många olika viltslag så skulle jag skaffa Vorsterh och en klass1 kombi, det blir många missade chanser för att hunden går åt fel håll om man bara jagar ensam men det blir endå ett och annat ståndskall, den stöter upp allt från fågel till gris ur buskarna och har du bössan i näven så kommer du få en hel del skottillfällen. En vorsterh fixar allt, men är inte riktigt bra på något skulle jag säga.

Säsongens första (2).JPG

DSCF2030.JPG

Publicerat

Blir frestad av alla dessa bilder på hundar som inte jagar hela dygn och aldrig slutar skälla...

Men är tyvärr alldeles för långt ner i spetsträsket för att någonsin kunna komma upp....:D

Publicerat
20 hours ago hobbe sa:

Skulle inte valt en tjt,  går oftast allt för snabbt...

Önskemålen är lite för mycket "spread" på... skulle nog valt en Vorsthe ^_^

för snabbt?¨som för snabbt för passkyttarna?

går det inte lika fort med en Vorsteh?

En Nobs är ju ett tredje alternativ.

Publicerat

Jagar ni in er vorsteh på fågel först innan ni kliver på klövvilt osv? 

Publicerat

Köp en gråwachtel då kan du jaga det mesta (inte rå). Varför? Dem är underbara som familjehundar och är grymma i skogen. Lagom stort sök, driver med skall och ståndar älg, gris mm, oftast väldigt duktiga på eftersök, orkar jaga en hel dag o dem följer med hem när jakten är slut. 

Publicerat
12 minutes ago Teffek sa:

Liten mark med mycket vilt och många olika viltslag så skulle jag skaffa Vorsterh och en klass1 kombi, det blir många missade chanser för att hunden går åt fel håll om man bara jagar ensam men det blir endå ett och annat ståndskall, den stöter upp allt från fågel till gris ur buskarna och har du bössan i näven så kommer du få en hel del skottillfällen. En vorsterh fixar allt, men är inte riktigt bra på något skulle jag säga.

Säsongens första (2).JPG

DSCF2030.JPG

trevligt!

hur ofta ställer en bra Vorsteh älgen, 1 gång av 5?

gris?

hur länge driver dom normalt om det ej blir stånd?

hur länge ståndar dom?

hur gör ni med rådjur o hjort?

jag har ju haft 2st men KH och dom fick bara jaga fågel.....

Publicerat

ovan fråga ställs även ti strävhår eller annan som har lite ideer!

Publicerat

Det kan gå rätt snabbt med en vorsterh, min går snabbt på allt utom rådjur där han på gamla dagar har blivit spårnoga och går uppåt 1-5 min i löpan och småskäller men annars kan det gå undan så man måste ha vakna skyttar.

Ska du jaga fågel ordentligt med hunden så bör du jaga in den på fågel först, jag gjorde inte det och min står inte för fågel annat än undantagsvis, däremot så smyger han fram och sedan reser dom, nu har jag inte brytt mig om fågeljakten med honom dock och vi sköt både älg, rådjur, hjort och gris för honom innan vi fick hans första fågel.

Publicerat
2 minutes ago ozzian sa:

trevligt!

hur ofta ställer en bra Vorsteh älgen, 1 gång av 5?

gris?

hur länge driver dom normalt om det ej blir stånd?

hur länge ståndar dom?

hur gör ni med rådjur o hjort?

jag har ju haft 2st men KH och dom fick bara jaga fågel.....

Min har ståndtider uppåt 20 min på friskt vilt och längre på skadat men han är rätt lång i ståndtiderna, 5-10 min har jag uppfattat som mera normalt. Det har varierat lite, första säsongen var det nog närmare 1/10 sedan har hade han bra flyt tills för två säsonger sedan då ställde han nästan allt 5-20 min i upptaget men förra och denna säsong har jag haft ett par enstaka ståndskall bara, det kan dock ha med markbyte att göra då älgarna inte står på den mark där jag jagar mycket nu.

Min håller i 1-2 km på älg och vildsvin, sedan håller han på 200-500 m på övrigt vilt utom rådjur där han numera har börjat gå och spåra i löpan och går då långsamt 1-5 min.

Publicerat
14 minutes ago ozzian sa:

för snabbt?¨som för snabbt för passkyttarna?

går det inte lika fort med en Vorsteh?

En Nobs är ju ett tredje alternativ.

En tysk som driver minst 15 minuter var ett förslag, det går rätt snabbt då enligt min erfarenhet jämför med en vorsthe som håller i ett par minuter.

Sen när det gäller olika spetsar och blandningar med dom så om ni tittar på TS frågeställning så skriver "hen" södra Sverige.... 

Tanken med tex gråwachtel är att" få " en hund som har stort sök,håller i,  ställande och/eller driver med skall.. 

Men nu har inte TS återkommit MD var det är för storlek eller typ av mark det gäller

Publicerat

ursäkta om jag är dum, men hobbe och teffek.

teffek säger 1-2 km , hobbe säger ett par minuter?

eler var det nått jag missförstod.

Publicerat

Hobbe- vet inte om jag missuppfattar dig men tanken med en gråwachtel är att kunna ha en hund med ställande och drivande egenskaper utan att behöva ha tillgång till marker som är större än 2000 hektar dvs anpassad efter marker söderut. Det politiskt korrekta namnet på en spets/wachtel är just "sydspets". Sen att finns det såklart individer som både kan jaga på större och mindre marker.

En spets/wachtel är perfekt för ensamjakt om man vill jaga så men blir oftast väldigt populär bland passkyttar då dem kan följa dreven med stor spänning.

Klipper in en länk för mer information. http://www.sydspetsklubben.se/?page_id=10