Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på allmänt vatten när det ligger is?

Featured Replies

Publicerat

Funderade lite kring det här med jakträtt på allmänt vatten som gränsar till fastighets strand.

Jaktlagen:
12 § På allmänt vatten, som gränsar till en fastighets strand, har fastighetsägaren jakträtt intill etthundra meter från strandlinjen. Om detta skulle medföra att flera fastighetsägare får jakträtt på samma vattenområde, skall var och en av dem ha jakträtt på den del av området som är närmast hans strand.

Har alltid tänkt det som jakt på sjöfågel, men det finns ju inget lagen som säger något om att det är begränsat till fågel. Grannen har en liten ö som ligger rätt nära fastlandet och jag tänker att det borde inte finnas några hinder att sätta sig där och t.ex. skjuta räven som kommer raskande över isen på julafton. ;)

Å andra sidan har man 34 $ att tänka på:

34 § Utan lov är det inte tillåtet att skrämma eller mota vilt från någon annans jaktområde i andra fall än som avses i 5 § andra stycket andra meningen. Det är inte heller tillåtet att utan lov locka vilt från någon annans jaktområde genom utfodring eller på något annat sätt.

Men vem skulle motsätta sig att man skjuter räv som man lockat in från grannmarken? 

Vad säger expertpanelen?

Publicerat
15 minutes ago redtop sa:

Jaktlagen:
12 § På allmänt vatten, som gränsar till en fastighets strand, har fastighetsägaren jakträtt intill etthundra meter från strandlinjen. Om detta skulle medföra att flera fastighetsägare får jakträtt på samma vattenområde, skall var och en av dem ha jakträtt på den del av området som är närmast hans strand.

Är vattnet som du tänker jaga på verkligen allmänt vatten eller är det ett vattendrag med flera ägare?

Lag 1950:595

1 § Vattenområde i havet är allmänt (allmänt vatten), där det ej ingår i fastigheterna (enskilt vatten).

Klämmar även in delar av 2§ ur lag 1950:595

2 § Till fastigheterna hänföres i havet 
1. allt vatten inom trehundra meter från fastlandet eller från ö av minst etthundra meters längd ävensom, på de ställen där den stranden följande kurvan för högst tre meters djup går längre ut, allt vatten inom denna djupkurva; samt

Värt att tydligt poängtera, du har inte jakträtt på någons enskilda ö oavsett hur nära din strandgräns som ön befinner sig. Sätter du dig på grannens ö med en bössa i näven begår du ett jaktbrott. Det är även olagligt att locka in villebråd från grannens mark, oavsett om det är med hjälp av en buttolo i augusti eller harskrik i februari.

Däremot är det väldigt osannolikt att någon bryr sig om du lockar in en räv.

Publicerat
  • Författare

Vattnet i fråga är havet, men när jag tittar en gång till på fastighetskartan så ser jag att ön är en egen fastighet med fastighetsgränser en bit ut i vattnet, men vattnet runt ön är betecknat "FASTO" vilket har betydelse enligt följande:

Outrett område Ett geometriskt redovisat område inom vilket de fastighetsrättsliga förhållandena inte är fullständigt utredda. områdesnummer Varje delområde för en fastighet redovisas var för sig med ett områdesnummer. registerområde Varje kommun bildar ett registerområde, med samma namn som kommunen. typ av outrett område Detaljtyp "FASTO", "SAMFO" och "OSPEC" för Outrett område.

Om det är att betrakta som allmänt vatten känns ju högst oklart. Det blir nog till att göra läxan ordentilgt och reda ut vad som gäller med fastigheterna innan det blir någon jakt där ute.

Publicerat

Om det gäller allmänt vatten med tillstånd från Länsstyrelsen så lär den speca vilken jakt det avser typ sjöfågel, mink och säl. 

Publicerat

Är SAMFO samma som Samfällighet?

Vi har ett antal samfälligheter som krånglat till det för villtvårdsområdet jag är med i uppe i norr. (Fastland i Jämtland)

Där ingick ett tag inte några av samfälligheterna i villvårdsområdet. Detta var enbart pågrund av en adminastriv miss när området skapades.

Samfälligheterna kallades normalt för allmänningar. Men tittar man närmare på saken så var det egentligen bara ett antal gårdar som delade ägandet. Där fanns det beskrivet gällande flera av områdena att dessa fastigheter samtliga hade jakträtt på området. Men på ett av områdena så var det beskrivet att jakt och fiskerättigheter (Strand finnes) tillhör stamfastigheten. Hur räknar vi då areal när det krävs 150Ha för att få en köttlott vid gemensamhetsjakt? (Älg)

Det jag vill säga med detta är att det är ett jäkla meck att ha med dylika fastigheter att göra. Ett försök till en skogsavverkning höll på att sluta med att jag tänkte tända eld på skiten... Givetvis lugnade jag mig men jag garanterar att man kan bli gråhårig för mindre...

Publicerat
  • Författare

Jag tolkar SAMFO som "Samfällighet outredd" i det här sammanhanget, alltså Lantmäteriet har inte rett ut vad som gäller.

Sånt här kan ju vara bökigt med gamla servitut och avtal som upprättats för länge sedan och sen kan fastigheter ha delats och servituten "ärvts" ned.

Publicerat

Du måste fortfarande ha tillstånd att jaga på allmänt vatten, och är det i Stockholmsregionen. Så är det enklaste att gå med i södra , mellersta,eller Norra skärgården jakt och viltvårdsförening , jag tex är med i mellersta för annars så får jag inte skjuta skarv runt mina garn.

/P

Publicerat
  • Författare
3 hours ago culot sa:

Du måste fortfarande ha tillstånd att jaga på allmänt vatten, och är det i Stockholmsregionen. Så är det enklaste att gå med i södra , mellersta,eller Norra skärgården jakt och viltvårdsförening , jag tex är med i mellersta för annars så får jag inte skjuta skarv runt mina garn.

/P

Du menar att det gäller även om man har en fastighet som gränsar mot det allmänna vattnet och håller sig inom de 100m som beskrivs i  §12 i jaktlagen?

Publicerat
11 minutes ago redtop sa:

Du menar att det gäller även om man har en fastighet som gränsar mot det allmänna vattnet och håller sig inom de 100m som beskrivs i  §12 i jaktlagen?

Du har inte automatiskt tillstånd på allmänt vatten vad jag vet. 

Men du har alltid de 100 metrarna fr din fastighet och är det mindre mellan typ två öar och 80m mellan så har man 40m på var sida. 

/P

Publicerat
  • Författare

Och då tillbaka till ursprungsfrågan:
Om isen ligger så får jag skjuta räven om han kommer raskande inom 100m från "min" ö?

Publicerat

Står inte att det är specifikt fågel, det är vi som tolkar det så. Så solklart för min del.

Publicerat
12 hours ago redtop sa:

Och då tillbaka till ursprungsfrågan:
Om isen ligger så får jag skjuta räven om han kommer raskande inom 100m från "min" ö?

Så länge du skjuter ifrån din ö och inom 100m , 

/ P