Jump to content

Wicked Edge- ett litet projekt

Christian N

Recommended Posts

Kul, detta ser jag fram emot. Har ondgjort mig både en och många flera gånger över att min knivslipning håller tämligen nybörjarmässig nivå. Ska följa med intresse och hoppas lära mig något :thumbsup:

Maichel

Ställer mer än gärna upp som försökskanin C ^_^

Häftigt kit, jag har "Ullareds-varianten" från Lansy (eller var det nu heter hemma) men har aldrig lyckats riktigt bra...

Ser fram mot att få skära mig med riktigt skarpa knivar framöver!

/M

Christian N

Så klart,

min tanke för framtiden om jag blir tillräckligt bra är att erbjuda en liten tjänst, dvs motsvarande "knivbrev" mot en liten ersättning,

knivbrev snubbarna är inte särskilt dyra men får lite skiftade omdömen samt verkar ha mer affärsidé än intresse av slipning.

Jag skulle ha en del krav på de knivar/kunder jag tar emot och även köra med ett lite mer individuellt grepp i detta.

Förövrigt M så har jag precis lagom börjat med din Karesuando-kniv, jag vill inte stressa fram något resultat med den. /Christian

• Like 1
Christian N

H- tack, jag har läst på annat fora att du ägde och använde en WE, ie var nöjd med resultaten, det var en av de saker som gav mig förtroendet att lägga pengar på detta.

/C

Älgflugornas Herre

Jag har en WE sport & field (eller vad den nu heter). Den minsta och mobilaste varianten. Den funkar tillfredsställande även om jag är lite betänksam över lederna och hur länge de kommer att hålla. Ledproblemet finns även på lite dyrare modeller. 

Beställde min från vassaknivar.se när de hade någon form av utförsäljning, då gick den ca 30% under US priset. Vassa knivar är europas 3:e största importör av WE så jag tror de får rätt bra inköpspriset. En annan fördel med vassa knivar är att man vet vad de har inne, så man slipper den periodvis långa väntan som präglat WE tidigare. 

Hur som helst. Jag tror du blir nöjd Chris 

Jag skärper / riktar eggen ofta på mina jakt favoriter inkl mina global i köket, men då dom inte brukas av enbart mig själv kan jag Inte vara så " anal " som jag kanske skull vilja när det kommer till vassa eggar.  Sen tycker jag knivstålet varierar så mkt så det är svårt att få eggen att hålla skärpan så jag riktar ofta och med ett juste skärpstål varvat m diamant bryne ..

/P

• 4 weeks later...
Älgflugornas Herre
2 hours ago Christian N sa:

jag har vidare provat att lägga och lägga om eggen på en av den där Mora med rött skaft som vi köpte på forat, där insåg jag en brist hos systemet, ev kan jag ta en bild på det men som av naturen kan man med "stenarna" inte komma åt de närmsta 2-3 mm av egg om handtaget/fingerskyddet går bra till eggen direkt, vilket är lite osnyggt, jag har en idé på att lösa detta och återkommer om den saken.

Har du testat att runka* stenen upp och ner istället för att dra den fram och tillbaka?  Jag tror det var så jag gjorde i motsvarande situation.

*Jag letade febrilt efter ett snyggare ord men det var detta som bäst beskrev den rörelse jag var ute efter....

Älgflugornas Herre

Möjligen kan man tejpa allra närmast skaftet för att säkra det.

Christian N

Runkandet ingår som en rörelse i detta helt klart, med alla de tvetydigheter det ger. :D

Det hjälper dock inte på vissa knivar, i och med att slipklossen har en kant som är 2-2,5 mm till det att slipytan börjar får men ett glapp som det som syns på bilden nedan, jag har i morse efter att jag tagit denna bild hanterat det hela genom att lägga en vanlig sten mot slipklossen och arbeta ned klacken som bildades.

När man inte passar in kniven rätt i djupet på städet blir resultatet som på bilden ovan, alternativt om eggen är så lång att man aldrig kan komma runt kurvningen av bladet så har man detta bekymmer. Nu är jag ok med uttunningen av bladet som den blir och kommer inte att bekymra mig allt för mycket kring det, kommer att polera det och låta mig vara nöjd, men har lärt mig något. 

Den sista bilden visar den definierade egg man får med 15 grader per sida sättning av slipklossarna och lite gott arbete, en solid, ruskigt jämn och stark egg utan något egentlig skägg att hantera, detta redan på 600 grit,

jag har en 1000/1200 grit på G in hemma och har redan laddat upp mina stroppar, även om det är lite löjligt att stroppa från 600 grit så kommer jag att köra dem en sväng för att hitta rätt i arbetsformen.

/Christian 

IMG_0489.JPG

IMG_0490.JPG

IMG_0491.JPG

• Like 2
exabit

Elektrisk Worksharp är bara för oss amatörer eller? ;)

Har ingen koll på detta förutom Lansky så frågan är seriös.

Christian N

Bra fråga R, nja, jag anser nog att en KOWS har sina plats i arsenalen av verktyg/metoder för att skärpa en kniv/sätta en egg

men om man börjar från början så ger den per automatik och funktion en konvex egg, förvisso inget fel på en sådan men inte alla knivar kommer med konvex egg eller att man vill lägga en sådan på en kniv man äger. 

Sedan är jag, i varje fall jag lite rädd för min WS, den kan formligen äta blad eller andra saker som att forma om en spets om man inte är försiktig och för sig rätt, för vissa bladformer och för vissa vinklar är den dock väldigt bra och trevlig, särskilt om man tar sig tid att köra med band som har liten kornstorlek.

jag har gjort ett par enligt mig fina eggar, på mina egna och även Maichels knivar.

En sak jag har haft bekymmer med att göra med min KOWS är att lägga låga vinklar på eggar utan att få banden att även slå emot sidan av bladet, dvs repa bladet, även om det är enbart kosmetiskt så är det inte roligt alls och det känns som att det är lite amatörmässigt av mig.

Att påstå att en KOWS är för amatörer är ett dumt och illa underbyggt påstående, det är snarare som så att den är gjord för att snabbt lägga/skapa en vass egg, förvisso konvex på alla fomer av knivar men att den har lite väl god aptit på stål kanske?

En WE lägger en rak slipfas, dvs helt jämn hela vägen om man placerar bladet korrekt i städet och det kräver mer arbete för att nå samma eggjämnhet som med en WS, samtidigt som det går långsammare har man bättre kontroll, en Lansky ger samma egg som en WE men enbart på ena sidan i taget, eller med andra ord, arbetet kommer att gå långsammare. 

Får jag tid över i veckan/helgen kommer jag att börja om på min gamla Gerber fällkniv och då kanske se till att köra en bildserie för att visa arbetet och för att dokumentera min egen förmåga, brist därtill. /Christian

exabit

Tack för svaret :thumbsup:

Ja, slipverktyg/metoder kan man nog inte få för många av.

Kan skriva under på att WS kan käka blad ganska fort om man inte är försiktig ;)

Wizard

Jag har en liknande slipjigg hemma jag också med diamantbrynen av varierande grovlek men efter tre försök så hamnade den i en låda och där lär den ligga väldigt länge för resultatet var allt annat än bra...

Kan dock vara handhavandefel, men mina köksknivar jag testade på blev inte bra.

Älgflugornas Herre
6 hours ago Christian N sa:

Runkandet ingår som en rörelse i detta helt klart, med alla de tvetydigheter det ger. :D

Det hjälper dock inte på vissa knivar, i och med att slipklossen har en kant som är 2-2,5 mm till det att slipytan börjar får men ett glapp som det som syns på bilden nedan, jag har i morse efter att jag tagit denna bild hanterat det hela genom att lägga en vanlig sten mot slipklossen och arbeta ned klacken som bildades.

How right you are. Inser iom detta att det var några månader sedan min WE var framme. 

Det jag personligen har funderat över är om man inte skulle göra lite egna "stenar". I trä, samma mått som de vanliga men med slipmöjlighet ända ut i kanten. Busenkelt att göra sådana genom att limma våtslippapper eller smärgelduk på träet. Läder kan ju också limmas på ett par för att få den sista högglansen. 

Älgflugornas Herre
5 hours ago Christian N sa:

Bra fråga R, nja, jag anser nog att en KOWS har sina plats i arsenalen av verktyg/metoder för att skärpa en kniv/sätta en egg

men om man börjar från början så ger den per automatik och funktion en konvex egg, förvisso inget fel på en sådan men inte alla knivar kommer med konvex egg eller att man vill lägga en sådan på en kniv man äger. 

Exakt . Och för att komma med det vanligaste exemplet så är det just den konvexa eggen man vill behålla om man tex har en fällkniven F1, vilket gör att WS är rätt verktyg för den medan WE är helt fel. 

Maichel

På nyår när jag skulle putsa en hjortfilé åt mig och Lilla-M blev jag förbannad på kökskniven, den var för slö och för bortom snabb räddning att jag helt enkelt gick och hämtade jaktkniven som C snyggat till åt mig. Gick därefter som en dans med ett skarpt verktyg som jag är van att hantera ^_^

Därför är jag också nyfiken på hur knivarna ska bli framöver - gissar att vi behöver köpa hem mer plåster och större plåster för jag får nog inte använda Lilla-Ms Elsa varianter på mina fingrar...

/M

• Like 1
Christian N

Åter i etern, 

Ja det är en brist att slipytan inte går hela vägen ut och ja, jag hade väldigt gärna sett att man kunde få fram ett par, 2 snygga "klossar" som inte kostar en arm och ett ben samt som slipar hela vägen ut till kanten.

M- det är viktigt att ha vassa eggar, det gör mindre ont att skära sig då. 

Igår började jag om på min Gerber Gator, en kniv jag köpte 92 i Alaska och som jag helt ärligt inte före min WS någonsin kommit att ens vara nära att få vass, nu gick det slutligen bra på WS:en men vid stroppningen som jag utförde i delar på WS:en så liksom "smälte" jag eggkanten, dvs den polerades upp och rundades av, vilket gjorde att det såg lite billigt ut.

Nåväl här är kniven satt i min WE, rimligt rätt placerad, notera att eggen är jämn hela vägen till spetsen, samt att jag börjar arbeta med att skapa en snygg, jämn egg.

Man ser tydligt på första bilden, dels hur eggen är konvex men även att eggen är "fet" ie bred bakom den primära, första eggen. ( Ett litet tillägg i detta, om jag skriver något som verkar dumt eller inte stämmer med din uppfattning om vad saker heter eller fungerar vid knivskärpning så är det för att jag inte har koll på varken nomenklatur eller vad jag sysslar med egentligen)

Genom att rätta upp eggen med 100 grit så får man denna raka och homogena egg

Detta var kanske 10 min arbete igårkväll.

I morse fortsatte jag med 200 grit och helt kort med 400 grit.

resultatet är i nuläget en väldigt vass, fullt skapad egg med lite skägg, ingen roll over som fortfarande är rå, dvs den skulle vara extremt effektiv på att skära i fisk eller kött.

För att hålla koll på progressen så har jag kommit att göra så att jag lägger slipriktningen åt alternerande håll eller vid byte av grit, att jag först kör ett komplett varv vinkelrätt mot eggen för att sedan arbeta med eggen. 

Nu när jag är på 400 grit skall jag arbeta bort alla underliggande repor och säkerställa att jag har en jämn egg att arbeta vidare med.

Just det, en sak till, att börja på 100 eller ens 200 grit är inte nödvändigt alls om man inte vill lägga om eggen på en kniv, dvs för de flesta tillfällen så jagar man istället den befintliga eggen, i både vinkel och form, dvs är både arbetsbesparande och sparar på det dyra stålet.

/Christian

Edit, bilderna är i oordning, från botten upp, 1, 3, 2 

IMG_0504.JPG

IMG_0507.JPG

IMG_0501.JPG

• Like 1

Vad har du för egg-vinkel på denna?

Har under närmaste tiden lajjat lite med en Tormek som jag lånat av en kollega och mest slipat kockknivarna här hemma.

/Må