Publicerat December 14, 20169 yr Hej, jag tror att jag lyckats lägga vantarna på en gammal Carl Gustaf, den enda informationen jag egentligen har är att det är med serienummer 222304. Via diverse olika tabeller har jag fått fram att det skulle vara en bössa från 1958, men vilken modell är det? Är jag helt ute och cyklar när jag tror att det är en 1640? /ZQT
Publicerat December 14, 20169 yr Det står inte Carl-Gustaf på en 1640- det står Husqvarna. Så det är med högst sannolikhet en m/96 du har: Man kan inte räkna med tillverkningsnummer på krigsvapen så numren stämmer inte med Husqvarnas... Man vill inte ha dom med fortlöpande nummer efter årtal- då kan andra snika ut hur många man kan göra... Typ det står F437 på en Fregatt- trots man bara har 3, men då tror den lede Fi att man har många fler än man i verkligheten har när det står så högt nummer på den
Publicerat December 14, 20169 yr Författare 23 minutes ago Dansken sa: Det står inte Carl-Gustaf på en 1640- det står Husqvarna. Så det är med högst sannolikhet en m/96 du har: Man kan inte räkna med tillverkningsnummer på krigsvapen så numren stämmer inte med Husqvarnas... Man vill inte ha dom med fortlöpande nummer efter årtal- då kan andra snika ut hur många man kan göra... Typ det står F437 på en Fregatt- trots man bara har 3, men då tror den lede Fi att man har många fler än man i verkligheten har när det står så högt nummer på den Där ser man, trots otaligt antal trådar lästa ang CG/Husqvarna/m96 så hade jag inte snappat upp det. Det är en .308 win. Ska se om jag får in en bild... Förstår logiken bakom ang. serienummer (nu alltså)
Publicerat December 14, 20169 yr Det kommer pmt inte att gilla: .308W kan laddas till 4150bar. Det ska du definitivt inte göra i den bössan.
Publicerat December 14, 20169 yr Författare 1 minute ago Dansken sa: Det kommer pmt inte att gilla: .308W kan laddas till 4150bar. Det ska du definitivt inte göra i den bössan. ... Talk to me like I'm a golden retriever... Tack, har läst lite i skymundan tills nu. PMT vill man helst inte göra missnöjd om man ska tro legenden
Publicerat December 14, 20169 yr Detta är en populär post. Fel: Det är det roligaste som finns- att reta honom lite... Men i regel har han i princip rätt
Publicerat December 14, 20169 yr Författare 8 minutes ago Dansken sa: Fel: Det är det roligaste som finns- att reta honom lite... Men i regel har han i princip rätt Syftar du på handladdning när du nämner 4150bar och .308 i samma mening? (samma inställning som ovan gäller fortfarande )
Publicerat December 15, 20169 yr Detta är en populär post. 18 hours ago Dansken sa: ......... Men i regel har han i princip rätt Jag har inte rätt i princip..... Jag har RÄTT - kort och gott. Och det är skitkul att får påpeka det för dig /T PS Tycker dig oxå! DS
Publicerat December 15, 20169 yr Detta är en populär post. 18 hours ago ZQT sa: Syftar du på handladdning när du nämner 4150bar och .308 i samma mening? (samma inställning som ovan gäller fortfarande ) Nej, han syftar på den standard (CIP) som reglerar till vilket maximal arbetstryck varje kaliber får laddas till. Det är det tryck sedan ammunitionstillverkare och vapentillverkare har att förhålla sig till när de tillverkar sina repsektive produkter. För 308Win är det maximala arbetstrycket 4150 bar – det vad som gäller för fabriksladdad ammunition och för de som ger ut laddtabeller. För de flesta andra lite äldre kalibrar ligger det I intervallet 3600-3800bar. När den gamla 96an konstruerades låg ett högt arbetstryck på 3000bar och det var vad den testades mot med. Och det är vad den är avsedd för. /T
Publicerat December 15, 20169 yr 21 hours ago Dansken sa: Det står inte Carl-Gustaf på en 1640- det står Husqvarna. Så det är med högst sannolikhet en m/96 du har: Man kan inte räkna med tillverkningsnummer på krigsvapen så numren stämmer inte med Husqvarnas... Militär produktion kördes i egna nummerserier oavsett vem som gjorde dem, men förvånande nog ligger de stumt i serierna med ganska små förskjutningar. Hur som CG gjorde inget civilt förrän de tog över 1900an av HVA, och de gjorde bara tre modeller: 1900, 2000 och 2000mkII. De två sista får väl ses som marknadsmässiga floppar. Man vill inte ha dom med fortlöpande nummer efter årtal- då kan andra snika ut hur många man kan göra... Typ det står F437 på en Fregatt- trots man bara har 3, men då tror den lede Fi att man har många fler än man i verkligheten har när det står så högt nummer på den Det var en erfarenhet man gjorde under 1'a och 2'a vk och då på framförallt tysk och brittisk sida eftersom dessa båda länder "slog i produktionstaket" och det därför var dumt att ge bort infortmationen över vad man gjorde - för då kunde man nämligen räkna baklänges och se vad man INTE gjorde. Det blir så när man måste prioritera - 100 000 gevär eller 10 000 kulsprutor. Därtill behöll man som regel nummer-serierna även om man spred ut dem, men kodade framförallt tillverkaren. Då slapp man få en massa bomber genom taket också....... Amerikaner har alltid sett annorlunda på det problemet. Eller rättare de ser det som ett strikt säkerhetsproblem på förbandsnivån - så man inte ska kunna koppla förband till plats eller verksamhet om man kan undvika det. Vad gäller "större objekt" är individnumren i princip alltid kopplade till organisationen som regel - 3'e divisionen, 4'e flottiljen, 7'e planet typ. Man måste ju veta vem man kallar på i radion..... /T
Publicerat December 15, 20169 yr 14 minutes ago pmt sa: Militär produktion kördes i egna nummerserier oavsett vem som gjorde dem, men förvånande nog ligger de stumt i serierna med ganska små förskjutningar. Hur som CG gjorde inget civilt förrän de tog över 1900an av HVA, och de gjorde bara tre modeller: 1900, 2000 och 2000mkII. De två sista får väl ses som marknadsmässiga floppar. /T Tillverkningsåret på min m/96 döljs av den främre basen till kikarsiktet. Jag är nyfiken på när den är tillverkad, men inte så sugen på att skruva bort basen. Går det att säga något om tillverkningsåret utifrån serienumret?: 149 801
Publicerat December 15, 20169 yr Om det är en CG bör den vara vara gjord säg mellan 1899 och 1910 om jag minns rätt. Men hittar du två i samma serie så är det bara att se var de ligger så brukar man kunna gaffla dem ganska exakt. /T
Publicerat December 15, 20169 yr 6 hours ago pmt sa: Jag har inte rätt i princip..... Jag har RÄTT - kort och gott. Och det är skitkul att får påpeka det för dig /T PS Tycker dig oxå! DS Inte alltid lillgossen- du kan ha fel du med.....
Publicerat December 15, 20169 yr 4 hours ago pmt sa: Om det är en CG bör den vara vara gjord säg mellan 1899 och 1910 om jag minns rätt. Men hittar du två i samma serie så är det bara att se var de ligger så brukar man kunna gaffla dem ganska exakt. /T Tack för infon! Det som går att utläsa bredvid basen är: CARL G xxxxxxxxxxxx STADS GEVÄRS xxxxxxxxxxxxx TORI och jag antar att det står Garl Gustavs Stads Gevärsfaktori
Publicerat December 15, 20169 yr 1 hour ago Dansken sa: Inte alltid lillgossen- du kan ha fel du med..... Kan jag svårligen tänka mig..... /T
Publicerat December 15, 20169 yr Vilka piller har du tagit i dag- dom blåa eller dom gröna ? Det är ganska drygt att skriva att man aldrig kan ha fel.....
Publicerat December 15, 20169 yr 24 minutes ago Dansken sa: Vilka piller har du tagit i dag- dom blåa eller dom gröna ? Det är ganska drygt att skriva att man aldrig kan ha fel..... Dom rosa. Jag tog en Voltaren i morse...... Sedan är det inte "ganska drygt"..... Det är definitionen av "dryg". Men ser du - man uppnår inget om man inte tar i lite här i livet. Att tveka är att misslyckas, man måste helt enkelt ta i lite så man tvingas vara på topp och vågar utvecklas. Annars blir man bara degig och mjäkig...... Desto mer ett misslyckande smärtar desto mer ser du till att inte göra dem. Om inte andra pressar dig får du pressa dig själv. As simple as that. /T
Publicerat December 15, 20169 yr Detta är en populär post. Då förmodar jag att du inte kommer att skriva i Vapentidningen igen att Sako 461 har Mauserutdragare eller att pipan är krympt i lådan på CG-3000 ?
Publicerat December 16, 20169 yr Detta är en populär post. 13 hours ago pmt sa: Men ser du - man uppnår inget om man inte tar i lite här i livet. Att tveka är att misslyckas, man måste helt enkelt ta i lite så man tvingas vara på topp och vågar utvecklas. Annars blir man bara degig och mjäkig...... Desto mer ett misslyckande smärtar desto mer ser du till att inte göra dem. Om inte andra pressar dig får du pressa dig själv. As simple as that. /T “The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.” -Charles Bukowski Sorry, kunde inte låta bli!
Publicerat December 16, 20169 yr 2 hours ago Holz sa: “The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.” -Charles Bukowski Sorry, kunde inte låta bli! Utsikt på kontorsplatsen...
Publicerat December 16, 20169 yr 10 hours ago Holz sa: “The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.” -Charles Bukowski Sorry, kunde inte låta bli! Den bjuder jag på! Ett snyggt inpass är alltid ett snyggt inpass! Sådana ska man alltid premiera. Skämt å sido - så även om CB är (eller kanske rättare var) CB i allt vad det innebar så är hans uttalande ganska feltolkat i Sverige. För i Sverige härskar Jante över allt. Och då är det så många som - oftas utifrån ett uttalat socialt patos och en brinnade jämlikhetstanke - förminskar alla de kan i sin omgivning. Inte för att det i sig blir ett skit bättre men deras egna "upplevda eller verkliga" osäkerhet känns inte lika hemsk om man kan sänka en medmänniska med "alla kan inte allt", "folk kan så mycket" osv i alla evighet. Titta däremot på folk som vågar utecklas så ser du som regel personer som sätter ett fett finger i Jantes fula tryne. Så "Jag har alltid rätt" har en fortsättning eller rättare kanske en början: "Jag kan ha haft fel tidigare, men jag har alltid rätt". Som en känd författare och journalist en gång formulerade saken: Läs på, var aggresiv och skit i medelmåttorna. Visar det sig att du har fel gör som ett folkpartiskt landsmöte - ta tillbaka och hävda motsatsen. Bukowski var nu amerikan - och det är onekligen så att i ett mindre huvud får färre alternativ plats....... I USA, så ock i Sverige. /T
Publicerat December 16, 20169 yr På 12/15/2016 at 20:57 Dansken sa: Då förmodar jag att du inte kommer att skriva i Vapentidningen igen att Sako 461 har Mauserutdragare eller att pipan är krympt i lådan på CG-3000 ? Då har du missat minst två.... Och de var långt värre kan jag säga sig :-D Å andra sidan 2% är kanske inte bra men det är ok kan jag tycka....... Handsken är upplockad - korren ska läsas bättre framöver! /T
Publicerat December 17, 20169 yr I mitt yrke kan jag inte vara kaxig och övermodig...då riskerar djuren fara illa