Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om hundars duglighet!!

Featured Replies

Publicerat

För att undvika att Bohmans dagbok spårar ur så tänkte jag att diskussionen kunde fortsätta här....

Uppstarten var wachtelns duglighet....jag har jagat med wachtlar som funkat riktigt bra....om än inte 100%....så iaf 99! Men det är någon % av alla jag jagat med!!

Sen fortsatte det med skånska hundars duglighet.....! Där jag har erfarenheten att kraven i Skåne är istort obefintliga, och det allt som oftast handlar om att hunden absolut inte får hamna utanför såten.....!

Nu har inte jag några superhundar, så jag ska inte sticka ut hakan allt för mycket, men är inte minimikravet på att kalla en hund duktig att den jagar rastypiskt, och fyller kraven som av rasklubben krävs för att championat.

Märk väl att jag inte skriver att den ska vara J champion, men iaf motsvara de kraven!

Dessutom tycker jag att en duktig hund ska leverera.....oavsett på vilka marker den släpps. Det ska inte spela någon roll om det är vilttätt eller viltfattigt, det enda som skiljer är att tiden till upptag är lite längre i viltglesa marker.....

Har jag för högt ställda krav i min syn på hundar.....?

Mvh Urban

• Svar 71
  • Visningar 17,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Thomas Larsson
    Thomas Larsson

Som jag ser det är det rasstandarden som gäller. Sedan utifrån den har det utformas ett jaktprov som då skall spegla vad som står i  rasstandarden med mätvärden som förhoppningsvis nedärvs till komman

• Tror alla uppskattar gediget hundjobb, men när det gedigna arbetet mestadels utförs utanför egna jaktmarkerna så är nog uppskattningen störst hos hundägaren själv. Rätt hund på rätt mark eller så

• Kloka kommer överens om att ingen hund löser alla situationer perfekt. Personligen föredrar jag hundar som inte släpper förens jag ber dem göra så, markerna är ganska stora med krävande terräng och de

Publicerat

Det där ämnet är svårt. 
Jag har bekanta med sällskapshundar som jagar bättre när dom rymmer än mina hundar när dom släpps.
Men det kanske har mer att göra med, att dom jagar som jag önskar att mina skulle göra.(men inte gör.)

På pappret bode jag äga en wachtel,adb eller nått.
Men det är ärligt talat väldigt få hundar som jagar enligt rasbeskriningen. Meriterade eller inte.

Så hur hittar man en hund, som jagar som man önskar? Träffar och jagar med föräldrarna.. oavsett ras, och hoppas den kommer jaga som föräldrarna.. rätt eller fel? 

/F.d Lappen

Publicerat
  • Författare

Givetvis finns det hundar som jagar på att helt annat sätt än rasstandard.....fråga mig som jagat gris med finnspets!!!:D

Men oavsett så finns det ju rasstandard som räcker in i stort all jakt! Med finnspetsen kunde jag i princip följt laikans jaktliga standard.

För dina munster så är det väl egentligen en wachtel du försöker efterlikna....

Tyvärr så uppfyllde mina två sista finnar inte min tanke om hur dom skulle jaga....därmed var dom kass!!

Det finns väl även en tanke bakom de flesta korsningar......men hur många av dom är det egentligen som jagar som det från början var tänkt.!!

Publicerat
  • Författare

Jo.....Vi jagar ju ofta på lite annorlunda marker du och jag....vilket också speglas på hundarna.

Just tysken är väl iofs en ras som är ganska spridd över landet. Vad säger rasstandard om drevtider och drevhastighet??

Jagade med en smålandshund ifjol här hemma som är bland det grymmaste jag sett!! Hade det inte varit för just skärpan (och den totala avsaknaden av hjärna....:D),  så hade det stått en i hundgården här hemma!!

Publicerat

Enligt nuvarande anlags Skogsprov så skall hunden vara tillbaka till föraren inom 60 minuter efter första skallet, men det kommer att förlängas till drygt 90 min "har jag hört"..  Drev tiden är om jag minns rätt  minst 5 min i löpan, inte synkontakt.

Publicerat
  • Författare

Vet inte om jag fattade det rätt....

Kan en hund ta upp....driva i 5 min.....hitta på annat, men komma tillbaks efter 59 min och vara godkänd!?

Publicerat

Fel tråd.

Publicerat
9 hours ago Urban sa:

Vet inte om jag fattade det rätt....

Kan en hund ta upp....driva i 5 min.....hitta på annat, men komma tillbaks efter 59 min och vara godkänd!?

Det är anlags prov... 

Men tysken skall inte vara någon l"ångdrivare" det är en allround hund som skall vara bra på det mesta men inte bäst på någonting, skall inte ta kalla spår och gissar att snitt drev tiden oavsett vilt ligger på 15 min.

Tysken är en av dom raser som har flest parametrar under anlags proven (utställning, fält prov/Skogsprov, gryt anlags prov, vatten prov) och i varje kategori bedöms det i sin tur på olika parametrar i en oftast 5 gradig skala.  

Om en hund får (tror jag..) +165 poäng av 200 så anses den "godkänd enligt ras standard".

När anlags proven är gjorda så är det natur gryt, spår prov,, vildsvin i naturen ( ett speciellt hägn prov har börjat med för något år sedan och där bedöms hunden likadant som under Skogsprov med skillnaden att här skall hunden i princip sitta i grisen för att bli godkänd).

En välmeriterade tysk har oftast även varit med på olik prov utomlands och dom brukar vara i 2 dagar och även inkludera förar följsamhet, apport på land/gryt/ vatten mm. 

Och här kommer en del av problematiken som gäller nog i alla raser: en "Godkännd"  hund menar bara att den håller sig inom ras standarden och FÅR avlas på men det borde inte betyda att dom SKALL avlas på..

Publicerat
1 hour ago hobbe sa:

Och här kommer en del av problematiken som gäller nog i alla raser: en "Godkännd"  hund menar bara att den håller sig inom ras standarden och FÅR avlas på men det borde inte betyda att dom SKALL avlas på..

Huvudet på spiken Hobbe! Jag tycker att man endast ska avla på hundar som tillför något till rasen. En hund som är medelmåttig ska det ej avlas på! Sen kan det vara en egenskap som är extraordinär som gör att man borde avla på den. Men tillför inte hunden något till rasen så går den bort som avelshund i min värld iallafall. Rätt eller fel är det upp till andra att bedöma. :) 

Publicerat

Det är tyvärr många som avlar för säljarens skull, inte för köparnas. Det är det som är kärnan i problemet.

Ett annat problem, enligt mig, är marknaden på blandraser med väldigt oklar användningsområde. Vilket nytt användningsområde försöker man skapa genom att blanda raser med olika rasstandarder sett till den jaktliga användningen. Det finns stående fågelhundar, apportörer, stötande hundar, drivande hundar, grythundar, spårhundar och så vidare. För köparnas skull tror jag att det hade varit bättre att satsa på att utveckla kvalitén på befintliga raser samt öka antalet bra parningar inom raserna än att börja om från ruta 1. 

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago trumpetarn sa:

Det är tyvärr många som avlar för säljarens skull, inte för köparnas. Det är det som är kärnan i problemet.

Ett annat problem, enligt mig, är marknaden på blandraser med väldigt oklar användningsområde. Vilket nytt användningsområde försöker man skapa genom att blanda raser med olika rasstandarder sett till den jaktliga användningen. Det finns stående fågelhundar, apportörer, stötande hundar, drivande hundar, grythundar, spårhundar och så vidare. För köparnas skull tror jag att det hade varit bättre att satsa på att utveckla kvalitén på befintliga raser samt öka antalet bra parningar inom raserna än att börja om från ruta 1. 

Där är vi nog helt överens!!

Vet inte om jag är ute och cyklar, men jag upplever det som att avelsarbetet ligger betydligt längre fram i dom "klassiska" jakthundsraserna som, älghund, städare och kortbenta drivande.

Får ibland känslan av att många av de "nya" raserna, och dit räknar jag wachtel, mest famlar i blindo och har kriterier som är ytterst tveksam nedärvbarhet i som grund i rasstandarden.....

Läste för något år sedan om någon vildsvinsdrivare som var meriterad genom att den var den första i rasen att bli RR! !!:huh: Den hade mig veterligen inget godkänt jaktprov, så det enda den visat var att den inte jagar rådjur!

Har man den nivån i avelstänket är det nog svårt att utveckla en ras....^_^

Publicerat

Blandraser uppstår ofta pga ett behov som ordinarie rasstandard inte löser tillfredsställande. Jag tycker ju att det är helt meningslöst att blanda drever och tax eller jämte och gråhund exempelvis. Att däremot blanda två arbetssätt har varit mycket effektivt i grisjakten, därav de för många upprörande spets/wachtel blandningarna. Och fanns inte behoven så skulle ju ingen skaffa heller och följaktligen skulle den förhatliga rasblandningen upphöra.

Publicerat
  • Författare

Förstår definitivt tänket bakom.... 

Tyvärr är mina erfarenheter av blandraser lite som av wachtlarna. Det finns bra hundar, men det mesta jag sett är skit! Tror iofs det är betydligt större % av blandningarna som är bra....

En tanke som slår mig är att miljön kanske har större påverkan än materialet. Mina hunderfarenheter är ju till stor del sörmlandshundar. Det kanske är så enkelt att i våra vilttäta marker så uppskattad inte att gediget hundarbete på samma sätt som i andra delar av landet...!?

Har faktiskt av och till varit sugen på någon allroundkorsning, för att kunna släppa när hela jakttabellen ska skjutas samtidigt...! Nu vet jag inte riktigt hur min framtida jakt kommer att se ut, så det är ingen omöjlighet ...

Att skaffa en för enbart grisjakt känns dock inte aktuellt,då Dacke med och mer verkar utvecklas till grishund...^_^

Publicerat
  • Författare

Visst är det så...

Tyvärr är det ju inte hunden som styr vart det ska jagas....

Kan ha ypperliga hundjobb på marken i timmar... Men det kan lika väl sticka ut på grannmarken på direkten!!

En stor fördel med en hund som håller i är att nästan allt vilt kommer tillbaka till upptagsplatsen under dagen.

Tyvärr har jag hundar som tenderar att släppa precis när det ska vända tillbaks till upptaget!!:angry:

Publicerat

Å när vi ändå slänger skit omkring oss så är egentligen alla spetsar värdelösa på marker nedanför Gävle när det gäller drevjakt.....

Nästan alla jaktlag vill skjuta det som finns på marken och chanserna som passhjon bör vara likvärdig som för hundförarna... Speciellt med tanke på arrende kostnaderna.

Finns inget mer värdelöst dom gånger man sitter på pass och det släpps en eller fler spetsar;)

Å med det resonemanget jag för nu utgår ifrån att en spets SKALL ställa viltet ( älg/gris) och en hundförare ( ok en passkytt KAN få gå på stånden), ibland blir det gång stånd och då kanske en passkytt kan få skjuta.

Eller som en viss person ifrån en ö i södra Sverige skrev och fick alla norra Sveriges spets ägare att gå bananas 

"ALLA SPETSHUNDS ÄGARE ÄR EGOISTER" :D

Publicerat

Och nu skall jag vara lite mer seriös...

Jag vill inte ha en hund som jagar i timmar oavsett om det är på egna, grannmarken eller i övriga länet... Värdelöst för min typ av jakt, å jag vet att en del tycker det är fantastiskt men jag är inte en av dom.

En duglig hund i min värld är en hund som löser den uppgift som den är avlad till, sen om den driver i 10 minuter eller att hunden ställer viltet direkt i upptaget är oväsentligt. 

Rätt sorts hund till den marken, viltet och omständigheterna är det viktiga.. 

Publicerat
  • Författare

Visst har du en poäng där!! Har själv gått lite i dom tankarna, då det med tanke på vägar och annat oftast är omöjligt att låta hunden hålla i tills det buktar tillbaks in i marken....

Egoist är man väl som spetsägare .. .så tillvida att man vill att hunden belönas efter att gjort ett gediget arbete!!

Jag är dock såpass givmild att jag gärna låter någon annan avsluta...

Det vore underbart om alla spetsar ställde i upptaget! Tyvärr är det inte så ofta det blir så...

Upplever själv att större grisar verkar vara riktigt svåra att få stopp på...

Jagar man då på relativt grisglesa marker så är det inte så jättekul att hunden släpper den enda grisen man har kontakt med efter 15min!:o

I år har jag erfarenheten att även älgarna här nere har varit lätta på fötterna..

Dock är det lite kärnan i frågeställningen....

Om min gråhund skulle vara effektiv här i Sörmland, så skulle han släppa ske djur efter att par km, för att återvända och leta nytt vilt!

Är han då en duktig jakthund!?

Min uppfattning är solklart nej, för då är van klipp oduglig i större delen av landet, och dessutom jagar han inte enligt rasstandard.

Publicerat

Men då är en gråhund som inte ställer viltet duglig?..och nu menar jag även gångstånd^_^

Alla jakthunds ägare vill att det avslutas för hunden så vi alla är generösa, men skillnaden mellan spets och drivande är att själva poängen (ras standard)  är att skjuta på stånd och det sker gissningsvis 80-90% av gångerna utav hundförare resten på gångstånd.... Och nu menar jag framförallt i norra Sverige.

En gråhund som är enligt ras standard är fullkomligt värdelös i södra Sverige men perfekt i norra Sverige...

Publicerat
  • Författare

Nu låter du lite som mannen från ven...!!^_^

Givetvis ska en gråhund ställa viltet, och helst i upptaget, går inte det ska den arbeta aktivt för att försöka ställa !!

Att säga att den inte har något berättingande i södra Sverige tycker jag är att gå lite väl långt...

Det är definitivt ingen hund som lämpar sig att gå på godsjakter med.....

Har man en stark grisstam, så är det effektivare med hundar som inte håller i så länge, då det bara är att hämta nytt vilt...

Men på de flesta marker jag jagar får man vara nöjd om man får 1-2 griskontakter under en dag.....då skulle jag som passkytt vara riktigt irriterad om hunden släppte grisen efter 10 min....

Sen ska jag inte sticka under stol med att sitta som passkytt när man jagar med spetsar kan vara riktigt tråkigt. Men det är inte tråkigare än att sitta och lyssna på en wachtel som driver konstant i en vilttom såt,  något jag gjort många gånger.....

Publicerat

Det jag vill komma fram med dom sista provocerande inläggen är att en duglig hund är olika beroende på var och hur jakten bedrivs. 

Om vi fortsätter med mitt påstående att en gråhund som är enligt ras standard är värdelös i södra Sverige:

Många marker är små, 100-200 ha, blandat med vilt ( dov, rå, gris, älg, kron). Tycker du då att en gråhund är bra där...

Publicerat

tycker att duglig hund gör vad man är efter, kör upp vilt så att man kan skjuta. ganska enkelt, tycker jag. En synvinkel till: all hundar liknar deras husse, om husse slarvar gör hund det samma, och när andra jägare ser den hunden tycker han att det är icke duglig, men husse har anna åsikt.... hunder lär god and bad från oss. allt är relativt.