Publicerat December 20, 20169 yr Författare 24 minutes ago hobbe sa: Det jag vill komma fram med dom sista provocerande inläggen är att en duglig hund är olika beroende på var och hur jakten bedrivs. Om vi fortsätter med mitt påstående att en gråhund som är enligt ras standard är värdelös i södra Sverige: Många marker är små, 100-200 ha, blandat med vilt ( dov, rå, gris, älg, kron). Tycker du då att en gråhund är bra där... Enkelt!! nej.!
Publicerat December 20, 20169 yr Författare 15 minutes ago Seppo sa: tycker att duglig hund gör vad man är efter, kör upp vilt så att man kan skjuta. ganska enkelt, tycker jag. En synvinkel till: all hundar liknar deras husse, om husse slarvar gör hund det samma, och när andra jägare ser den hunden tycker han att det är icke duglig, men husse har anna åsikt.... hunder lär god and bad från oss. allt är relativt. Du sammanfattar egentligen varför jag gav mig in i diskussionen!! Är en hund duglig bara för att den är bra enligt ägaren och skäller på vilt!?
Publicerat December 20, 20169 yr 2 minutes ago Urban sa: Du sammanfattar egentligen varför jag gav mig in i diskussionen!! Är en hund duglig bara för att den är bra enligt ägaren och skäller på vilt!? För ägaren troligtvis..... Allt är i betraktarens ögon. Jag tycker vi skiter i det här och drar igång en ny diskussion: Vilken hund skall det avlas på och varför?? ?
Publicerat December 20, 20169 yr Det blir lite äpplen och päron här. Ska duglighet avgöras av marken och viltet som erbjuds, då kan det vara vad för tussboll som helst, bara det funkar. Ska duglighet avgöras av rasstandarden, då är det en annan femma. Både två vinklar har lyfts i tråden. Jag kan tycka att det är en större "synd" att para renrasiga men substandard individer än det är att fixa fram en gw som jagar som en gudinna på en vilttätt sörmlandsmark. En blandis säljs inte in som annat än just en blandis, och för den är hur den jagar på den givna marken helt avgörande för hur duglig den är (Edit: eftersom man rimligtvis tagit fram den just för viss marktyp och viss sorts jakt. Det blir som en "blandrasstandard" på enskild kullnivå). Jag är faktiskt ingen renraspurist, även om jag valt två st renrasiga hundar. däremot, ska man avla på en ras, anser jag att det är en skyldighet att se då till att göra det med riktigt topp klass individer, som jag var inne på innan. Om en duglig jämte skäller älg fem marker bort i Skåne, är det inte hunden som är dålig utan föraren som är oduglig som släpper hunden under fel förutsättningar.
Publicerat December 20, 20169 yr Såg inte alla inlägg innan jag svarade inser jag men svarade nog delvis på sista frågan ändå. Men att fortsätta på den: Finns egentligen två sätt att bestämma vilka avlas på i praktiken, och då menar jag bland renrasiga: En är hur strama regler ska gälla för att en given parning godkännas. Inga konstigheter egentligen, i teorin, men en balansgång i raser där populationen är liten, t ex. Den andra är en större fråga och gäller framtagningen av nya raser. Alla hundar är framtagna för ett behov. Att en ny svensk hundras för grismarker i sodra delar av landet skulle tas fram är väl egentligen inte en så galen tanke egentligen. Om jag åter använder min hund som exempel. Bayraren togs fram när behoven ändrades. Man blandade hannoveraner med stövare och fick fram en lättare och mer viltskarp hund för nyajaktformer. När släpptes vildsvin ut i Sverige igen? Behovet i det svenska hundstallet kan ju ändras för mindre. Och visst att det finns andra raser som fixar det, men en ras utesluter inte den andra eller att en ny ras skulle tas fram. Dock ska en nålsöga gäller för nya raser och sitter någon på SKK eller var det nu är, och bestämmer hur en hund ska vara för någon annans räkning... Ja det kan bli knepigt. Men att det ska vara både undantag och hårt reglerat i detta stadie tycker jag är ganska självklart. För blandisar? Ptja - om man vill para två starka friska individer, så är the bottom line egentligen att fysiskt och mentalt friska hundar är resultatet utan risk för tiken. Fast detta skulle jag vilja ha ett annat ord än "avel" för. Man tar fram jakthundar. Enkelt. Jag kan tycka att det är ok. Men man avlar inte i min mening. "Avel" är en mycket mer strukturerad procedur med flergenerationstänk.
Publicerat December 21, 20169 yr Det jobbas "hårt" på vissa håll att en wachtel och spets korsning skall heta "Sydsvensk spets". Allt mitt svammel om bla gråhund är att när man pratar om duglighet så blir det väldigt olika beroende på var i landet hunden släpps. En tysk som springer i varenda buske för att leta tryckande grisar som ger ifrån sig minimalt med doft när den har legat i samma buske ett par timmar är totalt oduglig i viltfattiga norra marker men duglig i viltrika söder marker.. Nu tjatar jag om gris eftersom det är det jag jagar primärt med mina, jag banna dom när dom springer efter annat..
Publicerat December 21, 20169 yr 8 hours ago hobbe sa: Det jag vill komma fram med dom sista provocerande inläggen är att en duglig hund är olika beroende på var och hur jakten bedrivs. Om vi fortsätter med mitt påstående att en gråhund som är enligt ras standard är värdelös i södra Sverige: Många marker är små, 100-200 ha, blandat med vilt ( dov, rå, gris, älg, kron). Tycker du då att en gråhund är bra där... Riktigt! Besitter man jaktmark av dylik storlek så är inte en spets av traditionell "älghundsras" ett väl genomtänkt val generellt sett. Sen kan man ju vända på det också, ju duktigare hund till att ställa, dessto mindre mark "behövs". Lägg där till en god lydnad på hunden och du har oftast en rejält effektiv jakthund. Finns där rätt sorts vilt så är chansen god att det blir stående på rätt mark, är det fel djur eller går iväg så kallar man av hunden. Problemet i söder (med ställande hund) är oftast mängden folk i markerna som gör viltet oroligt innan upptaget kommer, vittring och ljud.
Publicerat December 21, 20169 yr 1 hour ago David S sa: Problemet i söder (med ställande hund) är oftast mängden folk i markerna som gör viltet oroligt innan upptaget kommer, vittring och ljud. Problemet gäller även för drivande, är ju känt att sändarmärkta ledarhindar sticker så fort det kommer bilar till samlingen, när en bom stängs eller inte stängs efter bilarna åkt in etc. eller att det aldrig buktar bra. Har själv det problemet att det sällan buktar bra när det är "manöver" medan vid ensamsläpp buktar det tätt och drevtiderna drar iväg. Detta gäller speciellt med dovvilt.
Publicerat December 21, 20169 yr Som många säkerligen märkt har parningar mellan wachtel och gråhundar blivit vanliga. Uppfödarna/köparna tycker ofta att wachtels är odugliga - ändå vill man ha 50% wachtel i den "nya" rasen.
Publicerat December 21, 20169 yr På 2016-12-20 at 07:25 hobbe sa: Det är anlags prov... Men tysken skall inte vara någon l"ångdrivare" det är en allround hund som skall vara bra på det mesta men inte bäst på någonting, skall inte ta kalla spår och gissar att snitt drev tiden oavsett vilt ligger på 15 min. Tysken är en av dom raser som har flest parametrar under anlags proven (utställning, fält prov/Skogsprov, gryt anlags prov, vatten prov) och i varje kategori bedöms det i sin tur på olika parametrar i en oftast 5 gradig skala. Om en hund får (tror jag..) +165 poäng av 200 så anses den "godkänd enligt ras standard". När anlags proven är gjorda så är det natur gryt, spår prov,, vildsvin i naturen ( ett speciellt hägn prov har börjat med för något år sedan och där bedöms hunden likadant som under Skogsprov med skillnaden att här skall hunden i princip sitta i grisen för att bli godkänd). En välmeriterade tysk har oftast även varit med på olik prov utomlands och dom brukar vara i 2 dagar och även inkludera förar följsamhet, apport på land/gryt/ vatten mm. Och här kommer en del av problematiken som gäller nog i alla raser: en "Godkännd" hund menar bara att den håller sig inom ras standarden och FÅR avlas på men det borde inte betyda att dom SKALL avlas på.. Jag var på ett hägnprov i typ augusti, där satte hägnskötarn upp klara direktiv, är hundarna på grisarna så bryter han provet. grisarna får inte skadas! sen vet jag inte var gränsen går men ska 10 st tjt bita 4-5 ggr i grisen så är det inte kul att vara gris. ps jag nollade, min hund hittade en räv.......
Publicerat December 21, 20169 yr 3 hours ago hobbe sa: Det jobbas "hårt" på vissa håll att en wachtel och spets korsning skall heta "Sydsvensk spets". Allt mitt svammel om bla gråhund är att när man pratar om duglighet så blir det väldigt olika beroende på var i landet hunden släpps. En tysk som springer i varenda buske för att leta tryckande grisar som ger ifrån sig minimalt med doft när den har legat i samma buske ett par timmar är totalt oduglig i viltfattiga norra marker men duglig i viltrika söder marker.. Nu tjatar jag om gris eftersom det är det jag jagar primärt med mina, jag banna dom när dom springer efter annat.. Japp Jag funderar på avel, men jag har ej jagat gris i vilttäta marker utan bara på marker som har strögris, då driver hon dem en timme med några minuters stånd eller vad man ska kalla det. men det vore kul att se hur hon reagerar om skogen är full av gris, håller hon fortfarande på med en gris i en timme eller bryter hon o kör ut nästa? detta för att se om hon är lämplig i aveln. i hägn så tog det 2 träningar innan hon hade kontakt med grisen, men jobbade mest på nån meters håll men fick hon ej loss dem så blev det kontakt när grisen var seg. jag anser ju att hon är klok o försiktig men vad händer när hon blir attackerad och förbannad, kommer hon då att bli som rasstandarden, typ att hon hänger i röven på dem? inte önskvärt för min del.
Publicerat December 21, 20169 yr 2 hours ago trumpetarn sa: Som många säkerligen märkt har parningar mellan wachtel och gråhundar blivit vanliga. Uppfödarna/köparna tycker ofta att wachtels är odugliga - ändå vill man ha 50% wachtel i den "nya" rasen. Där har du absolut helt rätt! Men det har snabbt blivit hyfsat uppstyrt... eller nja, men så här typ då. Vissa avlar på skit. dvs dåliga föräldrar och gör det för pengarnas skull. (sånna finns det gott om!, tom dom som tar valpar från föräldrar med kända defekter, som gör dom olämpliga i aveln...) Andra, lite mer seriöst, bra jagande föräldrar (ofta mer kända profiler..).. som tar en korsningskull.. Där vet man att dom tar en kull för att dom tror på den.. därifrån kan iaf jag ibland frestas att köpa. Men har jag jagat med en wachtel eller spets, som jag inte tror på, kommer jag knappast ta en valp från den oavsett om det korsas med.. Finns många bra exempel på bra korsningar..säkert många dåliga åxå.
Publicerat December 21, 20169 yr 1 hour ago ozzian sa: Jag var på ett hägnprov i typ augusti, där satte hägnskötarn upp klara direktiv, är hundarna på grisarna så bryter han provet. grisarna får inte skadas! sen vet jag inte var gränsen går men ska 10 st tjt bita 4-5 ggr i grisen så är det inte kul att vara gris. ps jag nollade, min hund hittade en räv....... Du gjorde nog det vanliga hägn testet, det som alla hundar får göra?
Publicerat December 21, 20169 yr Detta är en populär post. Kloka kommer överens om att ingen hund löser alla situationer perfekt. Personligen föredrar jag hundar som inte släpper förens jag ber dem göra så, markerna är ganska stora med krävande terräng och det är inte så vilttätt. Det är inte alltid effektivt emellertid, en hund kan ta en gris och sticka och så står man där och passarna börjar frysa för inget händer. Iom att jag har fler så släpper jag då nästa, dock aldrig samtidigt. När såten är klar så kan jag knalla och skjuta på ett eventuellt stånd 2km bort. Jag saknar ibland en wachtel/tysk/vorsth att ta till som komplement i sådana lägen, inget snack. Sen är det inte bara spetsägare som är egoister. Många hundförare släpar runt på skit i skogen, dag in, dag ut och blockerar därmed en plats där någon med en bättre hund skulle kunna gå. Alla hundar är barn i början och måste få dampa av sig på rådjur etc, men ur en passares perspektiv är detta inget kul förstås att släppa rå när det är lovligt. Speciellt när man vet att denna hund kommer aldrig jaga annat än rådjur men likafan går man med den på grisjakt ändå. Jag har valt hundar efter egna preferenser, kanske mest berodde på att rådjuren minskade i uppland och grisen ökade. Idag har vi bra med rådjur igen och en alldrivare vore egentligen perfekt...hemma. Men så jagar jag på andra ställen, norrland, stora skogsmarker med bara högvilt etc. Så hand på hjärtat släpper ju inte jag mina hundar där de passar bäst jämt heller.
Publicerat December 21, 20169 yr 41 minutes ago hobbe sa: Du gjorde nog det vanliga hägn testet, det som alla hundar får göra? Jag det som ingår för att bli avelsgodkänd Men hoppas få till vanligt gris prov i naturen i januari
Publicerat December 21, 20169 yr Det nya hägn provet har lite krav ifrån hägnet ( tror att 2-3 hägn är godkända att köra det provet), det skall vara 2 st galtar som är relativt nya i hägnet och 2 st domare. Jag skrev att hunden nästan skall sitta i grisen för att få höga poäng ( "kontakt") " Hundar som genom stor dådkraften, passion och vilja uppvisar ett närgånget arbete i syfte att sätta vildsvinen i rörelse premieras. Arbete på längre distans, dvs hund som skäller ståndskall minskar poängen" " om hunden attackerar vildsvinen med överdriven eller ihållande aggressivitet skall provet avbrytas"
Publicerat December 21, 20169 yr Författare Det mkj skriver är lite varför jag började skriva i Bohmans dagbok.... Givetvis finns det ingen hund som är bra i alla situationer.... Men....Jag upplever det som allt vanligare att jägare skaffar hund, dom tar sig ingen tid att träna/jaga in hunden. När det sen blir jakt, så skryter dom okritiskt upp hunden och går ofta flera såtar, medans någon med en ödmjukare inställning får stå tillbaks, trots att dom har en mer lämpad hund. Det absolut värsta man kan göra mot en hundägare är ju att kritisera hunden...., så därför fortsätter dessa gång efter annan att släppa sina hundar. En annekdot om detta... Har utanför Rimbo för några veckor sedan med Dacke...som jag själv upplever som stabil jakthund. Fick inte upp något i första såten, varpå en gubbe dömde ut honom som klipp oduglig!! När han sedan ställde älg i andra såten så var skallet fullständigt värdelöst!! Kände mig såklart lite stukad, men måste trots allt hålla med. Med den gristillgången som var på marken ska det bli upptag. Punkt! Skallet är faktiskt inte eller mycket att skryta med.... Trots en i mina öron hård bedömning skadar det nog inte att som hundägare få höra "sanningen" någon gång. Ska bli kul att jaga hemma sista helgen i januari....då kommer den gubben hit!!
Publicerat December 21, 20169 yr Det är bättre att utgå från att sina jyckar är kassa och så blir man positivt överraskad när de för en gång skull levererar Så gör jag! Var det inte Hobbe som myntade uttrycket MSB?
Publicerat December 21, 20169 yr Författare Vad gäller avel har mdef samman fattar min syn riktigt bra. Avel bedrivs långsiktigt på renrasiga hundar. Det framgår ganska tydligt för de flesta rader hur standarden förväntas vara.. (läs jaktprov) Sen kan man inte stirra sig helt blind på prisvalörer bara.... Laikan är att exempel... gissar att många söker sig till laikaraserna för att få en förhållandevis kort spets med utpräglad rovviltsskärpa. Att då kräva att en Laila ska ställa om en orolig älg efter stöt kan bli kontraproduktivt... om det krävs ett långt förföljande för att ställa om så blir det, om hunden bryter inget 1a pris. Om den förföljer och ställer om....då är den ju som vilken jämt/gråhund som helst... Min personliga uppfattning är att parar du två jaktidioter så blir även dom sämsta valparna ofta dugliga jakthundar....
Publicerat December 21, 20169 yr Författare Just now Maxb sa: Det är bättre att utgå från att sina jyckar är kassa och så blir man positivt överraskad när de för en gång skull levererar Så gör jag! Var det inte Hobbe som myntade uttrycket MSB? Så gör nog se flesta.... Fast utrycket står Lindgren bakom...!
Publicerat December 21, 20169 yr 5 hours ago hobbe sa: Det nya hägn provet har lite krav ifrån hägnet ( tror att 2-3 hägn är godkända att köra det provet), det skall vara 2 st galtar som är relativt nya i hägnet och 2 st domare. Jag skrev att hunden nästan skall sitta i grisen för att få höga poäng ( "kontakt") " Hundar som genom stor dådkraften, passion och vilja uppvisar ett närgånget arbete i syfte att sätta vildsvinen i rörelse premieras. Arbete på längre distans, dvs hund som skäller ståndskall minskar poängen" " om hunden attackerar vildsvinen med överdriven eller ihållande aggressivitet skall provet avbrytas" Jo men det var det provet som TJT klubben hade i Agusa, 2 grisar 2 domare och några som hjälpte domarna att se. maxtiden var 15 min min jagade räv i 13 min sen letade hon gris i 2 min sen var tiden ute! som jag förstod det så kunde en hund bli godkänd utan kontakt om dom försökte få ut grisen aktivt från flera håll. alltså inte skälla 2m från grisen i tre olika riktningar utan attackera grisen från tre håll men behövde ej bita grisen!
Publicerat December 21, 20169 yr Men jag håller med om att det är en djungel att hitta bra valpar, de flesta klarar väl knappt att vara avelsgodkända. nu vet jag inte men blir inte typ 50% av tjt godkända för avel om ägaren vill? och från GK till kanonhund är det långt! jag vill testa om min är närmast GK eller kanonhund, jag gissar mitt emmellan, sen om det räcker för att avla på beror ju på vilken sorts tjt man vill ha. ex kalla slag är väl inte enligt rasstandarden , men jag uppskattar detta då söket ligger på 2-300m normalt sett och då blir det lätt att jag stöter viltet, och då går det oftast rätt ut!